Gå til innhold

Har Norge verdens beste helsevesen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror dere Elon Musk og kronprinsen av Saudi Arabia reiser til Norge om de får kreft?

Rike mennesker rundt om i verden drar ikke til Norge for helsebehandling når de er syke. Er ikke det rart når Norge har verdens beste helsevesen? Hvis Elon Musk er opptatt av å få den beste behandlingen så burde han jo reise til Norge om får kreft.

Faktum er at det norske helsevesenet er lite og irrelevant helsevesen i utkanten av verden der ingen bor eller kunne bryr seg om.

Det norske helsevesenet er best i en bestemt kategori. Nemlig for de kronisk syke og fattige. Faller du inn i denne gruppen er det norske helsevesenet det beste. For som kronisk syk og fattig har du kun begrenset tilgang på helsehjelp rundt om i verden. Og i denne kategorien er norge best.

Men for helsehjelp generelt. Så er ikke norge engang topp 100.

Anonymkode: d53a1...7c5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine opplevelser har vært elendige. Manglende kompetanse når noe er litt mer komplisert enn bare «vondt i ryggen» . 

Da barnet ble innlagt, måtte jeg rundvaske rommet, det var så skittent at  måtte vaske gulvene og skifte på sengene før kunne gå uten sko på. Og dette er sykehus… Dusja, så ble det full oversvømmelse. 

Da jeg var innlagt med og skulle opereres,  tok det en uke før de opererte, ingen info ble gitt, tydeligvis ante de ikke hva de egentlig skulle gjøre. Derfor mye dødtid. Ingen diskresjon mtp andre pasienter. Smerter som ikke ble oppfulgt, skulle få morfin umiddelbart rett inn kanylen ved smertehøyder. Avdelingen måtte purres på etter operasjon, fordi de ikke henta pas da de skulle osv.

Jeg kjenner en god del mennesker hvor kreften ikke ble oppdaget i tide fordi fastlegene bagatelliserte plagene deres. De er alle døde nå. 

Anonymkode: f9659...1a0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror dere Elon Musk og kronprinsen av Saudi Arabia reiser til Norge om de får kreft?

Rike mennesker rundt om i verden drar ikke til Norge for helsebehandling når de er syke. Er ikke det rart når Norge har verdens beste helsevesen? Hvis Elon Musk er opptatt av å få den beste behandlingen så burde han jo reise til Norge om får kreft.

Faktum er at det norske helsevesenet er lite og irrelevant helsevesen i utkanten av verden der ingen bor eller kunne bryr seg om.

Det norske helsevesenet er best i en bestemt kategori. Nemlig for de kronisk syke og fattige. Faller du inn i denne gruppen er det norske helsevesenet det beste. For som kronisk syk og fattig har du kun begrenset tilgang på helsehjelp rundt om i verden. Og i denne kategorien er norge best.

Men er det ikke fantastisk at kronisk syke og fattige får hjelp? Det bør vi være stolt av.

Anonymkode: 83ab0...126

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke fantastisk at kronisk syke og fattige får hjelp? Det bør vi være stolt av.

Du tok virkelig ikke poenget du…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine opplevelser har vært elendige. Manglende kompetanse når noe er litt mer komplisert enn bare «vondt i ryggen» . 

Da barnet ble innlagt, måtte jeg rundvaske rommet, det var så skittent at  måtte vaske gulvene og skifte på sengene før kunne gå uten sko på. Og dette er sykehus… Dusja, så ble det full oversvømmelse. 

Da jeg var innlagt med og skulle opereres,  tok det en uke før de opererte, ingen info ble gitt, tydeligvis ante de ikke hva de egentlig skulle gjøre. Derfor mye dødtid. Ingen diskresjon mtp andre pasienter. Smerter som ikke ble oppfulgt, skulle få morfin umiddelbart rett inn kanylen ved smertehøyder. Avdelingen måtte purres på etter operasjon, fordi de ikke henta pas da de skulle osv.

Jeg kjenner en god del mennesker hvor kreften ikke ble oppdaget i tide fordi fastlegene bagatelliserte plagene deres. De er alle døde nå. 

Ts her

Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver, og har opplevd det selv disse ukene jeg har vært på sykehus.

Denne uken hadde jeg enerom som jeg måtte gi fra meg til en sykere pasient, og idet de trillet meg ut av rommet trillet de den andre pasienten på plass på rommet, og det ble ikke vasket i mellomtiden.

Ts

Anonymkode: 35e31...5e0

• Nyttig 2
Skrevet

Da Stein Erik Hagen fikk kreft for et par år siden, valgte han ikke å bli behandlet her til lands, men på en privat klinikk i London eller Sveits.

Hvis vårt helsevesen er så ufattelige bra og henger med på siste forskning, hvorfor reiser da de som har muligheten til det til privatklinikker i utlandet?

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt er det flott at økonomisk vanskeligstilte får hjelp. Men det er ikke dermed sagt at de får den hjelpen de faktisk trenger, at de blir fulgt opp med riktig behandling osv. Du må se helheten av ting. 

Anonymkode: 4ee5f...148

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Håper ikke det. Har hatt begge foreldrene mine innlagt på ulike avdelinger på ullevall de 2 siste månedene, og fy f… for en behandling. De stakkars sykepleierne som er på jobb, forklarer at grunnen til at de ikke kan gjøre jobben sin er at halvparten av kollegaene er sykmeldte. Pasientene må gå og hente mat og varme selv, og vi pårørende til de som ikke klarer det må altså ta fri fra jobb for og dra på sykehuset og mate pasienter og fylle opp vannglassene deres. 
far sto forøvrig i kø for og komme til hjertespesialist etter henvisning fra fastlegen som oppdaget feil på hjertet , da hjertet sviktet og han ble lagt inn. Imens han sto i helsekø. Føles trygt. Gleder meg til og bli gammel i dette landet. 
fastlegeordningen er også morsom, før hadde jeg en fast lege jeg bestilte time hos som jeg fikk relativt raskt og som fulgte meg godt opp. Så kom fastlegeordningen, jeg mistet min faste lege og har ulike vikarer som ikke har tid til og lese journal og ikke har snøring på hvilke sykdommer jeg har og hvilke medisiner jeg går på. Før ble jeg fulgt opp av diakonhjemmet med innkalling 2 ganger i året, en ordning de sluttet med. Ba en av vikarene for fastlege om henvisning fordi jeg føler det er på høy tid med en sjekk , nå er det halvannet års ventetid der jeg tidligere ble fulgt opp 2 ganger i året. 
forfallet av norsk helsevesen de siste 20 årene er sjokkerende og skummelt, og lurer veldig på hvor vi ender om ingen tar tak? Mange lever nok på gamle sannheter fra et helsenorge som var veldig bra, og det er kanskje noe av problemet. Istedenfor og sammenligne oss med skrekkeksempler fra andre land, hva med og sammenligne Norge for noen år siden og Norge i dag?

Anonymkode: f1f83...6ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tok virkelig ikke poenget du…

Akkurat det jeg gjorde. De som har penger kan shoppe rundt i verden etter den beste behandlingen. De fleste er ikke rike.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helsenord er verdensledende på hjerneslag, vi har veldig gode spesialister.

• Liker 2
Skrevet

Dagens😂

Norge?

Nei nei nei🙈🙉🙊🙊

Norge har definitivt ikke et bra helsevesen, de har et midt på treet sammenlignet med resten av verden. 

Av andre I land er det USA som har mye verre,men Norge er ikke på topp😱 Hvor mange har ikke endt sitt liv i dette landet grunnet avslag og svikt i helsevesenet!?

Anonymkode: e5944...b61

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da Stein Erik Hagen fikk kreft for et par år siden, valgte han ikke å bli behandlet her til lands, men på en privat klinikk i London eller Sveits.

Hvis vårt helsevesen er så ufattelige bra og henger med på siste forskning, hvorfor reiser da de som har muligheten til det til privatklinikker i utlandet?

Ts

Og John Fredriksen som er utvandret har valgt å reise tilbake til Norge for å få behandling her (og betaler det selv) så jeg tror du skal være forsiktig med å konkludere slik du gjør.

Min erfaring er ikke lik din når det gjelder å bli fortalt at norsk helsevesen er verdens beste. Jeg kan ikke huske  å ha blitt fortalt det. Tvert i mot var en av de første nyhetssakene jeg husker fra jeg var barn på 80-tallet krisehistorier om korridorpasienter.

Og helsevesenet har helt klart fremdeles forbedringspotensiale. I begynnelsen av pandemien kom det fram at norske sykehus hadde 8 intensivplasser pr 100 000 innbyggere Snittet i EU er 11,5. Tyskland har 29. I artikkelen jeg har lenket til står det også at belegget på sykehus ikke skal være over 85% i følge råd fra OECD. Norge følger ikke dette rådet og har et belegg på 93%, dermed var det også mindre marginer når det kom en pandemi.

Jeg lurer litt på hvem disse personene er som påstår at Norge har verdens beste helsevesen. Så veldig mange tror jeg ikke det er. Men at vi totalt sett har et godt helsevesen kan jeg være med på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

"Stiller for store krav", faktisk. Kjempefint at du har fått den riktige hjelpen, men veldig veldig mange gjør ikke det. Handler ikke om å være kravstor, herregud. 

Ja, jeg har nok vært heldig. Og mener mye kan bli bedre, og at vi ikke har verdens beste helsevesen. Men tror svartmaling av typen «elendig» stemmer lite med den generelle virkeligheten, og at det er lite konstruktivt å bruke sånne begrep. Vær heller konkret om hva som kan bli bedre. Og ikke minst hvordan. Og hva som de bra og bør bevares. 

Anonymkode: 56c9e...727

Skrevet

Ett av verdens beste OFFENTLIG helsevesen - godt mulig. Det er gratis og tilgjengelig for alle. 

Verdens beste helsevesen på generell basis - absolutt ikke. Langt ifra. 

Norge ligger laaangt bak på svært mange behandlingsområder, medisinbruk, forskning, utstyr mm.. 

Anonymkode: 850ec...9e7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, Norge er ikke best. Betalte aldri for legehjelp da jeg bodde i England. Ikke en gang egenandel. Der var et helt støtte team rundt meg da jeg ble skrevet ut. Flinkere spesialister har de også. England trekker flinke folk, det gjør ikke Norge. Ikke status å ha jobbet på Ullevål.. Norge trekker gjennomsnittlige-dårlige leger som ikke får jobb i sitt eget hjemland. 

Anonymkode: 239a7...539

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, Norge har ikke verdens beste helsevesen. Det er bare å sjekke statistikken. 

Men i Nigeria er helsesystemet litt dårligere ..........

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vi har ikke så mange alternativer til offentlige sykehus, og det er staten som bestemmer hvor mye behandling alvorlig syke pasienter får.

Man prøver ikke ut all slags medisin for å redde liv, slik som tyske leger har lov til å gjøre.

Ts

Jeg synes det er greit at det settes strenge kriterier for bruk av svært kostbare medikamenter.

Anonymkode: 78d5d...08f

• Liker 1
Skrevet

For meg har det vært verdens beste. Jeg har fått behandling som er i verdensklasse som folk i andre land bare kan drømme om og føler meg utrolig priviligert som bor i Norge og får helsehjelp her. 

Anonymkode: 40e2f...0d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

For de ansatte er ikke Norge best. De fleste i Norge kan absolutt spise sunnere og mosjonere mer istedenfor å bli innlagt med hjerteproblemer eller kreft, men de fleste er egosentriske.

Endret av Majer
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat det jeg gjorde. De som har penger kan shoppe rundt i verden etter den beste behandlingen. De fleste er ikke rike.

Spørsmålet var "har Norge verdens beste helsevesen". At noe er "gratis" gjør det ikke automatisk til godt helsevesen.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...