Gå til innhold

Har Norge verdens beste helsevesen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra vi har vært små har vi blitt fortalt at Norge har verdens beste helsevesen.

Etter å ha vært innlagt selv nå et par uker på ulike avdelinger, er jeg sjokkert over hvor mye rot og surr det er, og dårlig kommunikasjon mellom de ansatte og fra ansatte til pårørende.

Jeg har ligget på rom og avdelinger som har stinket som på et gammelt sykehjem, alt har vært nedslitt, sykepleiere har flere ganger glemt å gi meg medisin og de har heller ikke notert i journalen at de har glemt å gi meg medisin.

Jeg har ikke blitt undersøkt for plager jeg har fått mens jeg har vært på sykehuset, og har selv måtte mase på undersøkelse.

De har gitt meg feil medisin og gjorde et inngrep på meg som de ikke hadde fått med seg ikke skulle utføres likevel.

Jeg satt flere timer en søndag og ventet på at de skulle bytte på sengen fordi jeg hadde kastet opp, og hun som hadde ansvaret for meg gikk av skift og ingen andre kom inn med nytt sengetøy.

Jeg ringte på for å gi beskjed og da kom en sykepleiestudent og sa at hun skulle finne den som hadde ansvaret for meg, men kom aldri tilbake.

I tillegg til at flere av avdelingene har vært overbefolket med pasienter, og det er mye bråk utenfor vinduene da de holder på å rehabilitere sykehuset.

Når man skal prøve å sove middagslur må jeg ligge å høre på en vinkelsliper.

Anonymkode: 35e31...5e0

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Norge har verdens beste offentlige helsevesen, men vi er langt unna topp betalte helsevesen som USA for eksempel har. Vi bør være takknemlig for det sosialistiske helsevesenet vi har. Tenk de som får kreft for eksempel i usa, de dør om de ikke har forsikring eller formue når de kunne klart seg mye bedre med rett behandling.

Endret av Peters
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Men vi har ikke så mange alternativer til offentlige sykehus, og det er staten som bestemmer hvor mye behandling alvorlig syke pasienter får.

Man prøver ikke ut all slags medisin for å redde liv, slik som tyske leger har lov til å gjøre.

Ts

• Liker 5
Skrevet

Det beste man kan forvente utifra hvor mye man kan bruke på helse og enda få et land til å gå rundt

Anonymkode: e7e75...3ac

• Nyttig 1
Skrevet

Vårt offentlig helsevesen kan ikke måle seg med helsevesenet i f.eks Spania, sier mange som har emigrert. 
Jeg personlig syns helsevesenet vårt er elendig. Ja jeg får time hos lege og betaler kun egenandel, men jeg får sjeldent den hjelpen jeg faktisk trenger. 

Anonymkode: 4ee5f...148

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror ikke Norge har verdens beste helsevesen. Tror bla landet har for liten og spredt bosetting til det, med for mange små sykehus, men jeg tror det er et av de beste og det er godt nok. Ts høres veldig uheldig ut. Synes nesten absolutt alle som har vært på sykehus er fornøyd med behandlingen de får.

Anonymkode: 56c9e...727

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vårt offentlig helsevesen kan ikke måle seg med helsevesenet i f.eks Spania, sier mange som har emigrert. 
Jeg personlig syns helsevesenet vårt er elendig. Ja jeg får time hos lege og betaler kun egenandel, men jeg får sjeldent den hjelpen jeg faktisk trenger. 

Elendig faktisk. Synd du ikke får hjelpen du trenger, men kan det komme av at du stiller for store krav, eller at du er dårlig til å få fram behovet ditt? Selv opplever jeg alltid å få hjelp.

• Liker 2
Skrevet
Peters skrev (1 minutt siden):

Norge har verdens beste offentlige helsevesen, men vi er langt unna topp betalte helsevesen som USA for eksempel har. Vi bør være takknemlig for det sosialistiske helsevesenet vi har. Tenk de som får kreft for eksempel i usa, de dør om de ikke har forsikring eller formue når de kunne klart seg mye bedre med rett behandling.

Viktig å påpeke at de fleste har forsikring i USA, med mindre man aktivt tar ett dårlig valg og går mot alle anbefalinger og advarsler, da kan man takke seg selv.

Alle jeg kjenner har forskring gjennom jobben sin der og å eie en forskring koster mye mindre enn det en gjennomsnittsnordmann betaler for offentlig helsehjelp i Norge over skatteseddelen

Svake grupper kan få støtte gjennom medicaid

https://no.wikipedia.org/wiki/Medicaid

Anonymkode: c2275...ba7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Norges helsevesen er på full fart nedover, risikerer å bli som britiske NHS. Spesielt helseforetakene er mislykket, eneste som man fikk var enda mer byråkrati som spiser penger istedet for å bli brukt på pasienter.

Norge er kronisk på etterslep. Rart at man ikke betaler sykepleierlønn som gjør at de vil jobbe i sitt yrke, istedet gjør de heller noe annet.

Jeg vil helst ikke bli gammel i Norge grunnet nettopp helsevesen.

Anonymkode: 69f79...2a3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elendig faktisk. Synd du ikke får hjelpen du trenger, men kan det komme av at du stiller for store krav, eller at du er dårlig til å få fram behovet ditt? Selv opplever jeg alltid å få hjelp.

Jeg stiller ikke for store Krav når jeg ikke får medisin til faste klokkeslett som legen har bestemt.

Jeg har store smerter og betennelser og de har flere ganger glemt å gi meg sterke smertestillende, så jeg selv må ringe på etter et par timer å etterlyse.

Det er da ikke jeg selv som skal holde orden på medisineringen men de som pleier meg.

Det virker som det er altfor mange pasienter og for dårlig kommunikasjon mellom de ansatte

Ts

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har helt rett. 
norsk helsevesen er en katastrofe, men vi er nærmest hypnotisert til å tro at det er så bra! 

Jeg er sykepleier og har jobbet på sykehus i utlandet. Fikk sjokk da jeg begynte å jobbe på norsk sykehus. Dårligste jeg har opplevd noen gang!! 

Anonymkode: 37099...371

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Viktig å påpeke at de fleste har forsikring i USA, med mindre man aktivt tar ett dårlig valg og går mot alle anbefalinger og advarsler, da kan man takke seg selv.

Alle jeg kjenner har forskring gjennom jobben sin der og å eie en forskring koster mye mindre enn det en gjennomsnittsnordmann betaler for offentlig helsehjelp i Norge over skatteseddelen

Svake grupper kan få støtte gjennom medicaid

https://no.wikipedia.org/wiki/Medicaid

Anonymkode: c2275...ba7

Sykehusregninger som man ikke klarer betale er hyppigste grunn for personlig konkurs i USA. Også de med en forholdsvis god forsikring har høye utgifter out-of-pocket og deductibles.

Anonymkode: 69f79...2a3

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, vi har ikke det. 7 år å få endometriose diagnostisert. En haug av sykdommer uten behandling som kan behandles i utlandet. Leger som ikke har oppdatert kunnskap.

Jeg er takknemlig for det vi har, men jeg kan ikke si det er verdens beste. Jeg hadde nok dødd i USA, så jeg holder meg her. Men å skryte av f.eks et sykehus som gjorde meg alvorlig kronisk syk, det kan jeg ikke gjøre.

Anonymkode: 43d42...73d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

"Stiller for store krav", faktisk. Kjempefint at du har fått den riktige hjelpen, men veldig veldig mange gjør ikke det. Handler ikke om å være kravstor, herregud. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt rett. 
norsk helsevesen er en katastrofe, men vi er nærmest hypnotisert til å tro at det er så bra! 

Jeg er sykepleier og har jobbet på sykehus i utlandet. Fikk sjokk da jeg begynte å jobbe på norsk sykehus. Dårligste jeg har opplevd noen gang!! 

Anonymkode: 37099...371

Takk som deler!

Hilsen frustrert som ble tvunget å gå privat. 

• Liker 4
Skrevet

Det er gratis mer eller mindre, så det er bra....men er det egentlig kvalitet over det? Jeg mener at det ikke er det. 

Som noen nevner over her, man blir jo litt lurt til å tro det. Skal være så takknemlig og "alle" sier at norge er best på dette. 

Anonymkode: c8e70...162

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vær innlagt i Spania, Danmark, England og Norge. Kvaliteten på behandling, oppfølging og informasjon er i nevnte rekkefølge. Norges rikdom tatt i betraktning, så er helsevesenet svært dårlig 

Anonymkode: 239a7...539

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er gratis mer eller mindre, så det er bra....men er det egentlig kvalitet over det? Jeg mener at det ikke er det. 

Som noen nevner over her, man blir jo litt lurt til å tro det. Skal være så takknemlig og "alle" sier at norge er best på dette. 

Anonymkode: c8e70...162

Og det er vel nettopp derfor det mistolkes med å være "bra". Jeg syns kvaliteten har ekstremt mye forbedringspotensiale. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fra vi har vært små har vi blitt fortalt at Norge har verdens beste helsevesen.

Etter å ha vært innlagt selv nå et par uker på ulike avdelinger, er jeg sjokkert over hvor mye rot og surr det er, og dårlig kommunikasjon mellom de ansatte og fra ansatte til pårørende.

Jeg har ligget på rom og avdelinger som har stinket som på et gammelt sykehjem, alt har vært nedslitt, sykepleiere har flere ganger glemt å gi meg medisin og de har heller ikke notert i journalen at de har glemt å gi meg medisin.

Jeg har ikke blitt undersøkt for plager jeg har fått mens jeg har vært på sykehuset, og har selv måtte mase på undersøkelse.

De har gitt meg feil medisin og gjorde et inngrep på meg som de ikke hadde fått med seg ikke skulle utføres likevel.

Jeg satt flere timer en søndag og ventet på at de skulle bytte på sengen fordi jeg hadde kastet opp, og hun som hadde ansvaret for meg gikk av skift og ingen andre kom inn med nytt sengetøy.

Jeg ringte på for å gi beskjed og da kom en sykepleiestudent og sa at hun skulle finne den som hadde ansvaret for meg, men kom aldri tilbake.

I tillegg til at flere av avdelingene har vært overbefolket med pasienter, og det er mye bråk utenfor vinduene da de holder på å rehabilitere sykehuset.

Når man skal prøve å sove middagslur må jeg ligge å høre på en vinkelsliper.

Nei det synes jeg ikke. Det er underbemannet, folk går veldig mye ekstra og dobbelt i hele helsesektoren grunnet hull i turnus. Det er også underprioritert økonomimessig. Mange ganger har man for dårlig utstyr til pasienten sånn at ting må gjøres på en tyngre, mer tidskrevende og mindre verdig måte. 

Senest i går leste jeg om blant annet en artikkel der det sto at 2 leger på timene tilsvarende 5 leger grunnet mangel. 

Anonymkode: a71fd...3bd

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...