AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Del Skrevet 29. september 2023 Hei. Jeg ble overtalt til å kjøpe en pakke med 10 PT timer fra SATS. Jeg sliter med kroniske leddsmerter og kronisk migrene. Jeg har egentlig et treningsopplegg fra fysioterapeut som jeg utfører hjemme. Årsaken til at jeg meldte meg opp på SATS var mest for å få noe kondisjonstrening, da jeg ble fortalt at dette i studier hadde vist noe forbyggende effekt mot migrene. Jeg trives ikke så godt meg å jogge pga knessmerter og at jeg lett får benhinnebetennelse i leggen, samt at jeg har kulde-utløst astma og ikke trives så godt i kaldt og vått vær. Jeg tenkte derfor å bruke ellipsemaskinen på SATS til kondisjonstrening. Jeg tenkte også at det sikkert ikke var skadelig å trene litt styrke der, så lenge jeg ikke fikk økte knessmerter. Jeg har hatt litt problemer med PT timene: 1. De er på 60 minutter hvilket jeg opplever som for lenge for meg i forhold til min nåværende fysiske form/kondisjon. Jeg har ikke trent så lenge på sikkert 15 år. Jeg har ikke spurt om jeg kan be om å dele opp timene, men tror ikke at det er noe de gjør. 2. Etter første time sammen med henne så opplevde jeg at bena mine slet med å holde meg oppreist når jeg skulle utføre bakover utfall. Jeg snublet litt og bena skalv. Det kjentes ut som at bena hadde veldig lite kraft. Dette fortsatte hele veien hjem. Jeg følte at jeg slet med å holde meg oppreist. Etter å ha ligget i sofaen helt immobil i 3-4 timer så følte jeg meg bedre. Jeg har aldri opplevd noe lignende før. Jeg får faktisk ikke så mye brenning eller smerter i musklene under trening, bare denne kraftløsheten. Jeg blir støl i 2-7 dager i etterkant. Langvarig stølhet har jeg opplevd før, men ikke den svakheten. 3. Jeg har fått et problem med høyre skulder som oppstår hver gang jeg bruker sittende romaskin. Det føles ut som at skulderen flytter litt på seg. Det er klikking, men en dypere, mer dump og mer langvarig lyd enn ved popping av ledd, hvis det gir mening. Jeg vet dog ikke hva det er og tenker at det kan være helt ufarlig. Det føles ut som om noe glir i skulderleddet. Dette skjer hovedsaklig med høyere vektbelastning og skjer hver gang jeg trekker armene tilbake. Etterhvert så får jeg prikkinger/parestesier nedover overarmen på samme side. Opplevde også at skulderleddet var mer ustabilt i perioden utenom treningen etter at jeg hadde gjort dette en del. 4. Dersom jeg ber om å bruke lettere vekt på en treningsmaskin, så ber hun meg om å bare 'prøve litt til'. Hun er veldig blid og positiv, men hun har ikke lyttet til meg angående det at jeg ønsker lettere vekter i det hele tatt. 5. Hun sender meg mange sms og ønsker å sette opp timer ukentlig. Hun er som sagt hyggelig, så dette hadde ikke vært et problem om det ikke hadde vært for min sosial angst. Jeg burde svare henne. --------- Jeg har i etterkant fått bursitt/tendinitt i hoften. Jeg lurer på hvordan jeg skal si ifra om at jeg ønsker å trene litt på egenhånd først. Jeg er mest komfortabel med å ta ting veldig gradvis, hvilket jeg synes er vanskelig for meg om jeg skal drive med styrketrening med (for meg) maksimal vektbelastning i 60 minutter. Hva kan jeg si? Er det tullete av meg å velge å trene på egenhånd en periode istedenfor og å utsette PT timene? Anonymkode: 1491d...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Del Skrevet 29. september 2023 Har du sagt til PT at du faktisk har kroniske smerter???? Hvis ikke, GJØR DET ASAP!!!! Hallo i luken. DU må sette deg i førersete, PTen skal tjene penger. DU er kunden og bestemmer. Ta deg sammen og si ifra. "Hei, jeg har kroniske smerter, og må derfor ta ting litt forsiktig. Jeg merker at jeg må jobbe litt gradvis, og inntil videre må jeg sette PT-timene på pause". Anonymkode: 191c6...ab5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Del Skrevet 29. september 2023 Eller skyld på lege om du er konfliktsky. "Hei, jeg har kroniske sykdommer, og i samsvar med lege, er det viktig at jeg følger fysioterapeuten sitt treningsopplegg, PT-timene må derfor settes på pause inntil videre". Anonymkode: 191c6...ab5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Del Skrevet 1. oktober 2023 Hennes jobb er å motivere deg og få deg hen på senteret. Du må slutte å være så vettskremt. «Nei, 12 kg var for mye siste gang. Jeg hadde smerter i 5 dager etterpå. Jeg vil prøve med kun 8 kg i dag, og se om kroppen tåler det.» Fortell at du har kroniske leddsmerter som treningensplanen må innrettes etter, og at 60 minutter med styrketrening med stor vektbelastning er for mye for deg. Kanske noe av timen kan brukes på strekkøvelser, yoga...? ... Men kanskje det egentlig var litt av et feilkjøp med 10 PT timer med styrketrening? Anonymkode: dab52...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå