Gå til innhold

Kan man bli henvist raskere til IVF eller inseminering grunnet at man ikke har samleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med både provera og letrozol for å få eggløsning da jeg har PCOS. Problemet er at samboer ikke vil ha sex annet enn når han har fri (som da er på helg) fordi han er så sliten ellers. Jeg kan ikke styre med disse medisinene og ha menstruasjon i 3 uker på provera (2 uker i mens jeg bruker pillene og 1 uke ettrtpå) og ekstremt masse kviser for så å bli kvalm av letrozol og få smerter i korsryggen grunnet hormonforandringer osv hvis vi uansett ikke har sex. Da er det bortkastet. Jeg har hatt mange samtaler med samboer om dette, og han er veldig på at det er ingen problem helt til vi da faktisk er nødt til å ha sex hvis jeg skal bli gravid, og da er det umulig fordi han er sliten etter jobb. Jeg har ikke snakket med han om det nå når det virkelig gjelder, fordi jeg tenker at det forverrer nok situasjonen, så jeg maser ikke om at det er nå det gjelder osv (men han er klar over det). Jeg kan ikke ta flere runder med provera og letrozol når det ikke er noe vits, og siden jeg ikke får eggløsning av meg selv så ser jeg  for meg at det eneste mulige er inseminasjon i styrt syklus (evt IVF), og jeg lurer på om man kan få henvisning til dette før det er gått et år på bakgrunn av dette? 

Anonymkode: fdc53...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. 

Mest sannsynlig om du nevner at dere ikke har prøvd, får dere beskjed om å prøve når dere skal isteden. 

Anonymkode: b830e...2de

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom ivf og det anbefales ikke med mindre man må. At man skal ha ivf pga «latskap» er helt uhørt. Om dere ikke orker å ha sex kommer dere ikke til å orke en baby.

Anonymkode: ad5ac...751

• Liker 26
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du høre om samboeren din vil ha barn - eller ikke. «For sliten» etter jobb - da er han for sliten til å ha barn også, for det er 100x mer slitsomt enn sex. Dessuten, synes han det er greit at din kropp skal utsettes for smerter og påkjenninger fordi han er «sliten»? 
Du bør tenke nøye over om dette er en mann du ønsker å få barn med. 

Anonymkode: 70969...e6d

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du mener dere skal ha IVF fordi dere ikke forsøker å lage barn på naturlig vis?

Altså - kanskje dere bare skal la være. 

Anonymkode: 9998b...c8b

Jeg mener ikke jeg SKAL noe som helst jeg. Jeg kan ikke få barn på "naturlig" vis, fordi jeg har ikke EL av meg selv. Så det spiller ikke noen rolle hvor mange ganger jeg har samleie uten stimulering, gravid blir jeg ikke uansett.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener ikke jeg SKAL noe som helst jeg. Jeg kan ikke få barn på "naturlig" vis, fordi jeg har ikke EL av meg selv. Så det spiller ikke noen rolle hvor mange ganger jeg har samleie uten stimulering, gravid blir jeg ikke uansett.

Letrozol og Provera er veldig veldig mild versjon av ivf medisiner, bare så det er sagt. Om du har så mange bivirkninger av det, ville jeg nok lagt en innsats med disse medikamentene, før jeg gikk over til ivf med helt andre og sterkere medisiner!

Anonymkode: ad5ac...751

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge var dere faktisk prøvd? Jeg har pcos og gikk på letzerol i 9 mnd...vi hadde masse sex og ble til slutt gravid 9 mnd ..men du kan jo ikke bare ha sex 1 gang i mnd. Men det virket som mannen din ikke vil ha barn 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det noen gang blir et barn, som jeg håper for din del. Tror du mannen din er mindre sliten når dette barnet har kommet til verden? 

Anonymkode: e7f07...d01

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal ta med mannen på neste time hos gyn eller hvor du nå går, og forklare behandler hva som er problemet hos dere. Kanskje er det noe han eller dere kan få hjelp til.

Har han ikke lyst på sex etter jobb, eller er han så sliten fysisk eller mentalt at han ikke (tror han) klarer å gjennomføre?

Hvor gamle er dere?

Har han egentlig lyst på barn, eller er det mest ditt prosjekt? Hvorfor haster det for deg å bli gravid, når han er så lite motivert for et barn som han virker å være?

Jeg skjønner at denne situasjonen er frustrerende,  men slik ståa er nå så skjønner jeg ikke at du våger å få barn. Brutalt sagt: Enten blir du alenemamma i forholdet fordi han ikke orker å gjøre noe, eller så blir du alenemamma på fulltid fordi du ikke orker å leve med en mann som ikke bidrar.. Det er ufattelig slitsomt å ha barn, og det kommer til å være slitsomt i 20 åt framover!

Anonymkode: f0d57...4a4

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han virkelig har lyst på barn og det kanskje bare er snakk om prestasjonsangst som gjør at han syns det er vanskelig å ha sex på kommando eller lignende så kan du jo foreslå om dere kan prøve hjemmeinseminering de dagene du er fruktbar. Da må han bare runke i en kopp og du sprøyter det inn med en 10ml sprøyte. Uten nål da såklart. Veldig lite romantisk men det kan være en ide hvis dere ellers har et bra liv sammen og virkelig vil ha barn sammen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spol fram til baby kommer. Du starter en klagetråd her på kg: "Jeg er alene med baby. Far orker ikke bidra med noe. Jeg er utslitt."

Anonymkode: fd98d...68c

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg ville prøvd å få barn med en som er for sliten til å gi innsats i et par minutter for dag. Å ha barn et ganske mye mer slitsomt enn å lage de. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er ganske unge (først i/midt i 20-åra) vil jeg tro han ikke har lyst på barn akkurat nå. (Men da er det også rart at han er så sliten, og bare vil ha sex i helga.)

Ellers tenker jeg at han egentlig er på utkikk etter ei ny dame. Han er lunken til å forplikte seg til deg for resten av livet.

Hvorfor bor han med deg da? For slik er menn… Vurderer ikke seriøst å gå før de har funnet en ny.

Anonymkode: 60e0b...4a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får selvfølgelig ikke komme først i køen for offentlig IVF-behandling fordi han er lat. Dere kan selvfølgelig prøve å gå privat og betale av egen lomme, men er mulig de og vil anbefale flere runder med letrozol OG samleie før de vil starte IVF. 
Men hva får deg til å tro at det fungerer bedre, han må jo levere sædprøve på spesifikke dager da også, klinikkene har som regel ikke åpent i helgene. Og da blir det gjerne reising oppå det hele, med mindre dere bor i Oslo. 

Forøvrig enig med alle andre i denne tråden at mannen din, er ikke pappamateriale med mindre han bytter jobb og/eller innstilling først 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mann er dette som vet du må gjennom så mye pga. medisinene og så orker han ikke å ha sex de dagene det gjelder mest?

Høres ut som en unnskyldning til å slippe å få barn. 

Anonymkode: bf00a...9cf

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...