Gå til innhold

Kriminelle i Norge bør aldri få mer enn to sjanser

Majer

Anbefalte innlegg

Majer skrev (1 minutt siden):

Er det godt nok? Så lenge det er verre i Russland enn i Norge betyr det at Norge er bra? Hva med en visjon om at ingen skal bli drept av noen som har begått lovbrudd tidligere? Da hadde de fleste drepte fremdeles vært i live.

USA har mer fattigdom og utenforskap enn oss. Landene kan ikke sammenlignes. Det er ikke fengslene som er hovedproblemet der, men samfunnet forøvrig.

Jeg har ingen problemer med at noen tenker og håper på en nullvisjon med tanke på kriminalitet, men jeg forventer en løsningsorientert tilnærming om man først skal dra opp diskusjonen. 

Å påstå noe kan vi alle gjøre, men jeg har foreløpig til gode å se at du bidrar med reflekterte og gode løsninger.. 

Du har fremdeles ikke svart på hva som er løsningen når de to sjansene er brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Majer said:

å lenge det er verre i Russland enn i Norge betyr det at Norge er bra?

Jeg sammenligner ikke Norge med Russland, men derimot med en rekke andre vestlige land. Som for eks. USA, men også en rekke europeiske land. Russland er ikke engang nevnt her, og dette blir i grunn bare nok en håpløs og tullete tråd.

Endret av AnonaymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sjanser? Det er 1 for mye.

I de mest alvorligste sakene er det 2 for mye.

Mannen som er etterlyst nå i forbindelse med drapet av mor og 8 år gammel jente i Kristiansand er barnets far.

Skulle det vise seg at han er skyldig, så fortjener han ikke en ny sjanse. 

Da er det game over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
37 minutter siden, Rosa Gnom said:

Det kan du ikke si noe som helst om. For det du vet har noen i min familie blitt voldtatt eller drept. Så det er ett helt ugyldig argument. Du kjenner ikke meg. Det som er så fint, er at hvis man ikke liker noe så står man fritt til å flytte ut av landet til andre steder. I midtøsten og store deler av asia operer de fortsatt med henrettelser. Det er jo bare å ta sakene sine å flytte.

Når det kommer til overlagt drap så tenker jeg øye for øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (1 minutt siden):

Når det kommer til overlagt drap så tenker jeg øye for øye.

Joda,forsåvidt enig her. Satanismen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Gnom skrev (51 minutter siden):

Dette er helt sprøtt. Jeg liker faktisk rettsystemet vi har i Norge. Vi vil ikke ha USA tilstander her. Vi skal rehabilitere kriminelle. Ikke ødelegge de. Som de gjør i USA. Vi har allerede ett system for det. Gjengangere innen kriminalitet blir straffet hardere enn de som gjør noe kriminelt første gang.

Hva med dem menneskene som gang på gang fortsetter med overgrep, som aldri blir bedre? Jeg mener ikke alle men det finnes mange som fortsetter og fortsetter med overgrep. Det er sykt lav straff for sånne mennesker.

Endret av Danielx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danielx skrev (Akkurat nå):

Hva med dem menneskene som gang på gang fortsetter med overgrep, som aldri blir bedre? Jeg sier ikke alle men det finnes mange som fortsetter og fortsetter med overgrep. Det er sykt lav straff for sånne mennesker.

Helt enig her også,men jeg tenker kjemisk kastrering for slike er på sin plass. Da får de ialefall ikke brukt kjønnsorganet sitt. Jeg er litt der at går man sålangt som overgrep og lignende...da fortjener man ikke ett fungerende kjønnsorgan heller. Da syntes jeg at man har gitt bort "retten" til å kunne ha sex. Kanskje man tenker seg om to ganger før man voldtar noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danielx skrev (3 minutter siden):

Hva med dem menneskene som gang på gang fortsetter med overgrep, som aldri blir bedre? Jeg mener ikke alle men det finnes mange som fortsetter og fortsetter med overgrep. Det er sykt lav straff for sånne mennesker.

Akkurat denne problematikken tror jeg de aller fleste kan forstå og stille seg bak - jeg er intet unntak. 

Men man kan ikke i et sivilisert samfunn ta for seg enkelt tilfeller og stille seg til doms. Går man i dybden på de fleste domfelte så vil man finne historier man grøsser av og (heldigvis) aldri kan sette seg inn i. 

Om man skal diskutere rettsvesenet og straffeforfølgelse så må man bruke sunn fornuft, teori og forskning, noe annet er anarki og selvjustis. Samme hva man har erfart så tror jeg de aller fleste fornuftige medmennesker skjønner at dette ikke er noe vi ønsker? Skal for eksempel syke mennesker bare bures inne for at du skal oppleve verden som rettferdig? Skal for eksempelvis alle som har begått en handling DU ikke kan stå inne for, staffes resten av livet (for muligens konsekvenser av urettferdigheten som er påført den kriminelle som førte til den kriminelle handlingen?

Man kan diskuterer opp og ned årsak og konsekvens, men for min del så er jeg takknemlig for holdningene som ligger bak det norske rettsvesen - er det forbedringspotensialer, absolutt! 

Men det ligger ikke i en enkeltes tanker, følelser og holdninger, det er uansett basert på kunnskap og forskning - heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia

Fordi vi er et svakt land og har et rettssystem og medier som straffer alle som gjør noe, men lar den som unnlater å gjøre noe slippe unna. Det er fritt fram å slå, rane og voldta her i landet. Og skattepengene våre får overgriperne på toppen av det hele. 

Politikerne våre har unnlatt å gjøre noe i en årrekke. De beskytter ikke landegrensene, de oppklarer ikke kriminalitet, og opprettholder ikke loven, straffene er ikke-eksisterende, så godt som ingen kriminelle utvises, mediene unnlater å melde om vold og kriminalitet slik at befolkningen ikke blir opplyst om hva som skjer. 

Vår eneste sjangse er å gjøre det mer ubehagelig å unnlate å gjøre noe enn å gjøre noe. Spre informasjonen som de prøver å sjule fra oss. Hold de ansvarlige ansvarlige for utviklingen. Både politikere og journalister. Still rett spørsmål og gi rett kritikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...