Gå til innhold

Fryse egg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg frem for å fryse ned egg? 
Hvor skal jeg henvende meg?

Jeg vet jo ikke om jeg i det hele kan få barn! 
kan dem teste om jeg kan få barn før de fryser ned egg? 

Anonymkode: 882ca...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke én spesifikk test som avgjør om du kan bli gravid. Man kan sjekke eggstokkfunksjon og eggstokkapasitet på blodprøve som kan gi en pekepinn på hvordan man ligger an eller om man har nådd overgangsalder, men det betyr jo ikke at hvis det er fint så betyr det automatisk at man da blir gravid. Mange som må ha prøverørbehandling finner man ikke noe galt med hverken kvinnen eller mannen. 

Anonymkode: 7f272...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med en fertilitetsklinikk. De kan sjekke ulike parameter med blodprøve, endel hormoner, eggreserver ol. Og de kan ta innvendig UL for å sjekke forhold der. Men de kan ikke vite hvordan dine egg er eller hvordan kroppen er i forhold til dette før man faktisk har prøvd. 

Anonymkode: 17f97...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, vær forberedt på at det er endel hormoner involvert, for å fryse ned egg setter man sprøyter med hormoner på seg selv for å modne flest mulige egg samtidig, som så kan hentes ut og fryses ned. Om det holder med en runde eller om man trenger fler kommer ann på endel ting. Hormonene koster penger. Frysing og lagring koster penger. 
Selve egguttaket foregår ved at de fører en UL probe inn i skjeden med en nål på, når de kommer til eggstokkene stikker de gjennom veggen til eggstokkene og hentet ut eggene med sug. (Dvs de hentet ut folliklene/eggposene og tømmer de i laben for å se etter egg.) Man får smertestillende lokalt der de stikker, i tillegg er vanlig prosedyre at man får ulike smertesillende i pilleform, hvorav opiater er helt vanlig, da blir man litt mindre stresset bla. Jeg har selv vært gjennom to egguttak til IVF og synes ikke dette er vondt. Jeg kjente litt press et par ganger, men ikke smerte. Gikk overraskende bra (var veldig nervøs). Så på skjermen hvordan de tømte folliklene og slikt underveis, veldig fascinerende. 

Anonymkode: 17f97...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...