AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #21 Del Skrevet 28. september 2023 Det er ikke dialekt. Det er gramatisk feil, og noe ungdommer har startet med i nyere tid. Høres helt jævlig ut. Samme med de som ikke kan forskjell på sj, skj og kj. "Hvem dame har på seg rosa skjole?" 🤯 Anonymkode: f3b1e...c53 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #22 Del Skrevet 28. september 2023 Det er kanskje ekstra provoserende fordi det er ganske mye norsk grammatikk som er ulogisk og med en drøss med unntak, sånn at de fleste kan snuble i reglene innimellom. Men hvem/hvilken er muligens en av de grammatikalske reglene på norsk som er enklest å forklare og forstå og som ikke har noen unntak. Det heter "hvem" hvis det handler om en konkret person. "Hva slags" eller "Hvilken" hvis det er en ting eller et dyr. Det er en regel som selv en fireåring kan skjønne. Anonymkode: ca09f...442 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. september 2023 #23 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det gjør litt vondt når folk snakker så grammatisk feil. Som når unge østlendinger sier : « Gi den til hun», fremfor å si « gi den til henne» Anonymkode: 6dab8...b05 Samtidig er det akseptert at det sies og skrives han i stedet for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 28. september 2023 #24 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aldri i verden. Samtlige i Drammen sier «hvem bil,» selv norsklæreren jeg hadde på videregående. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Så godt du kjenner meg bedre enn meg selv 🙂 De færreste jeg kjenner i Drammen bruker hvem i den sammenhengen, men du vet sikkert bedre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #25 Del Skrevet 28. september 2023 Rett bruk av spørrepronomen lærer man i første klasse. Det virker derfor særdeles dumt når voksne folk ikke klarer å bruke det riktig. Anonymkode: 071d1...224 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #26 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dialækt e itj låv. Koffer ska du få låv å bryt reglan, men itj æ? KG er vel konsekvente og fjerner de som bruker hvem på den måten akkurat som de fjerner andre som skriver på dialekt? Hvis ikke er det verre enn jeg trodde! (Forøvrig en dum regel, selv om jeg også misliker skriftlig dialekt. Nynorsk i-mål fjerner de også, dessverre!) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Aldri i verden. Samtlige i Drammen sier «hvem bil,» selv norsklæreren jeg hadde på videregående. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Å si noe og å skrive noe er ikke det samme! At norsklærere sier det om det er i dialekten er helt greit. Anonymkode: 43009...a10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #27 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Utrolig arrogant holdning, må jeg si, at jeg er «sent utviklet.» Jeg skrev ikke noe sted i hi at jeg bruker «hvem» i stedet for «hvilken» selv. Det jeg spurte om var hvorfor det ikke bare aksepteres, og hvorfor folk klikker av å høre det. Kanskje du burde jobbe litt med leseforståelsen. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Jeg kan fint leve med å bli oppfattet som arrogant. I min ungdom sa vi "slutt ut" - det hørtes kult ut å si det, vi brukte også ord som "de derre", "hva erre", eller enda verre - "ve`erre" Det er snart 30 år siden jeg brukte de ordene. Skulle vært interessant å bruke de igjen, og se reaksjonene til de rundt meg 🙄 Anonymkode: 71d8a...b64 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #28 Del Skrevet 28. september 2023 Klikker bare om VOKSNE folk bruker det. Det får personen til å høres underutviklet ut. Helt sykt at de ikke blir flaue av seg selv! Anonymkode: f44da...bc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #29 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vel, det var uheldig og ha en norsklærer som ikke kan grammatikk. Ser du nevner mitt hjemsted røyken, Hurum også, og det er ikke riktig at vi sier/ skriver ‘ hvem bil”. Kanskje en og annen 3 åring som blir rettet på. Anonymkode: 6ef71...e92 Jo. Voksne mennesker i Røyken bruker også «hvem.» Jeg har søsken som bor der, og alle rundt dem bruker det. Og nei, de er ikke hjerneskadet eller mindre intelligente, de er piloter, lærere, selvstendig næringsdrivende, butikkansatte, advokater mm. Velfungerende mennesker, med andre ord, folks som klarer seg fint i livet. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #30 Del Skrevet 28. september 2023 Illuminatum skrev (16 minutter siden): Så godt du kjenner meg bedre enn meg selv 🙂 De færreste jeg kjenner i Drammen bruker hvem i den sammenhengen, men du vet sikkert bedre. Du kommer til å høre det overalt fra nå av. 😉 Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #31 Del Skrevet 28. september 2023 Mener du dermed at vi som ikke er født og oppvokst på Østlandet har en bedre skolegang enn dere? Det er jo sånn at de som har en annen dialekt og kommet fra nord, vest og sør i landet må bruke det BOKMÅLET vi har lært i skolen, og da viser det seg at grammatikken vår er vesentlig bedre enn østlandsbanden. Det er veldig rart siden dere har en større fordel der en oss andre Anonymkode: b1ef7...640 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 28. september 2023 #32 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kommer til å høre det overalt fra nå av. 😉 Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Tror nok ikke det. Har noen fra litt vest for Drammen på jobben og der er det noen som bruker hvem galt. Registrerer det hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #33 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mener du dermed at vi som ikke er født og oppvokst på Østlandet har en bedre skolegang enn dere? Det er jo sånn at de som har en annen dialekt og kommet fra nord, vest og sør i landet må bruke det BOKMÅLET vi har lært i skolen, og da viser det seg at grammatikken vår er vesentlig bedre enn østlandsbanden. Det er veldig rart siden dere har en større fordel der en oss andre Anonymkode: b1ef7...640 «Mor Nille kan ikke fly, og det kan heller ikke en stein. Ergo er mor Nille en stein.» Hørt den? Nei, jeg mener ikke det, akkurat som mor Nille heller ikke er en stein. Det jeg lurer på, er hvorfor folk klikker sånn. Hva med å akseptere at språket hele tiden er i endring? Ts Anonymkode: e0dcd...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #34 Del Skrevet 28. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: «Mor Nille kan ikke fly, og det kan heller ikke en stein. Ergo er mor Nille en stein.» Hørt den? Nei, jeg mener ikke det, akkurat som mor Nille heller ikke er en stein. Det jeg lurer på, er hvorfor folk klikker sånn. Hva med å akseptere at språket hele tiden er i endring? Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Det at man ikke klarer å skrive riktig på nivå med hva en førsteklassing lærer er ikke "språk i endring". Anonymkode: 071d1...224 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #35 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med å akseptere at språket hele tiden er i endring? Det er en dum unnskyldning mange bruker. Språk er i endring, men vi skal kjempe mot og sakke ned endringer (særlig i skriftspråket). Anonymkode: 43009...a10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #36 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mener du dermed at vi som ikke er født og oppvokst på Østlandet har en bedre skolegang enn dere? Det er jo sånn at de som har en annen dialekt og kommet fra nord, vest og sør i landet må bruke det BOKMÅLET vi har lært i skolen, og da viser det seg at grammatikken vår er vesentlig bedre enn østlandsbanden. Det er veldig rart siden dere har en større fordel der en oss andre Anonymkode: b1ef7...640 Jeg tror det kan være vanskeligere å skille melom skrift og tale når likheten er stor. Selv fikk jeg "kjeft" for å skrive "for konservativt" nynorsk da jeg er vokst opp i Oslo. Samtidig er jeg oppvokst med å lese mye nynorsk, og en av mine foreldre og besteforeldre hadde det som skriftspråk i tillegg til en dialekt som ligger veldig nært. Det var ord og uttrykk som var helt naturlig for meg å bruke i den sammenhengen som norsklære syntes ble for mye. Anonymkode: 4d462...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #37 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): F.eks i tråden «Hvem pizza er best av ….» Nesten 1 million nordmenn, vestfoldinger, telemarkinger, drammensere, folk fra Lier, Røyken, Hurum, deler av Asker, oppover dalen mot Vikersund, Kongsberg, med flere, bruker «hvem» i stedet for «hvilken.» Hva med å akseptere dette som en del av dialekten/sosiolekten deres, på samme måte som folk i deler av Norge bruker «oss» i stedet for «vi»? Det er jo ikke riktig det heller, men de slipper iallfall å bli gjort narr av og bli kalt ting, som tilbakestående, mindre intelligente etc. Anonymkode: e0dcd...a66 Språk, ts, handler om makt. «Korrekt» språk defineres alltid fra toppen og ned. «Toppen» av et samfunn er typisk eldre. Utdannet. Og gjerne oppvokst i mer velstående strøk. De har en uttalt egeninteresse av å definere sitt språk som normalen, og alt annet som «mindre verdt». Dette gikk i tidligere tider så langt at nyrike hyrte inn barnepiker som snakket korrekt. I England sendte eliten og de som ønsket delta i den sine barn på kostskole for å få den sosialt mest verdifulle aksent, ordvalg og slang. I Norge definerte man alt utenom en håndfull dialekter som «uegnet» tv og radio. Bi har nettopp sett debatten, der Christian Borch gikk ut offentlig og sa han på det ramme alvor mente folk som ikke har denne håndfuller av dialekter bør endre sin dialekt om de ønsker opptre offentlig. (Han kaller ikke sin dialekt en dialekt. Han velger å kalle den «bokmål». Men det er ren hersketeknikk - han ønsker rett og slett at folk i det offentlige skal snakke en dialekt han oppfatter som sosialt høystandard). Så hvorfor kan du ikke si «hvem sofa»? Fordi de som sier «hvilken sofa» ønsker at det skal forbli slik. Våpenet for å oppnå språklig stagnasjon er å gi deler av muntlig språk høy sosial standard. Om dette endrer seg antar de at de vil tape sosial status. Så enkelt. Når det ser ut som hersketeknikk så er det fordi det er hersketeknikk. For å eksemplifisere har flere sosiale enklaver helt andre dialekter enn «Oslo vest» som høystatus språk. Og til dere som nå vil påstå språk i hurtig endring og å ta inn uglesette ord blir språklig kaos: Shakespeare. Er han språklig kaos? Han er det fremste eksempelet vi har igjen på evne og vilje til hurtig språklig endring. Og det er fremragende. Siden han er språket egentlig bare blitt fattigere. Og den utviklingen har skjedd parallelt med at språk er blitt meget rigid. Anonymkode: b9025...43c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 28. september 2023 #38 Del Skrevet 28. september 2023 Noen liker bare veldig godt å føle at de er flinke på noe, og at de er flinkere enn andre mennesker. Når de retter på noen, så er det en måte å vise seg frem på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #39 Del Skrevet 28. september 2023 Refreng skrev (4 minutter siden): Noen liker bare veldig godt å føle at de er flinke på noe, og at de er flinkere enn andre mennesker. Når de retter på noen, så er det en måte å vise seg frem på Det heter flinke til noe... Anonymkode: 5bde9...885 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #40 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jo. Voksne mennesker i Røyken bruker også «hvem.» Jeg har søsken som bor der, og alle rundt dem bruker det. Og nei, de er ikke hjerneskadet eller mindre intelligente, de er piloter, lærere, selvstendig næringsdrivende, butikkansatte, advokater mm. Velfungerende mennesker, med andre ord, folks som klarer seg fint i livet. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Nei, vi gjør ikke det. At søsknene dine kjenner en som ikke kan grammatikk bosatt i røyken kan stemme, men det er pokker ikke vanlig. Hadde lærerne til barna mine sagt « hvem bil», så hadde jeg reagert. En ting er at du ikke lærte norsk av norsklæreren din i Drammen, men hva om dere hadde kommet opp i eksamen ? Nei, her vi bor kaller vi grammatisk feil for dialekt? Anonymkode: 6ef71...e92 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå