AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #41 Del Skrevet 28. september 2023 Vi må skille mellom (muntlig) dialekt og skriftspråk. Hvem kjole er gangbart i noen dialekter, og ikke feil å si i dem. Men hvis vi alle skal dra dialektene våre med oss inn i skriftspråket, trenger vi ikke skriftspråk mer. Koss kjole e de du har på deg, an va snåle! (Hva slags kjole er det du har på deg, den var fin! - på stavangersk.) Hvis hvem kjole etc er ok skriftlig, må jo mitt eksempel være like ok. Anonymkode: 4aa8e...0cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #42 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Aldri i verden. Samtlige i Drammen sier «hvem bil,» selv norsklæreren jeg hadde på videregående. Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Dette er no tull. Kanskje en del fra omkringliggende bygder, og gamle arbeidsfolk fra byen. Men jeg er oppvokst her, og ingen i min familie snakker sånn. Jeg snakker bredt, men det får være grenser. Anonymkode: 2e958...a47 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #43 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): F.eks i tråden «Hvem pizza er best av ….» Nesten 1 million nordmenn, vestfoldinger, telemarkinger, drammensere, folk fra Lier, Røyken, Hurum, deler av Asker, oppover dalen mot Vikersund, Kongsberg, med flere, bruker «hvem» i stedet for «hvilken.» Anonymkode: e0dcd...a66 Jeg har bodd flere år i Oslo og enda lengre i Vestfold, men kan ikke huske i det hele tatt noen som bruker "hvem" der det er korrekt å bruke "hvilken". Det skjærer i ørene på meg så jeg ville ha registrert det. Anonymkode: b1a8f...8b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #44 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Språk, ts, handler om makt. «Korrekt» språk defineres alltid fra toppen og ned. «Toppen» av et samfunn er typisk eldre. Utdannet. Og gjerne oppvokst i mer velstående strøk. De har en uttalt egeninteresse av å definere sitt språk som normalen, og alt annet som «mindre verdt». Dette gikk i tidligere tider så langt at nyrike hyrte inn barnepiker som snakket korrekt. I England sendte eliten og de som ønsket delta i den sine barn på kostskole for å få den sosialt mest verdifulle aksent, ordvalg og slang. I Norge definerte man alt utenom en håndfull dialekter som «uegnet» tv og radio. Bi har nettopp sett debatten, der Christian Borch gikk ut offentlig og sa han på det ramme alvor mente folk som ikke har denne håndfuller av dialekter bør endre sin dialekt om de ønsker opptre offentlig. (Han kaller ikke sin dialekt en dialekt. Han velger å kalle den «bokmål». Men det er ren hersketeknikk - han ønsker rett og slett at folk i det offentlige skal snakke en dialekt han oppfatter som sosialt høystandard). Så hvorfor kan du ikke si «hvem sofa»? Fordi de som sier «hvilken sofa» ønsker at det skal forbli slik. Våpenet for å oppnå språklig stagnasjon er å gi deler av muntlig språk høy sosial standard. Om dette endrer seg antar de at de vil tape sosial status. Så enkelt. Når det ser ut som hersketeknikk så er det fordi det er hersketeknikk. For å eksemplifisere har flere sosiale enklaver helt andre dialekter enn «Oslo vest» som høystatus språk. Og til dere som nå vil påstå språk i hurtig endring og å ta inn uglesette ord blir språklig kaos: Shakespeare. Er han språklig kaos? Han er det fremste eksempelet vi har igjen på evne og vilje til hurtig språklig endring. Og det er fremragende. Siden han er språket egentlig bare blitt fattigere. Og den utviklingen har skjedd parallelt med at språk er blitt meget rigid. Anonymkode: b9025...43c Takk for at du skriver NØYAKTIG det jeg hinter til. Godt å se at enkelte her inne har hodet skrudd på riktig. 👏 Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #45 Del Skrevet 28. september 2023 Illuminatum skrev (1 time siden): Er selv fra Drammen og ville aldri funnet på å skrive f eks hvem bil. Heller ville jeg aldri uttalt det muntlig. Det med bil er jo et godt eksempel. En person skal låne en bil av en annen. "Hvem bil er det?" "Hvem sin bil? Den er min? Du vet jo det!!?" "Nei, hvem bil er det???" "Altså, nei, den er jo min da..?! Skjønner ikke hva du mener?" "Ååh, så teit du er, får gå å sjekke selv da.." Kan fort bli misforståelser uten korrekt språk gitt. Anonymkode: 670df...a90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #46 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): «Mor Nille kan ikke fly, og det kan heller ikke en stein. Ergo er mor Nille en stein.» Hørt den? Nei, jeg mener ikke det, akkurat som mor Nille heller ikke er en stein. Det jeg lurer på, er hvorfor folk klikker sånn. Hva med å akseptere at språket hele tiden er i endring? Ts Anonymkode: e0dcd...a66 Jeg er oppvokst med mye bøker i hjemmet, og alle inkl , foreldre og barn leste mye under oppveksten. Jeg tror det kommer godt med for språkforståelsen at en leser en del. Folk blir irritert over all denne feilstavingen pga der er en del mennesker som gir fullstendig f i hvordan de fremstiller seg selv skriftlig , og deres totale mangel på kunnskap i grammatikk. Det virker litt mindre intelligent spør du meg. Unntaket er de som har dysleksi og som naturligvis kan slite med å skrive korrekt innimellom Anonymkode: b1ef7...640 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #47 Del Skrevet 28. september 2023 Jeg tror folk "klikker" fordi skriftspråket ikke lenger da er like viktig. Dialekter kan være krevende å forstå, men skriftspråket vårt er bokmål/nynorsk og da noe alle kan forstå/lese uansett hvor en kommer fra. Dialekt er talemåte og bør overhodet ikke brukes som skriftspråk. Grammatikk er viktig i veldig mange yrker, og da er det uheldig om skriftspråket vaskes ut fordi folk ikke forstår forskjellen mellom talemåte og offisielt skriftspråk. Jeg er ikke en av de som klikker da. Forstår godt setningen "hvem kjole skal jeg kjøpe", og har lite behov for å rette på folk jeg ikke kjenner. Men hadde barna mine skrevet det, så hadde jeg rettet på dem. Anonymkode: 2f1ff...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 29. september 2023 #48 Del Skrevet 29. september 2023 Fordi det høres rart ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå