AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #21 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har du prøvd å presse et barn som allerede føler seg presset, på den måten? Det har jeg. Hos oss forverra det situasjonen veldig. Anonymkode: ce0fb...065 Det er derfor man forklarer. Dette er ett valg hun må ta. Om hun trenger tid så får hun det, og at man fjerner distraksjonene til hun får bestemt seg. På den måten så forstår hun viktigheten i å ta valget, får konsentrert seg og at det må gjøres og at hun kan komme med svaret når bestemmelsen er tatt. Forverret det situasjonen hos dere så presenterte dere det som en straff. Anonymkode: 04a4e...f0b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #22 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er derfor man forklarer. Dette er ett valg hun må ta. Om hun trenger tid så får hun det, og at man fjerner distraksjonene til hun får bestemt seg. På den måten så forstår hun viktigheten i å ta valget, får konsentrert seg og at det må gjøres og at hun kan komme med svaret når bestemmelsen er tatt. Forverret det situasjonen hos dere så presenterte dere det som en straff. Anonymkode: 04a4e...f0b Du har virkelig null peiling på hjernen til en tenåring. Det oppleves som straff, det oppleves som at man fratas nettverket sitt, pausene sine, kontrollen, man blir presset inn i et hjørne og møtt med hardt mot hardt. Uansett hvordan du forfiner setningen din er den like brutal i virkeligheten for en tenåring som har det tøft. Faen, for et dårlig råd. Anonymkode: d01e0...982 3 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #23 Skrevet 28. september 2023 Hvis dere ikke har forsøkt allerede, kanskje noen samtaler med helsesykepleier på skolen kunne gjøre det litt lettere for henne? Lavere terskel enn lege og BUP. Anonymkode: a56dc...16e
LivetErEnLek Skrevet 28. september 2023 #24 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er derfor man forklarer. Dette er ett valg hun må ta. Om hun trenger tid så får hun det, og at man fjerner distraksjonene til hun får bestemt seg. På den måten så forstår hun viktigheten i å ta valget, får konsentrert seg og at det må gjøres og at hun kan komme med svaret når bestemmelsen er tatt. Forverret det situasjonen hos dere så presenterte dere det som en straff. Anonymkode: 04a4e...f0b Tror du at et barn som i flere år har trøblete psykisk, så mye at hun kun er hjemme, gamer, ikke har venner og som mor har prøvd å få inn på bupa I flere år, bare må bestemme seg? Mulig du er så enkel, men folk flest er ikke det desverre. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #25 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "å ikke prate er ikke ett valg du har. Jeg kan ikke hjelpe deg før du setter ord på det som plager deg. Du har valget enten å prate med meg eller en lege. Frem til du har tatt den avgjørelsen så fjerner jeg mobil, streaming og pc så du får fokusert på avgjørelsen. Jeg vil også at du skal være hjemme rett etter skolen. Dette er enormt viktig at du tar en avgjørelse på, derfor blir all distraksjon fjernet. Gi meg beskjed når du har avgjort om du vil prate med meg eller en lege". Deretter følg opp. Dette er såpass viktig at her må du få åpnet munnen hennes. Anonymkode: 04a4e...f0b Nek, bare nei Anonymkode: a89b4...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #26 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du har virkelig null peiling på hjernen til en tenåring. Det oppleves som straff, det oppleves som at man fratas nettverket sitt, pausene sine, kontrollen, man blir presset inn i et hjørne og møtt med hardt mot hardt. Uansett hvordan du forfiner setningen din er den like brutal i virkeligheten for en tenåring som har det tøft. Faen, for et dårlig råd. Anonymkode: d01e0...982 Jeg har veldig peil på hjernen til barn. Jeg jobber med de. Det er ikke straff. Det er å understreke at dette er så viktig at de gjør at ingen forstyrrelser kan ta bort fokuset på det. Anonymkode: 04a4e...f0b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #27 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun må prate med noen. Hun er ett barn. Hun kan ikke ta ansvar for egen helse. Å fjerne distraksjoner frem til hun tar ett valg er ikke straff. Det er å fjerne distraksjoner så hun får fokus til å ta ett valg. Ett valg hun må ta. Anonymkode: 04a4e...f0b Eh bo det er straff Anonymkode: a89b4...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #28 Skrevet 28. september 2023 Syns det er dumt at legen ikke henviser og så kan psykologen på bup snakke med hun og vurdere. Om hun virkelig sliter og trenger hjelp! Lang kø der og tar tid å komme til om du er så heldig, ofte fullt så mange blir avist! Ikke lett å være forelder lengre. Vil de ikke ta blodprøve nei da slipper de, prøver du å overtale de eller tvinge de meldes du til bv(ja her gjør du det..). Så lenge de ikke gjør det om barnet ikke vil så vet de at de kan si nei så da blir det jo aldri! Vaksiner må de ta så det er ikke noe problem. Samme gjelder andre ting som dette.. Ikke rart barna ikke blor voksen idag. De blir sydd så mye puter u der armene alle plasser, og ikke bare hjemme. De blir sendt hjem fra skolen for små ting hele tiden.. Må hente på ungdomskole og vgs.. Jammen lett med jobb når det alltid er noe. Ville snakket med henne, forklart at det kan være godt for hun å prøve. Bare en time, går det ikke så greit. Anonymkode: b98af...879
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #29 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Eh bo det er straff Anonymkode: a89b4...ab9 Hvordan er det straff å la henne ta en beslutning om hun vil prate med legen eller deg? Det får være grenser for hvor skjøre man lar ungene bli. Anonymkode: 04a4e...f0b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #30 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun sliter, men nekter å prate med de. Legen henviser ikke hvis hun ikke prater. Hva gjør en da? Hun er 13. Anonymkode: 7c180...5a2 Prøve å finne en annen lege? Hvis hun har null kjemi med denne, så er det kanskje ekstra vanskelig å åpne seg. Helsesykepleier? Anonymkode: c022c...058
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #31 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har veldig peil på hjernen til barn. Jeg jobber med de. Det er ikke straff. Det er å understreke at dette er så viktig at de gjør at ingen forstyrrelser kan ta bort fokuset på det. Anonymkode: 04a4e...f0b Uffda. Anonymkode: d01e0...982 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #32 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Prøve å finne en annen lege? Hvis hun har null kjemi med denne, så er det kanskje ekstra vanskelig å åpne seg. Helsesykepleier? Anonymkode: c022c...058 Er helsesykepleier som skrev til legen og ba hun henvise. Anonymkode: 7c180...5a2
Gjest Margo Skrevet 28. september 2023 #33 Skrevet 28. september 2023 Det finnes andre alternativer enn Bup. Ta kontakt med kommunen, så lister de opp tilbudene de har i akkurat deres kommune til ungdommer. Har dere mulighet til privat psykolog?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #34 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du prøvd å presse et barn som allerede føler seg presset, på den måten? Det har jeg. Hos oss forverra det situasjonen veldig. Anonymkode: ce0fb...065 Det er ikke alltid det gjør det verre. Hos meg reddet det livet mitt. Fikk valget mellom bup eller innleggelse. Anonymkode: 1a23d...d9c 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #35 Skrevet 28. september 2023 Prøv å finne en annen lege. Godt mulig hun ikke har kjemi med legen. Anonymkode: 1a23d...d9c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #36 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dere ikke har forsøkt allerede, kanskje noen samtaler med helsesykepleier på skolen kunne gjøre det litt lettere for henne? Lavere terskel enn lege og BUP. Anonymkode: a56dc...16e Her var det litt av problemet. Vi hadde sendt henne til helsesøster og alle lavterskel-tilbud med ymse folk som satt der og tok imot. Min datter sier at det var en av grunnene til at hun ikke ville snakke om problemet. Helsesøster var ikke rette personen til å hanskes med de alvorlige tingene som feilte henne. Det ble vel mer en bekreftelse på at det nyttet ikke å snakke med voksne folk. Her var det faktisk psykose som var grunnen til at hun isolerte seg og ikke ville snakke. Det kom som et enormt sjokk på oss. Jeg kunne ikke i den villeste fantasi forestilt meg at grunnen til at hun trakk seg vekk fra alle var at hun hørte stemmer og så ting. Nå er jo sikkert ikke det så vanlig, men jeg sier det nå bare som en advarsel. Trekker ungdommen seg vekk fra alt og ikke vil snakke, så hadde jeg NÅ ansett det som veldig alvorlig. Da er det ikke nødvendigvis en helsesøster som spør om tulle-ting (ungdomsting) kanskje den rette til å snakke med. Anonymkode: 648c5...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #37 Skrevet 28. september 2023 Jeg var hos legen på vegne av barnet mitt, forøvrig bak ryggen på hen, og fikk henvisning. Da timen kom, satte jeg med ned og forklarte at denne timen skal vi på. Det var ikke noe å diskutere. MEN, jeg sa at jeg kunne ikke tvinge hen til å snakke. Det valget måtte hen ta selv. Etter noen dager med sinne/surmuling, fikk jeg «klarsignalet». Da timen var ble hen med psykolog inn på kontoret og jeg satt ute og ventet. For å gi hen muligheten til å snakke alene. Det som skjedde var at hen ikke ville snakke, og psykolog kom ut og ba meg komme inn. Jeg fikk tillatelse av barnet til å forklare situasjonen. Etter endt time, avtalte vi ny time. Da vi dro derfra ga jeg ros til hen for hen ble med, og sa at vi får ta en time av gangen. Neste time gikk hen inn alene igjen, og ble der. Jeg satt i gangen hele timen. Da var hele BUP blitt litt mindre skummelt og flaut, og fortsatte der av egen fri vilje. Går veldig fint med hen i dag, og har ikke dette behovet lenger. Anonymkode: 38456...3d5 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #38 Skrevet 28. september 2023 Er på foreldre samtale nå, det vil si hun nekter å prate med meg tilstede. Håper lærer får åpnet henne litt. Anonymkode: 7c180...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #39 Skrevet 28. september 2023 Kan det tenkes at grunnen til at hun ikke vil snakke er at hun ikke vil at du skal få vite det hun sier? Hvis legen eller psykologen forteller det hun sier videre til foreldre er det ikke rart at hun heller velger å tie. Kanskje har hun også hatt erfaring med dette før, slik at hun ikke stoler på at hun kan snakke med helsepersonell uten at de plaprer videre om ting hun kanskje ikke vil at du skal få vite om. Anonymkode: 9ca9c...8a9
Grüner Skrevet 28. september 2023 #40 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da dropper du skole dele, men fjerner pc, mobil og spill. Hun må bestemme seg for å prate. Hun føler hun får ett valg med å velge hvem hun vil prate med, og du klarer å skaffe henne hjelp med å gi henne valget samtidig som du motiverer henne til å ta ett valg ved å fjerne distraksjonene. Anonymkode: 04a4e...f0b Disse forslagene synes jeg ikke noe om. Det er veldig dårlig pedagogikk å prøve å true henne til å snakke ved å ta ifra henne mobil og pc. Jeg tviler også på at hun kommer til å snakke ved å bruke den metoden; det eneste du oppnår er at hun og du blir uvenner. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå