Gå til innhold

De med diagnoser bærer en maske

Anbefalte innlegg

Skrevet

De med kptsd,ptsd,adhd, autisme bærer en maske for å bli akseptert av andre. De går med masker for å unngå å bli avvist og trakket ned på.

De med ptsd lærte å skjule sin sårbarhet, da de ble straffet for det, avvist, latterliggjort, og ignorert. Aldri mer vil de våge å vise sårbarhet igjen.

De med adhd lærte å skjule sine nevrologiske vansker, som å fikle med neglene, tvinne på håret, bevege foten opp/ned,  reise seg ofte for å riste på kroppen, osv. 

De med autisme lærte å skjule sine små unike vaner som gir dem ro, som å jynge seg frem og tilbake med kroppen, stirre rart ut i luften, osv. 

Disse menneskene trives ikke best alene kun fordi dem har disse diagnosene og blir automatisk introverte. Disse menneskene trives best alene fordi dem da kan være seg selv. Da kan de gråte, fikle med håret, stirre ut i luften, bite negler, være litt rare og lene seg frem og tilbake for å koble av. 

Ingenting av disse vanene/handlingene skader andre mennesker. Men likevel forventes det stortsett å være på akkurat «Denne måten»,- som alle andre. Hvis ikke er man annerledes, rar og folk trekker seg unna.

Det er så tragisk at de aller fleste rundt omkring skal være som «alle andre». Rett og slett kjedelig. Tenk om alle bare kunne være seg selv og bli akseptert? Tenk så spennende og lærerikt det hadde vært å omgås mennesker om det kunne være slik? 

Men i samfunnet i dag, så blir man dømt med en gang man gjør noe annerledes, når man ikke er som saueflokken.

Jeg ville bare få det ut egentlig… Personlig elsker jeg mennesker som er seg selv og «rare», digger dem og tiltrekker meg dem. Fasade mennesker får meg til å bite kjeven av kjedsomhet. 

Å bære en maske og tvinge seg selv til å være noen andre enn seg selv krever enormt med energi. Det hemmer arbeidsminne og diverse annet som gjør det vanskelig å blant annet lære noe nytt, huske, og få med seg informasjon og beskjeder. Ikke rart mange blir utladet av å omgås mennesker, vi kan jo ikke være oss selv!

Anonymkode: dfcc2...449

• Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg ingen av de diagnosene der. Men bærer en maske utenfor eget hjem. Og utifra hvem jeg er sammen med og hvor jeg er.

Og det tror jeg faktisk er ganske normalt.

Ingen er en norm. For at alle skal ha det best mulig forandrer vi oss etter forventningene som ligger på oss.

Er bipolar og ofte deprimert, da passer jeg på å fikse meg litt ekstra hvis jeg må ut, kun for å skåne andre. ( Så fremst jeg ikke er sengeliggende).

Aldri blitt dømt av noen. Aldri blitt sett ned på eller blitt hakket på.

Anonymkode: 805f6...18c

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det handler mer om hvilket miljø man beveger seg i, og menneskene man møter/er sammen med. Ikke samfunnet, for det blir altfor lett og skylde på. 

Tross mine utfordringer, har jeg aldri opplevd å bli dømt eller mobbet - selv om jeg ikke er helt nevrotypisk. Jeg har aldri kjent på noe press om å være som «alle andre», eller gjøre ditt eller datt. Verken som barn eller voksen. Finner du de rette menneskene, så er det ingen som dømmer deg eller forventer noe mer av deg enn deg selv.

Anonymkode: 8bc86...0be

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

De med autisme lærte å skjule sine små unike vaner som gir dem ro, som å jynge seg frem og tilbake med kroppen, stirre rart ut i luften, osv. 

Disse menneskene trives ikke best alene kun fordi dem har disse diagnosene og blir automatisk introverte. Disse menneskene trives best alene fordi dem da kan være seg selv. Da kan de gråte, fikle med håret, stirre ut i luften, bite negler, være litt rare og lene seg frem og tilbake for å koble av. 

Autister trives også alene fordi de blir overveldet og utmattet av sanseinntrykk. 

Man trenger ikke en utviklingsforstyrreles eller psykiatrisk diagnose for å bære maske. Mange med fysiske sykdommer må også bære maske. 

Anonymkode: d4122...e11

• Liker 4
Skrevet

Vær så snill og snakk for deg selv. Vi må alle ta oss litt sammen og tilpasse oss i hverdagen. Med familien, på jobb, med venner... Det er slik  det er å være menneske. Det er uansett ikke lurt å alltid vise sine sårbarheter for alle hele tiden.  Jeg er verken veldig rar eller spesielt introvert, men jeg har hatt en veldig alvorlig PTSD og som fortsatt kan lage problemer i livet mitt. 

Anonymkode: f13e2...5d4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har kptsd og til tider har jeg vært veldig dårlig da takler jeg ikke andre mennesker i det hele tatt. Er i en periode nå hvor det går litt bedre da takler jeg folk litt mer. 

Anonymkode: 0a88a...0c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær så snill og snakk for deg selv. Vi må alle ta oss litt sammen og tilpasse oss i hverdagen. Med familien, på jobb, med venner... Det er slik  det er å være menneske. Det er uansett ikke lurt å alltid vise sine sårbarheter for alle hele tiden.  Jeg er verken veldig rar eller spesielt introvert, men jeg har hatt en veldig alvorlig PTSD og som fortsatt kan lage problemer i livet mitt. 

Selvfølgelig skal vi ikke bare kjøre på å oppføre oss akkurat slik det passer oss, man skal tilpasse seg andre og ta hensyn til omgivelsene. Nå snakker jeg om å være seg selv på en måte som ikke plager/skader andre. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det stor forskjell på å bære maske fordi man er "litt sliten" eller må tilpasse seg mennesker man ikke liker osv, og å kronisk maskere for å så bli syk av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har kptsd og til tider har jeg vært veldig dårlig da takler jeg ikke andre mennesker i det hele tatt. Er i en periode nå hvor det går litt bedre da takler jeg folk litt mer. 

Anonymkode: 0a88a...0c6

Jeg har også kptsd og har det likt som deg. Og dette handler ikke om å kunne være seg selv med folk. Dette handler om at mennesker kan trigge oss. Eksponering kan vi ikke holde på med 24/7. Vi trenger også å lade oss alene og kjenne på tryggheten og få ro i kropp og sjel. ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så drittlei av at noen skal komme med fasiten for hvordan alle individer innenfor en gruppe er. Alle autister er ikke like. Alle med adhd er ikke like. Alle med KPTSD er ikke like. 

Jeg vil ikke bli satt i bås av en fremmed og fortalt hvordan jeg er eller hva jeg har behov for. La meg være som jeg er, diagnosen min er irrelevant. 

Anonymkode: 4c6e4...cd8

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det stor forskjell på å bære maske fordi man er "litt sliten" eller må tilpasse seg mennesker man ikke liker osv, og å kronisk maskere for å så bli syk av det. 

Der forenkler du de fleste mennesker. Altså, man markerer ikke fordi man ikke liker mennesker. 

Alle markerer for å passe inn. Det gjelder de aller fleste. Ikke kun de eller de lidelsene. 

Man blir syk av å være med mye mennesker, ikke fordi man markerer.

• Liker 2
Skrevet

Maskerer...

Skrevet

Vil også nevne at vi med nevnte diagnoser går med en maske der vi først ser innover også utover. Vi skjerper oss og tilpasser andre. Vi tilfredsstiller andre mot å ignorerer våre egne behov.

De med narsissisme bærer også en maske, men deres maske ser de først utover også innover. De prøver å endre utsiden for å beskytte innsiden.

De skylder derfor på utsiden om masken deres glir, i motsetning til de med den andre masken, de skylder på seg selv om masken glir. 

Masken til de med narsissisme skader derfor andre. Mens de med den andre masken skader seg selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er så drittlei av at noen skal komme med fasiten for hvordan alle individer innenfor en gruppe er. Alle autister er ikke like. Alle med adhd er ikke like. Alle med KPTSD er ikke like. 

Jeg vil ikke bli satt i bås av en fremmed og fortalt hvordan jeg er eller hva jeg har behov for. La meg være som jeg er, diagnosen min er irrelevant. 

Helt sant. Bra du nevner dette om noen kan tolke feil og misforstå tråden. Såklart er vi alle mennesker unike, altså TOTALT forskjellige uavhengig diagnose. Jeg er også enig med deg ang å sette folk i bås pga en diagnose. At de tror de kjenner en med adhd fordi dem kjenner en annen med adhd. Blir rasende lei av det jeg også.

Jeg er feks veldig flink å trene, jeg gjør det meget bra, men jeg har ikke fått det gratis, jeg har jobbet hardt med min mentale motivasjon og jeg må virkelig jobbe hardt mentalt ofte for å presser meg skikkelig.

Men så fikk jeg en gang høre «Ja hun trener sykt mye, men hun har Adhd da…»

Fy faen så sint jeg ble inni meg av den kommentaren. Svelget en stor kamel og forsto at denne personen kun var misunnelig på meg fordi personen hadde store vansker med å motivere seg selv på trening. 

Men istedenfor å jobbe med sin egen selvdisiplin og kanskje lære litt av meg, så var personen for svak og måtte si «Hun fikk det gratis, hun har adhd»

Som om jeg bare har fått det i nevene, alt jeg har slitt igjennom for å komme på det nivået jeg er ang trening. Fy faen, men klarte å lire det av meg fort, da det sto tydelig «misunnelig» i pannen på henne.

Men hvertfall, tråden handler ikke om at alle er slik eller slik. Var bare ett poeng om at det skulle vært mer lov å skille seg ut og være annerledes.

Men hvis alle bare er seg selv og driter i hva folk sier, så vil de rette menneskene komme😊🫶🏼De som liker akkurat den vi er. Først lære oss å elske oss selv og ikke la andre avgjøre vår egen verdi, for den lager vi inni oss selv ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Der forenkler du de fleste mennesker. Altså, man markerer ikke fordi man ikke liker mennesker. 

Alle markerer for å passe inn. Det gjelder de aller fleste. Ikke kun de eller de lidelsene. 

Man blir syk av å være med mye mennesker, ikke fordi man markerer.

Man maskerer når man må ta seg sammen for å jobbe tett på mennesker man ikke tåler trynet på. Maskere = skjule/late som/undertrykke.
Nei, man blir syk fordi man konstant fortrenger egne behov over tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man maskerer når man må ta seg sammen for å jobbe tett på mennesker man ikke tåler trynet på. Maskere = skjule/late som/undertrykke.
Nei, man blir syk fordi man konstant fortrenger egne behov over tid. 

Nei, man maskerer når man skal forholde seg til andres preferanser. Slik som hva de forventer på jobb, hva de forventer på gata osv.

Her gikk jeg ut i hva man har nevnt flere ganger i tråden. At sosialisering gjør en sykere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De med kptsd,ptsd,adhd, autisme bærer en maske for å bli akseptert av andre. De går med masker for å unngå å bli avvist og trakket ned på.

De med ptsd lærte å skjule sin sårbarhet, da de ble straffet for det, avvist, latterliggjort, og ignorert. Aldri mer vil de våge å vise sårbarhet igjen.

De med adhd lærte å skjule sine nevrologiske vansker, som å fikle med neglene, tvinne på håret, bevege foten opp/ned,  reise seg ofte for å riste på kroppen, osv. 

Ingenting av disse vanene/handlingene skader andre mennesker. Men likevel forventes det stortsett å være på akkurat «Denne måten»,- som alle andre. Hvis ikke er man annerledes, rar og folk trekker seg unna.

Det er så tragisk at de aller fleste rundt omkring skal være som «alle andre». Rett og slett kjedelig. Tenk om alle bare kunne være seg selv og bli akseptert? Tenk så spennende og lærerikt det hadde vært å omgås mennesker om det kunne være slik? 

Men i samfunnet i dag, så blir man dømt med en gang man gjør noe annerledes, når man ikke er som saueflokken.

Jeg ville bare få det ut egentlig… Personlig elsker jeg mennesker som er seg selv og «rare», digger dem og tiltrekker meg dem. Fasade mennesker får meg til å bite kjeven av kjedsomhet. 

Å bære en maske og tvinge seg selv til å være noen andre enn seg selv krever enormt med energi. Det hemmer arbeidsminne og diverse annet som gjør det vanskelig å blant annet lære noe nytt, huske, og få med seg informasjon og beskjeder. Ikke rart mange blir utladet av å omgås mennesker, vi kan jo ikke være oss selv!

Vi med ptsd må jo ta oss sammen. Være sterke selv hvor vondt og tungt det er, spesielt vi som har barn!

Selv med søvnløse netter med masse mareritt,flashbacks, triggere, tankekjør, smerter , stadig i beredskap osv.  

Det er viktig å jobbe med seg selv og få hjelp til å få verktøy til å kunne fungere. 

Men desverre kan man ikke velge vekk å ha det, kan ikke velge vekk mareritt og andre ting!

Ja det er tungt, og ja det er godt i eget selskap der jeg bare kan puste og være meg selv.

Det er noe hele tiden med barnehagebarn og skolebarn.

Dugnader,aktiviteter, sosiale ting, foreldremøter i ett sett osv.

Om jeg ikke stiller opp hvem skal da gjøre det? Jeg har valgt å få barn og da må jeg bare ta meg sammen. Kan ikke la andre se hvor tungt og vanskelig jeg faktisk har det. Så de kan trakke på meg eller baksnakke meg som en del gjør om andre! Selv om vi lærer barna våre å være snille og snakke fint om andre er det mange voksne som burde gått i seg selv der!

Når du alltid har måttrt være sterk, blir det en superkraft men gjett om det koster!

Så til dere som lurer på hvorfor mange av oss ikke er i jobb så tro meg når jeg sier vi trenger de få timene til behandling, gå en tur i frisk luft(om helsen tillater det), puste ut, ligge på sofaen og være sliten og ødelagt den tiden barna ikke er hjemme!

Og ja, det koster mye å holde i sjakk for verden, og barna skal heller ikke vite hvordan jeg har det feks, de skal få lov å være barn. De skal ikke måtte tenke på meg som en syk mamma. Men huske meg for all omsorg og kjærligheten jeg ga de.Tryggheten.Alle klemmer, mat og at jeg stilte opp for de. Ja det koster mye, men verdt det. Men å måtte stå til ansvar for andre voksne, NEI!

Anonymkode: 192a2...99e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man maskerer når man skal forholde seg til andres preferanser. Slik som hva de forventer på jobb, hva de forventer på gata osv.

Her gikk jeg ut i hva man har nevnt flere ganger i tråden. At sosialisering gjør en sykere. 

Sosialisering går fint for mennesker uten vesentlige utfordringer. Å sammenligne en med autisme og/eller adhd som blir regelrett syk av sanseinntrykk men samtidig MÅ undertrykke det bare for å gå på besøk til noen eller klare en tur på butikken, med "forventninger", blir helt latterlig.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sosialisering går fint for mennesker uten vesentlige utfordringer. Å sammenligne en med autisme og/eller adhd som blir regelrett syk av sanseinntrykk men samtidig MÅ undertrykke det bare for å gå på besøk til noen eller klare en tur på butikken, med "forventninger", blir helt latterlig.

Nå skrev jeg sosialisering  gjør deg sykere.

Maskere gjør alle, noen blir sykere av sosialisering.

Skrevet

Noen som har stått opp på feil fot? 

Anonymkode: 7bb8f...11e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...