Gå til innhold

Ble så lei meg idag- namsmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks tapte en sak i forliksrådet for ca 2 år siden. Ett beløp han stjal fra meg.

I sommer fikk jeg brev fra namsmann at beløpet skulle begynne tilbakebetaling til meg fra Desember i år. Eksen skulle bli ferdig med ett annet beløp først.

Har faktisk gledet meg til dette beløpet blir tilbakebetalt da det er veldig behov for de.

Idag fikk jeg nytt brev fra namsmannen hvor mitt krav utsettes til nærmere 2026 fordi eksen har fått enda ett nytt krav på seg som går før privat gjeld. Eksen skal betale meg i 4.5 mnd og det må da være mulig å rokke om litt så jeg får pengene mine og den saken ute av verden før de setter inn ett nytt 6 sifret beløp som blir fra Desember i år og til nærmere utgangen ev 2025.

Eksen betaler ikke frivillig, har forsøkt utallige ganger.  Er det noen som har greie på om jeg på en eller annen måte kan få namsmann til å utsette denne nye saken i 4.5 mnd så min sak kan komme først?

Det er så fryktelig å vite at eksen er dømt og jeg har krav på pengene, men jeg får de ikke fordi det popper opp nye krav hele tiden.

Anonymkode: 69147...30e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er regler på prioriteringen, så tviler på det. Gjeld til staten (f.eks skatt) går foran privat gjeld. Bidragsgjeld også tror jeg. 

Anonymkode: bddff...591

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er regler på prioriteringen, så tviler på det. Gjeld til staten (f.eks skatt) går foran privat gjeld. Bidragsgjeld også tror jeg. 

Anonymkode: bddff...591

Bidragsgjeld går faktisk først av alt, heldigvis.

Jeg synes bare det er så dumt at en enkel person skal vente i flere år på ett 5 sifret beløp, mens ett stort firma skal få sette meg på sidelinjen fordi de skal komme først.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Sånn er det, dessverre. Tviler på at det er så mye du kan gjøre, du vil alltid havne sist i køen. Sånne folk pådrar seg dessverre til stadighet nye tvangstrekk. 

Anonymkode: 7c585...134

• Liker 8
Skrevet

Og dette er faren med privatgjeld, det kommer i siste rekker av all gjeld. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg lånte eksen min penger. Venter enda mens han stifter ny gjelder.

Anonymkode: 77903...5c0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik er det med dekningsrekkefølge, det kan også tenkes at saken før din har blitt usatt grunnet bedre prioritert gjeld og slik forplanter det seg ned hele linja. 

Ikke noe du får gjort med det nei. Men du har jo forsatt tvangsgrunnlag slik at pengene får du jo så sant du begjærer det og det er penger :) hvis det ikke blir innfridd når det er din tur " denne omgangen" så sender du ny begjæring og er du heldig da så går det sømløst hvir den ene perioden blir avlastet av den andre.

Anonymkode: e109d...f40

Skrevet

Så lange det er privat gjeld så må du faktisk ikke forvente å få disse pengene. Anse dem som tapt, og om det kommer noe så blir det bonus

Anonymkode: dcf55...7c2

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min eks tapte en sak i forliksrådet for ca 2 år siden. Ett beløp han stjal fra meg.

I sommer fikk jeg brev fra namsmann at beløpet skulle begynne tilbakebetaling til meg fra Desember i år. Eksen skulle bli ferdig med ett annet beløp først.

Har faktisk gledet meg til dette beløpet blir tilbakebetalt da det er veldig behov for de.

Idag fikk jeg nytt brev fra namsmannen hvor mitt krav utsettes til nærmere 2026 fordi eksen har fått enda ett nytt krav på seg som går før privat gjeld. Eksen skal betale meg i 4.5 mnd og det må da være mulig å rokke om litt så jeg får pengene mine og den saken ute av verden før de setter inn ett nytt 6 sifret beløp som blir fra Desember i år og til nærmere utgangen ev 2025.

Eksen betaler ikke frivillig, har forsøkt utallige ganger.  Er det noen som har greie på om jeg på en eller annen måte kan få namsmann til å utsette denne nye saken i 4.5 mnd så min sak kan komme først?

Det er så fryktelig å vite at eksen er dømt og jeg har krav på pengene, men jeg får de ikke fordi det popper opp nye krav hele tiden.

Privatgjeld kommer alltid etter annen gjeld, så du får ikke endret på noe. 

Anonymkode: 7bed5...9d3

• Liker 3
Skrevet

Det står i loven. Barnebidrag kommer først. Skatt og erstatningskrav et også foran alminnelige krav. Det gir jo mening at barnebidrag skal prioriteres foran d.eks ubetalt mobilregning. Skjømmer at det er kjipt for deg. Men kan hende det blir betalt før om han får igjen på skatt osv. Og så er du inne i køen nå, du er først av de alminnelige kravene.

Anonymkode: 29c54...7eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slik er det med dekningsrekkefølge, det kan også tenkes at saken før din har blitt usatt grunnet bedre prioritert gjeld og slik forplanter det seg ned hele linja. 

Ikke noe du får gjort med det nei. Men du har jo forsatt tvangsgrunnlag slik at pengene får du jo så sant du begjærer det og det er penger :) hvis det ikke blir innfridd når det er din tur " denne omgangen" så sender du ny begjæring og er du heldig da så går det sømløst hvir den ene perioden blir avlastet av den andre.

Det verste er at privatgjeld kommer sist bak nyere gjeld også. Dvs noen kan bare få seg ny gjeld i det uendelige så kommer de aldri til privatgjelda

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det verste er at privatgjeld kommer sist bak nyere gjeld også. Dvs noen kan bare få seg ny gjeld i det uendelige så kommer de aldri til privatgjelda

Hva legger du i det du skriver her? 

Ett 7-2f krav eller alminnelig tvangsgrunnlag har samme dekning uansett om det er ubetalt telefonregning eller gjeld til en privatperson. I all hovedsak er det gjeld til staten og barnebidrag som har høyest/best prioriteringer, altså vil annen gjeld havne i bak disse uansett om det er kredittkort eller til andre privatpersoner. 

Det man kan være klar over er att skatteetaten gjerne legger sine trekk i max tid selvom gjelden blir betalt ned innen 6mnd for eksempel, slik at det kan lønne seg og sende en 7-23/24. For og se om bedre prioritert trekk kam være ferdig før den ordinære tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ett 7-2f krav eller alminnelig tvangsgrunnlag har samme dekning uansett om det er ubetalt telefonregning eller gjeld til en privatperson. I all hovedsak er det gjeld til staten og barnebidrag som har høyest/best prioriteringer, altså vil annen gjeld havne i bak disse uansett om det er kredittkort eller til andre privatpersoner. 

Det man kan være klar over er att skatteetaten gjerne legger sine trekk i max tid selvom gjelden blir betalt ned innen 6mnd for eksempel, slik at det kan lønne seg og sende en 7-23/24. For og se om bedre prioritert trekk kam være ferdig før den ordinære tiden.

Hva er en 7-23/24? 
Jeg var første prioritet i brevet jeg fikk i sommer, derfor veldig glad pengene endelig skulle betales inn.  Så opparbeider eksen seg en skyhøy regning IGJEN, vi snakker 6 sifret beløp IGJEN og jeg må vente i minst 2 år til, så sant eksen ikke blir ferdig før. Dessverre blir ikke noe betalt av fri vilje i slike saker, så det er bare bortkastet tid å håpe på fortgang i disse sakene. Eksen synes det er så praktisk med å la ting gå vis namsmann, for da er det andre som sørger for at regningene blir betalt 😳😂🤯

Skrevet

Uff så ergerlig, TS. 

Men jeg tenker at i stedet for å irritere deg over en så håpløs idiot, så kan du kanskje se om du får skaffet ekstra penger på en annen måte? Skikkelig jævlig, jeg forstår deg godt. Men se heller om du kan jobbe en ekstra jobb noen helger.

Anonymkode: a8d87...4d3

Skrevet

Er ikke det forsinkelsesrenter på beløpet? Eller har forliksrådet fryst beløpet?

Når det har gått så mye tid så kan en ny sak med høyere beløp være hensiktsmessig.

Det er viktig å vise at beløpet vokser.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er en 7-23/24? 
Jeg var første prioritet i brevet jeg fikk i sommer, derfor veldig glad pengene endelig skulle betales inn.  Så opparbeider eksen seg en skyhøy regning IGJEN, vi snakker 6 sifret beløp IGJEN og jeg må vente i minst 2 år til, så sant eksen ikke blir ferdig før. Dessverre blir ikke noe betalt av fri vilje i slike saker, så det er bare bortkastet tid å håpe på fortgang i disse sakene. Eksen synes det er så praktisk med å la ting gå vis namsmann, for da er det andre som sørger for at regningene blir betalt 😳😂🤯

https://lovdata.no/lov/1992-06-26-86/§7-23

https://lovdata.no/lov/1992-06-26-86/§7-24

7-24 er det som har skjedd med trekket ditt nå, det er regulert grunnet trekk med bedre prioritert. Man kan potensielt begjære en 7-23 i trekk perioden for å få en ny vurdering. Men det kommer jo ann på hva de bedre prioriterte trekkene er om det vil være hensiktsmessig.

Er det 10 trekk i utgangspunktet hvorav noen er ordinært tvangsgrunnlag og noen 7-2f så men så har det kommet inn et skatte/bbidrag/nav trekk nå så vil alle trekkene forskyves å det vil være lite hensiktsmessig da alle de 10 trekkene før deg har bedre prioritert grunnet dato men ikke tvangsgrunnlag. Da lønner det seg heller og sende ny begjæring om utleggsforretning når tidene for trekk nærmer seg ( vær obs på lang behandlingstid) slik at man får pengene mest mulig sømløst ettersom en trekk periode kun er 2 år.

Skrevet

Side note - hvis du har fått utlegg i mer enn bare lønn dvs andre formuesgoder eksempel bil/kjøretøy, eiendom osv så begjærer du bare tvangssalg av dette. 

Det vil gjerne legges pant i alt som er hensiktsmessig slik at hvis personen eier noe annet av verdig og ditt trekk ikke skal gå for langt fram i tid, kombinert med mange trekk og gjeld til stat så har du sannsynligvis fått pant i mere enn bare lønn også for og nettopp sikre kravet. 

Hvis ikke så har du mulighet til å klage på dette, så sant det er noe annet av verdi der. Penger på konto, eiendom, kjøretøy, aksjer osv. Du kan også ved begjæring av utleggsforretning skrive hva du ønsker pant i, slik at du kan spesifisere at du ønsker pant i disse formuesgodene gitt at det er noen. 

Her er ofte kreditorer noe flinkere en ola normann. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så lange det er privat gjeld så må du faktisk ikke forvente å få disse pengene. Anse dem som tapt, og om det kommer noe så blir det bonus

Anonymkode: dcf55...7c2

Jeg tenker det samme som dette, de kr er nok å anse som tapt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eksen min bare driter i å betale alt han kan, og de 400.000 han skylder meg rykker bakover i køen på 9 året.. det jeg mener. Advokaten min bare medfølelende og sier det ikke er noe å gjøre 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Side note - hvis du har fått utlegg i mer enn bare lønn dvs andre formuesgoder eksempel bil/kjøretøy, eiendom osv så begjærer du bare tvangssalg av dette. 

Det vil gjerne legges pant i alt som er hensiktsmessig slik at hvis personen eier noe annet av verdig og ditt trekk ikke skal gå for langt fram i tid, kombinert med mange trekk og gjeld til stat så har du sannsynligvis fått pant i mere enn bare lønn også for og nettopp sikre kravet. 

Hvis ikke så har du mulighet til å klage på dette, så sant det er noe annet av verdi der. Penger på konto, eiendom, kjøretøy, aksjer osv. Du kan også ved begjæring av utleggsforretning skrive hva du ønsker pant i, slik at du kan spesifisere at du ønsker pant i disse formuesgodene gitt at det er noen. 

Her er ofte kreditorer noe flinkere en ola normann. 

Eksen eier ikke noe av verdi. Skranglebil, gammel TV.  Andre ting er kjøpt eller fått via Finn eller bekjente. Leier bolig også. Økonomisk idiot!!

Samtidig som mitt krav blir dyttet bak i køen, så får jeg full oversikt over beløpet som skal betales inn til saken som overtar mitt krav. Hele denne tiden vet jeg eksen har betalingsanmerkninger og akkurat det fryder meg faktisk. Drømmen til eksen er eget hus, men det ligger svært langt frem i tid.

Jeg har fått tips fra forliksrådet om å purre på kravet minst hvert 3 år så saken ikke foreldre. Det er sikker og visst at jeg skal gjøre ja.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eksen min bare driter i å betale alt han kan, og de 400.000 han skylder meg rykker bakover i køen på 9 året.. det jeg mener. Advokaten min bare medfølelende og sier det ikke er noe å gjøre 

Er heldigvis bare 5 sifret beløp for meg. Penger eksen har stjålet av meg og når jeg fant det ut så innrømmet han det skriftlig på melding. Dermed hadde jeg bevis forliksrådet godkjente. Eksen er så dum at det er helt snålt å tenke på at hn har jobb og bor for seg selv. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...