Wonderwoman Skrevet 24. januar 2006 #41 Del Skrevet 24. januar 2006 Artig påstand som det skulle vært morsomt å vite svaret på. Spørsmålet er vel hvilke parametre påvirker utviklingen av EQ, og hvordan kan man kvantifisere EQ. Jeg vil tro at hvor mange man kjenner/stor bekjentskapskrets er et dårlig mål på EQ. Man kan jo ha et veldig snevert interresefelt, totalt mangel på empati, være utrolig arrogant, og alikevel som kjent ha drøssvis med venner/bekjente. Jeg vil tro (uten å kunne si noe sikkert) at mulighetene til å utvikle sin evne til å skjønne andre (intuisjon), evnen til å føle med andre (empati), samt sin egen påvirkningskraft (karisma) er like godt til stede i bygdenorge som i byene. Jeg tror at grunnlaget for ens EQ i stor grad er medfødt. Så lenge man opptrer i en gruppe, uansett hvilken, så vil denne utvikle seg. At en "bygruppe" og en "bygdegruppe" har forskjellige regelsett og interessefelt tror jeg har mindre å si for hvor fort enkeltindividet kan oppfatte og tolke gruppedynamiken. Det er vel tross alt det begrepet EQ rommer ? IQ derimot er jeg mer usikker på. Dette målet ble i sin tid utviklet for å se hvem som var best skikket til høyere utdanning. Siden universitetene lå i byene må man kunne anta at mange med høy iq-score flyttet fra bygdene, og at egenskapen derfor var underrepresentert i det arvematerialet som var igjen i de små bygdene. En undersøkelse som bekreftet IQ forskjeller mellom bygde og byfolk ville allikevel ha overrasket meg. ← Lestat: Jeg er så glad i deg fordi du orker å sitte og skrive det innlegget i denne utrolige tråden Og signerer selvfølgelig på ditt innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lestat Skrevet 24. januar 2006 #42 Del Skrevet 24. januar 2006 Takk Mummitrollet. Godt å se deg igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lestat Skrevet 24. januar 2006 #43 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Nå må du slutte å logge deg ut for å skrive støtteinnlegg til deg selv SC. Nettpersonligheter(uansett hvor mange du har) teller ikke med i omgangskretsen. Ergo mindre EQ til deg. ← Tja, personlig så er jeg litt enig med gjesten du siterer jeg (hmm, det gjør vel dette til et støtteinnlegg for SC - dæsken, theres a first for everything) Hadde det ikke vært for at Katta var ute og skulle provosere, så hadde jeg heller ikke blitt sittende her å tenke på hvorfor jeg mente hun tok feil, og jeg setter i grunn pris på å sitte å tenke på "rare" ting og kvervulere litt. Så, "Go Katta" Men enig blir jeg sikkert ikke Nå kom jeg på et sitat jeg synes var godt (husker desverre ikke hvem det var): "Hvis alle tenker likt, blir det tenkt lite..." Endret 24. januar 2006 av Lestat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 25. januar 2006 #44 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg har ryddet litt for utenomsnakk. Misty (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå