Gå til innhold

Mangler bygdefolk EQ?

Gjest SexyCat

Anbefalte innlegg

Gjest SexyCat

Siden jeg kjenner til mange i storbyene og mange på landet så føler jeg virkelig at jeg har noe å tilføre i en ny debatt, hvor da spørsmålet er: Mangler bygdefolk EQ?

Folk på bygda har ikke så mange personer rundt seg, så på den måten mener jeg at de ikke får muligheten til å tillære seg det å ha EQ (eku, sosiale antenner).

I byene så klarer vi lett å "lese" hverandre, vi "tar" ting uten at ting blir sagt, vi føler ofte når folk er lei seg uten at de har sagt noe, osv, osv...

Dette mangler bygdefolk har jeg merket.

EQ må være noe som man lærer seg. For IQ og EQ har jo ingen forbindelse med hverandre.

Humor forbinder jeg også med EQ (og IQ), og humoren til de på bygda er så dårlig at til og med katta mi snur seg i døra når de hører vitsene deres.

Så, HVIS jeg bodde på bygda ville jeg flyttet fort som fanden selv for å komme meg ut i verden, og for å ikke minst få meg litt av denne EQ'en.

En person uten EQ = dum. Dvs da at bygdefolk er dumme.

Til dere som fortsatt sitter stuck i bygda:

Har dere vurdert å komme dere vekk derifra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix
:ler: Jeg kjenner sosiale bygdefolk og bymennesker uten eq. At du ikke forstår at folk er forskjellige, men likevel kan ha EQ, sier kanskje litt om din EQ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg si meg enig med Bellatrix..... Jeg kjenner faktisk flere bymennesker uten EQ enn bygdemennesker uten EQ...Men nå tror jeg ikke at det har noe å si om du er fra bygd eller by egentlig

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
:ler: Jeg kjenner sosiale bygdefolk og bymennesker uten eq. At du ikke forstår at folk er forskjellige, men likevel kan ha EQ, sier kanskje litt om din EQ?

Hvorfor sier dette noe om min EQ? For all del, du må gjerne mene det, men må også komme med argumenter på HVORFOR. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
Nå må jeg si meg enig med Bellatrix..... Jeg kjenner faktisk flere bymennesker uten EQ enn bygdemennesker uten EQ... Men nå tror jeg ikke at det har noe å si om du er fra bygd eller by egentlig

det tror jeg. og jeg VEt det er sant. :sjarmor:

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EQ er sosial intelligens, ikke sant.... hvis du mener at det er sånn som du sier så er du kanskje litt forutinntatt, og vil derfor kanskje gi inntrykk av lav EQ hvis du er rundt mennesker med, etter din mening, lav EQ. Men om du har lav EQ egentlig, det er en helt annen sak, det kan jeg ikke si uten å ha møtt deg egentlig.. men siden jeg er en blanding av bygd og by så ville du kanskje forstått det som at jeg har lavere EQ enn deg, og da ville jeg forstått det som at du har lavere EQ enn meg.... Osv ;) (Det ble nok en veldig surrete forklaring, men jeg sitter i en forelesning og prøver å følge med ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SexyCat

sier det ikke seg selv da?

Jo færre man er (bygda), jo mindre sjangse har man til å utvikle EQ.

Eq er noe man lærer seg via å få en dialog med FLERE og gjerne MANGE mennesker.

Det har ikke bygdefolk muligheten til. OG NEI... internet tells ikke.

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
Kanskje de på bygda blir bedre kjent med de de blir kjent med enn de i by?

det kan godt hende.

men kjære.. les mitt siste svar til deg, en gang til. Orker ikke å gjenta meg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk er faktisk ofte veldig sosiale.. er ikke så lett å stikke seg bort og sitte for seg selv uten at noen vet om deg der som det er i en by.... Hvor er du fra egentlig ? Og ikke minst; hvor gammel er du?

Endret av Nemmera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
Bygdefolk er faktisk ofte veldig sosiale.. er ikke så lett å stikke seg bort og sitte for seg selv uten at noen vet om deg der som det er i en by....  Hvor er du fra egentlig ?  Og ikke minst; hvor gammel er du?

i'm not a girl.. not yet a wooomaaann! :digge:

Jeg er i fra en storby. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt å komme med noen påstand om at folk på bygda har større EQ enn folk i byen, for tror nok dette er ganske likt prosentvis fordelt...

Men jeg vil gjerne si noe om hvordan det er i den bygda jeg kommer fra (ikke så stor, ca 300-400):

-vi bor ikke tett innpå naboene, men de er mer som familie enn som naboer, og vi går på besøk til hverandre både titt og ofte, og kan snakke om det meste.

-når vi går tur så hilser vi på alle vi møter, og stopper for å slå av en prat

-vi er på fornavn med ALLE i bygda (og vi vet hvem som bor i hvert hus..hehe..)

-når det er fest, så kan vi snakke like godt med 50-åringer som 15-åringer..er ikke problemer å ha noe å snakke om (og nei, det er ikke snakk om fjøsen og kuene og hvem som har størst traktor)

-vi sitter sjelden hjemme og ser på tv om kvelden og ettermiddagen, for er alltid noe sosialt å finne på sammen med resten av "bygdisene" (som vi er blitt kalt her inne)

hvet igrunnen ikke hvor mye dette sa om EQ-en til folk på bygda, men det jeg ville frem til er at vi ikke er mindre sosiale enn dere byfolk...og vi er ikke dumme i sosiale sammenhenger heller... tror vi kanskje har mindre krav til hva høy/lav EQ er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kjenner til mange i storbyene og mange på landet så føler jeg virkelig at jeg har noe å tilføre i en ny debatt, hvor da spørsmålet er: Mangler bygdefolk EQ?

Folk på bygda har ikke så mange personer rundt seg, så på den måten mener jeg at de ikke får muligheten til å tillære seg det å ha EQ (eku, sosiale antenner).

I byene så klarer vi lett å "lese" hverandre, vi "tar" ting uten at ting blir sagt, vi føler ofte når folk er lei seg uten at de har sagt noe, osv, osv...

Dette mangler bygdefolk har jeg merket.

EQ må være noe som man lærer seg. For IQ og EQ har jo ingen forbindelse med hverandre.

Humor forbinder jeg også med EQ (og IQ), og humoren til de på bygda er så dårlig at til og med katta mi snur seg i døra når de hører vitsene deres.

Så, HVIS jeg bodde på bygda ville jeg flyttet fort som fanden selv for å komme meg ut i verden, og for å ikke minst få meg litt av denne EQ'en.

En person uten EQ = dum. Dvs da at bygdefolk er dumme.

Til dere som fortsatt sitter stuck i bygda:

Har dere vurdert å komme dere vekk derifra? :)

Wow, dette innlegget kom som bestilt til meg, urban jente bosatt på bygda.

Vet ikke om du tuller eller er seriøs men uansett er jeg helt enig med deg i hele innlegget! :klappe::klappe:

Gode observasjoner der! Om jeg har vurdert å flytte? Ja, jobber med saken!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SexyCat, må få legge til (jeg som svarte rett over her): kult med slike som deg her, for du provoserer den gjengse KG'er (tydeligvis). Det skal veldig lite til før de tolker og vrir på det slik at du blir kalt slem og lite kunnskapsrik osv. bare fordi du mener noe som er litt annerledes enn dem (som alltid skal være snille med smil og klem).

Jeg må si en gang til: jeg har bodd i utlandet , i byer og på bygda: hvis vi skal generalisere (og det må vi jo), synes dine observasjoner er helt absolutt korrekte.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dere.... Jeg er fra byen. og bodde ett år i en bygd, og opplevde det motsatte... Så jeg tror ikke det er mulig å generalisere som du sier, for jeg tror det kommer helt an på... dessuten er folk forskjellige, så de som bor i den bygden hver enkelt sammenlikner med, kan for alt dere vet tolke dere på samme måten som dere tolker dem (hvilket jeg vet ofte er tilfellet ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
Wow, dette innlegget kom som bestilt til meg, urban jente bosatt på bygda.

Vet ikke om du tuller eller er seriøs men uansett er jeg helt enig med deg i hele innlegget!  :klappe:  :klappe:

Gode observasjoner der! Om jeg har vurdert å flytte? Ja, jobber med saken!!!

Mener det jeg. Fint jeg ikke er alene om å tenke sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SexyCat
Bygdefolk er faktisk ofte veldig sosiale.. er ikke så lett å stikke seg bort og sitte for seg selv uten at noen vet om deg der som det er i en by....  Hvor er du fra egentlig ?  Og ikke minst; hvor gammel er du?

Forresten: Det svaret ditt var jo nesten tatt ut av læreboka.

Det du snakker om handler da vitterlig ikke om sosiale antenner. du snakker om sosialisering du.

to forskjellige ting vennen. :)

Et eksempel fra en storby:

her er det som regel mange flere mennesker som omgåes. kø i både butikker og på trikken.

Vi har ikke tid til å stå å diskutere om månedskortet har gått opp eller om naboen har stygge gardiner.

For å kommunisere med hverandre så mye vi bruke kroppsspråk, blikk, og på den måten igjen så utvikler vi sos.antenner.

Om det er positivt å ha det så stressende er en helt annen sak igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd flere år i storbyer i utlandet, i Oslo og på "landet". Og selvfølgelig er folk preget av miljø, oppvekst og påvirkning i nærmiljøet. Det er sikkert ingen tvil om det - og det er vel på godt og vondt.

Men å generalisere på den måten du gjør er bare latterlig.

Endret av Misty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...