Gå til innhold

Vanskelig å bli gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg hadde en kirurgisk abort etter en missed abortion i uke 12/13 i februar 2023. Vi har prøvd å bli gravide etter at jeg fikk mensen igjen noe som enda ikke har resultert i en ny graviditet. Jeg er i midten av 20 åra og vet at jeg ikke burde kontakte lege før det har gått ett år med prøving men lurer på om dette også gjelder etter en missed abortion. Jeg er redd det skal være rester igjen eller noe som gjør at jeg ikke blir gravid. Det hjelper nok heller ikke at jeg nå stresser med å bli gravid. Har noen noe tips eller råd til hva jeg burde gjøre?

Anonymkode: 444ee...bbc

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske sikker på at «ettårsregelen» ikke begynner på nytt hvis du har en abort. Det med rester i livmora skal du ikke bekymre deg for, hvis man har det sier kroppen etterhvert ifra med en infeksjon som du kommer til å merke :)så du er nok good! Gi det litt mer tid, om du ikke er gravid til nyttår kan du kontakte lege og be om videre henvisning. Lykke til❤️

Anonymkode: 3f469...e3b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettårs regelen er ikke noe som er skrevet i stein, heller ikke noe om det er etter en abort eller fra første gang dere begynte å prøve - dessverre alltid avhenging av hvordan fastlegen din vurderer situasjonen og om hen velger å henvise eller ikke. Min fastlege ba meg "vente til SA nr 3", før jeg fikk utredning, selv om den tredje skjedde 1,5år etter at vi begynte å prøve. 

Hvis du er redd det er noe som påvirker, så anbefaler jeg å ta kontakt med legen, i verste fall blir du bedt om å vente før du får noe utredning i det offentlige. 

Du kan alltids velge å gå privat, hvis du har råd til det og bor en plass det er tilgjengelig for deg.

Å prøve i noen måneder etter en MA (eller SA, etc) er ikke utenfor normalen, men jeg skjønner godt at du begynner å bli utålmodig - vi er flere i lignende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til både lege og privat gynekolog etter et halvt år med prøving. Spurte gynekologen om hun mente det var unødvendig av meg å komme før det var gått et år, men fikk som svar at det aldri er galt å sjekke opp helsa si :)

Nå er jeg her, to år etter, fortsatt ikke gravid 😒

Ting tar veldig mye tid, så synes at du ikke skal vente på noe. Legen kan ikke henvise deg til IVF før det er gått ett år, men det beste hadde jo vært om du klarte å finne ut av hva kroppen din sliter med, sånn at du kan begynne å jobbe med det sånn at du blir gravid.

Jeg har lært enormt mye om kvinnehelse og fertilitet disse årene, og har skjønt at grunnen til at man aborterer, ofte er samme grunn til at man har vansker med å bli gravid. For eksempel hormonell ubalanse. Så start gjerne med litt research allerede nå.

Det finnes mye om dette fra fertilitetsleger på Youtube, også anbefaler jeg deg å sjekke ut Emma Martine på Instagram. Jeg har tatt kurset hennes, men hun har også en del gratis innhold 😊 

Anonymkode: 27439...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til privat gyn etter bare 5 måneder da jeg følte at noe ikke stemte, f.eks ved at fertilitetsmonitoren viste "høy" gjennom hele syklusen. Det viste seg at jeg hadde rett. Glad jeg ikke ventet et år. 

Anonymkode: 5496d...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er endelig gravid etter to år med prøving. Er det noe jeg angrer på, er det at jeg ikke gikk til privat gynekolog mye tidligere, for å avklare om ting var i orden. 

Anonymkode: 0f098...380

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 18.47):

Jeg dro til privat gyn etter bare 5 måneder da jeg følte at noe ikke stemte, f.eks ved at fertilitetsmonitoren viste "høy" gjennom hele syklusen. Det viste seg at jeg hadde rett. Glad jeg ikke ventet et år. 

Jeg får også kun «høy» på fertilitetsmonitoren gjennom hele syklusen… kan jeg spørre hva som ikke stemte og om du har lært noe av det som du vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får også kun «høy» på fertilitetsmonitoren gjennom hele syklusen… kan jeg spørre hva som ikke stemte og om du har lært noe av det som du vil dele?

Jeg tok UL som viste mange cyster. Hadde vel 13 på hver eggstokk. Det var en overraskelse for meg fordi jeg hadde en forutintatthet om at kvinner med pcos stort sett har overvektsproblematikk og en del problemer med mannlig type behåring, imens at jeg er normalvektig og alltid hatt veldig lite hår generelt utenom på hodet. Tok blodprøve en uke før forventet menstruasjon som viste at jeg hadde lav progesteron som betyr at jeg ikke hadde eggløsning i den syklusen i hvertfall, og så tok jeg blodprøver på syklusdag 3 som viste at østadiol var 0,28 når den egentlig burde være mellom 0,07 til 0,10 så tidlig i syklus, etter det jeg har skjønt uten at jeg er veldig god på dette. De sier vel at kvinner med nedsatt eggstokkfunksjon får høyere østradiol tidligere i syklus. Min AMH er også høy, noe som var forventet med de cystene. Ellers var blodprøvene fine, inkl testosteron. 

Så da skjønner jeg hvorfor fertilitetsmonitoren viser høy hele tiden, fordi østrogen er litt for høy og det hindrer eggløsning. Etter jeg startet på letrozol har fertilitetsmonitor for første gang vist lav tidlig i syklus og har blitt "høy" først på CD 13, så det er jo sånn sett bra, selv om den kanskje gikk fra lav til høy litt sent, så det er mulig jeg må ha dobbel dose for å få EL på CD 14 slik gyn ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...