Gå til innhold

Jehovas vitner - hva kan vi invitere dem på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan invitere på ting uten bestemte feiringsnavn, f.eks vennekveld, skogtur, grilling i hagen.

Alt som har med jul å gjøre er fy-fy. Husker en JV-familie på skolen hvor foreldrene forlangte at barnet fikk alternative aktiviteter når det var juleverksted. Det å klippe hjerter og nisseluer av rødt stoff var visst en dødssynd. Men da læreren fant noe gult stoff til akkurat samme mønster var det helt ok. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 4c9df...1e8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 15.29):

Du kan invitere på ting uten bestemte feiringsnavn, f.eks vennekveld, skogtur, grilling i hagen.

Alt som har med jul å gjøre er fy-fy. Husker en JV-familie på skolen hvor foreldrene forlangte at barnet fikk alternative aktiviteter når det var juleverksted. Det å klippe hjerter og nisseluer av rødt stoff var visst en dødssynd. Men da læreren fant noe gult stoff til akkurat samme mønster var det helt ok. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 4c9df...1e8

Disse barna er til enhver tid redde for å gjøre Jehova sint. De har så utrolig mange triggere hver eneste dag og bruker mye energi på å finne fluktruter og løsninger. Et barn tror at hvis de ikke klipper i rødt, så går det kanskje bra.

De blir fortalt hjemme at «du kan lage noe annet. Lag en snømann når de andre lager nisse».

Et kuet barn vil sitte taus på pulten å demonstrere når klassen står og synger bursdagssang. Et mindre kuet barn vil stå oppreist og mime. Men synger ikke, fortsatt litt i frykt for å gjøre Jehova sint.

Bare de sterkeste klarer å sette grenser i ung alder og kommer seg ut.

Anonymkode: 26a81...ac3

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 27.9.2023 den 13.18):

Jeg hadde en bestevenninne som var JV når jeg vokste opp, og vi hadde flere i klassen som også var det. Jeg bor også i et nabolag som har litt vitner boende. Min erfaring er at de fleste er veldig hyggelig og ordentlige folk. 

Klassen min ble invitert med på sommerfest med grilling hos ene familien som var JV. De var veldig aktive vitner, men ingen problem med en sånn type fellesskap. Ulike gjør ulike ting da. Jeg vil tippe at noen av dem er mer enslige for hva barna deres får gjøre alene, så å invitere på si grilling for hele familien, gjør det gjerne lettere for dem å delta.

Jeg tenker personlig det generelt er viktig å inkludere folk, men enda viktigere er det når grupper lærer om hvor fæl folk i verden er, å vise dem noe annet. Folk må selvsagt gjøre som de vil, men mange av blant annet JV har ikke nettverk utenfor Rikets sal, og det er en utfordring om de vil ut, eller de skulle bli utstøtt. Så vær vennlig med dem, men ikke ta det personlig om de takker nei. Fortsett gjerne å invitere dem på ting. 

De spiser ikke blodprodukter (er jeg blitt fortalt), men ellers drikker de kaffe/te osv. Jeg har naboer her jeg bor som har invitert naboer på felleskap på lekeplassen. Noen tar da med seg kaffe og gjerne vafler eller sveler, og sånt kan nok de fleste JV bli med på om det ikke kolliderer med møter og annet i Rikets sal. Det er jo ganske uformelt, og en blir litt kjent, og barna får leke. 

De feirer kun Jesu død (minnehøytid) av årlige ting, og det er ikke det samme som «vår» påske. Dagen kommer av og til i løpet av påsken da. Alt med jul, Halloween, påske, 17.mai osv vil de ikke delta på. Noen sier nei til «vinterverksted» og «vinterfest» også, siden ser er istedenfor juleverksted og juleavslutning/juletrefest. Lurt å styre unna litt sånt frem til du vet litt mer om dem. 

Utrolig fint av deg å tenke igjennom dette, og prøve å være inkluderende. 💚

Min erfaring også. De feirer ikke bursdag, men gir villig ut gaver resten av året. 

Kun åpne inkluderende mennesker de JV jeg kjenner. Og har de velsmdig nære da jeg selv har barn med en som forlot meningen.

Både han, jeg og barnet inkluderer de og godtar vi er ikke troende.

Anonymkode: 227fd...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Min erfaring også. De feirer ikke bursdag, men gir villig ut gaver resten av året. 

Kun åpne inkluderende mennesker de JV jeg kjenner. Og har de velsmdig nære da jeg selv har barn med en som forlot meningen.

Både han, jeg og barnet inkluderer de og godtar vi er ikke troende.

Da kan jeg love deg at han ikke er døpt. En ung person som trekker seg ut FØR dåpen beholder i visse familier kontakten.

Hadde han derimot døpt seg og deretter ombestemmer seg er det forbudt å være med han. Familie kan bli ekskludert selv om de fortsetter familielivet med han.

JV døper barn ned i 7-8 år. 15-16 år er snittet. Finner du ut i en alder av 18 at dette ikke var noe for deg, står du uten familie.

Hemmeligheten er å aldri døpe seg. Noe organisasjonen vet og derfor starter presset tidlig.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan jeg love deg at han ikke er døpt. En ung person som trekker seg ut FØR dåpen beholder i visse familier kontakten.

Hadde han derimot døpt seg og deretter ombestemmer seg er det forbudt å være med han. Familie kan bli ekskludert selv om de fortsetter familielivet med han.

JV døper barn ned i 7-8 år. 15-16 år er snittet. Finner du ut i en alder av 18 at dette ikke var noe for deg, står du uten familie.

Hemmeligheten er å aldri døpe seg. Noe organisasjonen vet og derfor starter presset tidlig.

Du kan love meg hva du vil. Han var døpt, samme  ar søster som også trakk seg ut. Kun 1 sønn som ble igjen. 

Vi har gode middager med de 3 dag jul, altså ikke julemiddag men familiesamling. Mange måter å omgå regler ute  å bryte de.

Er en flott gjeng de jeg kjenner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er om du kan ta litt avstand hvis mulig og heller legge til rette for at barna dine har andre nære venner. JV er en spesiell sekt. Mange av de vil helst være med sine egne. 

Anonymkode: c94a6...f1f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn var en av mine venninner JV. Hun fikk ikke komme inn til oss pga påvirkning, tv blant annet. Men fikk være med oss på båturer, telturer og andre familieturer,  og hun og jeg var ofte på svømmehallen i lag. Jeg var også alltid velkommen inn til de.

Anonymkode: 4616c...f36

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 9.21):

Men det betyr at vi har noen barn i barnehagen som ikke får være med i bursdagsselskaper.... å invitere dem på lekebesøk en og en går tydeligvis greit, men jeg lurer på om jeg kunne invitert på andre "festligheter" (som ikke er bursdag), eller om det også er feil?

Er jehovas vitner virkelig så sære at det ikke er lov å feire bursdag engang?

Anonymkode: cbd00...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingenting. De feirer jo ingenting, alt sånt er jo djevelens verk i følge dem. Hadde flyttet om jeg bodde i et slikt område. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge de ikke kan feire Jesus sin fødsel så kan de heller ikke feire andres. Han ble ikke født i 24/25 desember etter hva som står i bibelen. Husker ikke helt, men husker grunnen var plausibel nok.

Men bestemor gir barnebarnet "bursdagsgave" en uke før eller etter bursdag, er alltid penger som er fordi barnebarnet er snill. Som grunn da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, oppvokst i JV jeg. Har svart i den «høytidstråden» som går nå. 

Så bra at du ønsker å invitere JV-barn på noe!

Jeg står litt i det samme selv, og høstfest er greit. Men dropp Halloween-tema. Sliter litt selv med å finne filmer som ikke er satans verk 😅 Tenker å løse det med å ikke annonsere hvilke filmer de ser. 

Du kan invitere til vårfest men droppe påskeeggene. 
Fest rundt jul må ikke ha jul i ordet, og dropp juletre og nisser. 
Mener vi feiret litt nyttår, det er en rimelig nøytral feiring. 

Anonymkode: b1af5...9e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja dessverre

Anonymkode: b1af5...9e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan love meg hva du vil. Han var døpt, samme  ar søster som også trakk seg ut. Kun 1 sønn som ble igjen. 

Vi har gode middager med de 3 dag jul, altså ikke julemiddag men familiesamling. Mange måter å omgå regler ute  å bryte de.

Er en flott gjeng de jeg kjenner. 

Dette er ikke Jehovas vitner. De er det kanskje på papiret. Men de ikke ordentlig med. Bra for dem. Bra for dere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke Jehovas vitner. De er det kanskje på papiret. Men de ikke ordentlig med. Bra for dem. Bra for dere.

Tja, da er det 2 kommuner som ikke er med. Jo de er som andre kristne, de forandrer seg etter som tide  går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da jeg var barn var en av mine venninner JV. Hun fikk ikke komme inn til oss pga påvirkning, tv blant annet. Men fikk være med oss på båturer, telturer og andre familieturer,  og hun og jeg var ofte på svømmehallen i lag. Jeg var også alltid velkommen inn til de.

Anonymkode: 4616c...f36

Pleier og være veldig greie folk. 

Anonymkode: 8d3d8...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 6.27):

Det er en huskeregel. De feirer ingenting. Absolutt ingenting. Stikkordet er å ikke gi besøket et tema i det hele tatt. Til nød pyjamasfest. Men selv ordet høst kan gjøre de mistenksomme.

De mest indoktrinerte vitnene liker dessverre ikke at barna er med barn som ikke er JV. Vanlige vitner godtar dette. Helt til tenårene. Da blir dine barn dårlig omgang.

De feirer bryllupsdag, og da feires det til gangs! 

Anonymkode: 3f3f9...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De feirer bryllupsdag, og da feires det til gangs! 

De vil egentlig feire som alle andre. Men de må følge reglene til lederene som lager tusenvis av regler for de. Derfor tar de ofte helt av på de få tingene de får lov til.

Ironisk at de nesten raver rundt fulle og holder fest på sin 11 års bryllupsdag. Noen dager senere fyller kanskje barnet deres 10 år og det blir forbigått i stillhet. De gratulerer ikke barnet sitt med dagen en gang.

Sjukt opplegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De vil egentlig feire som alle andre. Men de må følge reglene til lederene som lager tusenvis av regler for de. Derfor tar de ofte helt av på de få tingene de får lov til.

Ironisk at de nesten raver rundt fulle og holder fest på sin 11 års bryllupsdag. Noen dager senere fyller kanskje barnet deres 10 år og det blir forbigått i stillhet. De gratulerer ikke barnet sitt med dagen en gang.

Sjukt opplegg.

Ja, det er merkelig. De jeg kjenner gav julegaver før eller etter jul, selvfølgelig uten julepapir og lignende. Samme med bursdagsgaver, gavene kom før eller etter bursdagen. 

Temmelig hyklersk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...