AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #1 Del Skrevet 24. september 2023 Kan noen hjelpe meg med tolkning av min situasjon? Jeg har nylig sluttet på p-pille, og var treig med å begynne å tempe. Derfor har jeg en mangelfull tempkurve, og ikke bekreftet eggløsning. Men jeg hadde sterke EL-smerter 9/9 (CD17), og er overbevist om at jeg hadde eggløsning da. Sist jeg sluttet på p-pilla så var syklusen i gang som ei klokke med en gang, så tviler litt på at det er derfor. Jeg tempet ikke før etter eggløsning, og har hatt høye temperaturer, noe som bekrefter at EL har skjedd på et tidspunkt før. Forventet mens var 20/9 eller 21/9. Har bare negative tester (rfsu test ofte). Blendahvite. Etter mange timer kommer det skyggestrek. Jeg er 3-4 dager over antatt IKM. Jeg bruker ALLTID å ha mellomblødninger i flere dager før mens, men absolutt ingen antydning nå. Eneste gangen jeg ikke har hatt mellomblødninger var da jeg var gravid. Jeg har ingen symptomer på å være gravid ellers. Hva tror dere skjer? Har jeg ikke hatt EL likevel? (hvorfor da økt temp? Min vanlige temp før EL er under 36,25 grader). Kan mens bli forsinket på tross av EL? (Nei?) Kan jeg være gravid uten at testen slår ut? (gir ikke mening). Hilsen forvirret og i behov av noen som kan tenke klart. Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 24. september 2023 #2 Del Skrevet 24. september 2023 Med så få temp er det velig vanskelig å si...men disse temperaturene ser ut som eggløsning ikke har vært. Den dipen kan jo være eggløsning nå . Bare forsatt og tempe. Tar du Temperaturen til sammen tid hverdag for du står opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ttcnummer2 Skrevet 24. september 2023 #3 Del Skrevet 24. september 2023 Ser ut som mensen er på vei siden tempen går gradvis nedover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #4 Del Skrevet 24. september 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Med så få temp er det velig vanskelig å si...men disse temperaturene ser ut som eggløsning ikke har vært. Den dipen kan jo være eggløsning nå . Bare forsatt og tempe. Tar du Temperaturen til sammen tid hverdag for du står opp? Takk for innspill! Godt med andres tanker. Det er ikke umulig at jeg tar feil i at EL har vært. Men legger ved en tilfeldig tidligere syklus, som viser at jeg i alle fall i forrige prøveperiode hadde mye lavere temp før EL. Det gjør at jeg tenker EL har vært. Men samtidig rart det og, da jeg ikke egentlig tror jeg er gravid. Er bare skikkelig forvirra! (Ikke spør meg hvorfor natural Cycles sin kurve har en skala som gjør at mine lave temperaturer er langt under det som er synlig) Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #5 Del Skrevet 24. september 2023 Ttcnummer2 skrev (23 minutter siden): Ser ut som mensen er på vei siden tempen går gradvis nedover. Det kan jo hende. Takk for innspill! Håper du har rett, slik at jeg kan slippe denne usikkerheten 🤪 Blir lettere koko. Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Del Skrevet 24. september 2023 Du har ikke tempet hele syklusen og det du viser her går ikke an å tyde noe som helst fra dessverre. Ser ikke ut som tempøkning eller el i det hele tatt med dette men mulig det ville sett annerledes ut om du hadde tempet hele syklusen. Ser ikke ut som noen graviditet hvertfall.. sorry Anonymkode: 11f31...66c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 24. september 2023 #7 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for innspill! Godt med andres tanker. Det er ikke umulig at jeg tar feil i at EL har vært. Men legger ved en tilfeldig tidligere syklus, som viser at jeg i alle fall i forrige prøveperiode hadde mye lavere temp før EL. Det gjør at jeg tenker EL har vært. Men samtidig rart det og, da jeg ikke egentlig tror jeg er gravid. Er bare skikkelig forvirra! (Ikke spør meg hvorfor natural Cycles sin kurve har en skala som gjør at mine lave temperaturer er langt under det som er synlig) Anonymkode: 3029f...aa7 Hadde du eggløsning her? Ser ikke at temperaturen holder seg slik den skal etter eggløsning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #8 Del Skrevet 24. september 2023 Sofakona skrev (20 minutter siden): Hadde du eggløsning her? Ser ikke at temperaturen holder seg slik den skal etter eggløsning Ja, dette er en helt normal syklus med EL for meg. Tempen holder seg jo fint høy her, når man sammenlikner med den lave tempen før EL? Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #9 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du har ikke tempet hele syklusen og det du viser her går ikke an å tyde noe som helst fra dessverre. Ser ikke ut som tempøkning eller el i det hele tatt med dette men mulig det ville sett annerledes ut om du hadde tempet hele syklusen. Ser ikke ut som noen graviditet hvertfall.. sorry Anonymkode: 11f31...66c Enig i at det er dumt å ikke tempe hele syklusen 😂 Angrer på det nå! Eneste grunnen til at jeg har tenkt at jeg kan tolke det, er jo at jeg fra tidligere prøving vet hva min normale «før EL-temp» er. Så hvis jeg ikke har hatt EL, så må min kroppstemperatur ha endret seg de siste årene. Og det er kanskje ikke umulig, ikke vet jeg. Men nei, jeg tror nok heller ikke at jeg er gravid, jeg tester jo negativt. Føler bare at ingen ting gir mening i denne syklusen. Fint med deres innspill selv om det ikke gjør store forskjellen, jeg må jo bare vente. Men svarene gjør likevel at jeg puster litt lettere, så takk❤️ Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #10 Del Skrevet 24. september 2023 Her er tempkurven min den gangen jeg var gravid. Den hoppet og spratt etter EL da også. Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 24. september 2023 #11 Del Skrevet 24. september 2023 Har du lav progreston? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #12 Del Skrevet 24. september 2023 Sofakona skrev (45 minutter siden): Har du lav progreston? Det har jeg aldri målt, og aldri tenkt på. Men syklusen var regelmessig i forrige prøveperiode, så det er ikke noe jeg har mistenkt. Hva gjør at du spør? Anonymkode: 3029f...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 25. september 2023 #13 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har jeg aldri målt, og aldri tenkt på. Men syklusen var regelmessig i forrige prøveperiode, så det er ikke noe jeg har mistenkt. Hva gjør at du spør? Anonymkode: 3029f...aa7 Bare lurer på ang at temperaturen din er så lav etter eggløsning. Ofte vil den gå opp og holde seg høyt oppe etter eggløsning og gå ned om mens kommer. Jeg er ikke noe proff på dette, men hva jeg mener p huske fra dajeg tempet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 25. september 2023 #14 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her er tempkurven min den gangen jeg var gravid. Den hoppet og spratt etter EL da også. Anonymkode: 3029f...aa7 Vil anbefale å legge svarene i fertilityfriend, dette var en rar graf å tolke? Tenker også at progesteron verdiene dine burde vært sjekket. Spotter du noe mellom el og mens? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 25. september 2023 #15 Del Skrevet 25. september 2023 Laura80 skrev (49 minutter siden): Vil anbefale å legge svarene i fertilityfriend, dette var en rar graf å tolke? Tenker også at progesteron verdiene dine burde vært sjekket. Spotter du noe mellom el og mens? Dette.plusd temper du til samme tid hverdag for du står opp? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #16 Del Skrevet 25. september 2023 Jeg må bare slenge meg på her. Jeg syns ikke det ser ut til å være noe galt med tempen din. Jeg hadde ca samme temp som deg og absolutt ingen problem med progesteron! Jeg har blitt gravid med såpass lav temp 😉 og du skriver jo selv at du tidligere har blitt gravid, så jeg ville stolt på at det er noe kroppen din klarer, med mindre du har symptomer på at ikke alt er som det skal være selvfølgelig (f. Eks uregelmessig mens, kort lutealfasen, spotting utenfor mens osv.), eller at du har prøvd et år uten resultat. Ja man skal være realistisk, men ingen grunn til å skremme unødig heller… For det første så kan kjernetemperatur være individuelt. Gjennomsnitt er selvfølgelig 37C, men også her er folk forskjellig, noen ligger litt høyere, noen ligger litt laver (uavhengig av fertilitet). Vi har forskjellige kropper, også på temp. For det andre så er ikke det å ta tempen så rett frem som mange tror, og det blir lett feilkilder som gjør at målingen kan bli noe unøyaktig. Det mest nøyaktige når man tar temp er å ta den rektalt, og dette bør man absolutt gjøre der korrekt temp er viktig, som ved en febermåling. Når man temper for fertilitet så er ikke dette like viktig, men derimot ønsker man å se kroppens endringer gjennom syklus noe man kan se også ved andre måter å ta tempen på, som f.eks oral temp. En Oral temp har større mulighet for å ta den «feil», avhengig av hvor man tar tempen under tunga, og hvor langt bak i munnen man måler. En oral temp tatt riktig vil gi 0,5 grad under kjernetemp. Så hvis du har målt oralt (noe mange gjør ved temping) er ikke tempen din lav i det heletatt, men faktisk rett rundt gjennomsnittet: 37C. Får å svare på ditt spørsmål er grafen vanskelig å tolke med en ufullstendig graf. Det er ikke stort mye mer å gjøre enn å vente å se om mens evt positiv test kommer. Er du vandt til å tempe og kjenner din kropp godt ville jeg stolt på magefølelsen din på at eggløsning har vært, men kanskje noen dager senere enn det du trodde ☺️ Jeg vil også anbefale appen fertilityfriend da den grafen er lettere å lese, og den vil tilpasse seg din temp sånn at grafen ikke havner på utsiden! Den vil også hjelpe deg med å tolke grafen din (det hjalp hvertfall meg). Masse lykke til! (legger ved kilde på temperaturmåling, og variasjon ved målinger for de som er interessert) https://nhi.no/sykdommer/barn/undersokelser/temperaturmaling/ Anonymkode: ee687...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå