Gå til innhold

Norge besatt av sitt eget selvbedrag ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 I følge FNs indekser er Norge et av landene med høyest levestandard i verden,  og er på forbrukstoppen  globalt bare slått av Luxemburg. Ikkje bare har vi høy levestandard i Norge, men vi synes også å bry oss stadig mer om levestandard en kvalitet på livet. Vi løper etter mer penger, mer eigedom, og mer matriell rikdom som gir oss bare eit nytt nivå å jage etter. Norge skal vera eit utsillingsvindu i forhold til klima-og miljøvennelighet overfor den øvrige verden, men vårt forbruksveksten har også stor innflytelse på klimaet.  

Eit Google-søk blandt nordmenn viser følgende (eksempelet hentet fra analysverktøyet Ahrefs)'

Hvordan blir glad:  Igjennomsnittleg 50 søk pr. mnd.

Hvordan bli lykkelig : Igjennomsnittleg 150 søk pr. mnd.

Hvordan bli rik: Igjennomsnittleg 900 søk pr. mnd.  

Forskning viser at  levestandard har en begrenset innflytelse på vår livskvalitet. Ja, de fleste kan oppleve øyeblikket av en slags rus-og glede når de skaffer seg noe nytt, men den følelsen er forbigående . Samtidig  kan ein  føle eit slags  begjer at stadig økt fornyelse, og økt  levestandard. Hva betyr det  egentlig det å bo i eit hus til ti millioner dersom det  ikkje gir deg ro og tilfredshet.  ? Hva er hensikten med skyhøg lønn dersom den fører til stress og ubehag å ikkje bidrar til å nyte livet ? Forskning viser at livskvalitet springer ut fra helt andre kilder / verdier en  økt rikdom. 

Kanskje på høg tid vi skifter fokus å begynner å sjå verdien i økt livskvalitet fremfor jaget etter økt matriell levestandard. I jakten på lykke er det ikkje hva ein har, men hva vi er betyr noe. 

Anonymkode: 73dee...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ikke igjen mine bekjente eller meg i den beskrivelsen din. Vi er mer enn nok fornøyd med det vi har. Hus stort nok til familien, en jobb vi trives i og to biler som man stoler på skal få en tur retur jobb.

Anonymkode: 51e43...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Det er lenge siden jeg har sluttet med det "jaget". Jeg lever livet slik jeg vil uten å bry meg om noen "fasade" og bruker tiden min og pengene mine på det som gjør meg glad.

Anonymkode: 2fe06...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen som er opptatt av fasade eller materialisme, eller som har unødig høyt forbruk. Noen har dyre hus, ja, men de har råd til det. Jeg liker å reise og spise på restaurant, om andre synes det er sløsing så driter jeg i det. Det gir meg glede.

Å ha en godt betalt jobb trenger ikke være ensbetydende med stress. Mange av oss liker å bli faglig utfordret og å bruke hodet. Andre vil jobbe minst mulig og ha mest mulig fritid. Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Det er lenge siden jeg har sluttet med det "jaget". Jeg lever livet slik jeg vil uten å bry meg om noen "fasade" og bruker tiden min og pengene mine på det som gjør meg glad.

Anonymkode: 2fe06...dc0

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Det er lenge siden jeg har sluttet med det "jaget".  ?

Anonymkode: 73dee...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser en veldig godt i tråder her på KG.

Det eneste som står i hodet på folk er høyere lønn, hvordan få mest mulig ut av sparepengene. Har man penger i banken er man idiot for det er mye mer å hente i fond. I omtrent alle tråder er karrefaktoren høy.

Fokuset på mer, mer, mer er helt enormt.

Anonymkode: 9b62e...39e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen, og heller ikke familie, venner og bekjente.

Tvert imot, mange er lutfattige nå pga inflasjonen og ikke minst, renteøkningene. 

Anonymkode: 02192...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette ser en veldig godt i tråder her på KG.

Det eneste som står i hodet på folk er høyere lønn, hvordan få mest mulig ut av sparepengene. Har man penger i banken er man idiot for det er mye mer å hente i fond. I omtrent alle tråder er karrefaktoren høy.

Fokuset på mer, mer, mer er helt enormt.

Anonymkode: 9b62e...39e

Ja er det ikke merkelig. Gåe man inn i en tråd som handler om spesifikke ting, ja så står det om det der.

Anonymkode: 51e43...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja er det ikke merkelig. Gåe man inn i en tråd som handler om spesifikke ting, ja så står det om det der.

Anonymkode: 51e43...221

Det viser seg i alke tråder om økonomi. Bedrevitere kommer inn og kritiserer folk for at de har plassert pengene dårlig. De må opp i lønn. De må tjene mer. De må ha mer, mer, mer.

Når noen sier at frihet betyr mer enn penger, får de slakt for da får de elendig pensjon. 

Osv.

Anonymkode: 9b62e...39e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det viser seg i alke tråder om økonomi. Bedrevitere kommer inn og kritiserer folk for at de har plassert pengene dårlig. De må opp i lønn. De må tjene mer. De må ha mer, mer, mer.

Når noen sier at frihet betyr mer enn penger, får de slakt for da får de elendig pensjon. 

Osv.

Anonymkode: 9b62e...39e

Noen tenker slik, men det er i seg selv ikke negativt hvis den som tenker slik trives med det.

 

Anonymkode: 2fe06...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen tenker slik, men det er i seg selv ikke negativt hvis den som tenker slik trives med det.

 

Anonymkode: 2fe06...dc0

"Noen" har her en ekstrem overvekt i antall. Som var poenget.

Anonymkode: 9b62e...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det viser seg i alke tråder om økonomi. Bedrevitere kommer inn og kritiserer folk for at de har plassert pengene dårlig. De må opp i lønn. De må tjene mer. De må ha mer, mer, mer.

Når noen sier at frihet betyr mer enn penger, får de slakt for da får de elendig pensjon. 

Osv.

Anonymkode: 9b62e...39e

Ja tråder om økonomi tiltrekker seg visse typer mennesker. Er det virkelig rart?

Anonymkode: 51e43...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt godt betalt jobb, sambo og ryddig økonomi i mange år. Målet akkurat nå er å bo i et «vanlig hus» i skolekretsen som ungene mine går i. Dvs soverom, kjeller, hage og litt sol. I et dyrt strøk av Oslo er det en utfordring.

Ja, jeg kunne ha flyttet til et helt annet sted med helt andre huspriser. Men det hadde betydd å rive opp ungene og eget nettverk.

Anonymkode: dc97e...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette ser en veldig godt i tråder her på KG.

Det eneste som står i hodet på folk er høyere lønn, hvordan få mest mulig ut av sparepengene. Har man penger i banken er man idiot for det er mye mer å hente i fond. I omtrent alle tråder er karrefaktoren høy.

Fokuset på mer, mer, mer er helt enormt.

Anonymkode: 9b62e...39e

Har lagt vekt sparing, og ha såpass mye penger i banken at ein kan leve komfortabelt,  og takle  uforutsette utgifter, og har også arvet eindel penger. Har  ikkje blitt grepet  spekulasjon på aksjekjøp / fond etc. selv om eg vet det kanskje hadde økt utbytte. Blitt fortalt at det er dårleg økonomi å sette  penger på sparing når inflasjon,og  prisstign. er langt høyere en utbytte av sparingen.

En slags oppfordring om å  " løp å kjøp" så du unngår økt  inflasjon, og økt prisstign.  Nå er det vel økte renter, og økt inflasjon eit bakteppe av økt forbruk.  

Anonymkode: 73dee...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja tråder om økonomi tiltrekker seg visse typer mennesker. Er det virkelig rart?

Anonymkode: 51e43...221

Poenget var at HI bekreftes.

Anonymkode: 9b62e...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget var at HI bekreftes.

Anonymkode: 9b62e...39e

Nei. Går man inn på børsen handler det om økonomi, betyr ikke at det gjør det utenfor.

Anonymkode: 51e43...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er eit rikt land, og det meste av oljefondet er plassert i aksjer i utlandet. Å bruke mer av pengene til infrastruktur, helse, og  øke levestandarden til dem som står i matkøer, og er blitt "lutfattige" fører til  økt inflasjon. Makteliten  bevilger seg selv økte lønninger og nyrike har økt i omfang samtidig som stadig flere sliter med å få den økonomiske kabalen til å gå saman.

Vi har fått en flyktningstrøm av de rikeste som  har opparbeidet sine formuer Norge  igjennom norsk arbeidskraft som har  flyttet til Sveits, og lever som baroner der.  

 

 

Anonymkode: 73dee...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Går man inn på børsen handler det om økonomi, betyr ikke at det gjør det utenfor.

Anonymkode: 51e43...221

Forbuket må på død og liv opprettholdes. Vi trenger 3.2 jordkloder for å dekke forbruket til nordmenn.

Galskap.

Anonymkode: 9b62e...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kjenner meg ikke igjen, og heller ikke familie, venner og bekjente.

Tvert imot, mange er lutfattige nå pga inflasjonen og ikke minst, renteøkningene. 

Anonymkode: 02192...e86

Lutfattig sammenlignet med hva? Problemet i Norge er at så og si alle har surfet på en velferdsbølge de siste 40-50årene, slik at selv de med ganske dårlig lønn har hatt råd til «alt». Slagordet til AP om at det nå er vanlige folks tur måtte gå på trynet. Det har vært vanlige folks tur siden 80-tallet. 
Nå går vi det slik det er i resten av verden. De med høy lønn har råd til mye mer enn de med lav lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...