AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #41 Del Skrevet 23. september 2023 Pipaluk skrev (Akkurat nå): B Dette er snakk om en elev i andreklasse, som ikke kan lese. Er det forventet at hun skal håndtere alt med sykdommen selv? Ja, det er det første de lærer på sykehuset når de får pumpene. Jeg har jobbet på barneavdelingen og jeg har jobbet med barn med nyoppdaget diabetes type 1. De får god opplæring nettopp for å kunne klare seg på skolen De er ikke så tafatte som folk (overraskende nok ofte foreldrene) skal ha det til Anonymkode: 508ee...a90 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #42 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Barnet er da gammelt nok til å si fra til læreren at hun føler seg uvel, så kan lærer kontakte assistent. Er ikke verre enn det. Anonymkode: c2a12...d1f Jeg vet lite om diabetes. Kan barnet alltid vite det selv, når assistent bør tilkalles? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #43 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Barnet er da gammelt nok til å si fra til læreren at hun føler seg uvel, så kan lærer kontakte assistent. Er ikke verre enn det. Anonymkode: c2a12...d1f Når diabetes er en ny diagnose merker ofte ikke barnet selv at det er på vei til å få føling, omgivelsene, elever, assistent, eller lærer, merker det raskere! (Veldig ofte pga adferdsendring) Jeg kjenner 3 stk som i løpet av de siste 3 årene har fått diabetes i barneskolealder, og alle fikk vedtak på egen assistent til de klarer seg selv. Alle hadde en forelder med seg på skolen i ca 3 mnd, der de bisto med opplæring av assistent sammen med diabetessykepleier. To av dem klarer seg selv nå, men ringer hjem hvis de er usikre, den siste fikk diagnosen i sommer, og har fremdeles forelder med seg på skolen. Men helt ærlig, hadde jeg vært denne forelderen hadde jeg gitt blaffen i alle prinsipper, og byttet skole umiddelbart. Med en slik holdning fra eier ville jeg ikke hatt tillit til skolen på generelt grunnlag. Anonymkode: 5ed5a...efc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #44 Del Skrevet 23. september 2023 Pipaluk skrev (13 minutter siden): Jeg vet lite om diabetes. Kan barnet alltid vite det selv, når assistent bør tilkalles? Jeg vet mye om diabetes, hvis barnet blir sjekket av assistent i friminuttene (altså en gang i timen), når hun spiser og i tillegg kan si fra til lærer om hun føler noe er i endring, så er det rikelig med tilsyn. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når diabetes er en ny diagnose merker ofte ikke barnet selv at det er på vei til å få føling, omgivelsene, elever, assistent, eller lærer, merker det raskere! (Veldig ofte pga adferdsendring) Jeg kjenner 3 stk som i løpet av de siste 3 årene har fått diabetes i barneskolealder, og alle fikk vedtak på egen assistent til de klarer seg selv. Alle hadde en forelder med seg på skolen i ca 3 mnd, der de bisto med opplæring av assistent sammen med diabetessykepleier. To av dem klarer seg selv nå, men ringer hjem hvis de er usikre, den siste fikk diagnosen i sommer, og har fremdeles forelder med seg på skolen. Men helt ærlig, hadde jeg vært denne forelderen hadde jeg gitt blaffen i alle prinsipper, og byttet skole umiddelbart. Med en slik holdning fra eier ville jeg ikke hatt tillit til skolen på generelt grunnlag. Anonymkode: 5ed5a...efc Hvis assistent sjekker hvert friminutt, ved måltid og når barnet ber om det, så er det faktisk rikelig. I tillegg kan insulinpumpe kobles mot app på mors tlf som gir alarm når det går over satte grenser på maks/min så mor kan gi skolen beskjed. Anonymkode: c2a12...d1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #45 Del Skrevet 23. september 2023 Barnet må bare håndtere dette selv. alle oss andre som har fått diabetes i barndommen har fått dette fint til selv. Barn og foreldre får opplæring i dette på sykehuset så det går fint.. Blodsukker overvåkes uansett i dag med sensor og app på telefon der info kan deles med andre. Om en forelder ser at blodsukkeret stiger eller synker kan forelderen sende melding til barnet. Med mindre barnet er retardert går dette helt fint Anonymkode: 78f2c...3a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #46 Del Skrevet 23. september 2023 Jeg er lærer og har en mann med diabetes. Jeg hadde aldri funnet meg i at jeg som lærer skulle hatt det massive ansvaret for å følge opp et barn i klassen rundt dette. Jeg er en pedagog med ansvar for 20 klienter samtidig, og det er mitt ansvar at disse 20 skal lære noe. Går de ut fra skolen uten å ha gjort dette er det mitt ansvar. Allerede må jeg ta valg og avgjørelser hvert 1 1/2 sek når jeg er på jobb (dette er forsket på). Å i tillegg til dette skulle ha hatt ansvaret for en med diabetes, som i følge dem som har diabetes selv som voksne er en ekstra 24t jobb, er helt utenkelig for meg. Det virker som det er en eksplosjon av barn med diabetes de siste årene. Alle skoler burde ha en helsefagarbeider eller flere (alt etter hvor mange elever som trenger det) som følger opp dette. Følger med på hvordan barna ser ut/oppførsel, og har tilgang til alle appene og blodsukkermålingene. Er ellers med elevene i timene og følger spesielt opp i friminutt. Men som lærer vet jeg også at det ikke er penger til dette. Man får ikke bevilget ekstra penger. Lønn er den største utgiftsposten i budsjettet, så noe må kuttes for å tilsette en ekstra person. Spørsmålet er hva. Anonymkode: 80e29...829 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #47 Del Skrevet 23. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet mye om diabetes, hvis barnet blir sjekket av assistent i friminuttene (altså en gang i timen), når hun spiser og i tillegg kan si fra til lærer om hun føler noe er i endring, så er det rikelig med tilsyn. Hvis assistent sjekker hvert friminutt, ved måltid og når barnet ber om det, så er det faktisk rikelig. I tillegg kan insulinpumpe kobles mot app på mors tlf som gir alarm når det går over satte grenser på maks/min så mor kan gi skolen beskjed. Anonymkode: c2a12...d1f Slik får man barnet til å føle seg mye sykere enn nødvendig. Anonymkode: 78f2c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #48 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis assistent sjekker hvert friminutt, ved måltid og når barnet ber om det, så er det faktisk rikelig. I tillegg kan insulinpumpe kobles mot app på mors tlf som gir alarm når det går over satte grenser på maks/min så mor kan gi skolen beskjed. Anonymkode: c2a12...d1f I teorien riktig, i praksis ikke helt. Det må tilpasses individuelt. For eksempel er det ikke alle som får pumpe i begynnelsen. Den ene jeg refererte til måtte gå litt mer enn ett år før han var stabil nok til å få pumpe. I tilfellet vi diskuterer her er barnet såpass lite at hun ikke selv kan tolke informasjonen hun får via pumpe, og lærer får ikke lov til å utføre medisinsk behandling. De er derfor avhengige av at assistenten i en annen klasse er tilgjengelig på kort varsel, og alle vet at det ikke alltid er slik. Det handler ikke alltid om medsisin, like mye om å skape forutsigbarhet og trygghet for barn og pårørende. Anonymkode: 5ed5a...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #49 Del Skrevet 23. september 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Når diabetes er en ny diagnose merker ofte ikke barnet selv at det er på vei til å få føling, omgivelsene, elever, assistent, eller lærer, merker det raskere! (Veldig ofte pga adferdsendring) Jeg kjenner 3 stk som i løpet av de siste 3 årene har fått diabetes i barneskolealder, og alle fikk vedtak på egen assistent til de klarer seg selv. Alle hadde en forelder med seg på skolen i ca 3 mnd, der de bisto med opplæring av assistent sammen med diabetessykepleier. To av dem klarer seg selv nå, men ringer hjem hvis de er usikre, den siste fikk diagnosen i sommer, og har fremdeles forelder med seg på skolen. Men helt ærlig, hadde jeg vært denne forelderen hadde jeg gitt blaffen i alle prinsipper, og byttet skole umiddelbart. Med en slik holdning fra eier ville jeg ikke hatt tillit til skolen på generelt grunnlag. Anonymkode: 5ed5a...efc Overhode ikke nødvendig å sy puter under armene på barna slik.. Det beste er å holde diabetes mest mulig skjult slik at barna ikke føler seg sykere enn nødvendig. Gikk på barneskolen på 80 tallet og håndterte dette fint selv uten å informere hele verden om tilstanden. Anonymkode: 78f2c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #50 Del Skrevet 23. september 2023 Pipaluk skrev (25 minutter siden): Jeg vet lite om diabetes. Kan barnet alltid vite det selv, når assistent bør tilkalles? Barn er forskjellige,noen fikser dette selv tidlig,andre ikke. Kjenner en som ved lavt blodsukker blir litt "fjern" og stille,men som da ikke sier noe. Ikke alltid svar å få heller,hvis du spør. Da sjekker man blodsukker,men vet ikke hvordan det hadde gått hvis barnet var alene... Anonymkode: d6c39...730 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #51 Del Skrevet 23. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: I teorien riktig, i praksis ikke helt. Det må tilpasses individuelt. For eksempel er det ikke alle som får pumpe i begynnelsen. Den ene jeg refererte til måtte gå litt mer enn ett år før han var stabil nok til å få pumpe. I tilfellet vi diskuterer her er barnet såpass lite at hun ikke selv kan tolke informasjonen hun får via pumpe, og lærer får ikke lov til å utføre medisinsk behandling. De er derfor avhengige av at assistenten i en annen klasse er tilgjengelig på kort varsel, og alle vet at det ikke alltid er slik. Det handler ikke alltid om medsisin, like mye om å skape forutsigbarhet og trygghet for barn og pårørende. Anonymkode: 5ed5a...efc Ikke gi barna pumpe. Det blir bare jævlig for dem å gå rundt med dette og de vil føle seg unødvendig syke. Freestyle libre sensor og insulinpen er det beste valget. hvem vil montere unødvendig medisinsk utstyr på kroppen? Er det noen som ville montert en stomi pose på magen de ikke hadde bruk for? Det er flaut å lese her at barn får assistent til dette. Anonymkode: 78f2c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #52 Del Skrevet 23. september 2023 Med jevne mellomrom hører jeg at offentlig skole må ha dårlig økonomisk styring, når så mange private skoler går med overskudd selv om pengene i utgangspunktet kommer fra samme sted. Vel. Hvis skolen (akkurat nå) ikke verken har utgifter til rektorlønn eller betaler for tilstrekkelig mange assistenter, ser jeg jo noen muligheter for å spare. Anonymkode: bfc36...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #53 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var noe jeg tok ansvar for selv da jeg begynte på barneskolen med diabetes. Med mindre barnet ditt er tilbakestående er dette noe barnet får til selv. Barnet ditt kan få gratis freestyle libre 3 måler på sykehuset, som du også kan overvåke på din egen telefon. Anonymkode: 78f2c...3a4 For en kommentar, skjerp deg Anonymkode: 60db8...61c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #54 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke gi barna pumpe. Det blir bare jævlig for dem å gå rundt med dette og de vil føle seg unødvendig syke. Freestyle libre sensor og insulinpen er det beste valget. hvem vil montere unødvendig medisinsk utstyr på kroppen? Er det noen som ville montert en stomi pose på magen de ikke hadde bruk for? Det er flaut å lese her at barn får assistent til dette. Anonymkode: 78f2c...3a4 Synes det er mye flauere at du som har så lite innblikk i skolen i dag, og hvor individuelt dette kan være har så bastante meninger. Anonymkode: 80e29...829 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #55 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn er forskjellige,noen fikser dette selv tidlig,andre ikke. Kjenner en som ved lavt blodsukker blir litt "fjern" og stille,men som da ikke sier noe. Ikke alltid svar å få heller,hvis du spør. Da sjekker man blodsukker,men vet ikke hvordan det hadde gått hvis barnet var alene... Anonymkode: d6c39...730 Jeg hadde nesten ikke venner i andre klasse. Jeg var mye alene i friminuttet. I tillegg var jeg umoden. Jeg vet ikke hvordan det hadde gått om jeg hadde fått en dårlig regulert diabetes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #56 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med jevne mellomrom hører jeg at offentlig skole må ha dårlig økonomisk styring, når så mange private skoler går med overskudd selv om pengene i utgangspunktet kommer fra samme sted. Vel. Hvis skolen (akkurat nå) ikke verken har utgifter til rektorlønn eller betaler for tilstrekkelig mange assistenter, ser jeg jo noen muligheter for å spare. Anonymkode: bfc36...290 Trenger skolen å betale alle utgifter til assistent, hvis barnet har vedtak på egen assistent? Hvordan funker dette i praksis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #57 Del Skrevet 23. september 2023 Hårreisende sak! Jeg jobber på skole og her blir det ansatt egne assistenter til barn som trenger det, og disse får nødvendig opplæring. Har ikke vært borti at barn må bytte klasse eller trinn for å få assistent, men har skjedd at man har «gruppert» elever med samme behov i samme klasse (gitt at elevene er samme alderskull), men da skjer dette når eleven begynner, og ikke som et bytte underveis. Jeg har hatt elever i min klasse med diabetes, stomipose, epilepsi, elektrisk rullestol, rullator osv. opplever at det heldigvis er lett å få innvilget egen assistent til disse elevene og at man i så stor grad som mulig kan integrere dem i vanlig skolehverdag. Her sørger skolen for at assitenter og lærere sendes på samme kurs ved behov slik at det alltid er mer enn en som kan administrere medisinske apparater. De gangene det er mye sykdom og fravær flyttes annet personale. I aller verste fall, som under covid da mye personale var i karantene samtidig, har det hendt at foresatte har fått valget mellom hjemmeskole den dagen eller å bli med på morgenen for å gi opplæring, men det har kun skjedd under ekstraordinære perioder som har rammet hele skolen og aldri mens skolen er i ordinær drift. Anonymkode: 7dc97...0a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #58 Del Skrevet 23. september 2023 Pipaluk skrev (2 minutter siden): Trenger skolen å betale alle utgifter til assistent, hvis barnet har vedtak på egen assistent? Hvordan funker dette i praksis? I praksis fungerer det slik at skolen får en pott penger de skal lage et budsjett ut i fra. Flere vedtak på assistenter er mindre penger til andre ting. Vedtak kommer ikke med ekstrabevilgninger. Dette er offentlig skole. Vet ingenting om private. Anonymkode: 80e29...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #59 Del Skrevet 23. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Synes det er mye flauere at du som har så lite innblikk i skolen i dag, og hvor individuelt dette kan være har så bastante meninger. Anonymkode: 80e29...829 før i gamle dager hadde ikke foreldre mulighet til å overvåke blodsukkeret vårt via mobiltelefon slik dere kan i dag. Det gikk fint før i tiden uten assistenter. Da går det fint nå også. Barn dør ikke av litt føling. send med de en pakke druesukkertabletter. Diabetes er ikke farlig Anonymkode: 78f2c...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #60 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): før i gamle dager hadde ikke foreldre mulighet til å overvåke blodsukkeret vårt via mobiltelefon slik dere kan i dag. Det gikk fint før i tiden uten assistenter. Da går det fint nå også. Barn dør ikke av litt føling. send med de en pakke druesukkertabletter. Diabetes er ikke farlig Anonymkode: 78f2c...3a4 Ja, dette er jo bare piss. Det er faktisk en sykdom med mulig dødelig utfall. Broren min døde av diabetisk ketoacidose Anonymkode: 508ee...a90 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå