Pipaluk Skrevet 22. september 2023 Forfatter #21 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke skolen som ikke skal ha ansvar,men læreren. Læreren har mange andre elever,og er der for å undervise. En elev som trenger tett oppfølging må ha assistent. Anonymkode: d6c39...730 Hva som er tett oppfølging er jo en vurderingssak. Er epilepsi en funksjonsnedsettelse som krever egen assistent? Allergier? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. september 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos oss nå, er det et yngre barn med diabetes. Der er assistent øremerket ute i friminuttet, hvert fall. Jeg er usikker på hvordan det er i timene. Det kan jeg eventuelt sjekke over helga og svare bedre på. Anonymkode: ec773...86a Ja ble nysgjerrig jeg nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #23 Del Skrevet 22. september 2023 Noen mennesker innen skoleverket har bare vondt i viljen. Jeg fikk diabetes da jeg gikk på barneskolen, og spurte læreren i heimkunnskapstimen om jeg kunne få kunstig søtningsmiddel til maten i stedet for sukker. Nei, det er så dyrt at det har vi ikke råd til, var svaret. Anonymkode: f5a49...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #24 Del Skrevet 22. september 2023 Pipaluk skrev (3 minutter siden): Ja ble nysgjerrig jeg nå Tenker også om foreldre synes det er greit, så bør alle voksne på en skole informeres om barn med diabetes, allergi osv. Flere som vet, flere følger med. Anonymkode: ec773...86a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #25 Del Skrevet 22. september 2023 Har jobbet på to ulike skoler som assistent med ansvar for diabetesbarn. Fungerte som en assistent i klassen, men hadde ekstra oppfølging av barnet med diabetes. Lærer måtte aldri tenke på oppfølging av dette barnet, da jeg hadde kontroll til en hver tid. Fikk opplæring av foreldre til det ene barnet. Når jeg da begynte på annen skole kunne jeg jo grunnprinsippet, men hadde ikke vært borti systemet dette barnet brukte før, så fikk opplæring av kollegaer på det. Anonymkode: a67f2...979 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #26 Del Skrevet 22. september 2023 Pipaluk skrev (10 minutter siden): Var du assistent øremerket på det barnet? Hadde du flere barn du fulgte opp på samme skole? Jeg tenker at skolen nok deler på en assistent for at det skal være lønnsomt for dem Kun på det barnet,ja. Lærer hadde også opplæring,og hadde ansvaret når jeg feks var på pause. Anonymkode: d6c39...730 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #27 Del Skrevet 22. september 2023 Pipaluk skrev (8 minutter siden): Hva som er tett oppfølging er jo en vurderingssak. Er epilepsi en funksjonsnedsettelse som krever egen assistent? Allergier? Epilepsi kan være det,ja. Kommer an på alvorlighetsgrad og hyppighet av anfall. Noen elever med epilepsi har bare assistent i svømmehallen,i tilfelle de skulle få et anfall der,og havne under vann. Allergi er det kanskje ikke så mange som har assistent pga,men de voksne som er rundt barnet må jo læres opp i hva barnet er allergisk mot,symptomer og behandling med feks epipenn. De fleste skolebarn vet selv hva de er allergiske mot,og behøver ikke nødvendigvis å bli fotfulgt. Anonymkode: d6c39...730 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. september 2023 Forfatter #28 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har jobbet på to ulike skoler som assistent med ansvar for diabetesbarn. Fungerte som en assistent i klassen, men hadde ekstra oppfølging av barnet med diabetes. Lærer måtte aldri tenke på oppfølging av dette barnet, da jeg hadde kontroll til en hver tid. Fikk opplæring av foreldre til det ene barnet. Når jeg da begynte på annen skole kunne jeg jo grunnprinsippet, men hadde ikke vært borti systemet dette barnet brukte før, så fikk opplæring av kollegaer på det. Anonymkode: a67f2...979 Men du.. Hvis du meldte frafall en dag, kunne noen andre i personalet steppe inn for deg da? Er det vanlig at alle skoleklasser har assistenter som er tilknyttet klassen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #29 Del Skrevet 22. september 2023 Barnehagen (offentlig) prøvde seg på å si noe om at de ikke kunne medisinere i barnehagen for en 18 års tid siden, det holdt ikke ut dagen engang for jeg ringte kommunen, lege og helsestasjonen med en gang. De fikk ganske tydelig beskjed om at de ikke kunne diskriminere kronisk syke barn fra både lege og helsestasjon. Kommunen la seg flate og ringte barnehagen. Kan ikke se at det er så stor forskjell bare fordi det er privat. Anonymkode: 10fa6...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #30 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Akkurat i den saken der, har kontaktlærer fått opplæring, men rektoren (kanskje av prinsipp) nektet lærerne på skolen å utføre medisinsk behandling, da de er ansatt «kun» for å utføre pedagogisk opplæring Anonymkode: 4c77f...c1d Det er ingen rektor på den skolen for øyeblikket. Ser egentlig ikke noe problem med at assistenten i trinnet under utfører denne oppgaven. Det er en fådelt skole, hvor flere av trinnene jobber tett sammen. Det er knappe 8-10 barn i hvert trinn. Skoleeier der i mot, har en holdning som ikke hører hjemme i noen skole og egentlig burde han overlatt ansvaret til kvalifiserte folk, mens han enda har en skole å drive. Anonymkode: 20cdb...3d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #31 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ingen rektor på den skolen for øyeblikket. Ser egentlig ikke noe problem med at assistenten i trinnet under utfører denne oppgaven. Det er en fådelt skole, hvor flere av trinnene jobber tett sammen. Det er knappe 8-10 barn i hvert trinn. Skoleeier der i mot, har en holdning som ikke hører hjemme i noen skole og egentlig burde han overlatt ansvaret til kvalifiserte folk, mens han enda har en skole å drive. Anonymkode: 20cdb...3d2 Han fungerer vel som rektor for øyeblikket eller? Uansett, så er det han som har tatt beslutning og oppført seg som en dritt i den saken. Nesten verre at det er eieren og ikke en dårlig rektor, for det viser så tydelig at det er pengene som rår og ikke bare dårlig holdning eller kunnskap Anonymkode: 4c77f...c1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #32 Del Skrevet 23. september 2023 Dette var noe jeg tok ansvar for selv da jeg begynte på barneskolen med diabetes. Med mindre barnet ditt er tilbakestående er dette noe barnet får til selv. Barnet ditt kan få gratis freestyle libre 3 måler på sykehuset, som du også kan overvåke på din egen telefon. Anonymkode: 78f2c...3a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #33 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette var noe jeg tok ansvar for selv da jeg begynte på barneskolen med diabetes. Med mindre barnet ditt er tilbakestående er dette noe barnet får til selv. Barnet ditt kan få gratis freestyle libre 3 måler på sykehuset, som du også kan overvåke på din egen telefon. Anonymkode: 78f2c...3a4 Skal barnet regne ut hvor mange karbohydrater det er i maten i 1. Klassen? Dersom barnet gjør feil kan det være livstruende. I starten, som du bør vite, kan mam være svært ustabil i blodsukkeret og i reaksjonen på insulin fordi man kan ha restinsulin. I tillegg skal barnet også læres opp over tid. En 5-6-7 åring er altfor ungen til å ansvaret alene. Skolen må lære hvordan de følger med i tilfelle blodsukkeret blir for lavt, sørge for at blodsukkeret er høyt nok før gym osv. Alt annet er uansvarlig. Det er faktisk drift av et organ det er snakk om! Anonymkode: c7e92...9aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #34 Del Skrevet 23. september 2023 Jeg er enig med rektor i at læreren ikke kan pålegges dette ansvaret, vi (og mor i denne saken) vet heller ikke hvilke andre tilstander læreren da kan bli pålagt å følge opp i klassesammenheng. Jeg syns også det er mye forlangt at barnet skal ha en egen assistent kun pga diabetes, da er det virkelig snakk om å sykeliggjøre barnet. Tenker det burde være fult mulig å ha et samarbeid med assistenten til første klassen, f.eks at denne sjekker barnet i alle friminutt og hjelper til med insulin ifm måltid, og tilkalles om barnet føler seg uvel eller ber om det. Anonymkode: c2a12...d1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #35 Del Skrevet 23. september 2023 Min niese hadde assistent ut 4. klasse, før hun klarte det selv. Før det hadde hun egen assistent. Hjemme hjelper foreldrene til å sjekker at det blir riktig. Men hun ordner seg nesten selv. Anonymkode: 07cca...57f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #36 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er enig med rektor i at læreren ikke kan pålegges dette ansvaret, vi (og mor i denne saken) vet heller ikke hvilke andre tilstander læreren da kan bli pålagt å følge opp i klassesammenheng. Jeg syns også det er mye forlangt at barnet skal ha en egen assistent kun pga diabetes, da er det virkelig snakk om å sykeliggjøre barnet. Tenker det burde være fult mulig å ha et samarbeid med assistenten til første klassen, f.eks at denne sjekker barnet i alle friminutt og hjelper til med insulin ifm måltid, og tilkalles om barnet føler seg uvel eller ber om det. Anonymkode: c2a12...d1f Hvem skal tilkalle assistenten? Skal barnet ha mobil med seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #37 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var noe jeg tok ansvar for selv da jeg begynte på barneskolen med diabetes. Med mindre barnet ditt er tilbakestående er dette noe barnet får til selv. Barnet ditt kan få gratis freestyle libre 3 måler på sykehuset, som du også kan overvåke på din egen telefon. Anonymkode: 78f2c...3a4 Hva skjer hvis mor trenger kontakt med barnet? Skal mor ringe skolen? Ringe skolens assistent? Bør ikke i såfall skolens assistent og læreren ha denne appen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #38 Del Skrevet 23. september 2023 Pipaluk skrev (43 minutter siden): Hvem skal tilkalle assistenten? Skal barnet ha mobil med seg? Barnet er da gammelt nok til å si fra til læreren at hun føler seg uvel, så kan lærer kontakte assistent. Er ikke verre enn det. Anonymkode: c2a12...d1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #39 Del Skrevet 23. september 2023 Barnet må få opplæring i å håndtere dette selv. Skolen er ikke pliktig til å passe på hvert barn sitt helseproblem. De er ikke helsepersonell og da må i så fall skolen ansatte egne helsepersonell som kan følge barnet gjennom skoledagen. Dette var ikke et problem før i tiden, da fikk barna opplæring i egen helse og kunne håndtere det selv. Det er noe nyoppståtte greier hvor foreldrene henger alt over på skolen Anonymkode: 508ee...a90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #40 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barnet er da gammelt nok til å si fra til læreren at hun føler seg uvel, så kan lærer kontakte assistent. Er ikke verre enn det. Anonymkode: c2a12...d1f B AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet må få opplæring i å håndtere dette selv. Skolen er ikke pliktig til å passe på hvert barn sitt helseproblem. De er ikke helsepersonell og da må i så fall skolen ansatte egne helsepersonell som kan følge barnet gjennom skoledagen. Dette var ikke et problem før i tiden, da fikk barna opplæring i egen helse og kunne håndtere det selv. Det er noe nyoppståtte greier hvor foreldrene henger alt over på skolen Anonymkode: 508ee...a90 Dette er snakk om en elev i andreklasse, som ikke kan lese. Er det forventet at hun skal håndtere alt med sykdommen selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå