Gå til innhold

Hvem tar ansvar for barn med diabetes på skolen?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/du-er-velkommen-sa-lenge-du-er-frisk/16024113/

Er det vanlig at skolen ansetter en assistent til blodsukkermåling eller kan klasselærer også påta seg dette?

Blir det som her en assistent som egentlig jobber på trinnet under?

Når er barnet stor nok til å håndtere alt dette selv.

Hva tenker dere foreldre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor blir assistentene sendt på kurs for å lære det. Det samme gjelder selvsagt lærerene. Men assistentene pleier å ta ansvar for å følge opp blodsukkeret og følge med på at barnet har det greit. 

Anonymkode: 9cfda...375

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her jeg bor blir assistentene sendt på kurs for å lære det. Det samme gjelder selvsagt lærerene. Men assistentene pleier å ta ansvar for å følge opp blodsukkeret og følge med på at barnet har det greit. 

Anonymkode: 9cfda...375

Men har barnet da egen assistent øremerket til egne behov, eller blir hen bare tilkalt når det er tid for måling og stikking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i den saken der, har kontaktlærer fått opplæring, men rektoren (kanskje av prinsipp) nektet lærerne på skolen å utføre medisinsk behandling, da de er ansatt «kun» for å utføre pedagogisk opplæring

Anonymkode: 4c77f...c1d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Akkurat i den saken der, har kontaktlærer fått opplæring, men rektoren (kanskje av prinsipp) nektet lærerne på skolen å utføre medisinsk behandling, da de er ansatt «kun» for å utføre pedagogisk opplæring

Er det normalt at de ber foreldrene selv ta ansvar for dette? Ville det samme skjedd om det var en offentlig skole?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Er det normalt at de ber foreldrene selv ta ansvar for dette? Ville det samme skjedd om det var en offentlig skole?

Jeg har for liten kunnskap om lovverket, men slik jeg har forstått har de brutt regelverk og har vel en veldig dårlig sak

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det også assistent, men lærer får selvsagt også opplæringen. Det handler nok mest om at en lærer har 20+ elever å ta seg av, og da sier det seg kanskje selv det blir vanskelig. 

Anonymkode: ec773...86a

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss er det også assistent, men lærer får selvsagt også opplæringen. Det handler nok mest om at en lærer har 20+ elever å ta seg av, og da sier det seg kanskje selv det blir vanskelig. 

Når er barnet stort nok til å håndtere diabetes alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at å håndtere diabetes type 1 er mye mer enn stikking og blodsukkermåling. 

Min hadde assistent på barneskolen og har håndtert det selv på ungdomsskolen, i tett og godt samarbeid med skolen. 

Anonymkode: bba76...cc0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Når er barnet stort nok til å håndtere diabetes alene?

Det varierer vel. Har hatt med barn med diabetes på leirskole (7.klasse). Da sjekket hun selv, og jeg så også på målingen for sikkerhets skyld. Hadde ikke med noen ekstra da. Dette er noen år siden, så klarer ikke å huske akkurat når hun klarte det selv. Mener det var noe som ga beskjed også. Uansett assistent eller ikke for større barn, er det viktig barnet vet mest mulig om egen sykdom. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det være fagarbeidere som har kurs, som følger elevene. Tror de har en app på tlf koblet mot elevens måleapparat? Kan det stemme? 

Anonymkode: 14c16...e3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker på den leirskolen, at hun hadde høye verdier. Jeg ble veldig stressa. Da sa hun bare "slapp av, jeg har nettopp drukket kakao".  Altså ei som hadde god kontroll på eget sykdomsbilde. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her skal det være fagarbeidere som har kurs, som følger elevene. Tror de har en app på tlf koblet mot elevens måleapparat? Kan det stemme? 

Ikke i dette tilfellet. Mulig jeg husker feil, og der var jeg som hadde innstilt på min mobil når det var tid for sjekk. Der blir i hvert fall tatt på alvor. Det skal du ikke tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke sant at skolen kun har ansvar for å undervise ? Slik rektor sa. Skolen har ansvar for helse og sikkerhet til barne når barnet er på skolen. Synes Rektor er super urimelig her og ganske sikker på  rektor bryter lovverket ved å kreve at mor skal være med på skolen så de slipper å betale assistent . 

Endret av FruR
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres smart ut. Spørsmålet er om det er imot reglene for personvern? Mye regler som skal følges 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som assistent for barn med diabetes i offentlig skole. Ble opplært av foreldrene og sykepleier som jobbet på sykehuset der eleven var til oppfølging. Eleven hadde assistent hele dagen,og min jobb var da å måle blodsukker,regne ut karbohydrater og sette insulin,og følge med på formen. Etterhvert lærte eleven å gjøre ting selv,og hadde ikke assistent lenger etter 5.trinn mener jeg å huske. 

Anonymkode: d6c39...730

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den leirskolen jeg refererer til er 10+ år siden. Så vi hadde ikke noe fancy utstyr. Jeg hadde også god dialog med leirskolen i forkant, i forhold til legevakt osv, om noe skulle skje. Det er også å trygge foreldrene på at det blir fulgt opp på en ordentlig måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke sant at skolen kun har ansvar for å undervise ? Slik rektor sa. Skolen har ansvar for helse og sikkerhet til barne når barnet er på skolen. Synes Rektor er super urimelig her og ganske sikker på  rektor bryter lovverket ved å kreve at mor skal være med på skolen så de slipper å betale assistent . 

Det er ikke skolen som ikke skal ha ansvar,men læreren. Læreren har mange andre elever,og er der for å undervise. En elev som trenger tett oppfølging må ha assistent. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet som assistent for barn med diabetes i offentlig skole. Ble opplært av foreldrene og sykepleier som jobbet på sykehuset der eleven var til oppfølging. Eleven hadde assistent hele dagen,og min jobb var da å måle blodsukker,regne ut karbohydrater og sette insulin,og følge med på formen. Etterhvert lærte eleven å gjøre ting selv,og hadde ikke assistent lenger etter 5.trinn mener jeg å huske. 

Var du assistent øremerket på det barnet? Hadde du flere barn du fulgte opp på samme skole?  Jeg tenker at skolen nok deler på en assistent for at det skal være lønnsomt for dem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss nå, er det et yngre barn med diabetes. Der er assistent øremerket ute i friminuttet, hvert fall. Jeg er usikker på hvordan det er i timene. Det kan jeg eventuelt sjekke over helga og svare bedre på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...