Gå til innhold

Hvorfor er det ikke begravelser på lørdag/søndager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det som oftest er begravelser kun på tirsdag/torsdager og ikke i helgen?

Anonymkode: 2c82b...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hvorfor det som oftest er begravelser kun på tirsdag/torsdager og ikke i helgen?

Fordi det som oftest er bryllup, dåp og konfirmasjoner i helgene. Ikke så lett å kombinere disse to.

Anonymkode: 30a31...f78

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min sa i sin tid: Legg merke til at det kun er begravelse tirsdag, onsdag og torsdag... Fredag skal presten forberede preken til søndag, lørdag er det stort sett bryllup, søndag er jo "hviledag" og vanlig gudstjeneste og mandag har presten fri... Dette var hans ord 😆 Men stemmer ikke helt da... 

Anonymkode: 4b97f...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk hadde prioritert fest.

Anonymkode: a44ed...b50

På formiddagen/ettermiddagen?

Det er heller slikt at folk ikke kommer fordi de ikke får fri fra jobben, med mindre det er nær familie.

Anonymkode: ab3bb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far min sa i sin tid: Legg merke til at det kun er begravelse tirsdag, onsdag og torsdag... Fredag skal presten forberede preken til søndag, lørdag er det stort sett bryllup, søndag er jo "hviledag" og vanlig gudstjeneste og mandag har presten fri... Dette var hans ord 😆 Men stemmer ikke helt da... 

Anonymkode: 4b97f...180

Har inntrykk av at det er en del begravelser på fredager på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, hvorfor ikke mon tro? 🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: bfe24...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk hadde prioritert fest.

Anonymkode: a44ed...b50

Har nok mer med arbeidstiden til de som jobber i kirken å gjøre. En begravelse krever flere ansatte på jobb, og det er vel heller ikke helt innenfor å drive med gravearbeid i kirketiden på en søndag. 

Er rett og slett for å spre arbeidsoppgavene over hele uken slik at det blir mindre arbeid i helgene, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

På Vestlandet også, de siste jeg har vært i har vært på fredag.

Anonymkode: 4231c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangerer man begravelser som en del av vanlige gudstjenester på søndager, så dukker det kanskje opp flere som ønsker å være til stede på grunn av gudstjenesten. 

Men det er sikkert ikke alle som orker å faktisk ha så mange andre til stede under begravelsen til noen av deres nærmeste.

Anonymkode: 0c9dc...fd8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (1 time siden):

Har nok mer med arbeidstiden til de som jobber i kirken å gjøre. En begravelse krever flere ansatte på jobb, og det er vel heller ikke helt innenfor å drive med gravearbeid i kirketiden på en søndag. 

Er rett og slett for å spre arbeidsoppgavene over hele uken slik at det blir mindre arbeid i helgene, naturlig nok.

Jeg tenker også det pluss at prestene har en del arbeidsoppgaver vi ikke ser eks samtaler med kommune, frivillige organisasjoner, sørgende, mennesker som av ulike årsaker ønsker å snakke med presten, forberedelser etc.

Anonymkode: 3523c...905

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsakelig fordi at bryllup prioriteres på lørdager. Søndager er det dåp og konfirmasjon som har første retten. 

Anonymkode: 75ad1...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 19.01):

lørdag er det brylluper, søndag vanlig gudstjeneste og barnedåp. mandag er prestens og organistens fridag. Da står man igjen med tirsdag - fredag.

Anonymkode: b3c66...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok noe med arbeidstiden til de som jobber i kirken. Også gravearbeidene som skal grave. 
Vet faktisk om en begravelse som var på lørdag i nabo kommunen. Dette fordi det var ei ung jente som døde, og folk kom langveis fra. I tillegg var det to dødsfall i denne familien, så det var for at folk skulle slippe å reise to ganger, men da ble det lørdag og tirsdag. 

Anonymkode: 52731...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert praktisk, kirken må jo gjøres klar og pyntes til begge anledningene (og ryddes etterpå), det tar tid. For ikke å snakke om at enkelte steder er kirkegården like ved kirken, så da hadde man kunnet risikere gravearbeider og sørgende blandet med bryllupsfeiring.

Det hadde nok blitt ukomfortabelt for begge parter hvis sørgende hadde truffet på overlykkelige og feirende bryllupsgjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 20.31):

Arrangerer man begravelser som en del av vanlige gudstjenester på søndager, så dukker det kanskje opp flere som ønsker å være til stede på grunn av gudstjenesten. 

Men det er sikkert ikke alle som orker å faktisk ha så mange andre til stede under begravelsen til noen av deres nærmeste.

Anonymkode: 0c9dc...fd8

Er rimelig sikker på at verken gudstjenestegjengere eller begravelsesdeltakere er særlig interessert i å mixe disse. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er ikke bare prest og organist som skal "jobbe" med en begravelse. Alle de som er på gravlunden, graverne og som må forberede og jobbe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 22.9.2023 den 19.08):

Siste 4 i år var på fredager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...