AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Del Skrevet 22. september 2023 De med KPTSD har jo relasjonsproblemer, men hva er forskjellen på de med PF og de som har KPTSD? Anonymkode: b5acb...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): De med KPTSD har jo relasjonsproblemer, men hva er forskjellen på de med PF og de som har KPTSD? Anonymkode: b5acb...324 Kptsd kommer alltid av traumer,men pf betyr ikke automatisk traumer i baggasjen. Anonymkode: 0f6cc...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De med KPTSD har jo relasjonsproblemer, men hva er forskjellen på de med PF og de som har KPTSD? Anonymkode: b5acb...324 Relasjonsproblemer er et veldig vidt begrep. Det er mange kriterier for kompleks PTSD, ikke kun relasjonsproblemer. Noen med kompleks PTSD har heller ikke særlig med relasjonelle problemer heller, noen har samboer, nær familie og venner, men sliter med å bli kjent med folk og stenger seg inne f.eks - men det gjelder mange mennesker og hos mange er dette et personlighetstrekk (introvert, sjenert, reservert m.m). Anonymkode: 0f77e...019 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ptsd det er jo flashbacks, mareritt, at man unngår steder og personer pga dette. De med pf har det jo vondt pga traumene de også, men sliter ikke daglig og betydelig med flashbacks og mareritt som de med ptsd gjør. Anonymkode: 2f46e...58a Personlighetsforstyrrelse er ikke ensbetydende med traumer. Mange utvikler en PF uten traumer, og det er også mest vanlig. Anonymkode: 0f77e...019 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #5 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De med KPTSD har jo relasjonsproblemer, men hva er forskjellen på de med PF og de som har KPTSD? Anonymkode: b5acb...324 Hvis du har relasjonsproblemer så anbefaler jeg deg å lese om de forskjellige tilknytningsmønsterne. Kanskje du kjenner deg igjen av noe av det. Relasjonsproblemer er noe svært mange mennesker har, og det trenger ikke bunne i en alvorlig lidelse, alvorlig talt. Anonymkode: 0f77e...019 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Del Skrevet 22. september 2023 Det finnes mange ulike personlighetsforstyrrelser, som har helt ulike symptomer. Kptsd er en traumelidelse og ikke en personlighetsforstyrrelse. De krever også HELT ulike behandlinger. Du burde lese deg litt opp på dsm5. De fleste psykiske lidelser har noe overlapp av symptomer. Det gjelder også disse. Kptsd har ptsd som hovedsymptom. Dvs flashbacks i all hovedsak. Pluss mareritt, sterk skvettenhet og uro, søvnproblemer, unngåelse av alt som kan minne om traumene. Det som gjør at man putter på en «k» som står for kompleks, er at det var flere traumer og de hendte gjerne i barndom. Man har også gjerne litt dårlig selvtillit eller bærer på mye skam. Dissosiasjon er også veldig ofte en del av symptombilde. Man ønsker gjerne å være i fred, vil ikke dele hva man sliter med med noen. Men man kan ha hatt gode foreldre og flere trygge relasjoner i oppveksten også. Ofte er det feks en overgriper i livet til barnet eller det kan være mange og smertefulle medisinske prosedyrer barnet ikke kunne mestre osv. Hvis du tenker på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, kan de også ha opplevd traumatiske hendelser i barndommen. Men det gjelder jo veldig mange med ulike psykiske lidelser. Men hovedsaken er ofte fravær av emosjonelt stabile relasjoner. Feks alkoholiserte foreldre som overser barnet og kanskje slår av og til, litt ut og inn av fosterhjem osv. Men hovedsymptomene i voksen alder er ikke konkrete flashback. Plagene deres er ofte impulsivitet, sterke svingninger i humør (suicidal den ene dagen, mens veldig glad dagen etter), føler behov for at folk rundt må regulere dem, føler aldri at de får nok kjærlighet/oppmerksomhet/omsorg, veldig ustabile romantiske forhold, har gjerne en favorittperson som de gjerne kan føle hat for pga en liten ting. Tenker ofte veldig svart/hvitt. Vil gjerne ikke være i fred og ønsker sterkt å dele sin smerte og få hjelp/støtte. Så ja, svært ulike diagnoser. Og om du ser på hva som anbefales av behandling i helsevesenet er det helt forskjellig. Anonymkode: 6fb87...1fe 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De med KPTSD har jo relasjonsproblemer, men hva er forskjellen på de med PF og de som har KPTSD? Anonymkode: b5acb...324 Jeg har alvorlig kpts (mye innlagt og nå også ufør), jeg har ikke relasjonsproblemer. Gift med samme mann fra jeg var ung. Gode venner jeg har hatt siden ungdomstiden. Aldri i konflikt med noen. Eneste problemet jeg har, er at jeg blir engstelig rundt autoriteter, som feks sjefen på jobb. Men det er ikke noe som merkes av andre. Og relasjonsproblemer er uansett ikke eneste kriterie på PF: Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er en personlighetsforstyrrelse som kjennetegnes ved sterke og svingende følelser (spesielt separasjonsangst og sinne), identitetsproblemer, turbulente og intense mellommenneskelige forhold og en tendens til impulsiv handling uten tanke for konsekvensene. Kptsd: Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste. Gjenopplevelser: Påtrengende minner, drømmer, mareritt. Nummenhet, avflating, distansering fra andre mennesker, nedsatte reaksjoner på omgivelsene, anhedoni (psykisk tilstand som er kjennetegnet ved manglende evne til å føle glede og lyst), og unngåelse av aktiviteter og situasjoner som minner om traumet. Frykter og unngår det som minner om traumet. Autonom hyperreaktivitet og vaktsomhet, lettskremthet og søvnløshet. Vansker med følelsesregulering Relasjonelle vansker (altså kun en liten del av helheten og ikke et krav til diagnose) Negativt selvbilde Anonymkode: 6fb87...1fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Del Skrevet 22. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: De med KPTSD har jo relasjonsproblemer, men hva er forskjellen på de med PF og de som har KPTSD? Anonymkode: b5acb...324 Det er flere diagnoser som gir relasjonsproblemer, kptsd, PF, adhd, autisme, m.m. Det er likevel vesentlige forskjeller innunder de forskjellige diagnosene, og som flere har skrevet; kptsd er alltid som følge av traumer. Traumene er gjerne gjentakende traumer fra barndom av, og ikke "bare" et traume. PF kan også være relatert til traumer og omsorgssvikt, men det er viktig å huske at PF er en paraply for flere diagnoser: Borderline Personlighetsforstyrrelse Schizoid Paranoid m.m Det er absolutt mange likhetstrekk som gjør at det nok forekommer feildiagnoseringer. Du kan lese litt her: https://thewaveclinic.com/blog/cptsd-vs-bpd/#:~:text=Individuals with cPTSD tend to,change their interests and hobbies. Anonymkode: 708a9...29c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Del Skrevet 22. september 2023 Jeg har gått i gruppeterapi, to omganger på 3 år hver. Gruppe for pasienter med emosjonell ustabil pf/borderline. Møtte et sted mellom 15 og 20 pasienter på de årene. Det var hovedsakelig 3 grupper av pasienter med like diagnose kombinasjoner og hovedproblemer. - Kompleks ptsd som hoveddiagnose og eupf som sekundær. De slet mer innover, usynlig og stille lidelse. Største utfordringene var knyttet til traumerelaterte plager og utfordringer, og mangel på nære relasjoner. - Emosjonell ustabil pf som hoveddiagnose. Flere hadde kptsd som sekundær. De slet mer utover, synlig og høylytt lidelse. Slet med destruktiv adferd og hadde kaotiske relasjoner. Ikke alle hadde traumer. - Emosjonell ustabil pf som hoveddiagnose, og paranoid pf som sekundær. Det var et par i begge gruppene, men det er vist ikke så uvanlig kombinasjon å ha. De upersonlige relasjonene var ekstremt kaotiske og konfliktfulle. De personlige var preget av utrygghet, paranoia og sjalusi. De hadde også traumebakgrunn, men ikke kptsd. Flere av oss hadde tilleggsproblemer som vi hadde tilfelles. Vi med kptsd slet med ocd eller spiseforstyrrelse, og de med eupf slet med rus, festing og "utsvevende dating liv". Det er alltid noen som ikke passer inn i kriteriene eller grupper, altså som hadde eupf men som ikke drev med selvskading eller rus, eller kptsd som hadde flere nære relasjoner. Det var et par med begge diagnosene som hadde normale og gode relasjoner, med mann, barn, og stort nettverk. Det de slet med var mer med seg selv og sitt indre, følelser, selvverd, selvbilde osv. Det var vell 3 av nesten 20 dette gjaldt. Det var også pasienter med kptsd som hadde adferden til en med eupf, eller hadde kaotiske relasjoner. Ingen mennesker følger diagnosekriteriene fra punkt til prikke, og man verken er eller har bare én diagnose. Men når du ser på alle gruppemedlemmene i grove trekk, så var vi delt opp slik. Og likhetene var likt i begge gruppene jeg gikk i. Du kan finne alle disse trekkene og problemene i mange andre diagnoser også. Er derfor feildiagnostisering skjer så lett. Relasjonsproblemer er så mangt. Hvordan det utarter seg, hvordan man tenker, føler og reagerer er forskjellige (og like) i de forskjellige pf'ene. Eupf og paranoid pf har begge konfliktfulle og kaotiske relasjoner, men årsaken til at det er kaotisk er forskjellige, men også til tider like. Anonymkode: 4933e...a57 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er flere diagnoser som gir relasjonsproblemer, kptsd, PF, adhd, autisme, m.m. Det er likevel vesentlige forskjeller innunder de forskjellige diagnosene, og som flere har skrevet; kptsd er alltid som følge av traumer. Traumene er gjerne gjentakende traumer fra barndom av, og ikke "bare" et traume. PF kan også være relatert til traumer og omsorgssvikt, men det er viktig å huske at PF er en paraply for flere diagnoser: Borderline Personlighetsforstyrrelse Schizoid Paranoid m.m Det er absolutt mange likhetstrekk som gjør at det nok forekommer feildiagnoseringer. Du kan lese litt her: https://thewaveclinic.com/blog/cptsd-vs-bpd/#:~:text=Individuals with cPTSD tend to,change their interests and hobbies. Anonymkode: 708a9...29c Leste en bok om en som hadde kptsd. Hennes traumer var ikke store slik jeg leste det, men alle barn kommer med forskjellige temperament. Noen er sensitive, noen er " vanlig" og noen er veldig robuste, hun var var nok mer sensitiv. Har boken, skal se om jeg finner tittel og navn . Anonymkode: ac56b...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Del Skrevet 22. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Leste en bok om en som hadde kptsd. Hennes traumer var ikke store slik jeg leste det, men alle barn kommer med forskjellige temperament. Noen er sensitive, noen er " vanlig" og noen er veldig robuste, hun var var nok mer sensitiv. Har boken, skal se om jeg finner tittel og navn . Anonymkode: ac56b...d38 Man trenger ikke ha "synlig" kptsd heller. Noen får kroppslige symptomer, noen har kronisk angst uten at de forstår at det er angst, noen får voldsomme reaksjoner på visse ting som trigger (ofte relatert til relasjoner) men reaksjonene kan være "stille". Noen vet ikke en gang at de har vært utfor traume, særlig rundt emosjonell omsorgssvikt (man er så vant til å vokse opp slik at man ser på det som normalt og ikke et traume). Min personlige erfaring er at emosjonell omsorgssvikt gjennom store deler av oppveksten (som for mange er grunnleggende årsak til kptsd) førte til at jeg ikke klarte gi eller ta i mot kjærlighet/omsorg fra tidlig alder. Jeg ville så gjerne HA, men visste ikke hvordan, og skøyv folk vekk enten med avvisning eller med å være ekstremt intens for å få oppmerksomhet. Alltid problemer med regulering av følelser ovenfor andre mennesker sånn sett. Og da blir det mer traumer, for det blir mer avvisning, som blir oppfattet som bekreftelse på at man "ikke er elskverdig" osv. Man tar med seg den energien og erfaringen resten av livet. Anonymkode: 708a9...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 22. september 2023 #12 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man trenger ikke ha "synlig" kptsd heller. Noen får kroppslige symptomer, noen har kronisk angst uten at de forstår at det er angst, noen får voldsomme reaksjoner på visse ting som trigger (ofte relatert til relasjoner) men reaksjonene kan være "stille". Noen vet ikke en gang at de har vært utfor traume, særlig rundt emosjonell omsorgssvikt (man er så vant til å vokse opp slik at man ser på det som normalt og ikke et traume). Min personlige erfaring er at emosjonell omsorgssvikt gjennom store deler av oppveksten (som for mange er grunnleggende årsak til kptsd) førte til at jeg ikke klarte gi eller ta i mot kjærlighet/omsorg fra tidlig alder. Jeg ville så gjerne HA, men visste ikke hvordan, og skøyv folk vekk enten med avvisning eller med å være ekstremt intens for å få oppmerksomhet. Alltid problemer med regulering av følelser ovenfor andre mennesker sånn sett. Og da blir det mer traumer, for det blir mer avvisning, som blir oppfattet som bekreftelse på at man "ikke er elskverdig" osv. Man tar med seg den energien og erfaringen resten av livet. Anonymkode: 708a9...29c Man tror at grov psykisk og fysisk mishandling pluss seksuelt misbruk er årsaken til kpsd men slik er det ikke alltid. Det kan være på det emsjonelle slik du forteller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #13 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man trenger ikke ha "synlig" kptsd heller. Noen får kroppslige symptomer, noen har kronisk angst uten at de forstår at det er angst, noen får voldsomme reaksjoner på visse ting som trigger (ofte relatert til relasjoner) men reaksjonene kan være "stille". Noen vet ikke en gang at de har vært utfor traume, særlig rundt emosjonell omsorgssvikt (man er så vant til å vokse opp slik at man ser på det som normalt og ikke et traume). Min personlige erfaring er at emosjonell omsorgssvikt gjennom store deler av oppveksten (som for mange er grunnleggende årsak til kptsd) førte til at jeg ikke klarte gi eller ta i mot kjærlighet/omsorg fra tidlig alder. Jeg ville så gjerne HA, men visste ikke hvordan, og skøyv folk vekk enten med avvisning eller med å være ekstremt intens for å få oppmerksomhet. Alltid problemer med regulering av følelser ovenfor andre mennesker sånn sett. Og da blir det mer traumer, for det blir mer avvisning, som blir oppfattet som bekreftelse på at man "ikke er elskverdig" osv. Man tar med seg den energien og erfaringen resten av livet. Anonymkode: 708a9...29c Har du blitt diagnostisert med kompleks ptsd i helsevesenet med disse symptomene? Syns det høres ut som noe helt annet egentlig. Anonymkode: 6fb87...1fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #14 Del Skrevet 22. september 2023 JaVel skrev (9 minutter siden): Man tror at grov psykisk og fysisk mishandling pluss seksuelt misbruk er årsaken til kpsd men slik er det ikke alltid. Det kan være på det emsjonelle slik du forteller. Er du helt sikker? Det er ganske klare diagnosekriterier for denne diagnosen. Men det er jo mange andre psykiske lidelser som også har opphav i en dårlig barndom. Anonymkode: 6fb87...1fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Del Skrevet 22. september 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger ikke ha "synlig" kptsd heller. Noen får kroppslige symptomer, noen har kronisk angst uten at de forstår at det er angst, noen får voldsomme reaksjoner på visse ting som trigger (ofte relatert til relasjoner) men reaksjonene kan være "stille". Noen vet ikke en gang at de har vært utfor traume, særlig rundt emosjonell omsorgssvikt (man er så vant til å vokse opp slik at man ser på det som normalt og ikke et traume). Min personlige erfaring er at emosjonell omsorgssvikt gjennom store deler av oppveksten (som for mange er grunnleggende årsak til kptsd) førte til at jeg ikke klarte gi eller ta i mot kjærlighet/omsorg fra tidlig alder. Jeg ville så gjerne HA, men visste ikke hvordan, og skøyv folk vekk enten med avvisning eller med å være ekstremt intens for å få oppmerksomhet. Alltid problemer med regulering av følelser ovenfor andre mennesker sånn sett. Og da blir det mer traumer, for det blir mer avvisning, som blir oppfattet som bekreftelse på at man "ikke er elskverdig" osv. Man tar med seg den energien og erfaringen resten av livet. Anonymkode: 708a9...29c "Den usynlige sorgen" eller "den hvite sorgen" kalles det, visstnok. Ikke sorgen over hva som skjedde, men sorgen over hva som IKKE skjedde (nemlig at man ble møtt med varme, speiling, anerkjennelse, trøst m.m.) Anonymkode: 1b42c...fa0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du blitt diagnostisert med kompleks ptsd i helsevesenet med disse symptomene? Syns det høres ut som noe helt annet egentlig. Anonymkode: 6fb87...1fe Hun som hadde skrevet den boken jeg nevnte kalte det De usynlige traumer, vet ikke helt om hun hadde emosjonelle traumer. Det gikk mer på det følelsesmessige plan, med stadige krav om snill pike. Hun ble dianostisert med kptsd på Modum. Anonymkode: ac56b...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Del Skrevet 22. september 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: Har du blitt diagnostisert med kompleks ptsd i helsevesenet med disse symptomene? Syns det høres ut som noe helt annet egentlig. Anonymkode: 6fb87...1fe Min situasjon er langt mer omfattende enn dette, jeg kom bare med et raskt eksempel på hvordan det kan utarte seg. Det må ikke gi mareritt, angstanfall osv, men kan manifistere seg med shut down og sabotering av relasjoner. Emosjonell omsorgsvvikt er veldig alvorlig, og er kjent for å være en viktig årsak til kptsd. Mye info å lese om temaet hvis du søker opp "complex ptsd childhood emotional neglect" Anonymkode: 708a9...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESFP Skrevet 22. september 2023 #18 Del Skrevet 22. september 2023 Den mest vanlige personlighetsforstyrrelsen å sammenligne kptsd med er emosjonell ustabil. Begge diagnosene blir utviklet fra traumer, begge gir depresjon og humørsvingninger. De største forskjellene er at mennesker med kptsd blir mer unnvikende, har et negativt selvbilde og har vansker i relasjoner mens mennesker med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse har en stor frykt for å bli forlatt, har lav impulskontroll, har en kronisk følelse av tomhet og ser verden i svart/hvit. Man kan ende opp med å få begge diagnosene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 23. september 2023 #19 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min situasjon er langt mer omfattende enn dette, jeg kom bare med et raskt eksempel på hvordan det kan utarte seg. Det må ikke gi mareritt, angstanfall osv, men kan manifistere seg med shut down og sabotering av relasjoner. Emosjonell omsorgsvvikt er veldig alvorlig, og er kjent for å være en viktig årsak til kptsd. Mye info å lese om temaet hvis du søker opp "complex ptsd childhood emotional neglect" Anonymkode: 708a9...29c https://psykologtidsskriftet.no/fra-praksis/2023/03/den-glemte-svikten-forstaelse-og-konsekvenser-av-emosjonell-neglekt Dette viser hvor skadelig det er. Som 1-åringer har mange som er utsatt for den slags traumer desorganisert tilknytnigsstil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #20 Del Skrevet 23. september 2023 10 hours ago, ESFP said: Den mest vanlige personlighetsforstyrrelsen å sammenligne kptsd med er emosjonell ustabil. Begge diagnosene blir utviklet fra traumer, begge gir depresjon og humørsvingninger. De største forskjellene er at mennesker med kptsd blir mer unnvikende, har et negativt selvbilde og har vansker i relasjoner mens mennesker med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse har en stor frykt for å bli forlatt, har lav impulskontroll, har en kronisk følelse av tomhet og ser verden i svart/hvit. Man kan ende opp med å få begge diagnosene. Jøss, er det det som er forskjellen på kptsd og borderline? Jeg tror jeg ville blitt regnet som emosjonelt ustabil da jeg var 17-23, men har vært mer unnvikende og "innagerende" etter det. Syns jeg kunne passet på begge diagnoser, men mye som absolutt ikke stemmer med eupf. Anonymkode: 1b42c...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå