Gå til innhold

Vanlig å sette inn flere egg i utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meg og mannen er i gang med IVF og har vært i kontakt med to klinikker i landet vi bor pga jobb (Europa). Begge stedene sier at de vil sette inn flere egg på en gang men jeg syns dette høres veldig risikabelt ut. I Norge gjør man ikke dette så vidt jeg har skjønt. Har noen noen foreldelse ulemper med dette? Legen vi snakket med ville ikke sette inn kun 1 egg fordi det er lavere sjanse for å lykkes. Dumt spm, men om man setter inn tre egg - kan da ett overleve og to dø? Eller risikerer man da å enten få tvillinger eller at alle dør?

Anonymkode: 65944...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få flerlinger, ja. Det som er dritt med det er at feks ene embryoet fester seg og utvikler seg i livmor og et annet i eggleder feks. Da er det iallfall veldig viktig å oppgi at man har satt inn to eller flere egg, slik at de som utfører UL er klar over det, og har muligheten til å ev finne det andre egget. 

Anonymkode: 77684...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det risiko i forhold til større sannsynlighet for høyrisikosvangerskap (flerlinger). Men noen studier har også vist at hvis en av de ikke fester seg er det større sannsynlighet for at det "tar med seg" det andre embryoet ut også. Så her i Norge gjør man det bare ved sjeldne tilfeller (med mange kriterier). 

Anonymkode: 73386...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg syns dette høres veldig skummelt ut men det er visst standard prosedyre.. De viste også til at de hadde så høy suksessrate nettopp fordi de satt inn mange egg.. Hm

Anonymkode: 65944...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...