Gå til innhold

21 år lyst på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei dame på 21 år som ønsker seg barn. Jeg bor i et hus på landet sammen med samboeren min. Vi begge har fast jobb og vi har en hund sammen.  Jeg har veldig lyst på barn og føler meg klar. Samboeren min og jeg har vært med hverandre i 3 år. Han er rolig og trygg. Og jeg vet at han hadde blitt en god far. 
Spørsmålet er om det er litt tidlig å få barn i såpass ung alder? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor fikk meg da hun var 21, gikk fint det.

Anonymkode: 2e943...a44

• Liker 4
Skrevet

Bedre å få barn ung og når man føler seg klar for det enn å være for gammel. 

Anonymkode: 4b2be...e55

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ønsket meg veldig barn på samme alder, og fikk det! Gikk veldig bra det, har alltid vært en ung og sprek mor, og er nå en (forholdsvis) ung og sprek bestemor!

Jeg vurderte det slik at det viktigste faktoren var barnefar: var dette VIRKELIG mannen jeg ville være med resten av livet, og ville han bli en god far? Svaret var ja på begge, og vi holder fremdeles sammen i et lykkelig ekteskap! ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Syns ikke det er noe spesielt tidlig, folk er ulike. Spørs hva du og dere ønsker i livet! 

Anonymkode: 71cde...0cd

• Liker 2
Skrevet
Sigrid222 skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg er ei dame på 21 år som ønsker seg barn. Jeg bor i et hus på landet sammen med samboeren min. Vi begge har fast jobb og vi har en hund sammen.  Jeg har veldig lyst på barn og føler meg klar. Samboeren min og jeg har vært med hverandre i 3 år. Han er rolig og trygg. Og jeg vet at han hadde blitt en god far. 

Ingen som har noe med når du får barn. Gjør det som føles riktig for deg og ditt liv, sier jeg bare. 

Jeg hadde selv blitt mor som 22 åring hvis det ikke var for en livssituasjon som gjorde det umulig. Driter vel i hva alle andre syntes 😋. Barndomsvenninnen min fikk barn som 19-åring, det gikk jo strålende. Hun er nå tobarnsmor og gift med barnefar. Forstår ikke helt hvorfor dette spørsmålet dukker opp hele tiden, det skal mye til for at man burde unngå å få barn. Da gjelder det liksom alvorlig psykisk sykdom, rusavhengighet (som man ikke kommer seg ut av), ekstrem fattigdom o.l. 

Anonymkode: 9fc39...0a3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var 17, ønsker meg barn. En flott voksen person i dag.

Fikk ett barn 10 år senere og den friheten barn nummer 1 hadde, fikk ikke barn nummer 2.

Ble mer og mer engstelig med årene. Barn nummer en ble oppfordret til å klatre, nummer to klarte jwg ikke se på klatre.

Anonymkode: b0803...261

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen som har noe med når du får barn. Gjør det som føles riktig for deg og ditt liv, sier jeg bare. 

Jeg hadde selv blitt mor som 22 åring hvis det ikke var for en livssituasjon som gjorde det umulig. Driter vel i hva alle andre syntes 😋. Barndomsvenninnen min fikk barn som 19-åring, det gikk jo strålende. Hun er nå tobarnsmor og gift med barnefar. Forstår ikke helt hvorfor dette spørsmålet dukker opp hele tiden, det skal mye til for at man burde unngå å få barn. Da gjelder det liksom alvorlig psykisk sykdom, rusavhengighet (som man ikke kommer seg ut av), ekstrem fattigdom o.l. 

Anonymkode: 9fc39...0a3

Det er liksom spørsmål i alle ytterpunkter. Er man for ung? Er man for gammel? At jeg syns at jeg var for ung til å få barn når jeg var 21, betyr jo ikke noen ting. Jeg ønsket ikke barn da. Så man får jo egentlig ingen gode svar, bare svar fra folk med veldig ulike liv og erfaringer… som både angrer og gleder seg over å ha fått for «tidlig» eller «sent». 

Anonymkode: 71cde...0cd

• Liker 1
Skrevet

I min verden kommer det jo helt an på personen. Noen er praktisk og mentalt forberedt på hva det innebærer, noen ikke. Det holder ikke å bare ønske seg.

Kultur spiller også inn, by og land er forskjellig der. I min krets er det ikke vanlig å få barn før man er 30 (vi var 28 og førstemann ut blant de vi kjenner), søsteren min var 24 og ikke blant de første  av sine venner. 

Så her vil du få forskjellig svar, tror jeg 🙂 

Om man har mulighet til å velge/planlegge barn så tenker jeg at stabilitet er nøkkelordet (utdanning, jobb, forhold og bopel). Mentalt vet man jo ikke, men det er en påkjenning både for hodet, kropp og forhold som man vanskelig kan forberede seg på men lurt å være klar over.

samtidig er det balanse i å ikke vente for lenge, fordeler og ulemper med begge deler, og egentlig så passer det sjeldent 100% å få barn -men det løser seg som regel uansett om man er tilpasningsdyktig.

Anonymkode: a4ccc...72d

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er klar, mannen har lyst, dere har et stabilt, trygt forhold og økonomi til å ta vare på et barn er det ingenting i veien for å få barn nå.

Mange på din alder er fortsatt under utdanning eller kanskje usikre på «hva de vil bli», har korte forhold, ønsker å feste og bor i knøttsmå slitne hybler med ustabile boforhold. Og for dem er det bedre å vente litt.

Anonymkode: b0342...f7d

• Liker 3
Skrevet

Om dere eier hus/har huslån allerede så er det bare å kjøre på. Om dere ikke har det så ville jeg ventet med barn til etter at dette er i boks. Det er sinnsykt mye vanskeligere å få høyt nok boliglån når man har barn dessverre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Sigrid222 said:

Hei 🥰

Det virker som om du har tenkt på det aller viktigste, stabilitet og trygghet.

Er samboer på samme sted som deg i forhold til å få barn nå?

Det er jo 'tidlig', men ikke 'for tidlig' Det spørs jo helt hvor moden man er for alderen.

Det du må tenke på er om du virkelig er klar for ansvaret det innebærer. Å ha barn er virkelig en Jobb som går over 24 timer i døgnet, 365 dager i året, og det er dyrere enn man skulle tro!

Det er sene kvelder, netter uten søvn, tidlige morgener, og man må gi hele seg, hele tiden.

Samtidig er det utrolig fint og givende. Det er jo det aller beste som skjer i livet, iallefall har det vært det for meg.

Men tenk litt på om du føler du har behov for å være 'ung og alene' en tid først, og gjøre akkurat hva du vil når du vil. På en annen side, er du jo relativt ung når barna dine bli store, og vil kunne 'leve livet' da.

En annen ting å tenke på er om du er den eneste i vennegjengen som får barn nå. Hvis alle andre er barnløse, kan det bli litt ensomt når de finner på alt mulig mens du må være hjemme. Jeg mener ikke at du skal ta dine avgjørelser basert på andres valg, men vær forberedt på at man kan miste litt kontakt med venner om man ikke er på samme stadie i livet.

Til syvende og sist synes jeg du virker reflektert og moden, TS, så jeg tror du klarer dette dersom du ønsker det. Du blir nok en god mamma 🥰

Lykke til ♥️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er dere ikke gift? Er det fordi dere føler dere for unge, har vært sammen litt for kort tid, noe med jobber, bolig, økonomi, utdanning som er usikkert, ikke vet om forholdet vil vare livet ut(en av dere, begge)? Andre planer? -Er det noen slike grunner, er det de samme grunnene som gjør at dere bør vente.

Kunne dere to like gjerne ha gifta dere i morgen den dag, uten tvil begge to, kan dere bare kjøre på og få barn.

Jeg mener ikke at ekteskap før barn er viktig, men forholdet og familielivet mellom dere to og det livslange prosjektet barn og ekteskap er kan sammenlignes, (bare at barna kan man ikke skille seg fra).  Har dere ikke råd, lyst, planer, livsstil, en innstilling, økonomi, praktiske forhold som passer med ekteskap til neste år, ja, da passer det ikke med barn til neste år. Hadde det føltes riktig (selvom dere ikke faktisk gjør det), da passer det med barn. 

Men du nevner ikke han her. Ønsker han barn med deg nå?

Anonymkode: b37e0...7df

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Sigrid222 skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk barn seint. Tror det er bedre for kroppen å få barn tidlig. 

Anonymkode: 5a67f...74e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Sigrid222 skrev (21 minutter siden):

Vil dere og kan gjøre ting sammen så går dette bra.

En sier at hjernen ikke er utviklet og sementert før en er 25, men jeg mener den skal ha litt å bryne seg på før den sementeres også. 

Det er antagelig et lite poeng å få på plass boliglån som det sies over her, men det er lov å leie, også med barn.

Dette kan gå veldig bra, det blir litt å bygge opp livet med barn tilstede og det skjedde jo ofte før.

• Liker 1
Skrevet

Noen 21 åringer er mer modne enn andre. Så det er nok veldig inviduelt om det er for tidlig eller ikke, biologisk er det en super alder. 

Anonymkode: a13cd...912

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er dere ikke gift? Er det fordi dere føler dere for unge, har vært sammen litt for kort tid, noe med jobber, bolig, økonomi, utdanning som er usikkert, ikke vet om forholdet vil vare livet ut(en av dere, begge)? Andre planer? -Er det noen slike grunner, er det de samme grunnene som gjør at dere bør vente.

Kunne dere to like gjerne ha gifta dere i morgen den dag, uten tvil begge to, kan dere bare kjøre på og få barn.

Jeg mener ikke at ekteskap før barn er viktig, men forholdet og familielivet mellom dere to og det livslange prosjektet barn og ekteskap er kan sammenlignes, (bare at barna kan man ikke skille seg fra).  Har dere ikke råd, lyst, planer, livsstil, en innstilling, økonomi, praktiske forhold som passer med ekteskap til neste år, ja, da passer det ikke med barn til neste år. Hadde det føltes riktig (selvom dere ikke faktisk gjør det), da passer det med barn. 

Men du nevner ikke han her. Ønsker han barn med deg nå?

Mannen og jeg har vært samboere i 30 år. Alle mennesker gidder d ikke gifte seg lengre. 

Få av de jeg kjenner, på jobb og utenfor er giftet.

Skrevet

Personlig synes jeg det er alt for tidlig, men det er for foreldrenes del, ikke barnet. Man kan fint få barn tidlig i tjueårene og gi dem en utmerket oppvekst. Samtidig må man være oppmerksom på at man ikke eier sin egen tid igjen før man har passert førti. Det kan være en ganske overveldende opplevelse. 

Anonymkode: 3cf11...158

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mannen og jeg har vært samboere i 30 år. Alle mennesker gidder d ikke gifte seg lengre. 

Få av de jeg kjenner, på jobb og utenfor er giftet.

Poenget er ikke at de bør være gift, man trenger overhodet ikke det for å være gode, stabile foreldre. Poenget mitt var at unge folk har gjerne noen grunner for å ikke være gift, er de grunnene bare at man ikke har tenkt å gifte seg noen sinne, ikke ønsker bryllup, ønsker drømmebrylluppet ved en senere anledning eller noe, begge tenker samboerskap er like forpliktende, men begge tenker at helt teoretisk kunne de likså gjerne vært gift allerede, helt ok. 

Hvis grunnene er at de føler seg for unge, det er for forpliktende, det er noe med livssituasjonen eller forholdet som gjør at de ikke føler seg klare for et giftemål, da gjelder kanskje de samme grunnene for at de bør vente med barn.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor vil du ha barn? 

Anonymkode: 39442...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...