Gå til innhold

Kan det være for seint ved 38 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min samboer har nå valgt å droppe prevensjon og ikke aktivt prøve, men heller ikke tenke det er synd om jeg blir gravid. Vi har begge barn fra før som var «lett å lage», så begge to er (eller var) fruktbare, men det er jo noen år siden.

Da jeg var på GU i juli og fjernet spiralen sa gynekologen at jeg hadde mange fine egg og alt så bra ut, og at eggløsning mest sannsynlig ville skje innen 1-2 uker. Jeg blødde mye i dagene etter fjerning og har siden da hatt kraftig mens hver mnd.

Vi har sex jevnlig og ofte, men pga reising i jobben de ukene uten barn blir det konsentrert mest rundt ukene med barna i hus. Noen ganger kommer han inni meg, men ikke alltid, og de gangene han kommer inni er siste runde på kvelden som regel.

Jeg vet at mange prøver aktivt og også mye lenger enn oss, men har noen opplevd å bli helt ufruktbar etter å ha hatt spiral? Eller at man kan være ufruktbar selv om man har masse fine egg igjen og jevn syklus? Syklusene mine er punktlige nå på 26-28 dager. De siste månedene har han vært bortreist akkurat rundt EL, men har hatt sex noen dager før, så håpte de skulle overleve inni der 3-4 dager.

Kjør på med tips og tanker! Hadde egentlig vært kos om det skjedde nå, og ikke når vi blir ennå eldre. Vi er begge sist i 30-årene. Min mor fikk barn ved 39 år og hennes mor helt til 45 år.

Anonymkode: 1bc8a...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir ikke infertil etter å ha hatt spiral, eller forøvrig alt annet av hormonprevensjon. Hormonprevensjon virker ikke på den måten at man blir infertil av det etter at man slutter å bruke det. Så når man fjerner prevensjonen og fortsatt ikke blir gravid etter en stund, er det ikke prevensjonen sin feil. Fertiliteten avtar gradvis etter man har blitt 35 selv om man har fått barn før. 

image.png.380f98ad286cbdf341c478e72fc1da3e.png

Anonymkode: 53142...455

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har han sjekket spermen da?

Og har dere tatt blodprøver?

Å se at du har mange egg er ikke akkurat godt nok for å gi en indikasjon på hvor fruktbare dere er sammen.

Gener kan spille en rolle, kanskje dere ikke passer sammen.

Alder og livsstil har også mye å si.

Men som du vet er det umulig for noen her på forumet å gi deg svar på noe som helst.

Ønsker dere uansett masse lykke til! Dere har så vidt startet prøvingen, gi det litt tid.

Anonymkode: faa7e...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 er vel forsåvidt den alderen der de sier at fertiliteten betydelig begynner å synke. Hvis dere vil ha barn ville jeg nok gått inn for utredning og hjelp dersom de ikke skjer om noen måneder. Denne må man betale selv da staten ikke dekker prøverørsforsøk i den aldersgruppen grunnet for dårlig graviditetsrate. 

Anonymkode: 333b9...a6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen din sier at du fortsatt har mange fine egg igjen så ser jeg ikke noen grunn til å se negativt på det. :)
Er du normalvektig? Har du en grei og sunn livsstil? Har dere jevnlig sex? Er han sunn og normalvektig?

Leste et sted at en av grunnene til at kvinner ikke får barn i sen alder er rett og slett bare fordi man ikke har sex like ofte som da man var unge. De sosiale årsakene blir ikke like lett poengtert som de fysiske årsakene. Alt handler ikke bare om alder og genetikk osv. Eldre kvinner har gjerne vært i fast forhold lenge, har små barn fra før av, prioriterer søvn framfor sex.
Synes egentlig at dere burde begynne å prøve aktivt - for det høres jo ut som om iallefall du ønsker deg et barn.  :)

Anonymkode: 6cfdf...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er faktisk også en faktor altså selv om all fokus på fertilitet er på kvinnen.. 

Det er enkelt og ikke veldig dyrt å sjekke spermkvalitet :)

Han bør heller ikke ha utløsning for ofte når dere prøver. Iallfall ikke "utenfor" tidlig på dagen og så inni deg på kvelden, det beste er om spermen som kommer inn i deg er 1-3 dager gammel har jeg hørt da. Og så er det jo greit å sikte seg på sex rundt eggløsning midt mellom mens.. Du merker ofte eggløsning pga slim og kanskje korte mensensmerter. Du kan og ta noen EL-tester for å se ca når du har EL :) 

Anonymkode: 0b64f...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av grunnen til at kvinner ikke får barn når de er 40+ (eller 38+) er at de fleste faktisk er ferdige med barn innen den tid. De som ikke har (nok) barn enda når de er 40, er også fordelt utover de som ikke har en partner, de som er frivillig barnløse, de som faktisk sliter med å få barn. Man kan få inntrykk i media av at sistnevnte er en enorm gruppe og at det omtrent utelukkende skyldes at "fertiliteten forsvinner i det øyeblikket du bikker 35" men det er ikke sannheten i det hele tatt. Ser man på "gamledager" da prevensjon ikke var en ting så var det helt normalt at kvinner fikk barn frem til de var nærmere 50. At flertallet ikke gjør det i dag skyldes faktisk prevensjon, ikke manglende fruktbarhet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Neida, jeg vet at man ikke blir infertil av hormonprevensjon, men tenkte om det var mulig å gå rett i overgangsalder om man slutter brått med det i slutten av 30-årene. 

Vi stresser ikke med det sånn at vi gidder å teste sædkvalitet osv, og han har jo barn fra før. Skjer det så skjer det, og om ikke har vi flotte barn fra før selv om vi ikke skulle fått noen sammen.

Vi er begge slanke og i god form (riktignok litt alkohol de helgene uten barn) og har masse sex, men treffer kanskje ikke rett på eggløsning. Får prøve å ikke tenke på det og se om det skjer en gang, men skjer det ikke før 40 er det game over (ikke for forholdet nei, men uten prevensjon😅).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mannen er faktisk også en faktor altså selv om all fokus på fertilitet er på kvinnen.. 

Det er enkelt og ikke veldig dyrt å sjekke spermkvalitet :)

Han bør heller ikke ha utløsning for ofte når dere prøver. Iallfall ikke "utenfor" tidlig på dagen og så inni deg på kvelden, det beste er om spermen som kommer inn i deg er 1-3 dager gammel har jeg hørt da. Og så er det jo greit å sikte seg på sex rundt eggløsning midt mellom mens.. Du merker ofte eggløsning pga slim og kanskje korte mensensmerter. Du kan og ta noen EL-tester for å se ca når du har EL :) 

Anonymkode: 0b64f...9b5

Vi får prøve å ikke være helt kaniner den uka det er EL da😂 Men lettere sagt enn gjort, og også når han er bortreist den tiden, men med korte sykluser så forskyver det seg jo stadig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid ved uhell (hoppe av i svingen) da jeg var 38 - få måneder unna 39.

Det er jo individuelt, men trenger ikke være for sent. Nå er jeg 42 og prøver å bli gravid igjen, men har brukt snart ett år.

Anonymkode: 507b0...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på PP2 og mens jeg fullammet da jeg var 38, bare for å ha det sagt. 

Anonymkode: 3fdfd...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om lavt egglager i fjor (kritisk lavt). Fjernet spiralen i vinter og har vært gravid to ganger siden det (mistet første gangen og er fortsatt gravid). Høres jo ut som at dere har bedre odds enn oss, skjønt vi har bevisst hatt sex rundt eggløsning siden vi fikk beskjed om at tiden var i ferd med å gå fra oss. Jeg er noen få år yngre enn deg.

Anonymkode: b2068...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2023 at 11:02 AM, AnonymBruker said:

38 er vel forsåvidt den alderen der de sier at fertiliteten betydelig begynner å synke. Hvis dere vil ha barn ville jeg nok gått inn for utredning og hjelp dersom de ikke skjer om noen måneder. Denne må man betale selv da staten ikke dekker prøverørsforsøk i den aldersgruppen grunnet for dårlig graviditetsrate

Dette stemmer ikke. Sykehusene tar en individuell vurdering. Mvh 38-åring som får IVF dekket av det offentlige

Anonymkode: f6977...2cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal treffe på el også, og om man da kun har kunne ha sex her og der, er det fullt mulig at dere ikke har hatt sex når el først har vært. Jeg ville i det minste testet når el er, da finner dere fort ut når el var. 
Man har forsatt eggløsning når man bruker spiral, man kommer ikke i noen slags overgangsalder av den heller. Jeg fikk en atpåklatt ved 40, var litt spent om vi kom til og få det til. Alle kvinnene på manma min sin side inkl søsteren min, har kommet i overgangsalderen ved 40, mistet mensen. Ingen i familien har heller fått barn seinere en 30 år, samme som kom o overgangsalderen tidlig. Men brukte eggløsningstester netopp pga det, fant ut at jeg hadde sein el, selv om syklusen min var på nøyaktig 28 dager. Når vi først prøvde satt den på første forsøk. Men jeg kunne brått ha misset el om jeg ikke hadde testet meg med el tester da jeg hadde trodd el var litt tidligere

Anonymkode: 8ed63...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan 38 være forseint, men det betyr ikke at det er det. Jeg er 26 og for meg er det allerede forsent.

Anonymkode: 031a2...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Ts her

Nå har jeg begynt å teste EL! Men er det normalt at det er en svak teststrek i noen dager før EL? Har vært det to dager på rad nå, men er ca 17 dager til forventet mens, derfor EL om 2-4 dager ville jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan selvsagt være for sent.

Nei, du er ikke i overgangsalder når du har regelmessig mens og alt så fint ut i juli.

Hvis dere ønsker barn er en veldig god start at ejakulasjon som hovedregel skjer innvendig.

Anonymkode: af0be...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 20.38):

Dette stemmer ikke. Sykehusene tar en individuell vurdering. Mvh 38-åring som får IVF dekket av det offentlige

Anonymkode: f6977...2cf

Da har det endret seg de siste årene. Sikkert bra det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er gravid nå i en alder av 39 med det som jeg håper blir vår Nr 2. Jeg er bare 7 uker da så vet ikke om det kommer til å gå bra enda men håper det. Jeg har pcos, og sjeldent menstruasjon. Dette året hadde jeg mens i januar, så juni, så juli. Har sjeldent sex også, kan gå uker i mellom av og til. Fortsatt klart å bli gravid, så da tror jeg at det skal gå greit for deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...