AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #21 Skrevet 22. september 2023 Gjerrige menn er fullstendig uinteressante... Anonymkode: 17582...bbf 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #22 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjerrige menn er fullstendig uinteressante... Anonymkode: 17582...bbf Nettopp. Jeg betaler gjerne min egen mat, jeg spanderer gjerne på en mann jeg inviterer ut (og jeg har også GJORT det da jeg datet), men hadde mannen skrytt av meg for at jeg splittet regningen eller kommet med andre gjerrige utsagn, ville det ikke ha blitt flere dater. Jeg har vært gift med en gjerrigknark, og det er utrolig avtennende! Anonymkode: 2c1ae...22a 3
exictence Skrevet 22. september 2023 #23 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har aldri invitert en kvinne på date og så ikke betalt for alt. Og hun har heller aldri prøvd å betale for seg selv. Det er helt greit. Anonymkode: f472e...e54 Da har jeg ikke vært på date med deg Jeg sier at vi betaler for oss selv
FantasDick Skrevet 22. september 2023 #24 Skrevet 22. september 2023 Det er vel ikke helt vanlig med middag på første date, men jeg kunne godt tatt regninga. Jeg liker best å betale hele regninga annenhver gang eller runde, så det går sånn ca. opp i opp. Vi betaler annenhver gang (ish) på date nå også, etter 12 år sammen. Selv om jeg ber om regninga er det utelukkende han som får terminalen, så det er kanskje normen at mannen betaler fremdeles?
katties Skrevet 22. september 2023 #25 Skrevet 22. september 2023 (endret) Inverto skrev (15 timer siden): Det overspurte spørsmålet: hvem betaler på første date? Men denne gangen er det litt annerledes..... Først: hva føler du (menn og kvinner) om dette? Synes du at mannen skal betale eller vil dere splitte betalingen? Det siste jeg vil føye til er: Artikkel 001 Artikkel 002 Jeg er personlig villig til å betale første date spesielt hvis det er jeg som inviterer henne, men alle etterfølgende dates skal splittes. Jeg tar økonomi og selvrespekt veldig seriøst, og er veldig obs på å ikke la folk freeloade på meg. Hva med dere? Med mindre jeg blir fortalt "jeg spanderer" så regner jeg med at jeg betaler for meg selv. Spesielt i begynnelsen forventer jeg faktisk IKKE at jeg blir betalt for. Kanskje jeg synes dette er greit fordi jeg har nok penger til at jeg ikke trenger å bekymre meg særlig. Når jeg hadde mindre, og hvis jeg ble invitert ut av noen som var eldre, så var det jo ingen sjanse for at jeg hadde råd hvis vi dro et fancy sted og jeg selv måtte betale... da tror jeg at jeg hadde latt være å spise noe særlig. Kynne ha byttet på og spandere etter hvert, men tror jeg uansett hadde fått et negativt inntrykk av personen hvis jeg betalte og han valgte seg ut noe mye dyrere enn jeg. Altså vil jeg si at det er flere faktorer her, i tillegg til det at noen mener mannen må betale, eller at den som inviterer må betale. Endret 22. september 2023 av katties 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #26 Skrevet 22. september 2023 Jeg ønsker bare å gi et tips da jeg har en del erfaring med (nett)dating. De gangene det faktisk har blitt forhold ut av det, har gi gjort noe ordentlig ut av det fra første date, gjerne middag, etterpå gåtur osv, men det er klart da har jeg hatt en veldig god magefølelse på personen på forhånd. Det har vært menn som måtte reise altså investert litt i dette En kjapp kaffedate med noen, det har aldri blitt noe mer etter det, isåfall maks en date til. Man blir gjerne ikke godt NOK kjent, begge blir sittende etterpå og gjerne er litt kostbare for å ta det første steget. Jeg synes godt da at mannen kan spandere middagen, damer, la mannen gjøre det, du har faktisk bedre sjanse etterpå om du lar ham investere litt i deg. Men du skylder ham selvsagt ingenting etterpå. Men ta gjerne regningen neste gang Anonymkode: 4fc83...1a8 1
umAxa Skrevet 22. september 2023 #27 Skrevet 22. september 2023 Er dere begge seriøse og dette er deres første date med en regning som kommer til bordet, så er det enkle svaret Ja, du som mann tar regningen. Ingen liker egentlig å betale, og siden det er tilfellet, hvorfor skal du som mann dytte halvparten av den ukomfortable følelsen til daten din, når du kan ta den byrden selv? Det mer kompliserte svaret og årsaken er fordi det er usexy å stå å nøle, og se hvem som drar frem kortet sitt først også begynne med kalkulatoren og håpe på at betalingsystemet kan ta manuell pris. Servitøren vet det, daten din vet det, du selv vet det innerst inne, og alle vet det. Mer enn bare usexy er det også ukomfortabelt, noe som man skal unngå å skape i en dating situasjon. Du tar frem kortet, trenger knapt å se på regningen, gjør hele betalingen så glidene som mulig og fortsetter der dere slapp. Jo mindre du lar daten bli avbrutt av betalinger, jo bedre. Det er dog en viktig bakside med å bare ta hele regningen. Daten kan føle at hun står til gjeld til deg, og dette kan være ukomfortabelt siden det er insuineringer tilbakebetaling, kanskje i for av kyss, sex osv før eller siden. Ingen ønsker å skylde noen noenting, fordi det i seg selv er en liten frihetsberøvelse. Enkel løsning er å lekent foreslå en dessert sammen eller en kaffe/drikke rett rundt hjørnet og la hun finne hva dere skal ha til dessert og spandere den på deg. Da står ingen til gjeld til hverandre, verken økonomisk eller på andre måter. Nøkkelen ligger i å unngå ukomfortable situasjoner i en date: Fremstå sånn som du er i bildene dine, minimer "forstyrrelser" som betaling, og ikke skap forventningspress. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #28 Skrevet 22. september 2023 Den som inviterer betaler. Anonymkode: 38c05...74f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #29 Skrevet 22. september 2023 16 minutter siden, umAxa said: Er dere begge seriøse og dette er deres første date med en regning som kommer til bordet, så er det enkle svaret Ja, du som mann tar regningen. Ingen liker egentlig å betale, og siden det er tilfellet, hvorfor skal du som mann dytte halvparten av den ukomfortable følelsen til daten din, når du kan ta den byrden selv? Det mer kompliserte svaret og årsaken er fordi det er usexy å stå å nøle, og se hvem som drar frem kortet sitt først også begynne med kalkulatoren og håpe på at betalingsystemet kan ta manuell pris. Servitøren vet det, daten din vet det, du selv vet det innerst inne, og alle vet det. Mer enn bare usexy er det også ukomfortabelt, noe som man skal unngå å skape i en dating situasjon. Du tar frem kortet, trenger knapt å se på regningen, gjør hele betalingen så glidene som mulig og fortsetter der dere slapp. Jo mindre du lar daten bli avbrutt av betalinger, jo bedre. Det er dog en viktig bakside med å bare ta hele regningen. Daten kan føle at hun står til gjeld til deg, og dette kan være ukomfortabelt siden det er insuineringer tilbakebetaling, kanskje i for av kyss, sex osv før eller siden. Ingen ønsker å skylde noen noenting, fordi det i seg selv er en liten frihetsberøvelse. Enkel løsning er å lekent foreslå en dessert sammen eller en kaffe/drikke rett rundt hjørnet og la hun finne hva dere skal ha til dessert og spandere den på deg. Da står ingen til gjeld til hverandre, verken økonomisk eller på andre måter. Nøkkelen ligger i å unngå ukomfortable situasjoner i en date: Fremstå sånn som du er i bildene dine, minimer "forstyrrelser" som betaling, og ikke skap forventningspress. "Du som mann" er en ganske uspiselig frase. Hva skal "du som kvinne" gjøre, synes du? Anonymkode: 3da56...5ae
umAxa Skrevet 22. september 2023 #30 Skrevet 22. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: "Du som mann" er en ganske uspiselig frase. Hva skal "du som kvinne" gjøre, synes du? Anonymkode: 3da56...5ae Hvorfor er det uspiselig? Er menn og kvinne like?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #31 Skrevet 22. september 2023 Middag på første date? Javel. Jeg tror som mange andre her at dette ikke er en spesielt aktuell problemstilling i Norge. Vant med spleising på første date, men det er et pluss om han spanderer. Husker en gang jeg var på date så gikk han først i baren og bestilte bare en øl til seg selv imens jeg sto rett bak. Ikke det at jeg mente han skulle spandere, men det hadde nå vært normalt å tatt runder. Det viste seg etter hvert at han faktisk var sykt gjerrig også. Anonymkode: 5fccf...7da
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #32 Skrevet 22. september 2023 umAxa skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det uspiselig? Er menn og kvinne like? Gjerrighet heter det. Overalt ellers i dyreverdenen er det alltid hannen som kurtiserer hunnen, kommer med små gaver, pynter seg og gjør seg til. Men hos mennesker skal kvinner kurtisere, spandere og pynte seg, og menn skal bare være som de er? Anonymkode: 2c1ae...22a 2
Gjest Inverto Skrevet 22. september 2023 #33 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjerrige menn er fullstendig uinteressante... Anonymkode: 17582...bbf Gjerrige kvinner også. Fin balanse
umAxa Skrevet 22. september 2023 #34 Skrevet 22. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Gjerrighet heter det. Overalt ellers i dyreverdenen er det alltid hannen som kurtiserer hunnen, kommer med små gaver, pynter seg og gjør seg til. Men hos mennesker skal kvinner kurtisere, spandere og pynte seg, og menn skal bare være som de er? Anonymkode: 2c1ae...22a Jeg spurte deg om å forklare årsaken til din mening "Du som mann" er en ganske uspiselig frase. Hva har det med gjerrighet å gjøre? Videre drar du inn eksempler på kvinnens "oppgave" som jeg ikke har nevnt et ord om, som om jeg har sagt det? Nå forvirrer du bare meg og alle som ser på 🤷♂️
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #35 Skrevet 22. september 2023 Tenker heller på menn som godtar at kvinner utnytter de ved å la de betale. Dette er veldig vanlig dessverre... Det finnes jo ingen grunn til at mannen skal betale for hverandre før man er i et forhold. Anonymkode: ae1f6...6d3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #36 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker heller på menn som godtar at kvinner utnytter de ved å la de betale. Dette er veldig vanlig dessverre... Det finnes jo ingen grunn til at mannen skal betale for hverandre før man er i et forhold. Anonymkode: ae1f6...6d3 Det finnes heller ingen grunn til at man skal spandere på venner, kolleger, slektninger osv. Men ofte gjør man jo det når man inviterer. Anonymkode: 2c1ae...22a 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #37 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes heller ingen grunn til at man skal spandere på venner, kolleger, slektninger osv. Men ofte gjør man jo det når man inviterer. Anonymkode: 2c1ae...22a Det er jo av fri vilje, men på en date føler nok menn seg tvunget til å betale. For at det er normen og "riktig". Anonymkode: ae1f6...6d3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #38 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo av fri vilje, men på en date føler nok menn seg tvunget til å betale. For at det er normen og "riktig". Anonymkode: ae1f6...6d3 Står dama der med en pistol eller noe i bakhånd som hun utpresser mannen med? Da er det ingen som tvinger noen. Vi har heller ingen norm om at mannen betaler. Normen er heller at den som inviterer, betaler. Anonymkode: 2c1ae...22a
Gjest Inverto Skrevet 22. september 2023 #39 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo av fri vilje, men på en date føler nok menn seg tvunget til å betale. For at det er normen og "riktig". Anonymkode: ae1f6...6d3 Jeg er autist....det ligger i genene mine å være transgressive
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #40 Skrevet 22. september 2023 Inverto skrev (2 minutter siden): Jeg er autist....det ligger i genene mine å være transgressive Men det kan ikke vi andre ta hensyn til uten videre. Anonymkode: 2c1ae...22a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå