Gjest Inverto Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 (endret) Det overspurte spørsmålet: hvem betaler på første date? Men denne gangen er det litt annerledes..... Først: hva føler du (menn og kvinner) om dette? Synes du at mannen skal betale eller vil dere splitte betalingen? Det siste jeg vil føye til er: Artikkel 001 Artikkel 002 Jeg er personlig villig til å betale første date spesielt hvis det er jeg som inviterer henne, men alle etterfølgende dates skal splittes. Jeg tar økonomi og selvrespekt veldig seriøst, og er veldig obs på å ikke la folk freeloade på meg. Hva med dere? Endret 22. september 2023 av Inverto
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Inverto skrev (1 minutt siden): Det overspurte spørsmålet: hvem betaler på første date? Men denne gangen er det litt annerledes..... Først: hva føler du (menn og kvinner) om dette? Synes du at mannen skal betale eller vil dere splitte betalingen? Det siste jeg vil føye til er: Artikkel 001 Artikkel 002 Jeg er personlig villig til å betale første date spesielt hvis det er jeg som inviterer henne, men alle etterfølgende dates skal splittes. Jeg tar økonomi og selvrespekt veldig seriøst, og er veldig obs på å ikke la folk freeloade på meg. Hva med dere? Jeg synes splitting er styr og flaut. Det er bedre å ta annenhver gang, synes jeg. En annen ting - går du hardt ut med holdningen "jeg er veldig obs på å ikke la folk freeloade på meg", kan du garantere å ikke få flere dates, uansett hva dama synes om splittet regning. Det er også svinflaut å invitere dama på kaffe og så sende vipps-forespørsel på 25 kroner for kaffekoppen. Anonymkode: 2c1ae...22a 2 4
Gjest Inverto Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes splitting er styr og flaut. Det er bedre å ta annenhver gang, synes jeg Anonymkode: 2c1ae...22a En suveren ordning det også
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 Å spise middag som første date er helt uaktuelt....da møter jeg heller for en gåtur sammen eller lignende. Uansett så betaler jeg for min egen mat om vi spiser ute Anonymkode: ae1f6...6d3 4
Gjest Inverto Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å spise middag som første date er helt uaktuelt....da møter jeg heller for en gåtur sammen eller lignende. Uansett så betaler jeg for min egen mat om vi spiser ute Anonymkode: ae1f6...6d3 Aldri gjør noe dyrt på første date! Start forsiktig, det er best både økonomisk og emosjonelt 👍
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 I USA. Er dette i det hele tatt en relevant problemstilling i Norge? Ikke normalt å ha middagsdate som første date i Norge. Det skjer typisk ikke før etter at en har truffet hverandre en del ganger, og har kjemi med hverandre. Når en er kommet dit er det stort sett naturlig å enten splitte regningen eller betale annenhver gang. Liker norske kvinner overhode at mannen skal bruke et større beløp på henne….? I vårt langt mer likestilte land, der kvinner setter pris på sin uavhengighet og ikke vil føle seg kjøpt og betalt for. Tror virkelig ikke at dette er en problemstilling i Norge, og i hvert fall ikke i den størrelsesorden. Er vel kanskje derfor du ikke finner tall fra Norge - dating her er annerledes. Den typiske første daten i Norge er enten en gåtur eller en kaffe. Ikke en stor utgift for noen av partene. Fordi i Norge er det viktig at de første datene i bli-kjent fasen er uforpliktende, avslappet, gjøre noe aktivt sammen. Å spise middag ute sammen kommer vanligvis ikke før litt lengre ut i datingen. Anonymkode: 565f9...bff 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes splitting er styr og flaut. Det er bedre å ta annenhver gang, synes jeg. En annen ting - går du hardt ut med holdningen "jeg er veldig obs på å ikke la folk freeloade på meg", kan du garantere å ikke få flere dates, uansett hva dama synes om splittet regning. Det er også svinflaut å invitere dama på kaffe og så sende vipps-forespørsel på 25 kroner for kaffekoppen. Anonymkode: 2c1ae...22a Annenhver gang er grei avtale når man dater noen fast. Men på første date vet man jo ikke om det blir en andre date, så da kan "annenhver gang" bli litt vanskelig. Anonymkode: b6626...bdf
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Annenhver gang er grei avtale når man dater noen fast. Men på første date vet man jo ikke om det blir en andre date, så da kan "annenhver gang" bli litt vanskelig. Anonymkode: b6626...bdf Hvor ofte går du ut og spiser middag som første date….? Har i hvert fall jeg aldri gjort, og bare tanken føles veldig ubehagelig. Å møtes for en kaffe, eller gåtur som kan forsette på kaffebar om kjemien er god er vel det mest vanlige i Norge? Og da er det hipp som happ om det er jeg eller han som kjøper kaffen. ~ kvinne Anonymkode: 565f9...bff 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 Jeg går ikke på dejt for å få gratis mat men jeg synes likevel at mannen skal betale. Er gift idag med noen som betalte på de første dejtene og vi bidrar likt til forholdet. Anonymkode: 4faaa...f91
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 Altså - det normale i Norge er at middagsdate ikke skjer før en begynner å date mer fast. Ofte kan middagsdate være nettopp det som innleder skiftet til at en dater eksklusivt. Og da er det også helt naturlig å betale annenhver gang. Anonymkode: 565f9...bff
exictence Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 Inverto skrev (24 minutter siden): Jeg er personlig villig til å betale første date spesielt hvis det er jeg som inviterer henne, men alle etterfølgende dates skal splittes. Jeg tar økonomi og selvrespekt veldig seriøst, og er veldig obs på å ikke la folk freeloade på meg. Hva med dere? Jeg tror jeg tenker omvendt vanligvis. Første date synes jeg man betaler hver for seg. Vi kjenner hverandre ikke så godt. Hvis det ikke blir noen flere dater, synes jeg ikke det er rett at den ene skal betale. Kanskje ikke på 2. date heller. Men blir vi et par, er det naturlig at vi kan betale annenhver gang eller at den ene betaler litt mer en gang, og så går det sånn ca opp i at vi gjør ting for hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 Spiser da aldri middag på første date. Enten blir det en øl i baren, og jeg og daten kjøper det vi har lyst på selv, eller så betaler en av oss første runde, og den andre tar det neste gang. Men møter jeg en som kommer med en forventning om å bli spandert på, blir det neppe en date #2. Anonymkode: 3da56...5ae
KallePils Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 Her finnes et etablert fasitsvar: Første date skal aldri koste noe. Første date er kun for å finne ut om det blir en date nr 2. Ingen aktiviteter som medfører kostnader, forpliktelser eller vesentlige mengder tid. Kun ett eller annet overflatisk som du raskt kan komme deg ut av igjen hvis hun viser seg å være akutt aktuell. Men dette er da noe alle vet…? 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 Aldri middag på første date. Drikke kjøper man selv eller kjøper hver sine runder. Eventuelt senere dater bytter vi hvem som betaler på. Jeg gidder ikke date noen som er veldig firkanta på økonomi, eller som er veldig bestemt på forhånd på hvordan ting skal være. Men så trykker jeg heller aldri på lenker som ikke har noe som helst beskrivelse, så hva du ville føye til med lenkene dine blir forbli ett mysterium her... Anonymkode: d4a23...5b9
Gjest Inverto Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiser da aldri middag på første date. Enten blir det en øl i baren, og jeg og daten kjøper det vi har lyst på selv, eller så betaler en av oss første runde, og den andre tar det neste gang. Men møter jeg en som kommer med en forventning om å bli spandert på, blir det neppe en date #2. Anonymkode: 3da56...5ae Date på pub og alkohol....ikke en god ide. Resten er jeg enig i
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 Jeg har aldri invitert en kvinne på date og så ikke betalt for alt. Og hun har heller aldri prøvd å betale for seg selv. Det er helt greit. Anonymkode: f472e...e54
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 Jeg kan spandere på kjæresten min, men ikke på en date. Synes det er ryddigst at alle betaler for seg når man er i den fasen at man fortsatt blir kjent. Liker ikke å føle at jeg "skylder" den andre fordi jeg lot han betale, men at begge står fritt til å enten fortsette å date eller la være etterpå. Har hendt at jeg har latt en fyr spandere typ en øl eller en kaffe, (særlig på steder der man må gå bort til disken for å bestille), da har jeg tilbudt meg ved neste runde. Men hadde ikke reagert negativt ved å ikke bli spandert på heller. Anonymkode: fd02b...ff1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #18 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Annenhver gang er grei avtale når man dater noen fast. Men på første date vet man jo ikke om det blir en andre date, så da kan "annenhver gang" bli litt vanskelig. Anonymkode: b6626...bdf Igjen, å sende vippsforespørsel for kaffe er oppskriften til å ikke få date nummer to. Jeg spanderer kaffe på vennene mine støtt og stadig, kan spandere et kakestykke på en kollega. Men date skal ikke spanderes en lusen kaffekopp på, altså? Det skal vippses 40 kroner? Anonymkode: 2c1ae...22a 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Skrevet 22. september 2023 KallePils skrev (1 time siden): Her finnes et etablert fasitsvar: Første date skal aldri koste noe. Første date er kun for å finne ut om det blir en date nr 2. Ingen aktiviteter som medfører kostnader, forpliktelser eller vesentlige mengder tid. Kun ett eller annet overflatisk som du raskt kan komme deg ut av igjen hvis hun viser seg å være akutt aktuell. Men dette er da noe alle vet…? Alle aktiviteter koster noe, med mindre du bor i 5 minutters gange fra daten. Anonymkode: 2c1ae...22a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå