Gå til innhold

Uengasjerte foreldre mens andre stiller opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå lever vi i Norge. Og i Norge er det lovpålagt å ha FAU på skolen, da må noen sitte. 

Flere av fritidsaktivitetene som barn kan være med på er styrt på frivillighet. Skal barna være med da, må foreldrene hjelpe til. Men å ha barna sine der, er helt frivillig. Men det er de det går utover. 

Anonymkode: c4663...9ed

Gikk litt fort på slutten. Så ble anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men nå lever vi i Norge. Og i Norge er det lovpålagt å ha FAU på skolen, da må noen sitte. 

Flere av fritidsaktivitetene som barn kan være med på er styrt på frivillighet. Skal barna være med da, må foreldrene hjelpe til. Men å ha barna sine der, er helt frivillig. Men det er de det går utover. 

Poenget er at det er ikke obligatorisk at alle foreldre som har barn på skolen sitter i FAU. Det er ikke en obligatorisk del av det å ha barn.

Jeg forstår hvis det er problematisk i de minste skolene i distriktene hvor det er få å velge mellom, men en vanlig skole har mange elever og det vil si mange foreldre hvor noen brenner mer enn andre for jobben.

Disse fritidsaktivitetene som er styrt på frivillighet ... Er frivilligheten begrenset kun for barna som har foreldre som gjør jobben? Eller er meningen at noen gjør det frivillig, så andre kan være med?

Det er lite frivillighet å spore når vi går over til påbudet: ''Dine foreldre gjør aldri noe, derfor får du ikke bli med!''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men jeg har fri vilje, og jeg velger å ikke engasjere meg i FAU fordi de ikke driver med noe som interesserer meg, og fordi jeg ikke liker FAU-folk. Det jeg derimot ikke kan velge vekk, er skoleplikten.

Anonymkode: 9f0b7...fc4

Hva mener du med at du ikke liker FAU-folk? Det er vel en salig blanding av alle slags foreldre?  😊 Hos oss trekker de også dersom ingen melder seg. 

Anonymkode: 52421...2d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto senest i går og tenkte over hvor mye vi foreldre må bidra innen skole og idrett. Vi har hatt to bursdager her i hjemmet denne uka som var, med feiringer og alt som hører til, og likevel må søndagen brukes på å:

1. Bake grove rundstykker (et skoleprosjekt 14-åringen med brukket arm måtte gjennomføre ila helga)

Og 2. Selge pakker med tennpinner ute i nabolaget (dugnad for en tur 14-åringen skal på i 10.klasse)

Mannen måtte jobbe i går, så da står jeg og baker atter en gang, for det holdt jo ikke med bursdagskaker og muffins og what not den uka. Endelig en solskinnsdag hvor jeg KUNNE være ute på tur med barna, men nei, da var det baking og dugnad i nabolaget. 

Så er det vennegrupper, og mitt barn i 7.klasse (!) må liksom arrangere dette nå i høst. 7.klasse og vennegruppe henger ikke på greip mener jeg, og det samme mener 7.klassingen. Så da dropper vi det, og får nok igjen en telefon hvor vi "påminnes" dette ansvaret.

Så har vi ansvar for juleavslutningen i år, og da er det ALLTID noen foreldre som skal pushe på så veldig mye greier. Holder ikke med pepperkaker og saft, nei, det skal for all del konsumeres grøt, klementiner og kaffe i tillegg. Alt dette skal lages, varmes, oppbevares, fordeles og ryddes etter, samtidig som man prøver å få en julestemning hvor poenget er å roe ned og kose seg med familien. Det er ikke JEG som søker dette stresset, det blir pushet på meg av andre foreldre. Foreldre som kanskje liker å tro at de får en stjerne i boka av å servere grøt på juleavslutning for 7.klassinger nå. Som om grøt er the holy grail (reality check: det smaker høgg, and we all know it).

Hva gjør jeg med glede, da, siden jeg er vrang med dugnader og skoleoppgaver? Jo, jeg kjører og kjører og kjører og kjører. Både på egne barn og andres barn. Fire ganger i uka sitter jeg i bilen hele ettermiddagen/kvelden. Får sjelden noen takk for det, men stiller opp år etter år med å kjøre rundt til aktiviteter, treninger, kamper og turneringer. Kanskje jeg ikke har tid til FAU med kake og kaffekos fordi jeg hele tiden kjører på noen? Eller kanskje jeg rett og slett ikke har sosial kapasitet til å sitte i møte etter møte og skravle om grøt og dugnader og sommeravslutninger? 

Og når det gjelder 17.mai: selvsagt reiser vi bort. Orker ikke alle de tvangsoppgavene som pålegges oss når vi uansett ikke er interessert i å henge rundt på skolen den dagen. Er hyggeligere å dra på en miniferie med mann og barn da🥰

Anonymkode: a9647...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
Drizzt skrev (39 minutter siden):

Poenget er at det er ikke obligatorisk at alle foreldre som har barn på skolen sitter i FAU. Det er ikke en obligatorisk del av det å ha barn.

Jeg forstår hvis det er problematisk i de minste skolene i distriktene hvor det er få å velge mellom, men en vanlig skole har mange elever og det vil si mange foreldre hvor noen brenner mer enn andre for jobben.

Disse fritidsaktivitetene som er styrt på frivillighet ... Er frivilligheten begrenset kun for barna som har foreldre som gjør jobben? Eller er meningen at noen gjør det frivillig, så andre kan være med?

Det er lite frivillighet å spore når vi går over til påbudet: ''Dine foreldre gjør aldri noe, derfor får du ikke bli med!''

Men det skal være representanter fra hvert trinn og hvis ingen melder seg, hvordan skal det løses da? 

Det er helt valgfritt og melde barna sine inn i disse frititsorganisasjonene. Men velger man å gjøre det, må man bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

jeg må få presisere etter å ha skrevet mange innlegg om at jeg er uenig i at FAU-verv skal gå på omgang: Mitt syn på dugnad er ulikt når det gjelder FAU/klassekontakt/natteravn på den ene siden, og dugnad ifm fritidsaktiviteter på den andre.

Melder man barnet sitt på en fritidsaktivitet som er dugnadsbasert, og det gjelder jo svært mange, så har man tatt på seg en plikt til å bidra. Det er frivillig å melde barnet inn i en slik aktivitet. Liker man det ikke, så kan man velge en annen aktivitet som ikke er dugnadsbasert. Men jeg mener og at så lenge man kommuniserer tydelig om sin begrensninger, og er på tilbudssiden og gjør så godt man kan og bidrar med det man kan, så bør det være veldig stor toleranse og takhøyde for at familier har ulik kapasitet og evne og anledning til å bidra inn. Jeg mener ikke at alle skal være trener, eller ta styreverv. Men syting om småting som kakebaking eller noen timer i en kiosk, det er ikke innafor når man frivillig har meldt barnet sitt inn i et slik organisasjon.

Når det gjelder tvungen dugnad som natteravn, som vi har i vårt nærmiljø, så mener jeg at det er en uting. Gode natteravner har erfaring og engasjement og gjør jobben frivillig. Random utskremte foreldre er ikke gode natteravner. I mitt tilfelle kjentes det provoserende, da mitt barn på den tiden ble utestengt og satt hjemme på fredagskvelden, mens jeg måtte gå natteravn fordi andre folks barn reker ut. Det skjer ikke igjen. Neste gang kommer jeg til å si nei uansett hvor ubehagelig det blir.

Tvungen deltagelse i FAU? beklager, men det er og blir et supperåd ,som noen ganger gjør noe fornuftig som å arrangere 17. mai. Men man trenger ikke FAU for å gjennomføre 17. mai. Jeg blir sur bare jeg hører ordet FAU, så hvorfor noen skulle ønske å tvinge meg inn i FAU er et stort mysterium. Igjen - dette er en type verv der man bør ha noen som faktisk har et minstemål av positiv innstilling, og det får man ikke av å tvinge folk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyme-meg skrev (8 minutter siden):

Men det skal være representanter fra hvert trinn og hvis ingen melder seg, hvordan skal det løses da

Det er helt valgfritt og melde barna sine inn i disse frititsorganisasjonene. Men velger man å gjøre det, må man bidra. 

For å begynne med det man ikke gjør: Man tvinger ikke folk, og man lar det ikke gå på rundgang.

Men for all del - gjør det gjerne ubehagelig. Det er lett å slippe unna ved å sitte på foreldremøtet og kikke i taket. Jeg tror nok at hvis klassestyreren hadde tatt for seg foreldrene en for en, og spurt direkte " kan du, Kari, ta FAU-vervet", eller "hva med deg, Per, er det noen spesiell grunn til at du ikke vil ta FAU-vervet", så måtte sånne som meg svare for seg. Og det er greitt. Jeg ville faktisk foretrukket å få sagt fra om at jeg ikke brenner for FAU, fremfor å havne i den haugen som "lurer seg unna".  For det er ikke det at jeg ikke gidder. Jeg bruker mange timer i uka på andre dugnader. Jeg bare liker ikke FAU.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Det er ikke en del av det å ha barn. Det er et norsk fenomen som mangler i mange andre land. Barn vokser kjempefint også uten at foreldrene er i FAU, styrer med foreldredrevet idrett og generelt må gjøre masse annet som ikke gjøres i mesteparten av verden. Når grensen mellom frivillighet og påbud krysses og det frivillige går over til påbud, da har man mistet det helt og må finne et nytt system som ikke pålegger foreldrene mye unødvendig merarbeid. 

Dette stemmer da ikke? De fleste vestlige land jeg kommer på har foreldreråd tilsvarende FAU ( PTA i USA feks). Det er også ganske vanlig at foreldre stiller som vakt på skoleball o.l, selger kaker etc for å samle inn penger til uniformer, bytter på å ta med forfriskninger til kamper osv.. 

Anonymkode: 52421...2d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å begynne med det man ikke gjør: Man tvinger ikke folk, og man lar det ikke gå på rundgang.

Men for all del - gjør det gjerne ubehagelig. Det er lett å slippe unna ved å sitte på foreldremøtet og kikke i taket. Jeg tror nok at hvis klassestyreren hadde tatt for seg foreldrene en for en, og spurt direkte " kan du, Kari, ta FAU-vervet", eller "hva med deg, Per, er det noen spesiell grunn til at du ikke vil ta FAU-vervet", så måtte sånne som meg svare for seg. Og det er greitt. Jeg ville faktisk foretrukket å få sagt fra om at jeg ikke brenner for FAU, fremfor å havne i den haugen som "lurer seg unna".  For det er ikke det at jeg ikke gidder. Jeg bruker mange timer i uka på andre dugnader. Jeg bare liker ikke FAU.

Hvis ingen melder seg syns jeg den mest rettferdige måten er å trekke. Blir du trukket ut, får du gjøre jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (1 minutt siden):

Hvis ingen melder seg syns jeg den mest rettferdige måten er å trekke. Blir du trukket ut, får du gjøre jobben. 

Det er faktisk ikke lov med tvangsarbeid i Norge. Det at dere synes det er greitt å tvinge folk til dette, styrker mitt negative syn på FAU. Det er virkelig bare FAU-ekstremister som synes det er greitt å pålegge folk ubetalt tvangsarbeid uten hjemmel i lov.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller alltid opp på noe. Fau og sånt tenker jeg andre passer bedre en til meg. Men og bake en kake, selge i kiosken ig stille på dugnad ingen problem for meg. Jeg har ganske mye angst også, så det kan være at det med fau blir litt vanskelig

Anonymkode: 9a24d...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

det synes jeg IKKE er greitt. Det er skoleplikt her i landet, så som forelder har man ikke så himla mye valg. Man må faktisk bare forholde seg til skolen, og det opplegget du skisserer er jo tvangsarbeid. Der ville jeg brølt nei. Det å velge å ikke delta i FAU er ikke å "lure seg unna". Jeg bruker veldig mange timer i uka på dugnad for fritidsaktiviteter for barn i nærmiljøet, men FAU og Natteravnene sier jeg nei til. Samme med klassekontakt.

Og fordi mange tenker som blant annet deg, har jeg sittet 5 år i FAU. Noen må gjøre jobben.

Anonymkode: 0efae...0ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk ikke lov med tvangsarbeid i Norge. Det at dere synes det er greitt å tvinge folk til dette, styrker mitt negative syn på FAU. Det er virkelig bare FAU-ekstremister som synes det er greitt å pålegge folk ubetalt tvangsarbeid uten hjemmel i lov.

FAU er jo der for å gi barn et trygt og godt læringsmiljø og være et talerør for foreldrene. Men hvis det ikke er viktig for seg, så deg og det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg sto senest i går og tenkte over hvor mye vi foreldre må bidra innen skole og idrett. Vi har hatt to bursdager her i hjemmet denne uka som var, med feiringer og alt som hører til, og likevel må søndagen brukes på å:

1. Bake grove rundstykker (et skoleprosjekt 14-åringen med brukket arm måtte gjennomføre ila helga)

Og 2. Selge pakker med tennpinner ute i nabolaget (dugnad for en tur 14-åringen skal på i 10.klasse)

Mannen måtte jobbe i går, så da står jeg og baker atter en gang, for det holdt jo ikke med bursdagskaker og muffins og what not den uka. Endelig en solskinnsdag hvor jeg KUNNE være ute på tur med barna, men nei, da var det baking og dugnad i nabolaget. 

Så er det vennegrupper, og mitt barn i 7.klasse (!) må liksom arrangere dette nå i høst. 7.klasse og vennegruppe henger ikke på greip mener jeg, og det samme mener 7.klassingen. Så da dropper vi det, og får nok igjen en telefon hvor vi "påminnes" dette ansvaret.

Så har vi ansvar for juleavslutningen i år, og da er det ALLTID noen foreldre som skal pushe på så veldig mye greier. Holder ikke med pepperkaker og saft, nei, det skal for all del konsumeres grøt, klementiner og kaffe i tillegg. Alt dette skal lages, varmes, oppbevares, fordeles og ryddes etter, samtidig som man prøver å få en julestemning hvor poenget er å roe ned og kose seg med familien. Det er ikke JEG som søker dette stresset, det blir pushet på meg av andre foreldre. Foreldre som kanskje liker å tro at de får en stjerne i boka av å servere grøt på juleavslutning for 7.klassinger nå. Som om grøt er the holy grail (reality check: det smaker høgg, and we all know it).

Hva gjør jeg med glede, da, siden jeg er vrang med dugnader og skoleoppgaver? Jo, jeg kjører og kjører og kjører og kjører. Både på egne barn og andres barn. Fire ganger i uka sitter jeg i bilen hele ettermiddagen/kvelden. Får sjelden noen takk for det, men stiller opp år etter år med å kjøre rundt til aktiviteter, treninger, kamper og turneringer. Kanskje jeg ikke har tid til FAU med kake og kaffekos fordi jeg hele tiden kjører på noen? Eller kanskje jeg rett og slett ikke har sosial kapasitet til å sitte i møte etter møte og skravle om grøt og dugnader og sommeravslutninger? 

Og når det gjelder 17.mai: selvsagt reiser vi bort. Orker ikke alle de tvangsoppgavene som pålegges oss når vi uansett ikke er interessert i å henge rundt på skolen den dagen. Er hyggeligere å dra på en miniferie med mann og barn da🥰

Anonymkode: a9647...da4

Dette synes jeg var mye syting om bageteller. Bake rundstykker som eksempel på dugnadsjaget? ALtså - nei. Det er en bagatell.

Og kjøring er ikke dugnad. Det er bare transport, og bidrar ikke til driften av laget. La ungene sykle eller ta bussen, og bruk dugnadstiden på noe som skaper verdi for laget.

Hvis du ikke vil selge tennbriketter, så la være da. Det er ingen som kan tvinge deg. Det gjelder et gratisprinsipp i skolen, og hvis ingen vil selge tennbriketter, så er den naturlige konsekvensen at det ikke blir skoletur.  Så da selger du tennbrikettene uten å syte, ELLER betaler et frivillig bidrag til klassekassen ELLER aksepterer at det ikke blir tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og fordi mange tenker som blant annet deg, har jeg sittet 5 år i FAU. Noen må gjøre jobben.

jepp. Samtidig bruker jeg langt flere timer per uke på dugnad i korps og idrettslag, enn jeg ville gjort i FAU, så jeg har overhodet i ikke dårlig samvittghet. Og jeg ville gjort en rævva jobb i FAU, så det er bedre for alle at du tar 5 år der, så tar jeg jeg 10 år med korpset og håndballen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (4 minutter siden):

FAU er jo der for å gi barn et trygt og godt læringsmiljø og være et talerør for foreldrene. Men hvis det ikke er viktig for seg, så deg og det. 

Du tenker at hvis ingen satt i FAU så ville læringsmiljøet vært utrygt? 

Ærlig talt, dette tror du ikke på selv?!

Og hvorfor trenger foreldrene et talerør? Jeg har rektors epostadresse. Jeg kan henvende meg direkte, hvis jeg har noe på hjertet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker at hvis ingen satt i FAU så ville læringsmiljøet vært utrygt? 

Ærlig talt, dette tror du ikke på selv?!

Og hvorfor trenger foreldrene et talerør? Jeg har rektors epostadresse. Jeg kan henvende meg direkte, hvis jeg har noe på hjertet.

Nei det har jeg ikke sakt. Men en del av jobben til FAU er å bidra til det, hvis det er noen som ikke har det. 

Og fordi som ikke får den hjelpen de trenger når de henvender seg til rektor kan bruke FAU representanten på trinnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

jepp. Samtidig bruker jeg langt flere timer per uke på dugnad i korps og idrettslag, enn jeg ville gjort i FAU, så jeg har overhodet i ikke dårlig samvittghet. Og - jeg ville gjort en rævva jobb i FAU, så det er bedre for alle at du tar 5 år der, så tar jeg jeg 10 år med korpset og håndballen.

Vet du hva? Jeg stiller for FAU i tillegg til at jeg har stilt for alle de andre fritidsaktivitetene mine barn har gått på. Fordi noen må gjøre alle jobbene. Så det argumentet kjøper jeg ikke. 

Jeg mener ikke at alle må stille på alt. Jeg stiller ikke på alt, jeg heller, selv om jeg i noen grad har stilt opp på alt. Men: Når få møter, blir det mer på alle. Og en del jobber må gjøres. Lørdag sto jeg på en dugnad som kunne tatt to timer. Den tok fem timer, fordi bare en femtedel av de som kunne ha stilt, stilte opp. Jeg kunne også gjerne gjort noe annet, men - som du vet når du stiller både for korps og idrettslag - må noen gjøre jobben. At akkurat du, eller du, eller du ikke ønsker [sett inn ønska verv her], så er det helt ok. Problemet oppstår når vi bare er noen få som stiller. Det er jeg helt sikker på at du er kjent med hvis du har noen år bak det i korps og idrettslag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du hva? Jeg stiller for FAU i tillegg til at jeg har stilt for alle de andre fritidsaktivitetene mine barn har gått på. Fordi noen må gjøre alle jobbene. Så det argumentet kjøper jeg ikke. 

Jeg mener ikke at alle må stille på alt. Jeg stiller ikke på alt, jeg heller, selv om jeg i noen grad har stilt opp på alt. Men: Når få møter, blir det mer på alle. Og en del jobber må gjøres. Lørdag sto jeg på en dugnad som kunne tatt to timer. Den tok fem timer, fordi bare en femtedel av de som kunne ha stilt, stilte opp. Jeg kunne også gjerne gjort noe annet, men - som du vet når du stiller både for korps og idrettslag - må noen gjøre jobben. At akkurat du, eller du, eller du ikke ønsker [sett inn ønska verv her], så er det helt ok. Problemet oppstår når vi bare er noen få som stiller. Det er jeg helt sikker på at du er kjent med hvis du har noen år bak det i korps og idrettslag. 

Ja, det er jeg kjent med, og jeg tar ofte en vakt for folk som ikke møter. Og det er jo veldig ugreitt, når de ikke sier fra. Men sier de fra, og har en fornuftig begrunnelse, og er positive til å bidra på en annen måte som passer dem, så tar jeg den ekstra vakten, ikke akkurat med glede, men det er helt greitt.

Poenget mitt med FAU er at jeg sier fra om at dette er ikke for meg. ikke velg meg inn i FAU. Ikke sett meg på en liste og tving meg, for det er en type arbeid jeg bare ikke kan noe med. Men om jeg likevel ble tvunget inn, så ville jeg jo gått på møtene, for jeg skulker ikke .

Men, som du sier,  alle må ikke stille på alt. Jeg synes det er bra at vi har dugnadsbaserte aktiviteter, men vi kan ikke frikoble det helt og fullstendig fra evne, anledning og motivasjon, og spesielt ikke på en arena som skolen, som man faktisk ikke kan velge seg ut av.

Det er derfor jeg reagerer kraftig på sånne løsninger som å sette alle på en liste og tvinge dem, uten å ta høyde for at folk har ulike forutsetninger, ulik anledning, ulike evner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (31 minutter siden):

Nei det har jeg ikke sakt. Men en del av jobben til FAU er å bidra til det, hvis det er noen som ikke har det. 

Og fordi som ikke får den hjelpen de trenger når de henvender seg til rektor kan bruke FAU representanten på trinnet. 

Jeg tenker at hvis rektor ikke gir meg den hjelpen jeg trenger, så er det de offentlige organene et trinn opp som kan hjelpe meg - ikke en tilfeldig forelder som er FAU-representant fordi noen har satt ham/henne opp på en liste tvunget ham/henne inn i vervet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...