Gå til innhold

Uengasjerte foreldre mens andre stiller opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er selvfølgelig kjipt, men igjen: Hvotfor har du valgt å få en haug med unger med en mann som er alvorlig syk og ikke klarer å ta seg av barna?

For ut i fra det du skriver, om at flere av barna er "småunger+baby", så fremstår det jo som at fars sykdom har oppstått før dere fikk de yngste barna. For i så fall har du jo satt deg i denne situasjonen selv.

Anonymkode: c0d48...461

skjerp deg. Seriøst, ta deg sammen.  Dette er ikke greitt. Ondskapsfull og slemt og fullstendig uten perspektiv.

Anonymkode: 9f0b7...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tøv.

Tradisjonen med 17. maiarrangementer, enten på skolen, eller på andre offentlige steder i nærmiljøet er MYE eldre enn 80-tallet. Noen har selvfølgelig gjort en jobb der.

Anonymkode: 9f0b7...fc4

Stemmer dette. 17.mai har blitt feiret med tog og folkefest siden 1870-tallet. Og selv om detaljene i feiringen har endret seg / utviklet seg, har det vært noenlunde likt som i dag siden etter krigen. Noen har selvfølgelig alltid lagt ned tid og arbeid i å stelle i stand, og rydde etterpå 😉 

Anonymkode: 52421...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at det er flere barn av veldig ressurssterke, (les rett og slett rike) som har foreldre som aldri stiller opp. Av en aller annen merkelig grunn, er dette ofte akseptert. «De har det jo så travelt med jobb, jobbreiser osv». Sjelden så akseptert hvis vi «på midten» og «Naverne» ikke stiller opp for barna. Naverne går bare hjemme… sant? De kan ta alt av dugnader, verv osv, de er jo ikke så opptatte.🙄 

(-før noen skriver at dette ikke gjelder alle: Nei, det har jeg ikke skrevet, heller! Det er flere ressurssterke som rekker jobbmøte, jobb, dugnader og det meste.)

Anonymkode: 97462...105

Slik er det ikke her. Et ressurssterkt område. Med flere leger, advokater, selvstendig næringsdrivende og masse mer. 

Men alle foreldrene i klassen og på fotballen er så engasjerte. Så vi drar inn masse penger til klassekassa og fotballen. De er 30 gutter på laget med 6 engasjerte trenere som er foreldre av barna. De første årene, var vi også flere som var med på trening for å hjelpe til med å knyte skolisser, ta på votter og trøste. 

Vi dro inn nesten 50000 da klassen arrangerte 17.mai i fjor. Dette går til klassekassa. Slik at vi kan sende barna på lærerike turer, som skolen er positive til, men som ikke dekkes av skolen. Alle 40 elevene får være med uten at de må betale noe, får vi har penger til det. 

Anonymkode: c4663...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har angst. Jeg er uføretrygdet.Kanskje folk tenker dårlig om meg også? 

Anonymkode: b3c78...680

Ts presiserer at det ikke gjelder sånne som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slik er det ikke her. Et ressurssterkt område. Med flere leger, advokater, selvstendig næringsdrivende og masse mer. 

Men alle foreldrene i klassen og på fotballen er så engasjerte. Så vi drar inn masse penger til klassekassa og fotballen. De er 30 gutter på laget med 6 engasjerte trenere som er foreldre av barna. De første årene, var vi også flere som var med på trening for å hjelpe til med å knyte skolisser, ta på votter og trøste. 

Vi dro inn nesten 50000 da klassen arrangerte 17.mai i fjor. Dette går til klassekassa. Slik at vi kan sende barna på lærerike turer, som skolen er positive til, men som ikke dekkes av skolen. Alle 40 elevene får være med uten at de må betale noe, får vi har penger til det. 

Anonymkode: c4663...9ed

Utrolig bra!!👍👍🤗 -med fare for å gjenta, så skar jeg ikke alle over en kam. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sorry, men du tar helt feil, alle disse tingene ble gjort på 80-tallet også. 

Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet og det var klassekontakter som arrangerte jule og sommeravslutning i klassen, FAU som arrangerte 17.mai, foreldre satt i styret for kor og korps, vi hadde dugnader hvor foreldene satt vakt på den lokale bingoen for å tjene penger koret, foreldrene byttet på å kjøre til orienteringsløp på andre siden av byen, foreldrene hadde kvelder hvor de sydde kostymer og lagde kulisser når vi skulle sette opp teaterforestilling med koret osv. Det var loppemarked, kakebaking osv.

Det eneste som skiller dagens aktiviteter fra sånn som jeg hadde det da jeg vokste opp er at det er mye større informasjonsstrøm (eller kanskje heller mas) nå og beskjeder endres mye hyppigere. Da jeg var liten fikk man en terminliste hvor alle aktiviteter sto og man kunne planlegge ut fra den. Nå er det meldinger på spond og facebook i et eneste kjør med endrede oppmøtetider og husk å ha med ditt og datt osv. 

Anonymkode: 324db...717

Det som var aberet med at man fikk en terminliste og ikke kunne endre oppmøtetid, kampdag etc, var jo at man f.eks kunne dra på kamp til andre siden av byen, og så dukket ikke motstanderlaget opp. Det skjedde oss i hvertfall 3 ganger hver sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen må stille opp hvis barnet ditt skal være med på forskjellige aktiviteter,feire 17.mai og delta på juletrefest og andre ting. Dette er faktisk noe man må tenke litt over før man får barn,syns jeg...

Når det er sagt,er det flere måter å hjelpe til på. Jeg har en venninne som syns det er vanskelig når det er mye folk rundt henne. Feks syns hun 17.mai er slitsomt,men feirer pga barnet sitt. Det å feks stå i kiosken på arrangementet hadde hun ikke fiksa,men stiller da opp ved å gjøre andre ting,som ikke er så "synlig". Hun baker kaker,koker kaffe,rydder opp etterpå osv. 

Det går an å finne måter å hjelpe til på,som passer den enkelte. Si fra at du ikke ønsker å feks stå i kiosken,og tilby deg å gjøre noe annet,som du fikser. 

Det går også an å spørre andre.

Jeg har selv stått i en kiosk på fotballkamp en gang for et familiemedlem,hvor far var på jobb og mor hadde nyfødt baby. 

Anonymkode: da435...959

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som var aberet med at man fikk en terminliste og ikke kunne endre oppmøtetid, kampdag etc, var jo at man f.eks kunne dra på kamp til andre siden av byen, og så dukket ikke motstanderlaget opp. Det skjedde oss i hvertfall 3 ganger hver sesong.

Dette husker jeg skjedde oss en gang ( jeg husker ikke hvorfor, og de kunne jo avlyst - vi hadde da vitterlig telefon i hus i 1989 😅) Men vi gikk hverfall i samlet tropp og kjøpte is, så hadde en fin tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ingenting av dette ble gjort i 1980-årene, og både barn og foreldre klarte faktisk å overleve; barna gikk på skolen og kom hjem, det var foreldremøte to ganger i året så vidt jeg husker (der deltagelsen var helt frivillig), og 17. mai-komité var det ingen som så noen vits i.

Merkelig hvor mye unødvendig stress og mas man har klart å skape idag.

Anonymkode: 7b782...fb7

Hvor i landet har du vokst opp,som ikke har feiret 17.mai?? 

Anonymkode: da435...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er fint. Det er frivillig å delta. Men ikke bli snurt for at barnet ditt da ikke er med i ordningen. Han blir ikke ekskludert av andre, men av deg som bestemmer at dette blir dere ikke med på. Å fortsatt tving andre til å arrangere alt mulig for ditt barn (sånn som hos oss) er helt uhørt - det kalles gratispassasjer. Jeg er ikke noe glad i vennegrupper jeg heller, men stiller opp de to timene den ene dagen i året siden det er viktig for mange barn. For noen barn er det kanskje de eneste gangene de er på besøk hos andre. Og jeg tenker at vi foreldre godt kan bruke disse to timene på å skape et godt klassemiljø og sørge for at de barna som har det vanskelig også får være med på noe.

Egotrippet med å ikke gidde bidra mener jeg man bør legge fra seg den dagen man får barn - med barn er man ikke bare forelder, man er også en del av miljøet rundt barnet og må bidra til at barna trives og ikke bare blir hengende rundt i gata uten noe å gjøre. I de bydelene hvor ingen av barna har foreldre som stiller opp går det ikke så bra. Der driver barna med narkotikasalg og våpen og gjenger fra de er 12. Se på Mortensrud, Stovner eller Sverige. En fritidsklubb er ikke nok.

Anonymkode: 4afca...e49

Jeg har vennegrupper så slapp helt av, mine barn har så langt ikke falt utenfor. Selv de barna som ikke har hatt vennegrupper har ikke falt utenfor. Det som er dritt med vennegrupper er at de andre barna kan ikke ha med sine venner hjem de dagene vennegruppene er her. Så det ødelegger mao 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke min erfaring i det hele tatt. Min erfaring er at det er de ressurssterke som får til dette også. De har de mest krevende jobbene, har minst fritid, trener selv og får jaggu til alt av dugnader for barna. Jeg opplever også at de er mer på tilbudssiden og tar initiativ til å bytte oppgaver hvis foreslått oppsett ikke passer med jobben. De som har vondt i viljen gjør ikke en skit frivillig og melder gjerne bare avbud, eller enda verre, dukker bare ikke opp. Beleilig nok er det gjerne også latsabbene som oftest sender ungene sine alene på ting eller med andre foreldre. 

Anonymkode: 611f0...e3a

Her er, som sagt, erfaringen litt motsatt, men jeg sa ikke det alltid er sånn, hvis du leser. Det er flere som mener de bare kan kjøpe seg ut av dugnader, verv osv. Andre som har en svært tung hverdag, men utviklingshemmet barn, ME selv, og dårlig økonomi, stiller opp på absolutt alt. For deretter å bli liggende, resten av dagen. Fordi, de vet det vil koste så mye, hvis alt av idrettslag, korps osv skal kjøpe alt av hjelp.

Latsabber finnes i absolutt alle samfunnslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Amistad said:

ikke har interesse?

jeg har svart litt under hver av setningene. 

Jeg ser fustrasjonen din. men du kan ikke dra den så langt. 

ta 17 mai som et eksempel. Hvis man overhode ikke har interessen av 17 mai på skolen hverken barn eller voksne så burde dem som virkelig brenner for 17 mai på skolen stille da? og ikke alle dem som egentlig gir f? som ikke er der uansett? 

Dugnad og frivillig dugnad er to forskjellige ting. Og det opptar deler av den lille fritiden man har. Så man bør nesten brenner for det man gjør dugnad for. Eller eksempelvis at man har et barn som driver en idrett dem elsker. Ja da stiller man av og til. 

Jeg er helt enig med deg! Jeg synes det er så slitsomt med folk som finner på alt mulig rart, og kjører harde forventninger om at alle andre skal hive seg på. Hvis ikke, blir man outcast og skult på fordi man "ikke stiller opp".

Det er virkelit flott med initiativrike mennesker som klarer å dra ting i gang, men det må komme med en forståelse for at ikke alle deler samme interesser. Ønsker folk å ikke delta (f.eks på 17. mai-opplegg på skolen) så må det faktisk være greit.

Anonymkode: 55415...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig med deg! Jeg synes det er så slitsomt med folk som finner på alt mulig rart, og kjører harde forventninger om at alle andre skal hive seg på. Hvis ikke, blir man outcast og skult på fordi man "ikke stiller opp".

Det er virkelit flott med initiativrike mennesker som klarer å dra ting i gang, men det må komme med en forståelse for at ikke alle deler samme interesser. Ønsker folk å ikke delta (f.eks på 17. mai-opplegg på skolen) så må det faktisk være greit.

Edit: Jeg har aldri i hele mitt liv vært med på 17. maifeiring på en skole. I barndommen gikk jeg i korps, så da var vi rundt og spilte. Da var det naturligvis ikke noe foreldrene mine var med å arrangere. De var veldig aktive på dugnadssiden i korpset.

Siden jeg ble mobbet av klassen min i hele barneskolen, og foreldrene til de andre barna ikke trodde en tøddel på at gullungene deres kunne være så onde, ble de uansett frøst ut av de andre foreldrene. Ikke aktuelt med fau da.

Nå er jeg gravid selv, og etter å ha lest denne tråden kommer jeg til å holde oss unna idrett, tror jeg. Jeg stiller opp, men dugnadsmengden i idretten høres helt vanvittig ut😅 Det blir nok korps her i gården, så skal jeg heller stille i styret😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At noen drar igang noe utenom alt annet av skole / idrett/ forening må være frivillig å være med på, dersom heller ikke barnet ditt deltar.   Ang 17.mai så jobber ofte foreldregruppa i ett eller flere trinn dugnad, og disse pengene går til skoletur/klassekassen for arrangement. Selv om ikke du pleier feire 17.mai bør du stille på dugnaden, så lenge ditt barn også deltar på den skoleturen, eller får del i disse pengene vis arrangement av ulike slag… Er du virkelig ikke enig i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan man vite at de som er tyst når det skal velges foreldrekontakt eller FAU ikke har annet de stiller opp på? Kanskje de er med på dugnaden for idrettslaget, baker til kiosken, kjører til treninger? Så de har nok med det. 
Kanskje har man flere barn. Så det faktisk ikke er mulig å skulle kjøre rundt på treninger, hente og bringe, fordi mindre barn skal legge seg. Et søsken skal på annen trening. Og de voksne må faktisk ha tid til å få trene selv i hverdagen og få ting til å gå rundt på hjemmebane også. Ikke alle jobber 8-16 med fleksitid. Noen jobber en del overtid. Noen jobbet turnus og får hverdagen så vidt til å gå opp. Kanskje de er veldig og får spist middag som hel familie en gang i uken. 
Det er mange grunner til at noen ikke har mulighet å delta. 

Anonymkode: f1357...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

At noen drar igang noe utenom alt annet av skole / idrett/ forening må være frivillig å være med på, dersom heller ikke barnet ditt deltar.   Ang 17.mai så jobber ofte foreldregruppa i ett eller flere trinn dugnad, og disse pengene går til skoletur/klassekassen for arrangement. Selv om ikke du pleier feire 17.mai bør du stille på dugnaden, så lenge ditt barn også deltar på den skoleturen, eller får del i disse pengene vis arrangement av ulike slag… Er du virkelig ikke enig i det? 

Nå har jeg aldri opplevd at overskuddet går til slikt, så det blir teoretisk for meg, og ikke det jeg svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg aldri opplevd at overskuddet går til slikt, så det blir teoretisk for meg, og ikke det jeg svarte på.

Men dette er jo den vanligste ordningen, alle steder jeg vet om? Hvor går pengene fra det foreldrene bidrar med på 17.mai hos dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette er jo den vanligste ordningen, alle steder jeg vet om? Hvor går pengene fra det foreldrene bidrar med på 17.mai hos dere? 

Nå er jeg som sagt gravid med førstemann, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg har levd i et sameie med sånne mennesker, og det var ikke måte på til vi måtte stille opp for at barna i sameiet skulle få 17. maifeiring og st. hansfeiring og juletretenning på tunet og annet diverse. Det har fått mye penger og tid på det selv om vi ikke hadde barn, fordi det ble et stort sosialt problem å "ikke bidra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg som sagt gravid med førstemann, så det kan jeg ikke svare på. Men jeg har levd i et sameie med sånne mennesker, og det var ikke måte på til vi måtte stille opp for at barna i sameiet skulle få 17. maifeiring og st. hansfeiring og juletretenning på tunet og annet diverse. Det har fått mye penger og tid på det selv om vi ikke hadde barn, fordi det ble et stort sosialt problem å "ikke bidra".

...Og det var et pengesekk uten noe "inntekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

...Og det var et pengesekk uten noe "inntekt".

Pengesluk😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...