Gå til innhold

Uengasjerte foreldre mens andre stiller opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hva skjer i dag i en tid der løkkene gror igjen og ballbingene ikke akkurat er overfylt ...?

Da jeg gikk på skolen var det en som spilte i klubb, og det var stas; samtidig var det fotballspilling i hvert eneste friminutt, og det var også lek med fotball utenfor dette. Idag er alt blitt så stresset og organisert at leken i praksis er blitt borte.

Haaland er blitt god, men faren hans var med i Drillos og kom nok med noen gode tips, og ser man på andre norske fotballprofiler bortsett fra Martin Ødegaard, havner de i skyggen av løkkefotballgenerasjonen som kunne forene både organisert spilling og lek; dagens norske fotball er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Anonymkode: 7b782...fb7

Haaland hadde «løkke». Han «bodde» i Jærhallen.   

Vår lokale breddeklubb har fostret mange som har gått til toppklubb i både håndball og fotball. Alle har brukt mye tid på banen utenom trening.  Jeg kan se skolens bane fra huset (ikke noe lys og undervarme og måkes inne på vinteren) Banen eies av skole og SFO så ofte får ikke barn brukt banen etter skoletid pga SFO og på høsten må de hjem tidlig og vinteren blir ofte lang. 

Jeg spilte også fotball i alle friminutt på skolen.  Løkkefotball var fra vår-høst og var mer væravhengig.  Eneste grønne flekk utenom stadion var et område på skolen i delvis oppoverbakke og ingen bodde nærmere enn 5 minutters sykkelvei.

Anonymkode: 3c701...ab1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sittet i et håndballstyre i mange år og vet at dette er svært sammensatt. Kiosksalg er en av klubbenes største inntektskilder. Skal kiosk og inngangspenger kuttes, må medlemskontingenten økes mye og skal det leies inn folk til f eks sekretariatet, må kontingenten økes enda mer. Hvis prisen økes fra f eks 2500,- til 10000,- i året, som da ikke er helt urealistisk, vil mange spillere falle fra og mange klubber slite med å stille lag. Plutselig har man bare tre-fire lag å spille kamper mot, ikke 10, som før. Og de fattigste barna får ikke være med. Så det er en grunn til at man har dugnader.

Anonymkode: 611f0...e3a

I buekorpset til guttene har de fikset det slik at loddbok 1 er obligatorisk og resten går til å dekke deres del av utgifter til utenlandsturer, og de har sålangt vært på flere turer uten at det har kostet oss mer enn lommepenger. Skal sies at mine må gå dør til dør og selge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

at man ikke trenger å trene ferdigheter i friidrett er jo det rene vås. Og den gruppen jeg snakker om har masse ferdighetstrening, men den er kamuflert i lek, og de har ikke fokus på stevner. Sønnen min har gått på dette partiet i flere år, og han er blitt god teknisk.

Anonymkode: 9f0b7...fc4

jeg vet man kan trene mye teknikk med lek.  

Du kommer likevel ikke unna å måtte øve med andre (pasning og mottak) siden ballidretter er relasjonelle idretter.   Jeg har drevet med mye trening som er relevant i håndball som er gøy, men de må kunne sende pasningerog ta imot om de ikke skal miste den.  I håndball kunne vi mye mot vegg og tapet kryss på veggen hvor de skulle treffe, i fotball har man etter 3er i bingen ikke mye vegger å øve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ønsker at dugnadsprinsippet forlates til fordel for høyere kontingent: Hva tenker dere om hvor mange som da ikke vil ha råd til å delta på aktivitetene som i dag i stor grad er dugnadsfinansiert?

Anonymkode: 0efae...0ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det er faktisk ikke frivillig om man ønsker et tilbud. Dersom ingen stiller er det ikke fotball, håndball, speider, korps og fest på 17 mai, sommeravslutning eller noe som helst annet. Man børn ikke få barn om man ikke gidder bidra.

Vi har en ekstrem sånn forelder i klassen til ene barnet. Hun klikket fordi vi har vennskapsgrupper, (alt av arbeid for foreldre er feil, om det så er kakebaking, lusekatter, juleavslutning eller what not), og jeg som klassekontakt sa at det er helt frivillig å delta. Vi kunne jo ikke drive å ekskludere barnet hennes fordi de ikke ville være med. De møter alltid når noen arrangerer, men bidrar med null og niks. Veldig ressurssterke med gode jobber.

Anonymkode: 4afca...e49

Min erfaring er at det er flere barn av veldig ressurssterke, (les rett og slett rike) som har foreldre som aldri stiller opp. Av en aller annen merkelig grunn, er dette ofte akseptert. «De har det jo så travelt med jobb, jobbreiser osv». Sjelden så akseptert hvis vi «på midten» og «Naverne» ikke stiller opp for barna. Naverne går bare hjemme… sant? De kan ta alt av dugnader, verv osv, de er jo ikke så opptatte.🙄 

(-før noen skriver at dette ikke gjelder alle: Nei, det har jeg ikke skrevet, heller! Det er flere ressurssterke som rekker jobbmøte, jobb, dugnader og det meste.)

Anonymkode: 97462...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men tenker dere ikke på helse og hva dere står for med dette ekstremt usunne tilbudet som barna nå forbinder med idrett? Og dersom antall kamper osv hadde blitt halvert, hadde man spart litt på det? Man kan også inkludere flere ved å gjøre det litt mer lavterskel. Jeg mener de aller fleste foreldre og faktisk også barna, syns det er for ofte at helgene skal brukes på dette.

Anonymkode: a9c37...5a5

I vår kiosk selges kaffe  kaker, vafler, pølser og brus, men også beger m oppskjært frukt, påsmurte grove baguetter, yoghurt og noen melkedrikker. De sunne produktene selger desidert dårligst. Med færre kamper ville inntektene gått dramatisk ned, men utgiftene til halleie, drakter og slike ting vil fortsatt være de samme.

Det er ganske irriterende med folk som deg som tror dere har en løsning på ting dere aldri har vært borti.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at det er flere barn av veldig ressurssterke, (les rett og slett rike) som har foreldre som aldri stiller opp. Av en aller annen merkelig grunn, er dette ofte akseptert. «De har det jo så travelt med jobb, jobbreiser osv». Sjelden så akseptert hvis vi «på midten» og «Naverne» ikke stiller opp for barna. Naverne går bare hjemme… sant? De kan ta alt av dugnader, verv osv, de er jo ikke så opptatte.🙄 

(-før noen skriver at dette ikke gjelder alle: Nei, det har jeg ikke skrevet, heller! Det er flere ressurssterke som rekker jobbmøte, jobb, dugnader og det meste.)

Anonymkode: 97462...105

Dette er ikke min erfaring i det hele tatt. Min erfaring er at det er de ressurssterke som får til dette også. De har de mest krevende jobbene, har minst fritid, trener selv og får jaggu til alt av dugnader for barna. Jeg opplever også at de er mer på tilbudssiden og tar initiativ til å bytte oppgaver hvis foreslått oppsett ikke passer med jobben. De som har vondt i viljen gjør ikke en skit frivillig og melder gjerne bare avbud, eller enda verre, dukker bare ikke opp. Beleilig nok er det gjerne også latsabbene som oftest sender ungene sine alene på ting eller med andre foreldre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det faktisk irrelevant hvilken grunn folk har for å ikke stille opp, dessverre… Det er noe vi kan (og ønsker ) ta hensyn til så lenge vi har nok folk totalt sett.. Den dagen så få stiller at de ikke klarer å dra lasset lenger, så blir det slutt på denne typen barneidrett - der hensikten er å inkludere flest mulig… Da tvinger det seg frem mye høyere kontigenter, og da kan kun de som har råd til å betale de være med. Mange som heller ikke er superintressert, men er med for lek/trening/det sosiale i et lag e.l kommer også til å falle fra - for selv om de nok har råd sånn sett, synes de nok ikke det er vits å betale så mye… Færre folk i idrettslag fører til færre folk som tar feks 17.mai dugnader etc… Da må disse oppgavene fylles av noen andre… Det er supert å spille på løkka, men også den er bygd/vedlikeholdt av frivillige i lokale grendelag feks… Det er få ting i samfunnet som bare har dukket magisk og gratis opp av seg selv… 

Anonymkode: 52421...2d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er ikke min erfaring i det hele tatt. Min erfaring er at det er de ressurssterke som får til dette også. De har de mest krevende jobbene, har minst fritid, trener selv og får jaggu til alt av dugnader for barna. Jeg opplever også at de er mer på tilbudssiden og tar initiativ til å bytte oppgaver hvis foreslått oppsett ikke passer med jobben. De som har vondt i viljen gjør ikke en skit frivillig og melder gjerne bare avbud, eller enda verre, dukker bare ikke opp. Beleilig nok er det gjerne også latsabbene som oftest sender ungene sine alene på ting eller med andre foreldre. 

Min erfaring ang hvem som stiller opp og ikke, er at det er ikke en «ytre» kvalitet som avgjør det.. Det er mennesker som generelt er ansvarsbevisst og oppegående som personer ( uavhengig om de er direktører eller uføre), de forstår at deres bidrag er nødvendig for at ting skal fungere… Denne type person finner vi i alle samfunnslag / inntektsgruppe / etnisitet / religion / jobbgrupper / uføre / enslig eller gift osv… Folk som stiller opp der de kan så godt de kan har nesten alltid masse godvilje i banken hos andre foreldre, og får byttet / hjelp når det er noe de ikke kan stille på ( uavhengig om det er jobbmøte eller migreneanfall ). 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnskontrakten fungerte så lenge vi var ganske like. Nå betaler jeg heller for privat trening enn å passe på andres familie. Familie/venner/gode naboer gjelder nå.

Anonymkode: 30d85...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til at det viktigste jeg har lært meg gjennom et langt liv: Å si Nei noen ganger. Både på jobb og i andre sammenhenger.

Anonymkode: 30d85...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det der har jeg sluttet å irritere meg over for mange år siden, det vil alltid være noen som pga sykdom eller fordi man ikke bryr seg ikke kan eller vil stille opp. 

Anonymkode: 4c1b5...4d1

Dette var også min innstilling i begynnelsen og i mange år med de eldste, for vi var tross alt alltid nok folk og ting gikk greit. Men, hos yngstemanns kull ser jeg en tydelig negativ utvikling på hvor mange som stiller, og flere som man bare ikke hører et pip fra - de sier ikke en gang i fra at de ikke kommer eller prøver å bytte.. det vært til tider dobbel jobb… Det går ikke i lengden.. ( og det er ikke for at han er yngst, han er min yngste - barna i hans kull er jo selvfølgelig ulikt plassert i sin søskenflokk… Det er en endringsholdning i foreldregruppa). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (10 timer siden):

Jeg deltar i mye og FAU men synes de vennegruppene er noe piss som jeg absolutt ikke har sansen for. 

Og det er fint. Det er frivillig å delta. Men ikke bli snurt for at barnet ditt da ikke er med i ordningen. Han blir ikke ekskludert av andre, men av deg som bestemmer at dette blir dere ikke med på. Å fortsatt tving andre til å arrangere alt mulig for ditt barn (sånn som hos oss) er helt uhørt - det kalles gratispassasjer. Jeg er ikke noe glad i vennegrupper jeg heller, men stiller opp de to timene den ene dagen i året siden det er viktig for mange barn. For noen barn er det kanskje de eneste gangene de er på besøk hos andre. Og jeg tenker at vi foreldre godt kan bruke disse to timene på å skape et godt klassemiljø og sørge for at de barna som har det vanskelig også får være med på noe.

Egotrippet med å ikke gidde bidra mener jeg man bør legge fra seg den dagen man får barn - med barn er man ikke bare forelder, man er også en del av miljøet rundt barnet og må bidra til at barna trives og ikke bare blir hengende rundt i gata uten noe å gjøre. I de bydelene hvor ingen av barna har foreldre som stiller opp går det ikke så bra. Der driver barna med narkotikasalg og våpen og gjenger fra de er 12. Se på Mortensrud, Stovner eller Sverige. En fritidsklubb er ikke nok.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er også min observasjon. Noen ganger tenker jeg at kanskje vi bare skal legge ned kiosken, droppe dorullsalget og sette opp deltakeravgiften i stedet - all denne dugnaden for de som ikke har råd utføres av de som hellere ville betalt for å slippe, særlig dorulldugnaden. Egentlig burde man kunne kjøpe seg ut av dugnadene mener jeg, og så kan disse som ikke har råd jobbe fremfor å betale. Men samtidig synes jeg synd på de barna som har udugelige foreldre som ikke gidder og som aldri burde fått barn. Dem er det mange av. De barna som har foreldre som ikke kan er selvfølgelig unntatt her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, man trenger cuper/kamper og konkurranser. Trening er forberedelse til dette. Barna liker noe å strekke seg til. Jeg har vært trener og barna gjør store fremskritt når det står litt på spill. 

Man er naiv om man tror det er nok med litt lek og trening. Barn trives med mestring, men å bare gjøre det samme blir kjedelig og mange trenger mye mer for å trives. Utfordringer er bra. 

Kan man ikke skaffe barnevakt er man for innsnevret.  Jeg har sittet barnevakt for søsken av barnas lagkompiser og lagkompiser.  

Grunnen til at mitt ene barn ikke ville var pga kampene.

Og nei det er ikke for alle å skaffe barnevakt. Ingen turte å sitte barnevakt for mitt barn med epilepsi.

Enkelte lever nesten for enkelt og tror det samme for andre.

Anonymkode: ef8f9...02e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"It takes a village to raise a child." De timene jeg tilbragte med andres barn for 5-10-15 år siden, er noen av de best investerte timene i mitt liv. Det er timer som gjør at ungdommene har tillit til meg og respekt for meg nå.

Anonymkode: 0efae...0ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men tenker dere ikke på helse og hva dere står for med dette ekstremt usunne tilbudet som barna nå forbinder med idrett? Og dersom antall kamper osv hadde blitt halvert, hadde man spart litt på det? Man kan også inkludere flere ved å gjøre det litt mer lavterskel. Jeg mener de aller fleste foreldre og faktisk også barna, syns det er for ofte at helgene skal brukes på dette.

Anonymkode: a9c37...5a5

Eeeh... Nei, barna vil ikke ha et lavterskeltilbud. De vil spille kamper og cuper så ofte som mulig. Dessuten foregår seriekamper i fotballen stort sett på hverdager, mens det i helger kun er en cup i ny og ne.

Du glemmer også at idretten er en viktig sosial arena for mange. Sønnen min f.eks, har ikke så mange venner. Da biir fotballen et sted å sosialisere med jevnaldrende fremfor å sitte hjemme også.

Anonymkode: c0d48...461

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (13 timer siden):

ikke har interesse?

jeg har svart litt under hver av setningene. 

Jeg ser fustrasjonen din. men du kan ikke dra den så langt. 

ta 17 mai som et eksempel. Hvis man overhode ikke har interessen av 17 mai på skolen hverken barn eller voksne så burde dem som virkelig brenner for 17 mai på skolen stille da? og ikke alle dem som egentlig gir f? som ikke er der uansett? 

Dugnad og frivillig dugnad er to forskjellige ting. Og det opptar deler av den lille fritiden man har. Så man bør nesten brenner for det man gjør dugnad for. Eller eksempelvis at man har et barn som driver en idrett dem elsker. Ja da stiller man av og til. 

På vår skole er det alltid 4 klasse som har ansvar for 17.mai arrangementet på skolen. Det som tjenes inn går til klassekassa til 4 klasse. 

Det er litt dårlig da hvis det er bare de som brenner for 17.mai arrangementet skal stille. Når det er alle barna som får gleden av pengene da. 

Heldigvis går mitt barn på en skole med engasjerte foreldre, så alle stilte og vi samlet inn nesten 50000.

Anonymkode: c4663...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg baker og ordner alt sånt som kan gjøres uten personlig oppmøte uten barn. Mitt problem er ikke at jeg er syk, men at jeg har eneansvar for barna. Men det er det mange som ikke vet, fordi pappan og jeg er sammen og de ser ham på treninger av og til, men han er alvorlig syk og kan ikke være alene med barna. Vi har heller ikke familie som kan være barnevakt, så jeg kommer enten med barna (småunger + baby) eller ikke i det hele tatt. Og hittil har det utelukket mye, blir mest bare å bake. Pappan er for syk til å klare de tingene du nevner. 

Det er dette jeg savner, jeg skulle så gjerne vært litt mer sosial med de andre foreldrene😓 Jeg elsker sånne ting, jeg var alltid den som hadde tusen verv og satt i alle styrer og var på alle dugnader før jeg fikk barn, i mine egne lag og foreninger. Men i barnas lag og foreninger får jeg ikke deltatt på samme måte, i alle fall ikke nå mens de er så små, og jeg savner det skikkelig! 

Ekstra ille er det jo hvis alle går rundt og tror vi ikke gidder😔

Anonymkode: 10c73...321

Dette er selvfølgelig kjipt, men igjen: Hvotfor har du valgt å få en haug med unger med en mann som er alvorlig syk og ikke klarer å ta seg av barna?

For ut i fra det du skriver, om at flere av barna er "småunger+baby", så fremstår det jo som at fars sykdom har oppstått før dere fikk de yngste barna. For i så fall har du jo satt deg i denne situasjonen selv.

Anonymkode: c0d48...461

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...