Gå til innhold

Dagbok om mye, men mest om helsa


Lillasliv

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (22 timer siden):

Så bra du prøvde den jakken og fant ut at du har mistet flere cm!! Det er jo egentlig mye mer vesentlig enn det tallet på vekta :nikke: Kjempebra! Men skjønner at det ikke er gøy å se oppgang på vekta da... det er veldig vanskelig å holde fokus når rutiner faller bort. Det er bare superviktig at man ikke straffer seg selv ekstra med å være sint og irritert på seg selv over at man "ikke klarte det". Å få oppgang på vekten er ikke noe krise, det er enda viktigere hva man gjør med det fremover. Bare se fremover og fortsett er en veldig god plan! :klemmer:

Takk for oppmuntrende ord🥰 Jeg ble heldigvis ikke altfor demotivert av oppgangen siden jeg fortsatt var så positivt overrasket over jakka😆 Og jeg er så glad for å kjenne meg i bedre form at det frister ikke i det hele tatt å gå tilbake, jeg ønsker bare å føle meg enda bedre💪😄  Det er helt fantastisk å kjenne at kroppen er lettere å bære, og jeg er bare så vidt i gang! Dette skal gå fint!🙏😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HURRA!!! HURRA!!! HURRA!!!

Gikk på vekta i dag:
124,6 kg viste den!
Det er 2,7 kg ned fra forrige fredag det😮 

Så utrolig herlig å se sånne resultater!

ENDELIG har jeg begynt å få mer kontroll over maten, det er nok det som fikk fart på sakene. Den største endringen er at jeg har klart å slutte å spise før klokka syv på kvelden, altså ingen mat etter syv.

Jeg har ikke klart å holde meg unna snopet da, så det har jeg spist så og si hver dag😩 Men jeg har kontrollert mengden og passet på at jeg ikke spiser det sent på dagen.
Work in progress🙈

Ellers ble treningsuka slik:

Mandag:
- Ellipsemaskin 20 minutter (584 kalorier forbrent)

Tirsdag:
- Ellipsemaskin 20 minutter (595 kalorier forbrent)
- Yoga og tøying i 20 minutter

Onsdag:
- Ellipsemaskin 20 minutter (550 kalorier forbrent)
- Yoga og tøying i 20 minutter

Torsdag:
- Ellipsemaskin 20 minutter (610 kalorier forbrent)
- Yoga og tøying i 20 minutter

Jeg er veldig ensidig med den treninga🤣 Men det viktigste er jo at jeg er i bevegelse hver dag, og jeg liker ellipsemaskinen nå. Men neste uke ønsker jeg å få inn litt styrketrening også.

Jeg føler meg i så fantastisk form om dagen, det er så deilig! Jeg er lettere på foten, blir mindre andpusten og svetter mindre under aktivitet. Det er helt utrolig hvor mye det har å si for livskvaliteten, alle små ting i hverdagen blir lettere - Jeg spretter både opp og ned trapper og jeg er mer leken, selv med mine 124 kg🤣🏃‍♀️

Jeg er stolt av meg selv i dag❤️

 

 

Endret av Lillasliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohooo, for en super nedgang! Gratulerer så mye :duskedame: Og sånn som du trener! Du har jo all grunn til å være stolt av deg selv. Helt utrolig bra innsats :klem3:

Endret av Ms. Steele
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (8 minutter siden):

Wohooo, for en super nedgang! Gratulerer så mye :duskedame: Og sånn som du trener! Du har jo all grunn til å være stolt av deg selv. Helt utrolig bra innsats :klem3:

Tusen takk for det!!😄 Ja, dette var gøy!😁 Treningen har kommet skikkelig på plass nå og det er veldig stas så nå må bare kostholdet gjøre det samme😂Det går fremover🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja virkelig, all grunn til å være stolt! Og vel fortjent resultat! :duskedame:
Det er så deilig å føle seg bra! Og tenk. at man kan føle seg bedre for hvert kilo som minker. Så mye bra i vente! :klem:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (20 timer siden):

Ja virkelig, all grunn til å være stolt! Og vel fortjent resultat! :duskedame:
Det er så deilig å føle seg bra! Og tenk. at man kan føle seg bedre for hvert kilo som minker. Så mye bra i vente! :klem:

Ja, det er veldig motiverende! Å føle seg så mye bedre allerede nå, selv med så mange kilo igjen som skal av😂 Da må jo følelsen til slutt være helt utrolig! Kanskje jeg rett og slett letter fra bakken og flyr av sted🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjaaa, hva skal man si?

På sånne dager som dette har jeg egentlig lyst til at denne dagboken ikke skal finnes i det hele tatt😅 Men det er jo ikke noen vits i å ikke stå i prosessen. For dette er en prosess og en del av prosessen er å skrive her uansett hvordan det går😬

Sååå... la oss holde fast i hatten:

Vekt i dag: 127 kg.
Opp 2,4 kg fra forrige fredag.

😭😭😭

Maten er helt ute av kontroll denne uka og jeg har fremdeles ikke motivasjonen på plass. Det eneste positive er at treningen fremdeles er på plass. Dette er treningsuka:

Mandag:
- Styrketrening i 20 minutter.
- Yoga/tøying i 20 minutter.

Tirsdag:
- Ellipsemaskin i 20 minutter, 622 kalorier forbrent.
- Yoga/tøying i 20 minutter.

Onsdag:
- Ellipsemaskin i 20 minutter, 659 kalorier forbrent.

Torsdag:
- Ellipsemaskin i 20 minutter, 644 kalorier forbrent.
- yoga/tøying i 20 minutter.

Jeg vet egentlig ikke hva som skjedde med meg denne uka, men jeg tror grunnen er mye stress. Minsten måtte på sykehuset denne uka for å undersøke en kul og jeg gruet meg VELDIG, og ble VELDIG lettet da det viste seg å være ufarlig. Så da spiste jeg for mye både dagene før undersøkelsen, men også selve dagen og dagen etter fordi følelsene bare var for store til at jeg klarte å håndtere de og få balanse i hodet. 

Så sånn er det. Jeg har ikke gitt opp, men viljen er svak denne uka. 

Uansett! Jeg har troen på at det skal ta seg opp igjen😊

Og så må det sies å være en seier at jeg har klart å opprettholde treningen selv om hodet har vært helt i kaos og kostholdet er fullstendig på bærtur. Jeg synes treningsrutinen begynner å stå støtt nå💪🥳

God helg!❤️

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til deg! :klem3: Det er tungt å se tall på vekta som man ikke vil se. Men all erfaring tilsier at vekt som kommer raskt på blir man også kvitt raskt igjen. 

Kjempebra trening da! Skulle ønske jeg var like aktiv som deg 😄 Du er i alle fall virkelig godt i gang, og et tips er kanskje å ta noen små grep i kosten. Ikke store, men begynne i det små. Gjøre en endring på f.eks kun et av dagens måltider.

Høres uansett ut som du har hatt en tøff uke, så blir greit å legge den bak seg :klem: se fremover! Godt å høre at alt er bra med barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, så kjedelig med den vekta altså. Stress kan påvirke mye mer enn vi kanskje tror. Nattesøvn også faktisk. Når hodet er fylt opp av andre ting så er det jammen ikke så lett å holde fokus. All ære til det som har klart å holde treningen i gang oppi alt sammen! Stå bare på og du vil gå ned igjen det som eventuelt kom på :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 17.11.2023 den 22.22):

Stor klem til deg! :klem3: Det er tungt å se tall på vekta som man ikke vil se. Men all erfaring tilsier at vekt som kommer raskt på blir man også kvitt raskt igjen. 

Kjempebra trening da! Skulle ønske jeg var like aktiv som deg 😄 Du er i alle fall virkelig godt i gang, og et tips er kanskje å ta noen små grep i kosten. Ikke store, men begynne i det små. Gjøre en endring på f.eks kun et av dagens måltider.

Høres uansett ut som du har hatt en tøff uke, så blir greit å legge den bak seg :klem: se fremover! Godt å høre at alt er bra med barnet ditt.

Tusen takk for oppmuntrende og gode ord❤️ Det er skikkelig demotiverende å falle så av lasset, spesielt når forrige uke var så bra, men jeg vet jo at det er i slike perioder det er å "make it or break it"💪😬 Og du har helt rett i at jeg kunne tatt noen grep om kosten, så det har jeg faktisk gjort denne uka😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (På 19.11.2023 den 18.27):

Usj, så kjedelig med den vekta altså. Stress kan påvirke mye mer enn vi kanskje tror. Nattesøvn også faktisk. Når hodet er fylt opp av andre ting så er det jammen ikke så lett å holde fokus. All ære til det som har klart å holde treningen i gang oppi alt sammen! Stå bare på og du vil gå ned igjen det som eventuelt kom på :hjerte:

Tusen takk for oppmuntringen😄❤️ Når du nevner det så hadde jeg faktisk veldig dårlig søvn forrige uke, så det er nok flere faktorer som har spilt på lag her😴 Men selvfølgelig, den største faktoren er nok den harde sannheten - altfor mye usunn mat🙈😬 Men gjort er gjort! Må bare opp på hesten igjen🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag!

Denne uka har jeg vært syk av forkjølelse siden søndag så jeg har med god samvittighet holdt meg unna treningen (blir andpusten bare av å gå fort fra sofaen til badet😅).

Vekt i dag:
125,3 kg (1,7 kg ned fra forrige uke).

Jeg har ikke klart å ta av alt jeg la på meg forrige uke, men i alle fall en del.

Kostholdet har vært både veldig dårlig og veldig bra. Veldig bra de to siste dagene, men ikke så bra dagene før det😅 Men tror jeg generelt uansett har spist mindre siden appetitten ble tatt av forkjølelsen. 

Jeg har også nå litt hardere forsøke å holde meg unna spesielt sukker, kaffe og mat med hvetemel. Jeg prøver også å legge vekk kjøttet og heller spise belgvekster, fisk og egg. Noe vi allerede i stor grad gjør her hjemme når vi lager middag selv, men det blir også takeaway med kjøtt i her og der, så det må minimeres🙈

Men jeg er så sulten! Om jeg lager en bolle med masse grønnsaker, quinoa, og MASSE kikerter og bønner så spiser jeg til jeg er god og mett, men jeg blir så intenst sulten igjen like etterpå. Ikke bare fysen, men sånn svimmel sulten😬 Aner ikke hva jeg skal gjøre for å bli mett uten masse karbohydrater eller kjøtt, rett og slett??

Jaja... nå er det snart helg. Jeg håper formen kommer på plass slik at jeg kan ta opp treningen igjen neste uke💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at vektpilen pekte nedover igjen! :klem: hjelper litt på motet med å fortsette ja. Kjempebra!

Det kan være litt vanskelig å finne det kostholdet som både gjør en mett og fornøyd (les: gå ned i vekt). Man man må nok prøve å feile en del... Jeg for min del grudde meg helt ekstremt til omleggelse av livsstilen min etter jul i fjor, fordi jeg var så vant til å spise mye, samt at jeg haaater sultfølelsen. Hadde helt panikk for den faktisk. Hadde vært igjennom min del av lavkalori-dietter for et liv for å si det sånn. Men jeg fant jo raskt ut at jeg måtte gjøre noe nytt. Ingen diett, ingen "sultekur". Det fungerer altså ikke for meg.
Så det jeg gjorde var å forsøke å lære meg måltidssammensetning (sier forsøker, for jeg er jo sånn sett fortsett i startgropen av livsstilsendringen min). Skjønte hvor viktig det er få sette det sammen riktig for å slippe å måtte småspise, bli fysen osv. mellom måltidene. Der er det f.eks veldig viktig med fett også (den sunne typen), fordi den hjelper på metthetsfølelsen.

I starten av min dagbok lagde jeg meg noen huskeregler. Rett og slett setninger jeg pugget i hodet mitt for de tilfeller jeg føler meg fristet, får uplanlagt lyst på mat jeg ikke har tenkt osv. Jeg syns faktisk det hjalp litt.

- Det er ikke farlig å være sulten
- Sug går bort, jeg er ikke nødt til å gi etter for suget
- Det er greit å si nei til folk som tilbyr meg mat
- Hvis jeg har en liten sprekk er det bare en liten en. Jeg er ikke håpløs eller dårlig, jeg trenger ikke gjøre sprekken større ved å fortsette
- Svar den lille stemmen i hodet som sier bare spis det, det gjør ingenting med: jo det gjør noe, jeg vil endre livsstil
- Jeg vil mye heller gå ned i vekt enn å ha noen sekunders nytelse
- Ingenting smaker så godt som slank føles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Her er jeg ha, to uker senere... Herlighet så lav motivasjonen er nå. Jeg må presse meg HARDT før hver treningsøkt og nærmest kreperer mens jeg holder på med ellipsemaskinen. Men det er ingen annen trening som frister heller, alt bare er skit rett og slett. Etter jeg var syk for to uker siden så har motivasjonen bare gått rett i dass. 

Nå forsøker jeg bare å ha stålfokus på å opprettholde rutinen. Så håper jeg så inderlig at det slutter å være SÅ FORFERDELIG snart. For nå regelrett draaaar jeg meg selv i gang mens kroppen nesten sitter fast i gulvet fordi den ikke vil😩

Vekt forrige fredag: 125,6 (0,3 kg opp fra uken før).
Vekt i dag: 124,3 (1,3 kg ned fra forrige fredag).

Forrige ukes trening:
Mandag: 20 minutter ellipsemaskin (569 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.
Tirsdag: 20 minutter ellipsemaskin (631 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.
Onsdag: 20 minutter ellipsemaskin (620 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.
Torsdag: 20 minutter ellipsemaskin (628 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.

Denne ukas trening:
Mandag: 20 minutter ellipsemaskin (651 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.
Onsdag: 20 minutter ellipsemaskin (632 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.
Torsdag: 20 minutter ellipsemaskin (632 kalorier forbrent). 
Fredag: 20 minutter ellipsemaskin (602 kalorier forbrent). 20 minutter Yoga/tøying.

Maten har det vært så som så med... Men de to siste dagene har jeg prøvd en artig diett. Altså mannens sin diett. Han har alltid vært slank og tenker ikke så mye over det han spiser, men spiser generelt ikke for mye. Så jeg har bestemt at jeg skal spise akkurat det samme som han. Og det har funket😆 Jeg kan ikke si han velger den mest spennende maten, men det er på en måte befriende å gjøre dette eksperimentet for jeg slipper å tenke på eller vurdere hva jeg skal spise. Det han spiser, det spiser jeg. Så får vi se hvor lenge jeg leker med dette, men det er jo litt artig å prøve litt forskjellig😅

Så sånn har de to siste ukene vært!

God helg😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 27.11.2023 den 13.35):

Så bra at vektpilen pekte nedover igjen! :klem: hjelper litt på motet med å fortsette ja. Kjempebra!

Det kan være litt vanskelig å finne det kostholdet som både gjør en mett og fornøyd (les: gå ned i vekt). Man man må nok prøve å feile en del... Jeg for min del grudde meg helt ekstremt til omleggelse av livsstilen min etter jul i fjor, fordi jeg var så vant til å spise mye, samt at jeg haaater sultfølelsen. Hadde helt panikk for den faktisk. Hadde vært igjennom min del av lavkalori-dietter for et liv for å si det sånn. Men jeg fant jo raskt ut at jeg måtte gjøre noe nytt. Ingen diett, ingen "sultekur". Det fungerer altså ikke for meg.
Så det jeg gjorde var å forsøke å lære meg måltidssammensetning (sier forsøker, for jeg er jo sånn sett fortsett i startgropen av livsstilsendringen min). Skjønte hvor viktig det er få sette det sammen riktig for å slippe å måtte småspise, bli fysen osv. mellom måltidene. Der er det f.eks veldig viktig med fett også (den sunne typen), fordi den hjelper på metthetsfølelsen.

I starten av min dagbok lagde jeg meg noen huskeregler. Rett og slett setninger jeg pugget i hodet mitt for de tilfeller jeg føler meg fristet, får uplanlagt lyst på mat jeg ikke har tenkt osv. Jeg syns faktisk det hjalp litt.

- Det er ikke farlig å være sulten
- Sug går bort, jeg er ikke nødt til å gi etter for suget
- Det er greit å si nei til folk som tilbyr meg mat
- Hvis jeg har en liten sprekk er det bare en liten en. Jeg er ikke håpløs eller dårlig, jeg trenger ikke gjøre sprekken større ved å fortsette
- Svar den lille stemmen i hodet som sier bare spis det, det gjør ingenting med: jo det gjør noe, jeg vil endre livsstil
- Jeg vil mye heller gå ned i vekt enn å ha noen sekunders nytelse
- Ingenting smaker så godt som slank føles!

Tusen takk for huskelisten!❤️ Den skal jeg ta med meg i baklomma. Jeg tror spesielt jeg skal prøve meg på “Sug går bort, jeg er ikke nødt til å gi etter for suget”, den tenker jeg kanskje kan motivere meg litt. At det faktisk er jeg som har kontrollen, jeg KAN si nei til vanen💪😬

Og så har du jo helt rett i at fett er viktig, og det har jeg jo faktisk ikke så mye av i de sunne måltidene mine🙈. Så det tar jeg med meg! Mer fett i sammensetningen kan nok hjelpe mye ha. Takk!🙏 Det er virkelig ikke lett dette her... Å få dreisen på det. Og så er det jo så lite bærekraftig å gå rundt å være skikkelig sulten. Fysen og litt sulten er jo én ting, men svimmelsulten er liksom ikke toppen for å holde ut med dette😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neimen ikke lett å få gjennomført trening eller et godt kosthold når motivasjonen er lav. Det er sååå vanskelig, I know! Absolutt respekt for at du pusher deg. Noen ganger er det det som må til, og så kommer det andre perioder som er litt lettere å komme inn i en god flyt igjen. Desember er vel generell tøff for mange...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (31 minutter siden):

Det er neimen ikke lett å få gjennomført trening eller et godt kosthold når motivasjonen er lav. Det er sååå vanskelig, I know! Absolutt respekt for at du pusher deg. Noen ganger er det det som må til, og så kommer det andre perioder som er litt lettere å komme inn i en god flyt igjen. Desember er vel generell tøff for mange...

Ja fy flate, jeg kjenner det skikkelig nå! Det kan godt være det er vintermørket som legger demper på motivasjonen😣 Jeg har hørt at når man gjør noe til en vane så kommer motivasjonen, så om man ønsker å være motivert til noe så må man bare starte å gjøre det😂 Så jeg holder en knapp på det og håper motivasjonen kommer!🙏Før jeg ble forkjøla og måtte ta en pause så hadde jeg faktisk allerede begynt å venne meg til treningen, på den måten at det føltes rart og feil å ikke skulle trene en dag. Nesten sånn at jeg ville trene fredager også selv om det ikke var treningsdag. Føltes rart å la være... Så jeg håper den følelsen kommer tilbake igjen snart!😩🙏😆

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...