Gå til innhold

Dagbok om mye, men mest om helsa


Lillasliv

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Jeg trenger litt kontakt med mennesker og jeg trenger litt motivasjon. Prøver derfor å lage denne kontoen og skrive litt i denne dagboken for litt spenning og et prosjekt i hverdagen.

Først og fremst ønsker jeg et liv med mer glede og ro og mindre vonde tanker og kaos.

Jeg vet at for å komme meg dit må jeg være mer med de jeg er glad i, være mer fysisk aktiv, spise sunnere og meditere mer.

Jeg har til nå hatt tre gode uker hvor jeg har innført noen gode vaner. Blant annet trener jeg mer, gjør yoga og mediterer mye. Men spisingen kan absolutt bli bedre. Og jeg er mer asosial enn noen gang før i livet, det kan også absolutt bli bedre.

Jeg er kraftig overvektig så det kan også være spennende for meg å dele vektnedgang om jeg skulle begynne å få til det. Til nå har jeg ikke klart å gå ned noe selv om jeg trenger hver ukedag, siden maten fremdeles er et stort problem. 

Vi får se hva dette blir til, først og fremst vil jeg bare ha et sted å skrive. Og jeg liker meg godt her inne :)

Tenkte jeg kunne legge inn vekt i øverste innlegg også, og oppdatere den her. En gang i uka er målet.

 

Vekt 2023:

22. september: 128,8 kg (åpenbart har jeg mye å jobbe med😔)

29. september: 127 kg

6. oktober: 126,9 kg

13. oktober: 127,1 kg 

20. oktober: 126,7 kg

27. oktober: 126,3 kg

3. november: 127,3 kg

10. november: 124,6 kg

17. november: 127 kg

24. november: 125,3 kg

1. desember: 125,6 kg

8. desember: 124,3 kg

Total vektnedgang: 4,5 kg

 

 

Endret av Lillasliv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag orket jeg rett og slett ikke å trene på morgenen, og jeg har sover altfor lenge. Jeg har ikke dårlig samvittighet for jeg trente mandag, tirsdag og onsdag og har mål om å trene i morgen også, men i dag var jeg utslitt.

I går var en tung dag psykisk og da er jeg ofte ganske utslitt dagen etter... så det får bare være!

Og så spiste jeg pizza og is i går, huffameien... Men klarte iallefall å spise sorbet i stedet for fløteis, så det var da noe😅

Jeg har også skrudd av internett på telefonen så den ikke skal plinge hele tiden og fyre opp nervesystemet mitt, for når jeg først er aktivert så skal det så lite stimuli til før hodet blir kaos. Så bort med det. 

Men ja, Maten er foreløpig i sjakk, jeg har ikke vært sulten så sitter fremdeles bare med en kopp kaffe med melk. Målet er å spise meg skikkelig mett før minsten må i seng klokka 19 sånn at jeg ikke blir fristet til å gå på en matsmell sent på kvelden😅 Vi får se hvordan det går... Det er når jeg er alene på kvelden at jeg blir min egen verste fiende.

Jeg tror jeg skal prøve å ringe en venn i dag også, presse meg litt på det sosiale som det snart gror spindelvev på.

Here we go😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit :klem3: Her er vi en gjeng som støtter oss gjennom både gode og dårlige perioder. Felles for mange av oss er at vi sliter eller har slitt med mat. Noen har også andre utfordringer, og vi hjelper og støtter hverandre gjennom ukene som går. Det som er deilig her er at du kan skrive "anonymt", og det er da lettere å dele problemer og tanker vi sliter med.

Det vi alle vil er jo å få en bedre hverdag med mer aktivitet og kunne ta sunne valg når det gjelder mat. Noen overspiser, og noen "craver" hele tiden.

Selv overspiste jeg, og da gjerne på helt feil mat. Har nå holdt på i snart 2 år, og føler selv jeg har kommet langt. Det har vært oppturer og nedturer i denne perioden. Både på grunn av dødsfall i familie, sykdom og ikke minst sprekker innimellom når det gjelder maten.

Det viktigste er å bestemme seg - jeg måtte gjøre det. Og ikke minst akseptere at det er en livsstilsendring, og ikke slanking. Vi ønsker å bli sunnere utgaver av oss selv. Både i forhold til aktivitet/trening og hva vi putter i munnen.

Ikke ha dårlig samvittighet hvis du ikke får trent en dag. Det er de små skrittene i riktig retning som er de viktigste. Det å gjøre små endringer fremover og få disse inn i hverdagen før du gjør nye ting. 

Mange her skriver at dette er en maraton og ikke en sprint. Det er helt riktig. Vi skal jo ikke gjøre noe i løpet av kort tid, men vi skal endre livsstilen vår for alltid. Det er fullt mulig, men ikke alltid like enkelt. Går du på en sprekk, så tenk at dette var bare en liten endring i planen din - og så fortsetter du som planlagt. Det er ikke noe nederlag, det er bare en liten "dump" i veien videre.

For meg i starten var det viktig å holde et jevnt blodsukker. De første ukene veide jeg alt jeg spiste for å få en oversikt over mange kalorier jeg puttet i meg i løpet av en dag. Nå gjør jeg ikke det lenger, for jeg vet jo sånn ca. hva jeg kan spise. I starten spiste jeg 4 mindre måltider hver dag, men nå gjør jeg det på en annen måte for vekten stagnerte. Så finn din vei, og gjør det som fungerer for deg og din kropp :klem3:

Og husk, vi er mange her som heier på deg 👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (10 timer siden):

Velkommen hit :klem3: Her er vi en gjeng som støtter oss gjennom både gode og dårlige perioder. Felles for mange av oss er at vi sliter eller har slitt med mat. Noen har også andre utfordringer, og vi hjelper og støtter hverandre gjennom ukene som går. Det som er deilig her er at du kan skrive "anonymt", og det er da lettere å dele problemer og tanker vi sliter med.

Det vi alle vil er jo å få en bedre hverdag med mer aktivitet og kunne ta sunne valg når det gjelder mat. Noen overspiser, og noen "craver" hele tiden.

Selv overspiste jeg, og da gjerne på helt feil mat. Har nå holdt på i snart 2 år, og føler selv jeg har kommet langt. Det har vært oppturer og nedturer i denne perioden. Både på grunn av dødsfall i familie, sykdom og ikke minst sprekker innimellom når det gjelder maten.

Det viktigste er å bestemme seg - jeg måtte gjøre det. Og ikke minst akseptere at det er en livsstilsendring, og ikke slanking. Vi ønsker å bli sunnere utgaver av oss selv. Både i forhold til aktivitet/trening og hva vi putter i munnen.

Ikke ha dårlig samvittighet hvis du ikke får trent en dag. Det er de små skrittene i riktig retning som er de viktigste. Det å gjøre små endringer fremover og få disse inn i hverdagen før du gjør nye ting. 

Mange her skriver at dette er en maraton og ikke en sprint. Det er helt riktig. Vi skal jo ikke gjøre noe i løpet av kort tid, men vi skal endre livsstilen vår for alltid. Det er fullt mulig, men ikke alltid like enkelt. Går du på en sprekk, så tenk at dette var bare en liten endring i planen din - og så fortsetter du som planlagt. Det er ikke noe nederlag, det er bare en liten "dump" i veien videre.

For meg i starten var det viktig å holde et jevnt blodsukker. De første ukene veide jeg alt jeg spiste for å få en oversikt over mange kalorier jeg puttet i meg i løpet av en dag. Nå gjør jeg ikke det lenger, for jeg vet jo sånn ca. hva jeg kan spise. I starten spiste jeg 4 mindre måltider hver dag, men nå gjør jeg det på en annen måte for vekten stagnerte. Så finn din vei, og gjør det som fungerer for deg og din kropp :klem3:

Og husk, vi er mange her som heier på deg 👍

Hei! Tusen takk for den fine meldingen fra deg!❤️

Jeg har jobbet med vekten hele livet føles det som, siden tenårene. Er nå i midten av 30 og tenker det bare blir viktigere og viktigere å ta vare på kroppen for å holde den gående så lenge som mulig.

Men det er hardt og jeg har ikke klart det så langt, det faller alltid tilbake. Nå er det mange år siden jeg klarte å gå ned mye i vekt sist, vekten har bare gått oppover... Spesielt etter jeg fikk barn! Men jeg gir som du ser ikke helt opp😅

De siste månedene har jeg lekt meg litt med fasting samtidig som målet er å spise så sunt som mulig. Annet enn det følger jeg ingen diett, men bare prøver å spise så sunt jeg kan innen tidsrommet jeg spiser. Jeg har ikke så kontroll på det enda, men det går fremover litt og litt. Og i dag var en god dag🥳

Jeg ser frem til å lese mer her inne og følge med på dere andre som jobber med det samme, det er motiverende å lese😄

Tusen takk for gode råd på veien, jeg er så klar for en bedre hverdag!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en (ganske) bra dag!😄

20 minutter på ellipsemaskinen - 5,1 km og 577 kalorier forbrent.

20 minutter lett yoga og tøying.

15 minutter stille meditasjon.

Jeg har klart å holde meg til 1700 kalorier, men har spist potetgull og sjokolade. Klarer liksom ikke å få en dag hvor jeg får til både treningen, holde kalorinivået nede OG spise sunt😅

Men dette er bedre enn en dag uten trening, med usunn mat OG overspising. Så jeg synes det er en bra dag!

Og jeg har klart å regulere følelsene godt i dag selv i stressende situasjoner, det er et viktig prosjekt for meg som sliter mye med nervene.

Vaske vinduer har jeg gjort i dag og! Ikke måte på... Alle monner drar😆

SÅ! Er fornøyd med dagen og nå er jeg i gang med dagens siste prosjekt: LEGGE MEG TIDLIG👌

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag!

Kom meg sånn passe gjennom helgen. Spiste godteri, men delte med mann og barn og overspiste ikke.

I dag har jeg også gjort mitt for en bedre hverdag:

- 20 min på ellipsemaskinen - 4,9km og 554 kalorier forbrent.

- 20 minutter yoga og tøying.

- 15 minutter stille meditasjon.

I helga har jeg hatt problemer med å sove. Har ikke sovet skikkelig på tre netter og det begynner å ta på. Jeg våkner og føler meg lys våken flere ganger gjennom natta. Jeg pleier ikke ha problemer med å sove, men de siste dagene har jeg nok hatt ekstra mye nerver. Jeg klarer ikke roe dem ned selv med flere runder meditasjon gjennom dagen. Det er frustrerende å gå rundt som en nerveklump. I går var jeg i tillegg stuptrøtt da jeg la meg, men heller ikke det var nok.

Jeg aner grunnen til stresset og må forsøke å finne en løsning på det, forhåpentligvis får jeg løst litt opp i det i dag.

Det er så vanskelig å være flink med maten når det er kaos i hode og kropp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du har vært kjempeflink til å trene og det er bra 👍 For meg har det vært viktig å kunne "skeie ut litt" i helgene med litt godteri/snacks. Ikke sånn overspising, men hvis jeg skulle nekte meg alt hele tiden ville jeg ikke klare det. Men samtidig må jeg ikke la helgen bli 3-4 dager, men holde meg til 1-2 dager max. Når jeg har gjort det sånn syns jeg ukene er enklere å klare også.

Skjønner at det vanskelig med mat når hodet og kroppen ikke spiller på lag. Håper du finner ut av det sånn at du får litt mer ro. Har du prøvd med turer i skogen for eksempel med en lydbok eller musikk du liker på øret? Det gir meg en veldig ro i hodet og kroppen samtidig som jeg får rørt meg.

Lykke til videre :klem3:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 26.9.2023 den 13.58):

Syns du har vært kjempeflink til å trene og det er bra 👍 For meg har det vært viktig å kunne "skeie ut litt" i helgene med litt godteri/snacks. Ikke sånn overspising, men hvis jeg skulle nekte meg alt hele tiden ville jeg ikke klare det. Men samtidig må jeg ikke la helgen bli 3-4 dager, men holde meg til 1-2 dager max. Når jeg har gjort det sånn syns jeg ukene er enklere å klare også.

Skjønner at det vanskelig med mat når hodet og kroppen ikke spiller på lag. Håper du finner ut av det sånn at du får litt mer ro. Har du prøvd med turer i skogen for eksempel med en lydbok eller musikk du liker på øret? Det gir meg en veldig ro i hodet og kroppen samtidig som jeg får rørt meg.

Lykke til videre :klem3:

Takk for motiverende melding😄❤️

Ja, jeg tenker nok det er en lur idé for min del også å unne meg det jeg liker i helgene, men øve på å ikke overspise. For det er jo ikke noe koselig å skulle gå hele tiden og nekte seg selv alt som er godt. Så jeg skal øve på det å unne meg litt godt uten at det blir for mye og ødelegger fremgangen🙏

Jeg elsker å gå i skogen! Men jeg har en så forferdelig bøyg å kjempe med for tiden hvor nervene får taket på meg og jeg blir så stressa av å være ute blant folk... Og rundt her er det masse folk, så dørstokkmila er lang og jeg blir allerede nok stressa av de gangene jeg MÅ ut i løpet av dagen for å handle eller hente unger😅 Men det er absolutt noe jeg har på agendaen å øve på, for det er herlig å være i skogen❤️😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uka har startet bra, selv om det fortsatt er en del å jobbe med både med den fysiske og psykiske fremgangen... Men små glipp her og der og at ikke alt er perfekt har ikke noe å si. Det viktigste er at kroppen og hodet sakte men sikkert blir sterkere.

Mandag:

- Ellipsemaskinen: 20 minutter - 4,9 km, 554 kalorier forbrent.

- 20 minutter yoga og tøying.

- 15 minutter stille meditasjon.

- Flink med maten, mye grønnsaker og ikke noe snacks eller overspising.

Tirsdag:

- Ellipsemaskinen: 20 minutter - 5,1 km, 573 kalorier forbrent.

- 20 minutter yoga og tøying

- 15 minutter stille meditasjon

- Flink med maten, samme som mandag, mye grønnsaker og ikke noe overspising!

Onsdag:

- Ellipsemaskinen: 20 minutter - 5 km, 567 kalorier forbrent.

- 20 minutter yoga og tøying

- 15 minutter stille meditasjon

- Flink med maten på dagen, mye grønnsaker, men på kvelden gikk jeg på en smell med en pakke riskaker og mangosorbet😒

Torsdag (i dag):

- Ellipsemaskinen: 20 minutter - 5 km, 569 kalorier forbrent.

- 20 minutter yoga og tøying

- 15 minutter stille meditasjon

- Faster fremdeles nå klokka 11.00, og skal lage sunn lunsj snart. Håper jeg klarer å holde meg til sunn mat denne dagen. I morgen skal jeg på vekta, så det motiverer litt!😊

Jeg merker treningen GODT på kroppen. Ser ikke veldig mye forskjell enda (startet treningen for ca. en måned siden), men merker det godt at jeg ikke er like sliten og tung i kroppen, og kondisen er merkbart forbedret. 

Jeg kjenner det når jeg gjør yoga også at jeg klarer ting lettere enn før. Det kjennes så utrolig godt å ha litt mer kontroll over kroppen enn at den bare er en muskelløs klump med fett😆 Så det motiverer til å fortsette!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillasliv skrev (2 timer siden):

Takk for motiverende melding😄❤️

Ja, jeg tenker nok det er en lur idé for min del også å unne meg det jeg liker i helgene, men øve på å ikke overspise. For det er jo ikke noe koselig å skulle gå hele tiden og nekte seg selv alt som er godt. Så jeg skal øve på det å unne meg litt godt uten at det blir for mye og ødelegger fremgangen🙏

Jeg elsker å gå i skogen! Men jeg har en så forferdelig bøyg å kjempe med for tiden hvor nervene får taket på meg og jeg blir så stressa av å være ute blant folk... Og rundt her er det masse folk, så dørstokkmila er lang og jeg blir allerede nok stressa av de gangene jeg MÅ ut i løpet av dagen for å handle eller hente unger😅 Men det er absolutt noe jeg har på agendaen å øve på, for det er herlig å være i skogen❤️😊

Jeg skjønner det med at det er mange folk ute. Her er det heldigvis ikke så mange, så turene i skogen blir sånn litt "balsam for sjela" :D  Finnes det en sti i skogen som ikke er så populær i nærheten av der du bor? Trenger ikke være lang, du kan bare prøve å gå den flere ganger? At du slipper å gå i nærheten av mennesker for å komme dit?

De første gangene er det jo bare det å komme i gang som teller. Ikke hvor mye du gjør eller hvor langt du går 💕

Og det å bekjempe overspising er viktig. Jeg trente på å legge ned kniv og gaffel for hver bit i starten. Sånn at jeg spiste mye saktere og kjente etter når jeg egentlig var mett.

Lykke til 💕

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Velkommen hit til samfunnet vårt! Som Wit skriver så er vi en liten gjeng som holder sammen her. Vi er mange i samme båt, som syns det er veldig greit å ha noen og dele opp- og nedturer med.

Når man leser dagbøkene til folk her, så innser man at man ikke er alene. Utrolig mye likt går igjen, i form av følelser, hvordan livet har vært, vanskelig forhold til kropp og mat, noe overspising, trening osv. Så utrolig greit å ha likesinnede rundt seg.

Jeg syns du virker veldig reflektert og flink! Bare det å være i så mye aktivitet, wow, det brukte jeg noen måneder på å klare... Jeg startet min livsstilsendring i januar i år, og det går sakte, men sikkert fremover. Men jeg har lært akkurat det i prossessen hittil - at dette tar tid. Det tok mange år for meg å legge til meg uvanene (og kilo) jeg har i livet mitt nå, så det er ikke rart at det tar noe tid å kvitte seg med det også.

At du ikke er på en diett er en positiv ting. Det har du kanskje prøvd før? Det ligger virkelig noe i det at dersom man ønsker andre resultater enn man har fått før, så må man gjøre noe annet enn det man har gjort før. Jeg syns det hørtes skummelt ut å slippe opp regler, ja/nei-mat og sånt, men det har virkelig vært befriende. Ingen diett som jeg kan falle av, og måtte atter igjen "starte på nytt". Nå er det bare livet mitt.

Lykke til videre, og med veiedag i morgen :klemmer:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 28.9.2023 den 13.14):

Jeg skjønner det med at det er mange folk ute. Her er det heldigvis ikke så mange, så turene i skogen blir sånn litt "balsam for sjela" :D  Finnes det en sti i skogen som ikke er så populær i nærheten av der du bor? Trenger ikke være lang, du kan bare prøve å gå den flere ganger? At du slipper å gå i nærheten av mennesker for å komme dit?

De første gangene er det jo bare det å komme i gang som teller. Ikke hvor mye du gjør eller hvor langt du går 💕

Og det å bekjempe overspising er viktig. Jeg trente på å legge ned kniv og gaffel for hver bit i starten. Sånn at jeg spiste mye saktere og kjente etter når jeg egentlig var mett.

Lykke til 💕

Vi har en fin runde man kan gå her, men må gjennom sentrum og det er ofte en del folk som går den turen😅 Men det er jo noe jeg må øve på, eksponere meg mer for folk for å komme over nervene. Men én ting om gangen😆

Å unngå overspising er virkelig ikke lett... Det var et lurt triks du har med å legge ned kniv og gaffel for hver bit. Det tror jeg faktisk jeg skal forsøke! Kanskje jeg blir mer bevisst spisingen og å kjenne etter når jeg har fått nok.

Takk for motivasjonen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 28.9.2023 den 13.30):

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Velkommen hit til samfunnet vårt! Som Wit skriver så er vi en liten gjeng som holder sammen her. Vi er mange i samme båt, som syns det er veldig greit å ha noen og dele opp- og nedturer med.

Når man leser dagbøkene til folk her, så innser man at man ikke er alene. Utrolig mye likt går igjen, i form av følelser, hvordan livet har vært, vanskelig forhold til kropp og mat, noe overspising, trening osv. Så utrolig greit å ha likesinnede rundt seg.

Jeg syns du virker veldig reflektert og flink! Bare det å være i så mye aktivitet, wow, det brukte jeg noen måneder på å klare... Jeg startet min livsstilsendring i januar i år, og det går sakte, men sikkert fremover. Men jeg har lært akkurat det i prossessen hittil - at dette tar tid. Det tok mange år for meg å legge til meg uvanene (og kilo) jeg har i livet mitt nå, så det er ikke rart at det tar noe tid å kvitte seg med det også.

At du ikke er på en diett er en positiv ting. Det har du kanskje prøvd før? Det ligger virkelig noe i det at dersom man ønsker andre resultater enn man har fått før, så må man gjøre noe annet enn det man har gjort før. Jeg syns det hørtes skummelt ut å slippe opp regler, ja/nei-mat og sånt, men det har virkelig vært befriende. Ingen diett som jeg kan falle av, og måtte atter igjen "starte på nytt". Nå er det bare livet mitt.

Lykke til videre, og med veiedag i morgen :klemmer:

Tusen takk!😄❤️

Det er veldig motiverende og fint å lese i dagbøkene her og se fremgangen til andre, men også innse at andre også møter på utfordringer, faller litt av vogna og må kjempe seg i gang igjen. Akkurat som du sier. Jeg falt helt av i helgen faktisk, OG i går😅 Men i dag har jeg klart å klatre opp på hesten igjen. Jeg la også godt merke til denne helgen hvor seig og dårlig kroppen og hodet ble etter å ha spist dårlig. Så jeg håper jeg husker den følelsen godt til neste gang det usunne frister😆

Ja, jeg går heller ikke på noen diett. Det er som du sier - jeg har prøvd det før. Det er noe befriende med å kunne spise hva man selv ønsker, men velge sunne matvarer og unngå å overspise. Så får jeg se hvordan denne metoden fungerer, men det er jo akkurat det at det ikke er like lett å "feile" når man spiser litt friere. Ukedagene har i alle fall stort sett gått ganske OK, men helgene er vanskelige og denne uka rant det som sagt over til mandag også. Men nå er jeg i gang igjen!

Tusen takk for velkomsthilsen!❤️ Jeg gleder meg til å utforske mer her inne😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh! Denne helgen gikk ikke så veldig bra. Jeg hadde planer om å kunne kose meg LITT fredag og lørdag, innenfor rimelighetens grenser, men det tok litt av og rant til og med over til i går også. Så jeg klarte ikke å trene i går engang fordi kroppen føltes så slapp og hodet var ikke med. 

MEN, denne helgen har gjort meg enda mer bevisst på hvor mye det går utover psyken min når maten er dårlig. Ikke fordi jeg blir sint på meg selv, men fordi jeg fysisk ikke føler meg i form og derfor blir trøtt i hodet og på dårlig humør. På fredag følte jeg meg HELT TOPP fordi treningen og maten hadde vært på plass hele uka, mens i helgen og i går følte jeg meg rett og slett helt forferdelig i hodet og kroppen.

Så i dag klarte jeg å klatre opp på hesten igjen!🥳

- Fastet frem til klokka 11.00

- lagde sunn lunsj med mye grønnsaker

- 20 minutter på ellipsemaskinen - 574 kalorier forbrent

- Yoga, tøying og meditasjon.

Jeg gikk også på vekten på fredag, da viste den 127 kg altså 1,8 kg ned. Det var jo helt supert, men den vekta er nok tilbake igjen etter denne helga. MEN, jeg tar utgangspunkt i 127 kg og skal da forsøke å havne under dette på fredag igjen.

Dette skal gå bra!🙏

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig velkjent! Ingen tvil om at hodet og kropp sier i fra når den får mat som ikke er bra for den... akkurat som den sier i fra når den får gode ting også. Jeg har i mange år f.eks overspist taco på fredagskvelden. Elsker jo taco, det er jo kjempegodt! Men har lært i løpet av året her at porsjon 2 ikke er like god, og i alle fall ikke porsjon 3. Angret så og si alltid etter inntak av det, i det jeg blir slapp, tung, trøtt osv. I løpet av dette året har jeg lært meg å nyyyte ca. 1 1/2 porsjon, og for en forskjell. Jeg blir mett, fornøyd, glad og energisk. Ofte hopper jeg ut av sofaen utover kvelden fordi jeg har lyst til gå en kveldstur eller litt yoga på gulvet 😅 Tenk at det er mulig da! Absolutt ikke behov for å kutte ut fredagstacoen, men er noe med mengden...

Hurra for en herlig vektnedgang på deg :duskedame:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (18 timer siden):

Utrolig velkjent! Ingen tvil om at hodet og kropp sier i fra når den får mat som ikke er bra for den... akkurat som den sier i fra når den får gode ting også. Jeg har i mange år f.eks overspist taco på fredagskvelden. Elsker jo taco, det er jo kjempegodt! Men har lært i løpet av året her at porsjon 2 ikke er like god, og i alle fall ikke porsjon 3. Angret så og si alltid etter inntak av det, i det jeg blir slapp, tung, trøtt osv. I løpet av dette året har jeg lært meg å nyyyte ca. 1 1/2 porsjon, og for en forskjell. Jeg blir mett, fornøyd, glad og energisk. Ofte hopper jeg ut av sofaen utover kvelden fordi jeg har lyst til gå en kveldstur eller litt yoga på gulvet 😅 Tenk at det er mulig da! Absolutt ikke behov for å kutte ut fredagstacoen, men er noe med mengden...

Hurra for en herlig vektnedgang på deg :duskedame:

Ikke sant! Det er jo veldig mye bedre å jobbe med å minne seg selv om hvor godt det føles når kroppen er i form, og huske på hvor kortvarig gleden med spisingen er og hvor kjipt det føles etterpå😬

Jeg tror jeg må vurdere hvor mye jeg egentlig kan tillate meg å vike fra hverdagsrutinen i helgene. Jeg har jo lyst på en balanse og å kunne få spise usunne ting også, men kanskje det for meg er bedre å tillate meg bittelitt en random gang i blant heller enn at helgen liksom skal være en ferie fra livsstilsendringen😅 At også helgen blir som hverdagene, men at jeg heller kan tillate meg en kjeks på en tirsdag om jeg plutselig skulle fått veldig lyst på det.

Man får lære mens man går, er ikke bare lett dette her😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillasliv skrev (58 minutter siden):

Jeg har jo lyst på en balanse og å kunne få spise usunne ting også, men kanskje det for meg er bedre å tillate meg bittelitt en random gang i blant heller enn at helgen liksom skal være en ferie fra livsstilsendringen😅 At også helgen blir som hverdagene, men at jeg heller kan tillate meg en kjeks på en tirsdag om jeg plutselig skulle fått veldig lyst på det.

Det er akkurat sånn jeg har gått igjennom dette året. Bort fra alt eller ingenting! At det er helt OK å takke ja til et lite kakestykke på jobb på en onsdag om en kollega har med f.eks. Det betyr ikke at alt er ødelagt, og trenger å kollapse av den grunn. Har jobbet litt med det, og i starten var det pittelitt vanskelig. Men samtidig mye lettere å holde ut enn de årene jeg har gått fra "skal ikke spise sukker mellom nyttår og påske" :roll: altså... det er oppskriften på fullstendig sprekk for meg. Som da kan vare i månedsvis. Hjelper ikke å gå ned x kilo på årets tre første måneder hvis jeg skal gå de opp igjen på de tre neste månedene. Så jeg har tillatt meg og spise alt jeg liker - men mye sjeldnere og i mye mindre mengde enn før. Har bestemt tidlig i uken at på lørdag skal jeg spise litt ostepop (f.eks, om det er det beste jeg vet av snacks). Åh som jeg har gledet meg da! Det er ikke forbudt (for da får jeg mer lyst på det, og sprekker). Men har fint klart å vente til lørdag da, for da vet jeg at jeg får. Og så heller jeg oppi en liten skål (type dessertskål), og koser meg glugg med hver enkelt bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 4.10.2023 den 11.10):

Det er akkurat sånn jeg har gått igjennom dette året. Bort fra alt eller ingenting! At det er helt OK å takke ja til et lite kakestykke på jobb på en onsdag om en kollega har med f.eks. Det betyr ikke at alt er ødelagt, og trenger å kollapse av den grunn. Har jobbet litt med det, og i starten var det pittelitt vanskelig. Men samtidig mye lettere å holde ut enn de årene jeg har gått fra "skal ikke spise sukker mellom nyttår og påske" :roll: altså... det er oppskriften på fullstendig sprekk for meg. Som da kan vare i månedsvis. Hjelper ikke å gå ned x kilo på årets tre første måneder hvis jeg skal gå de opp igjen på de tre neste månedene. Så jeg har tillatt meg og spise alt jeg liker - men mye sjeldnere og i mye mindre mengde enn før. Har bestemt tidlig i uken at på lørdag skal jeg spise litt ostepop (f.eks, om det er det beste jeg vet av snacks). Åh som jeg har gledet meg da! Det er ikke forbudt (for da får jeg mer lyst på det, og sprekker). Men har fint klart å vente til lørdag da, for da vet jeg at jeg får. Og så heller jeg oppi en liten skål (type dessertskål), og koser meg glugg med hver enkelt bit.

Ja, jeg er helt enig! Om jeg ikke tillater meg noe i det hele tatt så går jeg bare og tenker på det HELE tiden og det ender selvfølgelig med en sprekk når frustrasjonen blir for høy🤯🙈

Det blir nok en av de store oppgavene det... å finne balansen som gjør at jeg går ned i vekt, men ikke risikerer en stor sprekk hvor jeg gir opp. Nå er det jo helg igjen, så det blir spennende💪 Målet mitt er å ikke overspise slik som forrige helg😬

Jeg må lære meg selv opp til å glede meg over små porsjoner med godt. I hodet mitt så er det liksom alt eller ingenting, nesten så jeg ikke gidder ta den lille porsjonen fordi det ikke dekker behovet (en smule spiseforstyrret er jeg sikker på😅😅😅).

Men men! Øvelse gjør mester💪😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka her startet ikke noe bra, men endte ganske ok!

Forrige fredag veide jeg 127 kg, men klarte å skeie ut skikkelig både fredag, lørdag, søndag og mandag🤯 Så det var en kamp å skulle prøve å hente seg inn igjen til jeg skulle på vekta igjen i dag. Målet mitt var egentlig bare å klare å gå ned igjen det jeg hadde lagt på meg igjen over helga. OG det klarte jeg heldigvis, pluss 100 g😆

Vekta i dag: 126,9 kg

Det er vel ikke akkurat en seier😅 Men ned er ned!!

Ellers ble uka slik:

Tirsdag: Ellipsemaskin 20 minutter (574 kalorier forbrent), yoga og tøying, meditasjon og sunn mat uten å overspise.

Onsdag: Ellipsemaskinen 20 minutter (543 kalorier forbrent), yoga og tøying, meditasjon og sunn mat uten å overspise.

Torsdag: Ellipsemaskinen 20 minutter (571 kalorier forbrent), yoga og tøying, meditasjon og sunn mat uten å overspise.

Fredag (i dag): Ellipsemaskinen 20 minutter (553 kalorier forbrent), yoga og tøying og meditasjon. Nå er klokka 10.30 så jeg faster frem til 11-12 tiden og har planer om å lage sunn lunsj🙏

Treningen har gått veldig bra denne uka, jeg har klart å trene fire dager slik målet mitt er. Det som er litt demotiverende er at jeg opplever at jeg ikke klarer å presse meg like hardt når jeg er i kaloriunderskudd, men det er kanskje helt normalt. Det viktigste er jo at vekta går nedover.

Noe annet som har motivert meg denne uka er at mannen min fortalte at han nå ser det på meg at kroppen min har endret seg og ser sterkere ut. Det er motiverende for jeg ser det nesten ikke selv engang i speilet, og vekta står jo ganske stille😆 Så hurra for det!🥳

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er så demotivert i dag...

Jeg vet ikke hvorfor, men forrige uke og i dag klarte jeg ikke å trene like hardt som de tre ukene før der igjen. Jeg har trent like mange ganger alle ukene, men jeg ser jo på skjermen at jeg ikke klarer å presterer like mye. Jeg skjønner ikke hvorfor. Burde jeg ikke klare å presse meg selv hardere jo mer jeg trener? 

Det er hardere å starte treningsøkta nå også, jeg merker jeg gruer meg til å gå på ellipsemaskinen og jeg ser mer på klokka nå enn jeg gjorde før, for å se hvor mye det er igjen. For jeg har bare lyst til å bli ferdig. Kanskje det er derfor jeg presterer mindre også, fordi jeg er demotivert fra start?😣

I tillegg har jeg gått opp en hel kilo i løpte av helgen selv om jeg selv følte jeg ikke skeiet ut så alle verst... Vel vel💩 Jeg får mensen i dag eller i morgen da, kanskje det har noe å si også🤷‍♀️

Men jeg klarte uansett å karre meg til å trene i dag: 20 minutter på ellipsemaskinen og brant 553 kalorier. Men jeg orker ikke tanken på yogaen i tillegg så den dropper jeg rett og slett i dag.

Huff, jeg håper motivasjonen titter frem etter hvert😔 I mellomtiden får jeg bare stole på prosessen.

Endret av Lillasliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...