Gå til innhold

Dagbok om mye, men mest om helsa

Fremhevede innlegg

Skrevet
Amatariel skrev (På 19.9.2025 den 8.21):

Så fint å høre fra deg igjen :klemmer: Spesielt når det går så bra! Ingenting er bedre enn at man føler seg energifull og bra. Det er jo selve målet rett og slett ❤️

Så koselig med et svar fra deg😄 Det føles godt å være tilbake på rett spor igjen💪 Det er ganske utfordrende noen dager, men jeg forsøker hardt å minne meg selv på hvor kortvarig gleden over å spise noe usunt er🙈😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det siste du skriver over her er så viktig! Kortvarig glede vs langvarige helsefordeler! 🤩 Stå på, bra du er tilbake 😊

Skrevet

....og du? De aller fleste av oss som har vært på en slik vekt (vi har ganske likt utgangspunkt vi to), vil ha opplevd det du forteller om: lengre pauser med vektøkning, før vi henter oss inn igjen. Ikke gi opp! Til tross for følelsen av håpløshet (for det har ofte streifet meg gjennom årene, den der "er det virkelig mulig å gå ned og holde vekten fra et utgangspunkt på 40-50 kilo pluss") er jeg overbevist om at dette er mulig! Men for egen del har jeg jobbet mye med å akseptere at det vil ta tid. Iallefall når det gjøres på min måte med små endringer. 

Vi er verdt det, dette nye og lettere livet som møter oss underveis og i andre enden. Jeg tror jo vi bare lever denne ene gangen, og jeg er helt fullstendig innstilt på at jeg skal leve denne andre halvdelen av livet nærmere normalvektig enn de siste 20 årene ❤️

Jeg heier på deg 👏

Skrevet
Kvantesprang --> skrev (31 minutter siden):

....og du? De aller fleste av oss som har vært på en slik vekt (vi har ganske likt utgangspunkt vi to), vil ha opplevd det du forteller om: lengre pauser med vektøkning, før vi henter oss inn igjen. Ikke gi opp! Til tross for følelsen av håpløshet (for det har ofte streifet meg gjennom årene, den der "er det virkelig mulig å gå ned og holde vekten fra et utgangspunkt på 40-50 kilo pluss") er jeg overbevist om at dette er mulig! Men for egen del har jeg jobbet mye med å akseptere at det vil ta tid. Iallefall når det gjøres på min måte med små endringer. 

Vi er verdt det, dette nye og lettere livet som møter oss underveis og i andre enden. Jeg tror jo vi bare lever denne ene gangen, og jeg er helt fullstendig innstilt på at jeg skal leve denne andre halvdelen av livet nærmere normalvektig enn de siste 20 årene ❤️

Jeg heier på deg 👏

Tusen takk for så gode ord, det støtter veldig!❤️

Det kan ofte føles demotiverende nå som vekten har blitt så hør. Noen ganger kan jeg føle at jeg har ødelagt kroppen min så mye at den uansett aldri blir helt bra igjen, og da blir jeg så demotivert😅 Men så prøver jeg å huske på hvor deilig det er å gå på tur ute når pusten er bra og kroppen føles sterk, slik den gjør når jeg spiser sunt. Hvor mye lettere det er å ta på sko og sokker, bære datteren min når hun nekter å gå😂 Gå opp opp trapper, bære etc... Og ikke minst hvor stabilt humøret er uten sukker, noe som er viktig for ei temperamentfull dame som meg🤣

Heia oss! Heia oss! Vi fortjener absolutt å leve den andre halvdelen av livet sterke og sunne😊❤️

Skrevet

Jeg fortsetter på min reise uten sukker, melk, gluten eller hvete!

Jeg forsøkte å innføre litt melk til kaffen i noen dager, men matstøyet satte i gang for fullt etter et par dager... Så nå driver jeg å vender meg til svart kaffe... æsj😂 Jeg har før drukket mandelmelk, men det er jo prosessert så jeg må lære meg å unngå det også.

Jeg holder meg nemlig også unna alt prosessert samt frøoljer. 

Ikke en veldig lett reise, kan du si, men på en måte lettere fordi fraværet av alt dette gjør at matstøyet blir så og si borte.

MEN!!! Vekten går virkelig ikke ned i forhold til hvor streng jeg er med både mat og aktivitet nå😭 Nå ligger jeg på 128,3, det er ned bare 600 gram på ni dager det. Det er lite for ei stor dame som meg😑

Jeg kan jo bare håpe på at kiloene renner mer av med tiden. Jeg føler meg i alle fall i toppform💪 

• Hjerte 1
Skrevet
Kvantesprang --> skrev (På 27.9.2025 den 8.59):

De aller fleste av oss som har vært på en slik vekt (vi har ganske likt utgangspunkt vi to), vil ha opplevd det du forteller om: lengre pauser med vektøkning, før vi henter oss inn igjen. Ikke gi opp!

Jeg støtter veldig dette! 👏 Selv om det er demotiverende og du ikke får det tallet du ønsker på vekten Lillasliv, så ikke gi opp :klem:

Skrevet
Amatariel skrev (På 29.9.2025 den 14.08):

Jeg støtter veldig dette! 👏 Selv om det er demotiverende og du ikke får det tallet du ønsker på vekten Lillasliv, så ikke gi opp :klem:

Tusen takk for god motivasjon, Amatariel🙏 Man må bare forsøke å stole på prosessen, selv de dagene det klusser seg litt til🙈

Skrevet

Hei og hå, her er jeg igjen!

De siste 10 dagene har vært en berg og dalbane av emosjonelt kaos og varierende motivasjon. Hele fire dager har jeg veket fra dietten, spist godterier eller usunn mat... Men det har føltes helt uunngåelig. 

Ytre faktorer har herjet og jeg med min spiseforstyrrelse maktet ikke annet enn å regulere følelser med maten.

Men! Jeg lar meg ikke knekke av det. Og siden det var relative små mengder usunnheter hver gang har jeg fremdeles gått ned i vekt. Så sukkeret og det prosesserte har ikke gått så mye ut over vektnedgangen, men fy søren som jeg kjenner det i kroppen når jeg har vært uten så lenge!

Humørsvingninger som bare det, sover skikkelig dårlig, og i går hadde jeg en helt forferdelig hodepine hele dagen.

Men for en motivasjon det var å ha det så fælt! For sånn vil jeg ikke ha det😂

Men nå er jeg tilbake på rett spor, og har allerede gått to turer denne uken. Hurra! 

Vekta nå står på 126, 5. Så det blir vel 1,8 kg ned siden 27. september. Det er bra i seg selv!

Jeg bretter opp ermene og jobber på! 

Inget sukker, hvete, gluten, melk, frøoljer eller prosessert mat skal finne veien inn i min munn!💪

Skrevet

Off ja, den overgangsperioden er ikke grei! Det er også min motivasjon ofte... bare tanken på hvordan jeg har hatt det de to første ukene i januar i mange år før, er f.eks motivasjon for meg til å ikke gafle i meg alt mulig rart i jula.

Godt å høre at du har flott nedgang da! Å komme tilbake kan være tungt nok i seg selv, men hjelper veeldig på å gå riktig vei vektmessig i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...