Gå til innhold

Dagbok om mye, men mest om helsa

Lillasliv

Anbefalte innlegg

Jeg syns du er kjempeflink! :klem: Og tenker de tankene og følelsene du har er ganske normale. Spesielt rundt mensen-tiden.

Hvis jeg skal komme med noe innspill, så er kanskje min første tanke at du bør variere trimmen noe? Jeg hadde også garantert blitt lei og umotivert av å gjøre samme aktivitet flere dager på rad. Ellipsemaskin er jo kjempebra det, men når du har det fire dager på rad så skjønner jeg egentlig godt at du ser på klokken og lurer på når du blir ferdig. Så jeg ville ha gjort noen endringer der. Ikke to dager på rad med maskinen kanskje, og heller få inn andre aktiviteter. Bare en powerwalk kveldstur i frisk luft som erstatning kanskje? Kan også være veldig lurt med litt styrkeøvelser. Trenger absolutt ikke være mye, men bare noen øvelser et par ganger i uken. Man føler seg raskt bedre av det.

Ellers tenker jeg du bare bør fortsette slik du gjør - du er kjempeflink! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (20 timer siden):

Jeg syns du er kjempeflink! :klem: Og tenker de tankene og følelsene du har er ganske normale. Spesielt rundt mensen-tiden.

Hvis jeg skal komme med noe innspill, så er kanskje min første tanke at du bør variere trimmen noe? Jeg hadde også garantert blitt lei og umotivert av å gjøre samme aktivitet flere dager på rad. Ellipsemaskin er jo kjempebra det, men når du har det fire dager på rad så skjønner jeg egentlig godt at du ser på klokken og lurer på når du blir ferdig. Så jeg ville ha gjort noen endringer der. Ikke to dager på rad med maskinen kanskje, og heller få inn andre aktiviteter. Bare en powerwalk kveldstur i frisk luft som erstatning kanskje? Kan også være veldig lurt med litt styrkeøvelser. Trenger absolutt ikke være mye, men bare noen øvelser et par ganger i uken. Man føler seg raskt bedre av det.

Ellers tenker jeg du bare bør fortsette slik du gjør - du er kjempeflink! 

Tusen takk for veldig hjelpsomt forslag! Jeg trente 30 minutter styrke i dag i stedet for ellipsemaskinen og det var faktisk akkurat det som skulle til😆 Jeg hadde det veldig moro med å se at jeg klarte alle øvelsene mye bedre enn før jeg begynte å trene på ellipsemaskinen for en måned siden, så nå har jeg ny motivasjon! For eksempel. klarte jeg bare noen sekunder med planken før, men i dag holdt jeg den 1 minutt! Det var vilt morsomt å klare 🥳😆 Jeg skal absolutt bytte ut en eller to av dagene med ellipsemaskinen mot styrketrening. Takk for dytt i riktig retning😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil bare legge igjen litt spor her 🤩 synes du er kjempeflink!

Men vil bare si at syklus og hva man har å gi på trening henger mye sammen, dagene før mensen er som regel ganske lave energimessig og kanskje de dagene man heller prioriterer litt rolig trening, mens rundt eggløsning når man er mer energisk er tiden for mer tung styrke eller der man trenger det lille ekstra. I tillegg samler man gjerne på seg litt vann både ved menstruasjon og eggløsning. Det er veldig interessant med syklus, energinivå og trening, så om man tracker egen syklus litt så er det lettere å tilpasse treningen og øke sjansen for kontinuitet. Dagens nerd fra meg 😂 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnugg skrev (På 11.10.2023 den 9.30):

Hei! Vil bare legge igjen litt spor her 🤩 synes du er kjempeflink!

Men vil bare si at syklus og hva man har å gi på trening henger mye sammen, dagene før mensen er som regel ganske lave energimessig og kanskje de dagene man heller prioriterer litt rolig trening, mens rundt eggløsning når man er mer energisk er tiden for mer tung styrke eller der man trenger det lille ekstra. I tillegg samler man gjerne på seg litt vann både ved menstruasjon og eggløsning. Det er veldig interessant med syklus, energinivå og trening, så om man tracker egen syklus litt så er det lettere å tilpasse treningen og øke sjansen for kontinuitet. Dagens nerd fra meg 😂 

Tusen takk for innsikt! Jeg tracker med appen Flo, så nå skal jeg følge ekstra med i forbindelse med treningen👌I Går var jeg på dag 3 og slo faktisk rekorden min på ellipsemaskinen så ett eller annet skjedde med energien der😆 Men det kan jo selvfølgelig være andre ting som spiller inn også. Blir spennende å se litt mer på det😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka er mensen-uke og viljestyrken min til å holde meg unna godteri har sunket til et skamfullt nivå😳 Jeg mistenker PMS også nå fordi det er åpenlyst hvordan humøret mitt er selvdestruktivt og demonisk dagene før mens, mens det mirakuløst oppstår et helt annet energinivå etter mensstart🤯 Noe som har kommet etter jeg fikk barn, veldig merkelig.

Uansett! Veiedag... Gjenspeiler en uke uten kontroll. Gått OPP 200g de siste 7 dagene. Jaja...

Ellers har uka sett slik ut:

Mandag: 20 minutter ellipsemaskin (553 kalorier forbrent). Mye grønnsaker, og sunn mat hele dagen. 
Tirsdag: 30 minutter styrketrening, 20 min yoga/tøying og 20 minutter meditasjon. Mye grønnsaker, og sunn mat på dagen. Fikk mensen denne dagen og klarte selvfølgelig ikke holde meg unna verken sjokolade eller chips da kvelden kom🙄
Onsdag: 20 minutter ellipsemaskin (566 kalorier forbrent), 20 minutter yoga/tøying og 20 minutter meditasjon. Mye grønnsaker, og sunn mat på dagen, men igjen tok dyrehjernen over på kvelden og jeg spiste sjokolade (men mindre mengde og mer kontroll enn dagen før iallefall😆)
Torsdag: 20 minutter ellipsemaskin (586 kalorier forbrent NY REKORD!) Mye grønnsaker, og sunn mat på dagen, men på kvelden ble det fortært riskaker og sjokolade😭 MEN!! Jeg inviterte mannen min til å se en film med meg og dele porsjonen jeg hadde tenkt til å spise selv, og det er fremgang😅 Så da jeg spiste jeg under halvparten av det jeg hadde tenkt.

I dag (fredag) har jeg tatt en hviledag fra treningen. Jeg faster fortsatt nå klokka 11.15 og planen er å lage en sunn lunsj. Jeg håper så veldig at jeg klarer å holde meg i skinnet i dag og denne helgen! Jeg har lyst til å begynne å se resultater på vekta😔

MEN! Jeg ser resultater i speilet nå, uten tvil, så DET er jo noe😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag! 

Resultat: 126,7 kg.  
400 g ned fra forrige fredag, det er jo helt greit det selv om det ikke er så mye.

Denne uka har vært veldig fin treningsmessig, men mindre fin matmessig. Jeg ser uansett en forbedring fra tidligere, men jeg klarer altså ikke å gå en dag uten å spise noe som helst snop. Klarer ikke😭 Det eneste jeg kan prøve på er å ikke spise så mye ellers slik at kaloriene til slutt ikke overstiger, men jeg må seriøst få kontroll på dette.

Helgen gikk veldig fint! Mye bedre enn alle helgene før🥳

Uka ellers:

Mandag
- 20 minutter ellipsemaskin, 587 kalorier forbrent.
- 20 minutter yoga/tøying
- 20 minutter meditasjon
- Spiste masse grønnsaker, men skeiet ut med både pizza og is på kvelden😒

Tirsdag
- 20 minutter ellipsemaskin, 581 kalorier forbrent.
- 20 minutter meditasjon
- Spiste masse grønnsaker, men spiste også kjeks og snop i løpet av dagen😒

Onsdag
- 30 minutter styrketrening
- 20 minutter meditasjon
- Spiste sunn mat denne dagen, men husker ikke om jeg skeiet ut på kvelden...

Torsdag
- 20 minutter ellipsemaskin, 595 kalorier forbrent. NY rekord!
-20 minutter meditasjon
- Masse grønnsaker denne dagen også, men i tillegg nesten 500g is😭😬😣

Fredag (i dag)
Ingen trening i dag og faster fortsatt nå klokka 11. Har lite ork i kroppen, men jeg prøver å kvinne meg opp til å lage skikkelig og sunn lunsj.

Jeg håper helga går bra!!!💪🙏

Endret av Lillasliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvinnet meg opp og lagde lunsjen💪 Jeg har aldri vært spesielt flink eller glad i å lage mat, men de siste ukene har jeg kokkelert litt hver dag (enkle retter😅). Men hvordan å unngå at suppa skiller seg når jeg bruker kokosmelk, dét er et mysterium🤷‍♀️🙈20231020_115958.thumb.jpg.ace294ccc6aa878611037826e80ca367.jpg

Endret av Lillasliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 20.10.2023 den 13.18):

Så flink du har vært! :klemmer: Og kjempefin nedgang. Fortsett sånn!

Tusen takk!💪😄🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet nå kjenner jeg på søtsuget! Sånn plutselig en tirsdag klokka 12😵‍💫 Tror det var litt mye overvekt av grønnsaker i lunsjen og at den ikke mettet nok... Kanskje jeg burde spise litt til🤔 Klarer ikke tenke på noe annet enn potetgull🤯

Men jeg har så lyst til å være flink! For jeg sneik meg opp på vekta i dag og så at jeg endelig har gått ned litt. Jeg må klare å holde meg i skinnet til offisiell veiedag på fredag😆 Gurimalla så vanskelig det skulle være nå!

Hva kan man spise for å få vekk suget etter potetgull da? 

Wææ! Hælp🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt beste for å få bort søtsuget er å spise seg god og mett på ordentlig mat :nikke: Så om du bare spiste grønnsaker til lunsj kan det hende du trenger et mellommåltid som er litt proteinrikt. Jeg tar innimellom et par spekeskinkeskiver+osteskiver og ruller snackes på. Ellers er jeg veldig glad i en sånn liten protein-sjokoladepudding til tokaffen på jobb. Holder meg mett og alt av sug borte før middag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (20 timer siden):

Det absolutt beste for å få bort søtsuget er å spise seg god og mett på ordentlig mat :nikke: Så om du bare spiste grønnsaker til lunsj kan det hende du trenger et mellommåltid som er litt proteinrikt. Jeg tar innimellom et par spekeskinkeskiver+osteskiver og ruller snackes på. Ellers er jeg veldig glad i en sånn liten protein-sjokoladepudding til tokaffen på jobb. Holder meg mett og alt av sug borte før middag.

Tusen takk for tips!🙏😄 Jeg endte opp med å lage chips av speltlomper, det stagget suget helt og er i alle fall hakket sunnere enn vanlig chips😅20231024_131814.thumb.jpg.d492892f5f766b714dbf6799c5163052.jpg Men når kvelden kom var suget der for fult igjen!😫 Og så tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta en brødskive for å stagge det, men endte opp med å overspise skikkelig på brødskive🤯 Herlighet... men i dag hadde jeg gått ned 100 gram så leksa her er vel at jeg faktisk var veldig sulten og skulle ha spist mye mer i løpet av dagen!🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow det der så jo amazing ut 🤩 Gøy å prøve seg litt frem.

Greit å lære seg selv en liten lekse ja... jeg har også oppdaget at det er viktig å være mett. Når vi har suppe til middag f.eks, så er jeg nødt til å planlegge en god og ordentlig kveldsmat. Hvis ikke går jeg og fyser rundt i skapene, og da kan alt skje 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 25.10.2023 den 13.42):

Wow det der så jo amazing ut 🤩 Gøy å prøve seg litt frem.

Greit å lære seg selv en liten lekse ja... jeg har også oppdaget at det er viktig å være mett. Når vi har suppe til middag f.eks, så er jeg nødt til å planlegge en god og ordentlig kveldsmat. Hvis ikke går jeg og fyser rundt i skapene, og da kan alt skje 🤪

Jeg skal trene litt på dette merker jeg - forsøke å unngå å være for sulten når kvelden kommer. Jeg vet jo det hjelper om jeg får i meg en mettende lunsj, men så er ikke alltid energien til å lage noe ordentlig der😅 Må ta meg litt sammen... Ett steg av gangen🚶‍♀️😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag!

Resultat: 126,3 kg (400 g ned).

Det er helt OK det, men det ergrer meg at jeg snikveide meg på torsdag og fikk 125,9. Men jeg gikk på en smell torsdagskvelden med pizza og chips😩 For en runddans dette er...

Det er det samme gamle - treningen går supert, men jeg har ikke kontroll over maten. Det skjer så og si hver dag at jeg skeier ut med ett eller annet. Oftest klarer jeg å holde meg innenfor eller under kaloritaket, men jeg har så lyst til å ha helt sunne dager. Vel vel... Helgen gikk relativt greit, overspiste ikke noe særlig og gikk bare opp litt. Ellers ble uka slik:

Mandag: 
Trening:
- Ellipsemaskin 20 minutter, 595 kalorier forbrent.
- Yoga / tøying i 20 minutter.
Mat:
- Holdt meg under kaloritaket, men spiste både hamburgertallerken, vaniljeis og drakk pepsi max🙄
Mental trening:
- Meditasjon i 20 minutter.

Tirsdag:
Trening:
- Ellipsemaskin 20 minutter, 601 kalorier forbrent (Ny rekord!)
- Yoga / tøying i 20 minutter
Mat:
- Eneste dagen uten godteri! Men... Jeg var umettelig på kvelden og spiste åtte ÅTTE ÅTTE brødskiver. Merkelig nok hadde jeg gått ned 100 g dagen etter så hadde vel spist veldig lite ellers den dagen😶 Men herlighet liksom...
Mental trening:
- Meditasjon i 20 minutter

Onsdag:
Trening:
- Styrketrening 30 minutter
- Yoga / tøying 20 minutter
Mat:
- Denne dagen ble det spist både vaniljeis, riskaker med ost og soya sjokoladepudding🙄 Men var under kaloritaket.
Mental trening:
- Meditasjon i 20 minutter

Torsdag:
Trening:
- Ellipsemaskin 20 minutter, 525 kalorier forbrent.
- Yoga / tøying i 20 minutter.
Mat:
- Tok heeelt av. Pizza og chips. Eneste jeg kan skryte av er at jeg ikke spiste meg stappmett, men gikk absolutt over kaloritaket. 
Mental trening:
Meditasjon i 20 minutter.

Det er lett å se at maten fremdeles er en stor utfordring for meg. Jeg kjenner meg mye sterkere og friskere i kroppen etter 9 uker med trening 4x i uka, men ser det ikke på vekta. Ser det i speilet da, magemusklene holder magen mye mer oppe nå🤣 Men jeg VET dette hadde gått så enormt mye fortere om jeg fikk på plass maten nå også. At det skal være så vanskelig!!

Nå kommer helga! Jeg krysser fingrene og skal hente frem vilja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med nedgangen! :blomst: Skjønner dog det er irriterende å ikke gå mer ned når du var nær, men jeg hadde samme tilfellet forrige uke. For mye mat torsdagskveld gjør sitt utslag på vekta gitt.

Men du er kjempeflink! :klem:
Du sier at du så og si hver dag skeier ut ang. maten. Hva om du forsøker å fastsette de dagene i uka du kan det? Spise riktig på mandag, så planlegge at tirsdag kan du spise xx (det som trigger det, f.eks en sjokolade, et par pizzastykker, liten skål med potetgull e.l.). Så riktig på onsdag igjen, og litt utskeielse på torsdag. Kan i alle fall være en start. Det er helt urealistisk å tenke at man skal være superwoman og klare å stå i mot alt man har lyst på når man er i en sånn startfase med livsstilsendring. Det ender ofte bare med sprekker her og der.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Gratulerer med nedgangen! :blomst: Skjønner dog det er irriterende å ikke gå mer ned når du var nær, men jeg hadde samme tilfellet forrige uke. For mye mat torsdagskveld gjør sitt utslag på vekta gitt.

Men du er kjempeflink! :klem:
Du sier at du så og si hver dag skeier ut ang. maten. Hva om du forsøker å fastsette de dagene i uka du kan det? Spise riktig på mandag, så planlegge at tirsdag kan du spise xx (det som trigger det, f.eks en sjokolade, et par pizzastykker, liten skål med potetgull e.l.). Så riktig på onsdag igjen, og litt utskeielse på torsdag. Kan i alle fall være en start. Det er helt urealistisk å tenke at man skal være superwoman og klare å stå i mot alt man har lyst på når man er i en sånn startfase med livsstilsendring. Det ender ofte bare med sprekker her og der.

Vet du, det var ikke så dumt det der! Det skal jeg faktisk forsøke til uka. Om jeg tillater en liten utskeielse annenhver dag så tror jeg sannsynligvis jeg kan klare å holde meg på matta de dagene jeg ikke har lov🤔 Det er i alle fall verdt et forsøk! Takk for forslag!😄🙏

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeel... Vel, vel, vel...

Tja, hva skal jeg si? Denne uka gikk ikke på skinner. Mannen var bortreist, rutiner falt bort, dagene ble slitsomme, jeg ble lei og klarte ikke holde kontrollen over maten. 

Resultatet: 127,3 kg på vekta i dag og opp 1 kg fra forrige uke.

😭😭😭

Men jeg har ikke mistet motet og er fremdeles full av motivasjon for å hente meg inn igjen. Sånn her går det bare noen ganger, ikke noe annet å gjøre enn å komme seg opp på hesten igjen. Dette skal jeg klare! 

Slik ble uka:

Mandag:
Trening: 
- 20 minutter på ellipsemaskinen og 611 kalorier forbrent (ny rekord!)
- 40 minutter gåtur
- 25 minutter snømåking
Mat:
- Spiste ikke snacks/godteri, men usunn med pizza, pepsi max, brødskiver med syltetøy etc i stedet for sunnere alternativer. 
Mental trening:
- 20 minutter meditasjon

Tirsdag:
Trening:
- 2 x gåturer på 40 minutter hver
- 10 minutter snømåking
Mat:
- Huff... Sjokolade, sorbet, pizza, potetgull, doughnuts, karamell, pepsi max... HUUUFF!
Mental trening:
- Nope😞

Onsdag:
Trening:
- Nada😖
Mat:
- Fikk i alle fall i meg grønnsaker denne dagen, men også MASSE potetgull og iskrem...🙄
Mental trening:
- Niks😮‍💨

Torsdag:
Trening:
- 20 minutter på ellipsemaskinen, 595 kalorier forbrent
Mat:
- Fikk i meg grønnsaker denne dagen også, men også en bøtte sorbet og en hel pakke riskaker med ost😞
Mental trening:
- 20 minutter meditasjon

Fredag:
I dag startet jeg dagen med 20 minutter på ellipsemaskinen (585 kalorier forbrent), yoga/tøying i 20 minutter og 20 minutter meditasjon. God start på dagen! Nå klokka 11.00 skal jeg spise dagens første måltid og har laget grønnsakssuppe med bønner og linser. 

Nå er det snart helg og målet er "kos med moderasjon".

Forresten! Jeg tok på meg en jakke her om dagen som jeg ikke har brukt på et par måneder. Til min store overraskelse var den blitt skikkelig romslig! Sist jeg brukte den var den hakket for stram, mens nå var den veldig løs og ledig! Det er helt utrolig for jeg har virkelig ikke gått ned noe særlig i vekt, men det sier jo kanskje mye om hvor viktig det er å måle seg også, noe jeg jo ikke har gjort.

Jeg har tydeligvis gått ned mye mer enn det ser ut som på vekta. Det er ganske utrolig!!!😮

GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du prøvde den jakken og fant ut at du har mistet flere cm!! Det er jo egentlig mye mer vesentlig enn det tallet på vekta :nikke: Kjempebra! Men skjønner at det ikke er gøy å se oppgang på vekta da... det er veldig vanskelig å holde fokus når rutiner faller bort. Det er bare superviktig at man ikke straffer seg selv ekstra med å være sint og irritert på seg selv over at man "ikke klarte det". Å få oppgang på vekten er ikke noe krise, det er enda viktigere hva man gjør med det fremover. Bare se fremover og fortsett er en veldig god plan! :klemmer:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...