Gå til innhold

Universet er uendelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så vidt vi vet i alle fall. Hvor utrolig er ikke det? Men det er vanskelig å forestille seg at noe i det hele tatt kan være uendelig. Alt vi er kjent med har jo tross alt en ende. Hva tror du? Er universet uendelig eller er lever vi kanskje alle i en celle, hvor hvert solsystem er protoner og elektroner, som utgjør en svær levende masse? Kanskje lever det små mennesker inne i cellene våre? Og slik henger alt sammen på en uendelig måte?

Anonymkode: fb07d...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er sprøtt å tenke på at universet er uendelig stort alle veier. Og i det uendelige universet eksisterer det uendelig med solsystemer og planeter. Når vi begynner å telle så snakker vi billiarder bare av det vi kan "se", og som da er i "nærheten" av oss. Vi er garantert ikke den eneste planten med liv. Garantert. Tanken om alt dette er mystisk, skremmende og vakker på samme tid. 

Men kanskje er ikke universet uendelig? Det er bare vi som er små? Eventuelt at hva universet "stopper" i er helt utenfor vår forstand til å forstå. For mennesker er ikke alfa omega i sin intellekt. Det er ekstremt mye vi ikke vet, skjønner eller oppfatter. Ja, selv på jordkloden og rundt oss. 

Vitenskapen vi besitter er dessuten "ny". Dvs. den er bare 100-150 år gammel. Og hva er det i et universielt perspektiv? Ingenting. Ikke engang en muselort i havet. 

For øvrig er jeg fascinert av sorte hull. Hull midt i verdensrommet med enorm tildragsningskraft og som sluker enorme masser. 

Universet er så kompleks, uforståelig og sammensatt og det er umulig å forstå "hensikten". Hva har skapt det? Hvor kommer det fra? Hvorfor er det til? Hva er dette ment å være? Finnes det en større hensikt bak? Hvor startet det? Hvor ender det? Man kan jo bli gal bare av å filosofere rundt det. 

Og det er vel det som er meningen.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker sliter litt med konspetet "uendelighet" Det merker jeg  bare på meg selv det. Det er vanskelig å se for seg at noe er uendelig,men igjen ;  Hva er tid ? Det er ett menneskeskapt konsept. En måleenhet. Mange spennende teorier. Selv så liker jeg string teori da det åpner opp for multivers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ingen forskere som mener at universet er uendelig?

Anonymkode: 9b9b4...b8f

Jo. Det er det,men meningene her er også delte. Vi vet rett og slett ikke nok enda. Formen på universet har også mye å si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Mennesker sliter litt med konspetet "uendelighet" Det merker jeg  bare på meg selv det. Det er vanskelig å se for seg at noe er uendelig,men igjen ;  Hva er tid ? Det er ett menneskeskapt konsept. En måleenhet. Mange spennende teorier. Selv så liker jeg string teori da det åpner opp for multivers.

Tid er fryktelig spennende. For konseptet tid er som du sier er en menneskeskapt måleenhet utifra hvordan jorda beveger seg i forhold til seg selv og sola. Vi måler tilogmed avstander i tid. Lysår. Men er tid reellt? Det er lett å tenke at verden alltid går framover, men gjør den det selv om ting er i bevegelse? Det er fornuftig å tro det fordi noe har skjedd og noe vil skje, men når alt kommer til alt så har vi ikke universiell bevis for det. 

Ironisk nok eksisterer vi alltid i sanntid. Her og nå. Hva om vi alltid er her og nå, og dermed står stille på et sted der stillstanden er uendelig?

Multivers er også noe jeg er åpen for. Jeg har alltid kalt det dimensjoner. Og jeg liker å tro at døden markerer et skille i bevisstheten for dimensjoner. Vi vet ikke hva døden er, og vi vet faktisk heller ikke hva bevissthet er. Hva om bevisstheten din er uendelig den òg, som alt annet i universet? Det er opplagt rom for alle bevissthetene ettersom ting er uendelig. Uendelige mengder av bevisstheter som hopper inn og ut av skall for å leve et såkalt liv. Jeg vet ikke. Men jeg vet at jeg eksisterte ikke på det menneskeskapte årstallet 1980 i det skallet jeg har nå, og her sitter jeg i 2023 i høyst levende og bevisst form. Hvor kom jeg fra? Jeg skal vel antakelig tilbake dit jeg kom fra når jeg er død. En ny dimensjon. Jeg liker å tro at jeg (bevisstheten min) er så mye større og mer avansert enn kun "meg". Det er iallfall nettopp slike ting vi mennesker ikke evner å forstå.

Angående dimensjoner. Er sorte hull relevante for det? Vi vet ikke og vil nok aldri få vite. 

Mange teorier og mange diskusjoner, men fakta er vel at dette er langt utenfor vår forstand til å forstå. Og slik vil det forbli.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel ingen forskere som mener at universet er uendelig?

Anonymkode: 9b9b4...b8f

Det observerbare universet for oss mennesker er 93 milliarder lysår bredt. Det observerbare. Og det vi "ser" er sannsynligvis "ingenting" i universet. 

Debatten og teoriene om dette er høyst pågående i forskermiljøene, og det er mange som mener det er uendelig. Og så er det en definisjon rundt tall her også. Hvor høyt kan tallet bli før man kan kalle ting uendelig? 

Om universet er uendelig eller ikke vil vi dog aldri noensinne få svar på. Vi vil aldri klare å bevise eller motbevise påstanden.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universet kan ha mange rare "fasonger" uten å være uendelig. Til å bli svimmel av.

 

Anonymkode: d0cca...45e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så vidt vi vet i alle fall. Hvor utrolig er ikke det? Men det er vanskelig å forestille seg at noe i det hele tatt kan være uendelig. Alt vi er kjent med har jo tross alt en ende. Hva tror du? Er universet uendelig eller er lever vi kanskje alle i en celle, hvor hvert solsystem er protoner og elektroner, som utgjør en svær levende masse? Kanskje lever det små mennesker inne i cellene våre? Og slik henger alt sammen på en uendelig måte?

Anonymkode: fb07d...d7c

"Universet, en uendelighet av stjerner og planeter. Ingen vet hvor stort eller hvor gammelt det er. "

Anonymkode: 63340...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Universet kan ha mange rare "fasonger" uten å være uendelig. Til å bli svimmel av.

 

Anonymkode: d0cca...45e

Hvis universet har slike former som de viste i denne videoen - hva er det da som er utenfor disse formene?

 

Anonymkode: fb68a...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg resonerte meg frem til at dette var det mest logiske for 20 år siden. Var vanskelig å forestille seg i starten. Men nå har jeg blitt så vandt med tanken rundt dette at jeg ikke syns det er så imponerende. Ser selv på alt som overganger til noe annet, Ikke start og slutt. Zomer du inn på Kvarker "minste byggesten som vi har navngitt nå", så er den bygd opp av noe, som igjen er bygd opp av noe osv osv i det uendelige. Samme regla viss vi har mulighet å zome ut. Alt er byggestener for noe større/mindre. For alt jeg vet er hele universet en del av et atom, som igjen er en del av en hudcelle av en gigantisk kopi av meg. Som akkurat i samme øyeblikk som jeg skriver dette...gjør det samme. Men ja er spennende å tenke på.

Jeg påstår ikke at jeg har rett, men for meg er det mest logisk at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ødelegger hodet mitt er at vi ikke en gang har fundamentale koordinater for å ha viten om noe som helst, men limitert innenfor vår oppfattelse av tid og rom virker det som at fysikken er relativt stabil og det er betinget på at det i det hele tatt er noe som ekisterer på bakgrunn av hva mine individuelle sanser har tilgang til å syntetisere. 

Gitt dette så skal jeg oppleve at å stå opp om morgenen er viktig, at jobb er viktig, at familie og venner gir mening eller at livet eller døden har mening eller retning.

:lomvi:

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettere å se for meg at universet er uendelig i tid og rom enn at det har en ende i utstrekning og en start/slutt.

Men begge deler er så å si umulig å forstå, livet har heldigvis enda noen flere mysterier å by på :)

Anonymkode: 3d322...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Big Bang teorien oppstod universet fra et punkt. Det endrer volum med tiden, men er jo ikke uendelig. Selvsagt er det ingen som egentlig vet, men at universet vårt er endeløst er det ingen grunn til å tro.

Tid og lengde er forøvrig størrelser som hører til universet. De er og relative. Man kan eventuelt forestille seg at noe eksisterer på utsiden av universet vårt, men da gir hverken størrelse eller tid noen mening.

Anonymkode: 9b9b4...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I følge Big Bang teorien oppstod universet fra et punkt. Det endrer volum med tiden, men er jo ikke uendelig. Selvsagt er det ingen som egentlig vet, men at universet vårt er endeløst er det ingen grunn til å tro.

Tid og lengde er forøvrig størrelser som hører til universet. De er og relative. Man kan eventuelt forestille seg at noe eksisterer på utsiden av universet vårt, men da gir hverken størrelse eller tid noen mening.

Anonymkode: 9b9b4...b8f

Jeg synes denne er interessant: 

Sitat

- Det er ingenting som sier at universet ikke var uendelig allerede ved big bang, sier Raklev.

- Det var bare mindre på den måten at det som den gangen var en meter, har nå blitt enorme avstander på mange milliarder lysår.

https://forskning.no/astronomi-big-bang-universet/5-myter-om-big-bang/1730580

Alt er relativt. Og hva er egentlig lengde/avstander? Kan ting være "lite"/kompakt, og samtidig være uendelig? Ja. Og det er ingenting som tyder på at størrelse og tid gir mening i universet, annet enn at vi bruker det vi observerer her og nå med bestemte måleenheter.

For øvrig sier forskerne at det er ingenting som tyder på at universet har "en kant"/en slutt, og at det kan være uendelig. Et sirkelunivers f.eks er uendelig om det går rundt seg selv. 

Det er også interessant at galaksene står egentlig stille, det er universets bevegelse som drar galaksene ifra hverandre. Som rosiner i en bolledeig som hever.

Utover det er det greit å minne om at mye er bare teorier. Visstnok er the Big Bang en solid relativitetsteori med svært presise fysiske målinger og avanserte matematiske kalkulasjoner som forskermiljøene slår ring om. Teorien er "the one" i mangel på andre teorier som på samme nivå. Men teorien har også svakheter og forklaringsproblemer, og det er mange teorier som har vokst opp rundt the Big Bang-teorien som er spekulativ fordi det er "fornuftig". Svakheten i sistnevnte er at menneskelig fornuft kommer til kort når det er snakk om universet, for det er ekstremt mye vi ikke evner å vite og forstå, og som er utenfor våre sanseevner. Teoriene er også nye, dvs. rundt 100 år, og målingene har begrensninger. I f.eks år 2223 vil teoriene både med og rundt the Big Bang-teorien være totalt endret i møte med ny teknologi, nye målinger og nye kalkulasjoner. Så det vi betrakter som sannhet i dag er også noe som er i bevegelse. 

Jeg ønsker at jeg i mitt neste liv får en IQ, en forståelse og en evne til å bli astrofysiker. Fader det må være en spennende jobb!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Så vidt vi vet i alle fall. Hvor utrolig er ikke det? Men det er vanskelig å forestille seg at noe i det hele tatt kan være uendelig. Alt vi er kjent med har jo tross alt en ende. Hva tror du? Er universet uendelig eller er lever vi kanskje alle i en celle, hvor hvert solsystem er protoner og elektroner, som utgjør en svær levende masse? Kanskje lever det små mennesker inne i cellene våre? Og slik henger alt sammen på en uendelig måte?

Anonymkode: fb07d...d7c

Quantum boble som vil sprekke til slutt.

Big bang er bare ett resultat av casimir effekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bombasi said:

menneskelig fornuft kommer til kort når det er snakk om universet, for det er ekstremt mye vi ikke evner å vite og forstå, og som er utenfor våre sanseevner

Ja det er det ingen tvil om, egentlig er all fysikk som går utover vår sanseverden uforståelig for oss. Vi kan forstå kuler som kræsjer med hverandre med en gitt hastighet og vinkel, fordi vårt intellekt er laget for å få en forståelse av verden slik vi sanser den.

Men der stopper det. Vi kan ikke få en menneskelig forståelse av hva et foton er,  hvordan elektroner eksisterer i et atom, hvordan tid ikke eksisterer utenfor universet etc. etc.

Men moderne fysikk er egentlig ikke et forsøk på å få menneskelig "forståelse" for universet, det er i stor grad et forsøk på å gi en matematisk beskrivelse av hvordan ting fungerer. Man kan bli skuffet over dette, det ligger i vår natur å forstå ting på den måten vi forstår at kuler kræsjer og endrer retning. Samtidig er den matematiske beskrivelsen av universet utrolig kompleks, presis og vakker. Denne utrolig avanserte koden er universet, et sett med matematiske regler som alt følger. Nesten religiøst vil mange si.

Anonymkode: 9b9b4...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er dette den virkelige verden?

Anonymkode: 044ff...dee

Nei, det er den filmatiserte.

Anonymkode: b82a1...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...