AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #61 Del Skrevet 20. september 2023 Skriv ned alt du gjør når du er i praksis Legg fra deg mobilen Be om å få bytte kontakt(kanskje litt sent, men kan være verdt å prøve). Hadde selv en kontakt som var helt forferdelig i praksis, og det med å skrive ned alt jeg hadde gjort, hjalp veldig på. Kom med eksempler når du skal fylle ut vurderingsskjemaet. Ikke gjør at de har noe å ta deg på. Anonymkode: 790b3...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #62 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skriv ned alt du gjør når du er i praksis Legg fra deg mobilen Be om å få bytte kontakt(kanskje litt sent, men kan være verdt å prøve). Hadde selv en kontakt som var helt forferdelig i praksis, og det med å skrive ned alt jeg hadde gjort, hjalp veldig på. Kom med eksempler når du skal fylle ut vurderingsskjemaet. Ikke gjør at de har noe å ta deg på. Anonymkode: 790b3...2da Bytte veileder tenker du på? Da ville jeg i såfall byttet avdeling/sykehjem. Har hørt om flere som har gjort det før. Føler jo på en måte at hun «herser» med meg, og det er ikke greit. Jeg blir bare fryktelig usikker og psykisk nedbrutt av alt dette. Anonymkode: 96cda...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #63 Del Skrevet 20. september 2023 Dersom jeg blir sykepleier, så skal jeg aldri behandle noen sånn! For meg så er ikke dette måten å motivere noen for å gjennomføre en praksis i allefall. Anonymkode: 96cda...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #64 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som student i praksis er det viktig at du gjør et godt inntrykk. Ikke sitt med mobilen selv om andre gjør det. Ta initiativ, vis at du er villig til å gjøre det lille ekstra. Husk at du har en annen rolle enn de som er ansatt der. Vær bevisst på din rolle. Anonymkode: 5c4c7...20e Dette gjør at jeg er SÅ glad jeg er ferdig med å være student i praksis. Hatet praksis og dette var grunnen. Alltid være på, alltid følge regler ingen andre måtte følge, alltid vise initiativ, gjøre drittoppgaver og jobbe uten lønn. Det var så sinnsykt demotiverende. Anonymkode: 790b3...2da 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 20. september 2023 #65 Del Skrevet 20. september 2023 Knoot skrev (1 time siden): Dette er ikke greit. Du er ikke der for å jobbe. Dette skal du rapportere til studiestedet ditt. Du skal ikke ha ansvar for pasienter alene. Mener du virkelig at en 3-årsstident, ellwr 1-årsstudent for den del, ikke skal kunne ta en klokke alene? Dette er en selvsagt del av det å re student. En skal vise utvikling og kunne jobbe selvstendig. Ikke fordi de skal jobbe, men fordi de skal lære å jobbe selvstendig 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #66 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette gjør at jeg er SÅ glad jeg er ferdig med å være student i praksis. Hatet praksis og dette var grunnen. Alltid være på, alltid følge regler ingen andre måtte følge, alltid vise initiativ, gjøre drittoppgaver og jobbe uten lønn. Det var så sinnsykt demotiverende. Anonymkode: 790b3...2da Det er akkurat sånn jeg føler at det er nå 😕 Hadde jeg vært ufin mot pasienten eller gått ut over mine ferdigheter, så er det greit med advarsel. men jeg vet at jeg er hyggelig, imøtekommende og blid mot pasientene, og spør om ting jeg er usikker på. Så syns rett og slett behandlingen jeg her fått på dette stedet er urimelig, og det er veilederen min sin skyld. I dag satt jeg til og med og forsøkte å lese meg opp på demens og helsefremmede tiltak for å tenke ut noe jeg kan gjøre i praksis, men mistet fullstendig motivasjon etter at læreren min ringte. Anonymkode: 96cda...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #67 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Virker mere som at de rett og slett ikke liker meg der 😕 hadde forstått hvis jeg hadde gjort noe graverende feil, men det har jeg ikke. Anonymkode: 96cda...4d0 Det er jo litt rart om ingen på en arbeidsplass liker deg, om du oppfører deg eksemplarisk selv? Legg bort mobilen og hør med veileder hva du må forbedre for å ikke stryke. Å stryke i praksis er jo veldig kjedelig og unødvendig, så lenge du kan gjøre noe med det. Anonymkode: d8825...515 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #68 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette gjør at jeg er SÅ glad jeg er ferdig med å være student i praksis. Hatet praksis og dette var grunnen. Alltid være på, alltid følge regler ingen andre måtte følge, alltid vise initiativ, gjøre drittoppgaver og jobbe uten lønn. Det var så sinnsykt demotiverende. Anonymkode: 790b3...2da Praksis er jo så viktig for å finne ut om man passer i yrket og om det er noe for enn selv. I tillegg gjør praksis det enklere å plassere teorien riktig. Anonymkode: d8825...515 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #69 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo litt rart om ingen på en arbeidsplass liker deg, om du oppfører deg eksemplarisk selv? Legg bort mobilen og hør med veileder hva du må forbedre for å ikke stryke. Å stryke i praksis er jo veldig kjedelig og unødvendig, så lenge du kan gjøre noe med det. Anonymkode: d8825...515 De har ingen grunn til å ikke like meg, men av og til er det bare kræsj, og det tror det har vært for min del nå 🙈 Ja, har svært lite lyst til å møte opp i morgen, men må vel bare prøve å finne motivasjon et sted. Anonymkode: 96cda...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 20. september 2023 #70 Del Skrevet 20. september 2023 Topsi skrev (14 minutter siden): Mener du virkelig at en 3-årsstident, ellwr 1-årsstudent for den del, ikke skal kunne ta en klokke alene? Dette er en selvsagt del av det å re student. En skal vise utvikling og kunne jobbe selvstendig. Ikke fordi de skal jobbe, men fordi de skal lære å jobbe selvstendig Innlegget var skrevet før jeg skjønte at hun gikk på 3-4 års studie. Hvis dette var 1 års praksistudie så er det problematisk at de levner studenten til å gjøre jobben som ansatte har ansvaret for, det var ihvertfall slik det fremsto for meg. Som student skal du oppsøke lærende situasjoner, ikke springe etter klokker som ringer med mindre det er en pasient du har ansvaret for eller har som læringscase. Denne grensen kan være tynn, men den er satt der av universitetene for å påse at praksisplasser ikke utnytter studenter som arbeidskraft, for det har ihvertfall tidligere vært et stort problem. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #71 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Praksis er jo så viktig for å finne ut om man passer i yrket og om det er noe for enn selv. I tillegg gjør praksis det enklere å plassere teorien riktig. Anonymkode: d8825...515 Trenger ikke å belære meg hvorfor praksis er viktig, jeg vet det er viktig det er lov å hate det fordiom. Utrolig glad jeg er ferdig med de greiene der. Anonymkode: 790b3...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #72 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg har ingenting å bidra med her, men jeg lurer så veldig på det betyr å ta en klokke? Anonymkode: d0ce9...1c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #73 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ingenting å bidra med her, men jeg lurer så veldig på det betyr å ta en klokke? Anonymkode: d0ce9...1c7 Det betyr at man går inn til pasienten som trykker på alarmen/drar i alarmsnora si og undersøker hva de ønsker hjelp til. Må ofte ha hjelp på do, hente noe å drikke, vondt noe sted osv… Anonymkode: 13e65...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #74 Del Skrevet 21. september 2023 Velkommen til arbeidslivet (selv om du har praksisplass), det er ganske tøft i dag. Dokumenter alt, og følg prosedyren til en av debattantene her (be om begrunnelse for stryk, plan for oppfølging, vær i kontakt med skolen osv. - skriftlig). Formaliser det hvis det blir et problem. La det også være en liten leksjon av arbeidslivet nå til dags - det er fiendtlig, og ledelsen (evt. veiledere o.l.) er ofte dine motstandere. Man må rett og slett lære seg å stå i det, ta mange kamper (men de riktige kampene) med dokumentasjonen i orden, og påklage påstander som ikke blir dokumentert fra ledelsen/veileder. Anonymkode: 58061...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #75 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Velkommen til arbeidslivet (selv om du har praksisplass), det er ganske tøft i dag. Dokumenter alt, og følg prosedyren til en av debattantene her (be om begrunnelse for stryk, plan for oppfølging, vær i kontakt med skolen osv. - skriftlig). Formaliser det hvis det blir et problem. La det også være en liten leksjon av arbeidslivet nå til dags - det er fiendtlig, og ledelsen (evt. veiledere o.l.) er ofte dine motstandere. Man må rett og slett lære seg å stå i det, ta mange kamper (men de riktige kampene) med dokumentasjonen i orden, og påklage påstander som ikke blir dokumentert fra ledelsen/veileder. Anonymkode: 58061...4df Nei, ikke helt enig med deg! Har jobbet flere andre steder, og ikke opplevd liknende altså men jeg skal prøve å snu dette til noe positivt, og ta det som en erfaring. Anonymkode: 96cda...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #76 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 22.04): De har ingen grunn til å ikke like meg, men av og til er det bare kræsj, og det tror det har vært for min del nå 🙈 Ja, har svært lite lyst til å møte opp i morgen, men må vel bare prøve å finne motivasjon et sted. Anonymkode: 96cda...4d0 Du krisemaksimerer veldig, det er snakk om tre uker 😂 Du holder da vel ut tre uker. Du har fått mange råd her! Uten å jobbe i helsevesenet kan jeg si helt generelt: - LEGG BORT MOBILEN. Sjekk den i matpausen, ikke ellers. - Ingenting å gjøre? Du sier du spør hva du skal gjøre. Legg energi og smil inn i spørsmålet! Og gjør det du blir bedt om. Neste gang du ser en slik oppgave ugjort, gjør du den. - VIRKELIG ingenting å gjøre? Rydd! Rydd vekk kaffekopper, papirer, rusk og rask som måtte hope seg opp. Fyll opp lagre (f eks teposer, bleier, håndsprit, hva dere måtte ha) - Les fag, noter erfaringer. Spør kollegene om praktiske problemstillinger for å lære. «Jeg så at pasient Nn var litt urolig. Synes det er vanskelig å vite hvordan man takler det. Hvordan pleier dere å gjøre det?» (eller du har sikker mer relevante og interessante problemstillinger) Spør hvor lenge folk har jobba der, hva de liker best med jobben, hva de skulle ønske var annerledes. I stedet for å glo på mobilen, lær noe. - Bruk tid med pasientene. Snakk, syng en sang, gjør noe de kan gjenkjenne og synes er hyggelig. - Ta initiativ! «Skal jeg rydde på skyllerommet? Jeg har litt ledig tid.» Anonymkode: 3ca06...0d0 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #77 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du krisemaksimerer veldig, det er snakk om tre uker 😂 Du holder da vel ut tre uker. Du har fått mange råd her! Uten å jobbe i helsevesenet kan jeg si helt generelt: - LEGG BORT MOBILEN. Sjekk den i matpausen, ikke ellers. - Ingenting å gjøre? Du sier du spør hva du skal gjøre. Legg energi og smil inn i spørsmålet! Og gjør det du blir bedt om. Neste gang du ser en slik oppgave ugjort, gjør du den. - VIRKELIG ingenting å gjøre? Rydd! Rydd vekk kaffekopper, papirer, rusk og rask som måtte hope seg opp. Fyll opp lagre (f eks teposer, bleier, håndsprit, hva dere måtte ha) - Les fag, noter erfaringer. Spør kollegene om praktiske problemstillinger for å lære. «Jeg så at pasient Nn var litt urolig. Synes det er vanskelig å vite hvordan man takler det. Hvordan pleier dere å gjøre det?» (eller du har sikker mer relevante og interessante problemstillinger) Spør hvor lenge folk har jobba der, hva de liker best med jobben, hva de skulle ønske var annerledes. I stedet for å glo på mobilen, lær noe. - Bruk tid med pasientene. Snakk, syng en sang, gjør noe de kan gjenkjenne og synes er hyggelig. - Ta initiativ! «Skal jeg rydde på skyllerommet? Jeg har litt ledig tid.» Anonymkode: 3ca06...0d0 Mulig jeg krisemaksimerer, men føler meg så utrolig dum, er ikke vant til å få slik kritikk. Har brukt dagen i dag til å tenke, og ønsker å vise meg 100% fra min beste side de neste vaktene. Så får jeg bare håpe at det går fint. Jeg har hørt av andre sykepleiere, at det relativt vanlig med en kjip praksis. Tusen takk for gode tips ☺️ Anonymkode: 96cda...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #78 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du krisemaksimerer veldig, det er snakk om tre uker 😂 Du holder da vel ut tre uker. Du har fått mange råd her! Uten å jobbe i helsevesenet kan jeg si helt generelt: - LEGG BORT MOBILEN. Sjekk den i matpausen, ikke ellers. - Ingenting å gjøre? Du sier du spør hva du skal gjøre. Legg energi og smil inn i spørsmålet! Og gjør det du blir bedt om. Neste gang du ser en slik oppgave ugjort, gjør du den. - VIRKELIG ingenting å gjøre? Rydd! Rydd vekk kaffekopper, papirer, rusk og rask som måtte hope seg opp. Fyll opp lagre (f eks teposer, bleier, håndsprit, hva dere måtte ha) - Les fag, noter erfaringer. Spør kollegene om praktiske problemstillinger for å lære. «Jeg så at pasient Nn var litt urolig. Synes det er vanskelig å vite hvordan man takler det. Hvordan pleier dere å gjøre det?» (eller du har sikker mer relevante og interessante problemstillinger) Spør hvor lenge folk har jobba der, hva de liker best med jobben, hva de skulle ønske var annerledes. I stedet for å glo på mobilen, lær noe. - Bruk tid med pasientene. Snakk, syng en sang, gjør noe de kan gjenkjenne og synes er hyggelig. - Ta initiativ! «Skal jeg rydde på skyllerommet? Jeg har litt ledig tid.» Anonymkode: 3ca06...0d0 Forsiktig med punkt 4! Er selv en pratsom person og spørr iblant spørsmål kun for å ha noe å snakke om, selvom jeg vet svaret. Vi hadde inne en pas med en skjelden sykdom. Jeg spurte om dette og veileder tok senere opp at jeg var lite selvstendig som ikke evnet å lese meg opp på dette selv. Ved spørsmål om hvordan roe ned en spesifikk pas fikk jeg til svar at dette burde jeg vite som sykepleierstudent. Så slike spørsmål kan faktisk slå tilbake om du har en dårlig veileder. Anonymkode: c5394...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #79 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 19.20): Virker mere som at de rett og slett ikke liker meg der 😕 hadde forstått hvis jeg hadde gjort noe graverende feil, men det har jeg ikke. Anonymkode: 96cda...4d0 Det kan godt være at de ikke liker deg. Desto større grunn for å legge bort mobilen og fjerne alle faktorer de kan ta deg på. Å kjempe med; «jammen de andre gjør det også» er fånyttes. Anonymkode: eeb00...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 21. september 2023 #80 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forsiktig med punkt 4! Er selv en pratsom person og spørr iblant spørsmål kun for å ha noe å snakke om, selvom jeg vet svaret. Vi hadde inne en pas med en skjelden sykdom. Jeg spurte om dette og veileder tok senere opp at jeg var lite selvstendig som ikke evnet å lese meg opp på dette selv. Ved spørsmål om hvordan roe ned en spesifikk pas fikk jeg til svar at dette burde jeg vite som sykepleierstudent. Så slike spørsmål kan faktisk slå tilbake om du har en dårlig veileder. Anonymkode: c5394...2e1 😳 Da må veilederen ha vært veldig dårlig! En ting er at man kan lese seg opp på diagnoser, der kan det faktisk hende veileder svarte slik for ikke å blottstille egen uvitenhet. Som om det er pinlig eller noe. Man lærer jo ikke å roe ned en spesifikk pasient på studiet. Ja man kan lære teknikker, men akkurat her var det veldig bra du spurte da praksis er noe annet enn teori . Studenter som spør og graver, er nysgjerrige og interesserte. Mye lettere å veilede sånne. Min mening er at alle veiledere skulle hatt videreutdanningen i veiledning, den er nyttig og overkommelig. Og at veiledere særlig de med utdanning burde fått lønn for jobben de gjør opp mot studentene. Får det i kommunen jeg jobber. Da blir det til at du tar veildningsjobben mer alvorlig, du får tross alt lønn… og selvfølgelig er arbeidsforholdene også viktig, at man faktisk har tid til studenten. Høres ut som dette er et svakt punkt i «veiledningen» ts mottar. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå