Gå til innhold

Er tilliten din svekket overfor politikerne ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Etter Erna stengte landet og ønsket 100års hemmelighold for innsyn i begrunnelse for tiltak og hva som foregikk under koronaen fra mars 2020, så har jeg 0 tillitt.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan si at den ble gradvis svekket gjennom årene litt og litt, men de siste 2 årene har den rast sammen og er per i dag på nivå med Marianegropen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (3 timer siden):

Etter Erna stengte landet og ønsket 100års hemmelighold for innsyn i begrunnelse for tiltak og hva som foregikk under koronaen fra mars 2020, så har jeg 0 tillitt.

Men fikk hun det? Jeg husker saken,at jeg ble forferdet, men klarer ikke å huske om hun fikk det? Går ut fra at det er fordi hun ikke fikk siden jeg har fjernet det fra hukommelsen, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Det som skuffer meg mest er den totale kunnskapsløsheten hos de fleste av våre ministere når det gjelder det de skal forvalte. De kvoteres inn på grunn av kjønn, distrikt og politisk tilhørighet.

I Ap skal ikke minst AUF, kvinnenettverket og LO tilgodesees. Kunnskap og erfaring kommer da i annen rekke. De kunnskapsløse kvoterer hverandre og utnevner sine like kunnskapsløse venner til politiske rådgivere.

Endret av senior
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 timer siden):

Men fikk hun det? Jeg husker saken,at jeg ble forferdet, men klarer ikke å huske om hun fikk det? Går ut fra at det er fordi hun ikke fikk siden jeg har fjernet det fra hukommelsen, men...

Det ble redusert til "bare" 60 år. Husker ikke hvorfor, om det ble nedstemt, fikk masse kritikk eller hva, men forskjellen har vel liten praktisk betydning for de fleste av oss. Mulig Erna har ambisjoner om å fylle sin hundreogtrettiende butsdag og da kunne det jo lagt litt demper på stemningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (55 minutter siden):

Det ble redusert til "bare" 60 år. Husker ikke hvorfor, om det ble nedstemt, fikk masse kritikk eller hva, men forskjellen har vel liten praktisk betydning for de fleste av oss. Mulig Erna har ambisjoner om å fylle sin hundreogtrettiende butsdag og da kunne det jo lagt litt demper på stemningen.

Det var da enda godt. Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt. Og jeg er oppriktig bekymret over at om de ruller ut alle hybelkaninene på stortinget, er det ikke folk igjen der. Samtlige partier bruker all sin taletid på å skryte av seg selv, og kritisere de andre, når det i det hele tatt snakkes politikk. Men stort dett er de opptatt med å lyve, gråte og be om unnskyldning – og si: Det er ikke ulovlig! Når de gjør handlinger som vi alle vet at ikke er ok. Og det er alt fra aksjer til pendlerboliger, tafsing på ungdomspartiet på fest til å ansette sin bestevenn i lederverv. Må de få beskjed om alt som ikke er moralsk rett? Hva betaler vi dem for, om de ikke har grunnleggende moralske pass som de følger selv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, politiker er som folk flest. Med menneskelige styrker og svakheter. Er nok en seleksjon av dem som:

- Er sosialt intelligente og liker sosialt spill

- Er samfunnsangasjerte

- Har evne å interessere seg for mye rart

- Tåler å fatte avgjørelser om ting dem ikke kan så mye om

- Takler å kompromisse om egne verdier

- Liker makt og oppmerksomhet

Man må krysse av en hel del på den listen hvis man skal bli politiker.

Men ettersom politiker er mennesker, noe selektert, men mennesker med helt alminnelige svakheter så trenger dem et formelt og uformelt system rundt seg som hjelper dem å for eksempel ikke misbruke politisk makt. 

Her har vi en svakhet. Som er folkelighetskulturen rundt makten. Det er Erna og Jens. Det er kos i sofakroken. Det er dyrkning om at det er lov å være menneskelig å gjøre feil, og fjernelse av faktisk objektivt ansvar. 

"Dette er mitt fulle ansvar" 

"Hvilken negativ konsekvens har det for deg?" 

"Jeg liker ikke å si at jeg tar ansvar for noe som har gått galt, så det var kjipt å si" 

"Men ellers?" 

"Det er ikke mitt ansvar å vurdere om jeg skal ha tillit, det er mine kompiser som jeg har festet med de siste 30 årene som skal gjøre. Glemte jeg å si at dem føler seg avhengige av meg?" 

"Fint at vi kan politiker som bare er som folk flest. Kan du for resten komme med noen gode tips hvordan man klarer å få mest mulig på reiseregningen? Kanskje over et glass vin hjemme, lenge siden sist" 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dette handler i stor grad om at jeg ønsker at deres politiske engasjement skal være i bunnen når de stiller til valg, ikke et karrierejag. Sånn sett har jeg mye mer tillit til Støre enn de fleste andre.

Dessverre har også han tatt en god del ministre uten nevneverdig annen arbeidserfaring. Brenna, Trettebærstuen, Tajik, Borten Moe er eksempler på folk som fremstår som rene karrierepolitikere, og vi ser også hvordan de har utnyttet sin stilling. Det overrasker meg ikke. 

Erna Solberg klamrer seg nå til makta, og det er ikke tillitvekkende i mine øyne. I tillegg gikk hun sterkt i mot det jeg trodde var hennes og Høyres prinsipper under koronaen, noe som gjorde at det aldri for meg blir aktuelt å stemme Høyre igjen med henne som partileder.

Lokalpolitikere, om enn så amatørmessige noen av de kan vøre, innbyr ofte til mye mer tillit. For dem så fremstår sjansen for personlig vinning mindre.

Jeg savner genuint engasjement for saker og politisk syn i rikspolitikken, og ikke folk som sitter og øver inne one-linere med PR-folk i timesvis før debatter. 

Å klamre seg til makt etter store skandaler vitner om at politikken har blitt noe mer enn et midlertidig tillitsverv. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner noen som setter Norge før seg selv, noe som forsvant på 1980 tallet med Gro og Kåre. Politikerne som satt når oljeeventyret startet på 70 tallet, og bestemte at disse inntektene skulle komme befolkningen til gode. Det hadde ikke skjedd i dag, og kommer ikke til å skje med vind, sol og batterifabrikkene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lenge hadde veldig liten tillit til politikere, men at det skulle være så ille som dette overrasker selv meg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og nei.

Har aldri hatt særlig  tillit til topp politikerne. Den personlige misstilliten er ikke blitt større, men tilliten til systemet er blitt mindre.  

Det er ikke bare i politikken "faget" er erstattet av personlige ambisjoner. I etablerte bedrifter flyter lederne på tvers av bedriftene, mer enn noen gang, og faget er primært korttids profitt maksimering, ikke det som blir produsert. Over tid har denne kulturen filtrert inn en spesiell type mennesker, for å si det pent. Også i småskolene ser vi psykopatien ta rot; barn får i oppdrag å lage "bedrifter" heller enn å fordype seg i fag. Personlige ambisjoener er målet, fag er (til nød) middelet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (På 20.9.2023 den 17.51):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyre-ordforer-raser-ikke-tillit-til-noen/16059530/

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/GMlyz6/solberg-vil-innfoere-digital-hjemmehjelp-til-eldre

Det meste handler  om økonomi, og Igjenn har  en  skandale  ramlet utav  det politiske skapet, og eldreomsorg, naturkatastrofen Hans, m.m  som angår folk flest  i kvardagen er  satt på vent.

Nå skal vel   denne aksjesaken males igjennom den politiske kværne mange ganger, før den endeleg er smuldret opp..Når politikerne, og deres disipler  selve lager lover, og regler og  ikkje følger dem opp  svekker det  tilliten til politikerne.Det er grunn til å tru  politikerforakten brer om seg når  den ene politiske skandalen avløser den andre. Er storsamfunnet blitt så komplisert skrudd saman av lover å regler at  de  som lager,og vedtar  møter seg selve i døra. Eller kanskje  handler det om manglende kompetanse, og forståelse av  konsekvensene av lovene de selv vedtar.   

Hvorfor poster du en link om at eldre skal få hjelp til digital kompetanse?

Til saken: Ja, totalt sett har jeg mindre tillit. Da tenker jeg på alt fra pendlerboliger, tildeling av midler til venner, tyveri av solbriller og denne aksjehandlingen.

Kan det være så j... vanskelig å være litt ryddig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vet hva dere vil si nå, men jeg gadd faktisk ikke stemme denne gang fordi jeg følte det ikke var noe poeng. Det har aldri skjedd før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ikke mye tillit igjen, derfor gikk jeg inn i lokalpolitikken og fikk plass i kommunestyret, så i denne byen blir det oppvask, 😆 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 20.9.2023 den 18.04):

For å svare på overskriften alene; ja. Tilliten min til politikere er sterkt svekket. Jeg føler det har vært så mye tull med reiseregninger, pendlerboliger, aksjekjøp, habilitet og annet, at jeg er drittlei. 

Det virker som at med en gang de vinner valget, så glemmer de hvorfor de står der, og i stedet fokuserer på hvilke goder de selv kan dra nytte av. Så har de gjerne null praktisk erfaring i feltene de skal være med å bestemme over.

Når det er sagt, jeg kommer alltid til å bruke stemmeretten min, for den er jeg veldig takknemlig for, men jeg ønsker meg bedre politikere. Voksne personer med integritet og praktisk erfaring!

Bare JA! AKKURAT DETTE!!

Og på toppen av alt så føles det så pinlig på en måte: her har jeg messet til ungene mine om viktigheten av å bruke stemmeretten osv. Mitt yngste barn er 19 og kunne stemme for første gang i år. Kanskje derfor jeg føler det ekstra pinlig med solbrilletyveri, inhabilitet, aksjehandel osv 🙈🙈🙈🙄🙄

Endret av Eneri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så absolutt!  Jeg hadde vel ikke all verdens tillit fra før av, men de siste måneders avsløringer innenfor flere områder og partier, har gjort at tilliten nærmer seg et bunnivå. Det er bare trist og tragisk å se. Det er menneskelig å feile, men det som fremstår som bevisste handlinger i negativ forstand..gir meg frysninger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...