Gå til innhold

Kjøpe ny telefon - hva er lurest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Telefonen min (Iphone 11) har vært delvis ødelagt i noen måneder, og ble offisielt helt ødelagt i dag. Dermed står jeg uten en mobiltelefon per nå. Jeg har aldri hatt de nyeste eller beste Iphonene. Tidligere har jeg hatt Iphone SE, Iphone X demo som jeg kjøpte for 4500 kr og Iphone 11 som jeg kjøpte 3000 kr for av et familiemedlem for to år siden. 

Jeg fikk med meg at at de nyeste Iphone slippes ut på fredag den 22. og har derfor vurdert å kjøpe Iphone 15 Pro Max til kr 17 990. Det er en betydelig sum å bruke penger på, særlig når jeg gjør det så spontant. Det haster jo egentlig å skaffe meg en ny mobil, men er jo kjipt å ikke  kunne ringe folk, eller motsatt. Men går de noe særlig ned i pris de neste månedene, eller er de billigst med engang de slippes ut? Har også vurdert å kjøpe Iphone 14 pro Max, men den er bare 3000kr billigere så er ikke verdt å kjøpe den syns jeg. Tenker at hvis jeg først kjøper en ny mobil, så kjøper jeg den nyeste. 

Hva burde jeg gjør? Vente til den blir billigere, eller kjøpe Iphone 15 pro max på fredag?

Anonymkode: b9426...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du kun bruke den til å ringe med hadde jeg kjøpt en telefon til 2000 i stedet for å svi av nærmere 20000 for noe som gjør akkurat det samme...

Anonymkode: 47523...d41

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lurer på det samme her. Har en iphone8 og den passer ikke til IOS17 så kan jo ha den litt til og lurer litt på å kjøpe en Iphone SE som er rimeligere men risikerer jo at den også blir for gammel en dag. Vurderer også å slå til på en iphone 15 Pro men syntes det er dyrt for en mobil.

Anonymkode: d3051...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva burde jeg gjør? Vente til den blir billigere, eller kjøpe Iphone 15 pro max på fredag?

Den blir ikke billigere, de slutter stort sett å selge dem så fort neste modell kommer ut.

Anonymkode: fc524...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig en telefon til 18000 gjør, som en telefon til 3000 ikke gjør? Kjøpte en OnePlus Nord 2 for to år siden, og har igrunnen aldri følt at det er noe som mangler. Spiller dere mye grafikktunge spill? Ser de nå kommer med Resident Evil og Death Stranding på iPhone, men det høres bare knotete og ukomfortabelt ut å spille sånt på mobilen og ikke PS5.

Anonymkode: 9c3df...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Pro Max 14 når den kom ut, en kjempe telefon, men jeg har konstatert at disse gir minimalt igjenn relativt til prisen. Når en ser hva en kan få med eksempelvis Pixel 7a til 5500kr, så ser en hvordan en blir manipulert til og betale 3+ ganger prisen for nesten ingen merkbar forskjell. 

Endret av Gregarious
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøpe en Pro Max 14 når den kom ut, en kjempe telefon, men jeg har konstatert at disse gir minimalt igjenn relativt til prisen. Når en ser hva en kan få med eksempelvis Pixel 7a til 5500kr, så ser en hvordan en blir manipulert til og betale 3+ ganger prisen for nesten ingen merkbar forskjell. 

Endelig en som har sett lyset 🤣

Anonymkode: cb2f4...ad1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er det egentlig en telefon til 18000 gjør, som en telefon til 3000 ikke gjør? Kjøpte en OnePlus Nord 2 for to år siden, og har igrunnen aldri følt at det er noe som mangler. Spiller dere mye grafikktunge spill? Ser de nå kommer med Resident Evil og Death Stranding på iPhone, men det høres bare knotete og ukomfortabelt ut å spille sånt på mobilen og ikke PS5.

Ikke en dritt

Det meste fra Apple er det mest overprisa vrælet som finnes.

Jeg kjøpte min mobil i 2019 til 5000, den pisset på alt av iphone i samtlige tester markedet som kostet dobbelt så mye.

Apple kjøper hardware fra akkurat samme leverandører som alle andre, så de yter ikke noe bedre, så den eneste forskjellen er software.  Eller en nevneverdig forskjell er det, Apple pleier å lodde fast innmaten i mac osv slik at du ikke kan oppgradere den selv.

Anonymkode: f6316...633

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en toppmodell, så velg heller Samsung sin toppmodell. Samsung Galaxy S23 Ultra slår iPhone 15 Pro Max ned i støvlene på nesten alle parametere. De viktigste er ekstremt mye bedre kamera, raskere prosessor, bedre skjerm, bedre oppløsning, større batteri, raskere lading. 

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=12548&idPhone2=12024

Anonymkode: fbcec...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (7 timer siden):

Du får ikke kjøpt 15 pro max på fredag. Den er utsolgt og det er 5 ukers ventetid for de som bestiller den nå.

Det gjelder vel iphone 15 Pro og vil jeg tro..

Anonymkode: d3051...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke en dritt

Det meste fra Apple er det mest overprisa vrælet som finnes.

Jeg kjøpte min mobil i 2019 til 5000, den pisset på alt av iphone i samtlige tester markedet som kostet dobbelt så mye.

Apple kjøper hardware fra akkurat samme leverandører som alle andre, så de yter ikke noe bedre, så den eneste forskjellen er software.  Eller en nevneverdig forskjell er det, Apple pleier å lodde fast innmaten i mac osv slik at du ikke kan oppgradere den selv.

Anonymkode: f6316...633

Mitt inntrykk er at du får ca. det du betaler for. Apples telefoner til 18k ER betydelig bedre enn en OnePlus til 3k, men typisk på områder man ikke merker noe til. Å betale betydelig for ekstra ytelse gir jo mening i f.eks. en MacBook Pro eller for den saks skyld en iPad, men jeg sliter med å se vitsen på en telefon. Blir som å kjøpe en Ferrari for å rulle rundt i 30-sonen.

For noen er det kanskje et poeng i at kameraet er noe bedre, men forskjellen er ikke så stor, og selv de beste mobiltelefonene ligger langt bak et ti år gammelt systemkamera med et ok objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fountaine skrev (17 timer siden):

Du får ikke kjøpt 15 pro max på fredag. Den er utsolgt og det er 5 ukers ventetid for de som bestiller den nå.

seriøst? Da gikk planene mine i dass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

seriøst? Da gikk planene mine i dass..

Ja. Alt er utsolgt av 15-modellen. Ventetid på 4-5 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...