Gå til innhold

Når IVF ikke går som planlagt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen❤️

Ønsker å lette hjertet mitt litt her og kanskje andre har vært i samme situasjon som trenger å vite at de ikke er alene.

Kunne publisert i prøverør 2023 tråden, men syns det er dårlig med respons der inne og mulig denne tråden kan gjøre noen frustrert over valgene som er tatt osv.

Vi startet med IVF prosessen i slutten av august, først progynova tabletter så sprøyter og deretter uttak.

Fikk ut egg som ble befruktet og det så veldig fint ut.          Dagene etter uttak var for meg helt forferdelig, slet masse med kvalme, store smerter i ryggen, klarte ikke få i meg mat, sov maks 4t i døgnet og ble ekstremt sliten rett og slett.

Morgenen samme dag som innsett bare gråt jeg og tenkte hvordan i all verden skal jeg klare dette når kroppen allerede var så knekt etter hele prosessen.          Må også nevne at den uken jeg startet på progynova så var jeg gjennom en krevende prosess på sykehuset som også satte meg litt tilbake uten at jeg var helt klar over hvor mye det påvirket meg.

Vi dro til klinikken, fortalte situasjonen og bad om total frys slik at jeg kan komme litt ovenpå igjen. Fikk beskjed om at formen har en del å si for hvordan kroppen mottar embryoet, noe som betrygget meg om at vi hadde valgt det som er best for oss og vårt potensielle barn. Vi ønsker de beste mulighetene for at egget skal feste seg og dette var dessverre ikke tiden.

Sliter fortsatt med store smerter etter uttak og selv om eggstokkene ikke var ekstremt store (6,6cm) så var de store nok til at jeg får sterke ryggsmerter i tillegg til smertene i selve eggstokkene. Er også velsig hoven. Fikk beskjed om at de hadde veldig dårlig plass grunnet arrvev etter tidligere bukoperasjoner (6stk)

Når jeg eventuelt blir gravid så vil arrvevet gradvis tøye seg ut og går ikke fra 0 til 100 som etter uttak heldigvis.

Fikk en veldig hyggelig telefon etter møtet med klinikken, når vi var der hadde de egget klart for innsett og det var 2 egg de skulle følge med på utover dagen for å se om de ble gode nok til å fryses. 

Når jeg fikk telefon på ettermiddagen så var det 4 egg som kunne fryses, det vi egentlig skulle sette inn og 3 andre. Ble veldig lettet over at vi nå har 4 egg og med det flere sjanser om det ikke skulle klaffe første gang❤️

Planen nå er at jeg skal ruste meg opp til innsett i naturlig syklus når vi er klar for det😊 

Nå får kroppen hvile, slippe ekstra hormoner og komme deg igjen. 

Noen vil kanskje tenke at da ønsker vi oss ikke barn nok fordi vi ikke grep mulighet for innsett så fort som mulig, men saken er at vi ønsker oss et barn så veldig at vi er villig til å utsette innsett 2 - 3 mnd for at embryoet skal få de beste sjansene til å feste seg og bli vårt elskede barn❤️

IVF prosessen er beintøff, og har man mulighet og ønsker å komme seg litt etter det før man setter inn så er det helt lov❤️

Anonymkode: 45d56...134

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du har gjort det helt rett jeg! Bedre å vente til kroppen er mer på lag. Dumt å sette inn ett egg bare for å gjøre det når kroppen er skakkjørt  og potensielt "kaste vekk" ett helt supert egg ❤️ 

Anonymkode: 7eb5c...10b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 4 embryo🥰 Synes dette er et veldig fornuftig valg. Mye bedre å gjøre innsett når du/kroppen er klar☺️ Hadde jeg visst om muligheten for totalfrys, hadde jeg definitivt gått for det selv. Ble gravid med ferskforsøk, men endte dessverre i en SA i uke 7. På ultralyden så gyn. at eggstokkene fortsatt var veldig hovne etter uttaket flere uker tidligere. Dersom jeg må gjennom flere uttak, vil jeg vurdere totalfrys sterkt. 

Ønsker dere masse lykke til🤞🤞🤞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok totalfrys etter eget valg og ventet i fire måneder. Jeg orket ikke starte en graviditet bevisst på minus, hverken fysisk eller psykisk. Det handler ikke om at man ikke ønsker et barn sterkt nok. De færreste går gjennom egguttak og hormonene det medfører for gøy. Uansett, lille satt på første forsøk etter de fire månedene - og jeg er ganske overbevist det ikke ville gått om vi presset på rett etter uttak. 

Anonymkode: 5fa61...be3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fire embryo 🥰

Slik jeg ser det er det ingen motsetninger mellom sterkt barneønske og det å slite mentalt og/eller fysisk i IVF-prosessen. 

Vi måtte ta et års pause etter mange mislykkede forsøk og min kropp som var helt nedkjørt etter flere runder med ned- og oppregulering, overstimulering og noen små inngrep som jeg måtte gjøre for å bedre sjansene våre. 

Gjennom hele pausen opplevde vi å bli veldig mast på av de få rundt oss som vi hadde vært åpne med. «Skal dere virkelig gi opp?», «husk at du snart fyller 40» og lignende var kommentarene vi fikk, og selv om jeg forklarte at det var viktig for meg med tid til å hente meg inn igjen etter at kroppen hadde vært helt nedpå, så virket det ikke som om det gikk inn. 

Til slutt var det en venninne, som etter at jeg hadde avvist noen av hennes forslag om å starte igjen («du kan jo bare…») så smalt det til slutt fra meg at: når noen deler om vanskelige ting så betyr ikke det at de nødvendigvis vil ha råd eller tips, men først og fremst støtte. Og etter det ble det heldigvis litt mindre mas. 

Etter ett års grubling endte vi opp med eggdonasjon. Det var verken første, andre eller tredjevalg for oss, men fordi vi stod i en situasjon der kroppen min stadig responderte dårligere på behandlingen samtidig som at eggkvaliteten dalte, så landet vi på at det ble mest riktig for oss.

Sitter nå og ammer lillesøster, som lå på frys i nesten to år etter at vi satte inn storebror. 🥰 Jeg har på ingen måte glemt smertene og frustrasjonen fra IVF, den opplevelsen sitter i, men endelig så har jeg noe som veier opp og gjør det verdt det. 

Ønsker deg masse lykke til! 🥰

Anonymkode: 913fe...a94

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns du har gjort det helt rett jeg! Bedre å vente til kroppen er mer på lag. Dumt å sette inn ett egg bare for å gjøre det når kroppen er skakkjørt  og potensielt "kaste vekk" ett helt supert egg ❤️ 

Anonymkode: 7eb5c...10b

Tusen takk😊❤️ Setter utrolig pris på støtte❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jullemy skrev (11 timer siden):

Gratulerer med 4 embryo🥰 Synes dette er et veldig fornuftig valg. Mye bedre å gjøre innsett når du/kroppen er klar☺️ Hadde jeg visst om muligheten for totalfrys, hadde jeg definitivt gått for det selv. Ble gravid med ferskforsøk, men endte dessverre i en SA i uke 7. På ultralyden så gyn. at eggstokkene fortsatt var veldig hovne etter uttaket flere uker tidligere. Dersom jeg må gjennom flere uttak, vil jeg vurdere totalfrys sterkt. 

Ønsker dere masse lykke til🤞🤞🤞

Tusen hjertelig takk❤️ Så trist at du ikke visste om den muligheten😕 Kroppene våre går gjennom ekstremt mye og noen er i god form til å få satt inn, mens andre trenger litt tid. 

Jeg fikk beskjed om at eggstokkene ikke kom til å være normale igjen før om 5-6 uker, så tar tid å få dem ned til normal størrelse.

Ønsker deg også masse lykke til❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi tok totalfrys etter eget valg og ventet i fire måneder. Jeg orket ikke starte en graviditet bevisst på minus, hverken fysisk eller psykisk. Det handler ikke om at man ikke ønsker et barn sterkt nok. De færreste går gjennom egguttak og hormonene det medfører for gøy. Uansett, lille satt på første forsøk etter de fire månedene - og jeg er ganske overbevist det ikke ville gått om vi presset på rett etter uttak. 

Anonymkode: 5fa61...be3

Helt enig med deg, ønsker heller ikke starte en graviditet på minus, det er risikabelt også med tanke på om egget fester seg, ender i SA eller at man får en elendig graviditet. Så klart, noen sliter ekstremt under graviditet og er veldig miserable, om dette skulle ramme meg så ønsker jeg å være så rustet som mulig for å håndtere det på en god måte. 

Mange kvinner i min familie har spydd i 9mnd og vært kraftig redusert i graviditeten, jeg er ikke redd for at det skjer meg, men vet det er en mulighet og da vil jeg at kroppen skal være mest mulig rustet for det.

Syns det skal være opp til en hver kvinne i denne krevende prosessen såfremt man får velge om man vil fryse eller gå rett på innsett. Noen får kun mulighet for totalfrys grunnet overstimulering eller andre årsaker. 

Dessverre sitter noen med inntrykk av at da ønsker man det ikke nok hvis man velger å vente med innsett.. At man burde fullføre det man har startet på..

Det de ikke tenker på er at denne prosesser er forskjellig fra person til person. Noen syns sprøytene og uttak går knirkefritt, mens andre kan slite med en eller begge deler. For min del gikk sprøytene fint, uttaket ikke så fint og ble dårlig av progesteron støtten. 

Heldigvis halveres progesteron støtten ved fryseforsøk og jeg slipper kanskje bli så innmari dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen hjertelig takk❤️ Så trist at du ikke visste om den muligheten😕 Kroppene våre går gjennom ekstremt mye og noen er i god form til å få satt inn, mens andre trenger litt tid. 

Jeg fikk beskjed om at eggstokkene ikke kom til å være normale igjen før om 5-6 uker, så tar tid å få dem ned til normal størrelse.

Ønsker deg også masse lykke til❤️

Tusen takk♥️ Jeg fikk liksom bare satt opp en time til innsett, og tenkte derfor ikke noe over at jeg egentlig kunne ha fryst ned alle embryoene med en gang. Håper at jeg slipper flere uttak nå, men veldig nyttige erfaringer som har blitt delt her i tråden din. De tar jeg uansett med videre🙏😊 Oppdater gjerne etterhvert som du er i gang med innsett. Gleder meg til å følge din videre IVF-reise🤩🤞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gratulerer med fire embryo 🥰

Slik jeg ser det er det ingen motsetninger mellom sterkt barneønske og det å slite mentalt og/eller fysisk i IVF-prosessen. 

Vi måtte ta et års pause etter mange mislykkede forsøk og min kropp som var helt nedkjørt etter flere runder med ned- og oppregulering, overstimulering og noen små inngrep som jeg måtte gjøre for å bedre sjansene våre. 

Gjennom hele pausen opplevde vi å bli veldig mast på av de få rundt oss som vi hadde vært åpne med. «Skal dere virkelig gi opp?», «husk at du snart fyller 40» og lignende var kommentarene vi fikk, og selv om jeg forklarte at det var viktig for meg med tid til å hente meg inn igjen etter at kroppen hadde vært helt nedpå, så virket det ikke som om det gikk inn. 

Til slutt var det en venninne, som etter at jeg hadde avvist noen av hennes forslag om å starte igjen («du kan jo bare…») så smalt det til slutt fra meg at: når noen deler om vanskelige ting så betyr ikke det at de nødvendigvis vil ha råd eller tips, men først og fremst støtte. Og etter det ble det heldigvis litt mindre mas. 

Etter ett års grubling endte vi opp med eggdonasjon. Det var verken første, andre eller tredjevalg for oss, men fordi vi stod i en situasjon der kroppen min stadig responderte dårligere på behandlingen samtidig som at eggkvaliteten dalte, så landet vi på at det ble mest riktig for oss.

Sitter nå og ammer lillesøster, som lå på frys i nesten to år etter at vi satte inn storebror. 🥰 Jeg har på ingen måte glemt smertene og frustrasjonen fra IVF, den opplevelsen sitter i, men endelig så har jeg noe som veier opp og gjør det verdt det. 

Ønsker deg masse lykke til! 🥰

Anonymkode: 913fe...a94

Tusen hjertelig takk❤️😊

Helt enig❤️ For noen er prosessen mer krevende både psykisk og fysisk enn for andre. 

Det er selvfølgelig sårt å måtte ta pause og ikke bare kunne kjøre på, men for at barnet skal ha de beste sjanser så er det viktig at kroppen og psyken til mor takler graviditeten.

Trist å høre om de som var klar over hvilken prosess dere gikk gjennom maste og oppførte seg slik. Her er det ingen andre enn meg, mannen min og helsepersonell som vet at vi går gjennom dette. Vet det hadde blitt mye spørsmål og mas uansett om jeg hadde bedt om å slippe det. Fordelen er jo selvfølgelig at man slipper mas og spørsmål, ulempen er at jeg kun har mannen å snakke med, selv om han er helt fantastisk ❤️

Hyggelig å lese om dine 2 små som har kommet til verden❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...