Gå til innhold

Spørsmål fra ei som forbereder seg på prøving for første gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er et par i tidlig 30 årene som ikke har noen barn enda. Nå ønsker vi å prøve, men jeg har noen tanker og spørsmål som jeg ønsker å lufte.  

Jeg har gått på p-piller ( og senere minipiller) siden jeg var 14 år. Altså lenger enn jeg har vært uten piller. Vurderer derfor å kaste pillene nå, slik at kroppen kan begynne å "finne ut av" syklusen sin selv de neste månedene. Jeg kjenner ikke min egen syklus. Liker også tanken på kanskje mildere PMS uten de. 

Vi har pr dags dato ikke så ofte sex, maks en gang i uken, kanskje annenhver, plutselig to ganger ei uke og ingen uka etter. Dette er slik vi trives med å ha det. 
Det jeg lurer på er jo hvor sannsynlig det er at vi treffer akkurat og blir gravide med en gang. "Planen" er at jeg kan slutte på piller også venter vi noen måneder med å faktisk prøve/planlegge sexen 🙈 Det haster ikke for vår del å bli gravide - men blir vi det så er det hyggelig! 
Skjønner at dette er umulig å si, men kanskje noen har noen tanker å dele rundt det. I verste fall bruker vi kondom hvis vi skal vente litt til.

Dere som har vært gravide: gikk dere "inn for" prøving, eller bare hadde dere sex innimellom og ble gravide?

Hvordan kan jeg forberede meg og kroppen min best mulig? Lesestoff? Nettsider? 
Uten at jeg må følge og vise andre at jeg følger med på slikt (sosiale medier). 
Dette er vår private hemmelighet og reise inntil videre. 

Når bør jeg begynne å ta folsyre? 
Kan/bør jeg fortsette å ta vanlig omega 3? 

Jeg bruker også noen andre medisiner som legen sa at jeg bør slutte på når vi begynner å prøve, da bør jeg vel slutte på disse med en gang jeg slutter med minipillene, bare i tilfelle(?).. 

Når er det vanlig å ta kontakt meg fastlege eller jordmor når man er blitt gravid? 
Ber igjen om tips til nyttige informasjonskilder og gjerne apper etc. 😄 

Har du andre nyttige tips til ei som aldri har vært den typiske, klare mammaen, men som nå føler seg veldig klar for å utforske denne reisen? Som er rimelig blank på ALT.

Beklager rotete innlegg og mange (rare) spørsmål! 
Håper noen orker å svare på litt eller alt av det! 

Hilsen B 🌺 

Anonymkode: 970c7...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har tenkt å slutte på pillene og ha sex uten beskyttelse ville jeg sluttet på medisinen og begynt å ta folsyre selv om dere ikke aktivt går inn for «prøving». Jeg ble gravid den ene gangen vi ikke brukte kondom, ikke planlagt med andre ord. Så er absolutt godt mulig du blir gravid selv om dere ikke aktivt går inn for det

Anonymkode: 2e34b...91d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har tenkt å slutte på pillene og ha sex uten beskyttelse ville jeg sluttet på medisinen og begynt å ta folsyre selv om dere ikke aktivt går inn for «prøving». Jeg ble gravid den ene gangen vi ikke brukte kondom, ikke planlagt med andre ord. Så er absolutt godt mulig du blir gravid selv om dere ikke aktivt går inn for det

Anonymkode: 2e34b...91d

Ja, jeg er jo realistisk - det er jo mulig! Er nok lurest som du sier, å begynne på det med en gang i tilfelle 😊

- B 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør slutte nå. Du kan laste ned Flo appen og loggføre menstruasjonene dine då ser du om du har regelmessige menstruasjoner og ca når eggløsning er. Så kan en jo ha litt hyppigere sex akkurat den uka. Om du har sex annen hver dag ca så skal du i utgangspunktet treffe eggløsning, men hvis det ikke haster ville jeg bare fortsatt å ha sex etter lyst og la være å stresse.

Folat bør du bare begynne å ta når du slutter på pillene eller egentlig nå. Minst tre mnd før graviditet anbefales vel. 

Angående medisiner ta kontakt med fastlege slik at du er sikker på hvordan du skal trappe med/andre type medisiner og når. 
Ta kontakt når du har fått positiv test så får du time 😊

Anonymkode: 6f99b...d93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør slutte nå. Du kan laste ned Flo appen og loggføre menstruasjonene dine då ser du om du har regelmessige menstruasjoner og ca når eggløsning er. Så kan en jo ha litt hyppigere sex akkurat den uka. Om du har sex annen hver dag ca så skal du i utgangspunktet treffe eggløsning, men hvis det ikke haster ville jeg bare fortsatt å ha sex etter lyst og la være å stresse.

Folat bør du bare begynne å ta når du slutter på pillene eller egentlig nå. Minst tre mnd før graviditet anbefales vel. 

Angående medisiner ta kontakt med fastlege slik at du er sikker på hvordan du skal trappe med/andre type medisiner og når. 
Ta kontakt når du har fått positiv test så får du time 😊

Anonymkode: 6f99b...d93

Hei, tusen takk for nyttig og god informasjon! Det var lurt, da skal jeg laste ned app samt begynne med folat med en gang, så er det gjort 👍

Angående medisinene så sa legen det sist jeg var der at jeg skulle slutte med de når vi begynner å prøve. Så for sikkerhetsskyld dropper jeg de samtidig som jeg slutter på minipillene. 

Takk igjen for nyttig hjelp 😊

- B 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Vi er et par i tidlig 30 årene som ikke har noen barn enda. Nå ønsker vi å prøve, men jeg har noen tanker og spørsmål som jeg ønsker å lufte.  

Jeg har gått på p-piller ( og senere minipiller) siden jeg var 14 år. Altså lenger enn jeg har vært uten piller. Vurderer derfor å kaste pillene nå, slik at kroppen kan begynne å "finne ut av" syklusen sin selv de neste månedene. Jeg kjenner ikke min egen syklus. Liker også tanken på kanskje mildere PMS uten de. 

Vi har pr dags dato ikke så ofte sex, maks en gang i uken, kanskje annenhver, plutselig to ganger ei uke og ingen uka etter. Dette er slik vi trives med å ha det. 
Det jeg lurer på er jo hvor sannsynlig det er at vi treffer akkurat og blir gravide med en gang. "Planen" er at jeg kan slutte på piller også venter vi noen måneder med å faktisk prøve/planlegge sexen 🙈 Det haster ikke for vår del å bli gravide - men blir vi det så er det hyggelig! 
Skjønner at dette er umulig å si, men kanskje noen har noen tanker å dele rundt det. I verste fall bruker vi kondom hvis vi skal vente litt til.

Dere som har vært gravide: gikk dere "inn for" prøving, eller bare hadde dere sex innimellom og ble gravide?

Hvordan kan jeg forberede meg og kroppen min best mulig? Lesestoff? Nettsider? 
Uten at jeg må følge og vise andre at jeg følger med på slikt (sosiale medier). 
Dette er vår private hemmelighet og reise inntil videre. 

Når bør jeg begynne å ta folsyre? 
Kan/bør jeg fortsette å ta vanlig omega 3? 

Jeg bruker også noen andre medisiner som legen sa at jeg bør slutte på når vi begynner å prøve, da bør jeg vel slutte på disse med en gang jeg slutter med minipillene, bare i tilfelle(?).. 

Når er det vanlig å ta kontakt meg fastlege eller jordmor når man er blitt gravid? 
Ber igjen om tips til nyttige informasjonskilder og gjerne apper etc. 😄 

Har du andre nyttige tips til ei som aldri har vært den typiske, klare mammaen, men som nå føler seg veldig klar for å utforske denne reisen? Som er rimelig blank på ALT.

Beklager rotete innlegg og mange (rare) spørsmål! 
Håper noen orker å svare på litt eller alt av det! 

Hilsen B 🌺 

1. Det er ikke sikkert din PMS blir mildere uten p-piller, snarere tvert i mot gor noen, men inkludert.

2. Du kan logge din egen syklus i en app, for eksempel Flo. Da får du oversikt. Jeg gikk på minipiller og kom i normal syklus ganske raskt.

3. Hvor sannsynlig at dere treffer? Det kommer an på når du har eggløsning. Hvis dere har sex rundt dagene du kan ha eggløsning, og treffer eggløsning, er vel sjansen lik som for andre. Jeg mener det er mellom 20-30% sjanse for hver eggløsning eller noe sånt. Jeg of min partner årøvde å time sex rundt eggløsning. Vi brukte 9 mnd, men her er alle ulike. Noen er ekstremt fertile, andre bruker tid. 

4. Du bør høre på legen ang. medisiner, for der kan bare helsepersonell gi råd.

5. Det er lurt å begynne på folsyre ja. Du bør jo ha tatt det i minst en eller var det tre måneder før du blir gravid, så det er lurt å starte med det når du har tenkt å ha ubeskyttet sex.

6. Jeg tik kontakt med jm med en gang, fordi det kan være ventetid. Fikk time tundt uke 9. Lege kontaktet jeg ikke før jeg skulle ta noen nødvendige prøver.

7. Det finnes mange fine podcaster om graviditet og fødsel. Babyverden har en grei gjennomgang av svangerskapet uke for uke. Jordmorpodden er også bra. Selv likte jeg også fødepodden.

8. Forberedelser. Jeg ville prøvd å leve så sunt som mulig, uten å være fanatisk. Begynn å trene im du ikke gjør det, gå litt ned eller opp i vekt om du er over- eller undervektig.

Alkohol, tobakk og smertestillende som ibux kan redusere fertiliteten for begge, så det kan være lurt å begrense det. 

Snakk sammen om hvorfan dere blir når dere er redde, trøtte, sultne og veldig slitne. Være klare på hvilke forventninger dere har til hverandre både i graviditeten og som nybakte foreldre. Forbered dere på at et nyfødt baby innebærer en unntakstilstand (men også en veldig fin tid for de fleste) i en lengre periode. 

Og ellers: lev livet, vær gode mot hverandre og gled dere til å bli foreldre. Det er det beste som har skjedd meg. ❤️

Anonymkode: 2201e...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. Det er ikke sikkert din PMS blir mildere uten p-piller, snarere tvert i mot gor noen, men inkludert.

2. Du kan logge din egen syklus i en app, for eksempel Flo. Da får du oversikt. Jeg gikk på minipiller og kom i normal syklus ganske raskt.

3. Hvor sannsynlig at dere treffer? Det kommer an på når du har eggløsning. Hvis dere har sex rundt dagene du kan ha eggløsning, og treffer eggløsning, er vel sjansen lik som for andre. Jeg mener det er mellom 20-30% sjanse for hver eggløsning eller noe sånt. Jeg of min partner årøvde å time sex rundt eggløsning. Vi brukte 9 mnd, men her er alle ulike. Noen er ekstremt fertile, andre bruker tid. 

5. Det er lurt å begynne på folsyre ja. Du bør jo ha tatt det i minst en eller var det tre måneder før du blir gravid, så det er lurt å starte med det når du har tenkt å ha ubeskyttet sex.

6. Jeg tik kontakt med jm med en gang, fordi det kan være ventetid. Fikk time tundt uke 9. Lege kontaktet jeg ikke før jeg skulle ta noen nødvendige prøver.

7. Det finnes mange fine podcaster om graviditet og fødsel. Babyverden har en grei gjennomgang av svangerskapet uke for uke. Jordmorpodden er også bra. Selv likte jeg også fødepodden.

8. Forberedelser. Jeg ville prøvd å leve så sunt som mulig, uten å være fanatisk. Begynn å trene im du ikke gjør det, gå litt ned eller opp i vekt om du er over- eller undervektig.

Alkohol, tobakk og smertestillende som ibux kan redusere fertiliteten for begge, så det kan være lurt å begrense det. 

Snakk sammen om hvorfan dere blir når dere er redde, trøtte, sultne og veldig slitne. Være klare på hvilke forventninger dere har til hverandre både i graviditeten og som nybakte foreldre. Forbered dere på at et nyfødt baby innebærer en unntakstilstand (men også en veldig fin tid for de fleste) i en lengre periode. 

Og ellers: lev livet, vær gode mot hverandre og gled dere til å bli foreldre. Det er det beste som har skjedd meg. ❤️

*meg inkludert skulle det stå i nr.1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for så utfyllende og fint svar! 

1. Nei, det har jeg lest/hørt jeg også. Men tanken har jo alltid vært der "tenk om jeg er bedre uten pillene" siden jeg starta så tidlig på dem. Det finner vi jo ut når de droppes! Leit å høre at du ble verre av å slutte på de.

2. Skal sjekke ut appen, takk! 

3. Jeg forstår! Ikke at det nødvendigvis har noe å si, men vi har begge søsken som har fått barn som perler på ei snor, så på en måte "føler" vi oss fertile 😂 Men det kan man jo aldri vite! 

Takk for at du deler hvor lang tid det tok dere!🥰

4. Det skal jeg! 

5. At man bør begynne på det i så god tid visste jeg faktisk ikke (skal sies at jeg begynner jo min reise nå på en måte..). Skal begynne å ta det med en gang! 

6. Ja, jordmor varierer vel mellom kommunene. Er usikker på om det er vanlig å ta kontakt med jordmor eller fastlege først? Høres ut som jordmor i ditt tilfelle 😊

7. Takk - disse skal jeg sjekke ut! 

8. Er relativt frisk og sprek heldigvis. Går mye pga 2 hunder, og vi er glade i friluft. Styrketreningen er variabel 😂

Kjekt at du nevnte dette med Ibux! 

Tusen takk for supre råd som jeg håper at mange i lik situasjon som min egen også får med seg! ❤️ 

Det kan jo nevnes at vi har vært i lag i nesten 10 år, vi kjenner hverandre veldig godt, fungerer supert som team og er veldig trygge og gode for hverandre. Vi forventer ingen dans på roser med denne reisen, men vi føler oss trygge på at vi skal klare dette i sammen 🥰 

- B 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2023 den 20.40):

Tusen takk for så utfyllende og fint svar! 

1. Nei, det har jeg lest/hørt jeg også. Men tanken har jo alltid vært der "tenk om jeg er bedre uten pillene" siden jeg starta så tidlig på dem. Det finner vi jo ut når de droppes! Leit å høre at du ble verre av å slutte på de.

2. Skal sjekke ut appen, takk! 

3. Jeg forstår! Ikke at det nødvendigvis har noe å si, men vi har begge søsken som har fått barn som perler på ei snor, så på en måte "føler" vi oss fertile 😂 Men det kan man jo aldri vite! 

Takk for at du deler hvor lang tid det tok dere!🥰

4. Det skal jeg! 

5. At man bør begynne på det i så god tid visste jeg faktisk ikke (skal sies at jeg begynner jo min reise nå på en måte..). Skal begynne å ta det med en gang! 

6. Ja, jordmor varierer vel mellom kommunene. Er usikker på om det er vanlig å ta kontakt med jordmor eller fastlege først? Høres ut som jordmor i ditt tilfelle 😊

7. Takk - disse skal jeg sjekke ut! 

8. Er relativt frisk og sprek heldigvis. Går mye pga 2 hunder, og vi er glade i friluft. Styrketreningen er variabel 😂

Kjekt at du nevnte dette med Ibux! 

Tusen takk for supre råd som jeg håper at mange i lik situasjon som min egen også får med seg! ❤️ 

Det kan jo nevnes at vi har vært i lag i nesten 10 år, vi kjenner hverandre veldig godt, fungerer supert som team og er veldig trygge og gode for hverandre. Vi forventer ingen dans på roser med denne reisen, men vi føler oss trygge på at vi skal klare dette i sammen 🥰 

- B 🌺

Det høres ut som dette vil gå veldig bra. ❤️ Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg kontaktet jordmor først. Var vel bare hos lege for sukkerbelastningstest rundt uke 24 el noe.  Min jm hadde mulighet til å ta bøodprøver og slikt, så da var jeg ikke så mye hos fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge om du vil følges opp av jordmor eller fastlege 😃 Jeg føler meg veldig ivaretatt av min fastlege som jeg har hatt i mange år, så for meg var det trygt å gå dit. Bestilte time til svangerskapskontroll når jeg fikk positiv test, og fikk vel time rundt uke 8. Jordmor og fastlege gjør akkurat det samme på kontroll, og mange går til begge deler. Det kan da være lurt å ha timene litt fra hverandre, siden de sjekker de samme ofte. Det min lege sa til meg, var at det er jo jordmødrene som er spesialister på dette med svangerskap, fødsel osv. Mange som har mye spørsmål føler kanskje seg mer sett og hørt hos jordmor, og de har gjerne litt bedre tid enn legene. Jeg har vært til svangerskapskontroll hos min fastlege hver måned, tar blodtrykk, sjekker urinprøve og hører på hjertelyd med doppler - snakker ellers om helsen osv. På neste kontroll skal jeg til jordmor, egentlig mest for å ha prøvd det - da er jeg i uke 20. Legen min rådet meg også til å kanskje følge opp av jordmor mot slutten av graviditeten, da de kan gi bedre veiledning på fødsel, amming, barsel osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid på første forsøk med nr 1 og etter et halvt år med nr 2. Aktiv prøving begge gangene med syklustracking og eggløsningstester. Man vet rett og slett ikke når det klaffer og ikke. Ville sluttet på medisiner og begynt på folsyre når dere sluttet med prevensjon. 

Om dere vil vente noen måneder med å prøve så er det nok en smart tanke at du slutter på p-piller allerede nå så syklusen din stabiliserer seg. Husk i såfall kondom da 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts! Gratulerer som nesten-prøver 😉 Vi hadde omtrent samme intervall på sengekosen som dere. Til å begynne med tenkte vi at det sikkert greide seg. Rent teoretisk burde det jo være god mulighet med sex 1 gang pr uke siden sædcellene angivelig lever opptil 5 dager inne i kvinnen.

Etter 7 mnd ble vi utålmodig så begynte med EL test og la den ene runden vår i sengehalmen til et strategisk tidspunkt - da satt den lille spiren vår med en gang 🥰

Begynn med folsyre så fort du går av pilla. Tran/Omega3 bør du definitivt fortsette med, det er bra for fosteret - da spesielt utviklingen av hjernen! 

Når du får positiv test tar du kontakt med fastlege/helsestasjon og legger en plan med de 😊

Anonymkode: e92dd...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen er i litt samme situasjon. 33 begge to. Vi bestemte for at vi ville bli foreldre for halvannet år siden. Da var vi fortsatt studenter. Jeg sluttet på prevensjon da og vi begynte å bruke kondom. Kondomen bruker vi fortsatt. Siden den tid har vi:

- fått fast jobb begge to

- gifta oss

- kjøpt hus

- jeg har sluttet med snus (han snuser enda)

- jeg har gått ned 22 kg

Jeg har fortsatt noen kg jeg skal ned og vi var enda en del oppussing i huset vi vil ha ferdig før vi starter med prøving, så vi har bestemt oss for at vi skal begynne å prøve i mai 2024. Veldig god motivasjon til oppussing og vektnedgang!

Jeg har loggført syklus og eggløsningstidspunkt i appen på iPhone som heter «helse». Den er veldig kjekk. Jeg tenker å spise folat fra og med 1. april, ha sex på eggløsning og ikke drikke alkohol etter antatt befruktning og før eventuell mens. 

Lykke til! Dette er spennende 🥰

Anonymkode: fb67e...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/20/2023 at 10:12 PM, AnonymBruker said:

Hei ts! Gratulerer som nesten-prøver 😉 Vi hadde omtrent samme intervall på sengekosen som dere. Til å begynne med tenkte vi at det sikkert greide seg. Rent teoretisk burde det jo være god mulighet med sex 1 gang pr uke siden sædcellene angivelig lever opptil 5 dager inne i kvinnen.

Etter 7 mnd ble vi utålmodig så begynte med EL test og la den ene runden vår i sengehalmen til et strategisk tidspunkt - da satt den lille spiren vår med en gang 🥰

Begynn med folsyre så fort du går av pilla. Tran/Omega3 bør du definitivt fortsette med, det er bra for fosteret - da spesielt utviklingen av hjernen! 

Når du får positiv test tar du kontakt med fastlege/helsestasjon og legger en plan med de 😊

Anonymkode: e92dd...cd9

Hvilket tidspunkt valgte dere?😍

Anonymkode: 9e504...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...