17.11 Skrevet 18. september 2023 #21 Del Skrevet 18. september 2023 Jeg liker det ikke. Kjenner at det kribler i anarkisten i meg og jeg får lyst til å kaste egg på alle sammen. Vet ikke helt hvor det kommer fra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehøna Skrevet 18. september 2023 #22 Del Skrevet 18. september 2023 Pipaluk skrev (3 minutter siden): Jeg synes begge eksemplene blir rare og feile. Forsøker du å utøve autoritet ved å bruke førstnevnte? Hm? 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #23 Del Skrevet 18. september 2023 7 minutter siden, Mariehøna said: Jeg synes ikke ordet "vennligst" er feil å bruke, men det kommer jo - som du sa - ann på hvordan det brukes. Jeg bruker det mest blant familien og venner. Hvis noen foreksempel står og sperrer veien og jeg ikke kommer meg forbi kan jeg gjerne si "Unnskyld, kan du vennligst flytte deg?" Hadde jeg derimot hevet stemmen og sagt "Vennligst flytt deg for f****!" så hadde det jo blitt helt feil. Dette er et godt eksempel på noe jeg hadde reagert på (innvendig), dersom det kom fra en fremmed som ikke var en politimann eller lignende. Det høres bare frekt ut. Anonymkode: a8814...271 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehøna Skrevet 18. september 2023 #24 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er et godt eksempel på noe jeg hadde reagert på (innvendig), dersom det kom fra en fremmed som ikke var en politimann eller lignende. Det høres bare frekt ut. Anonymkode: a8814...271 Oki-doki, glad vi er forskjellige 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 18. september 2023 #25 Del Skrevet 18. september 2023 17.11 skrev (8 minutter siden): Jeg liker det ikke. Kjenner at det kribler i anarkisten i meg og jeg får lyst til å kaste egg på alle sammen. Vet ikke helt hvor det kommer fra. Jeg kjenner litt på det samme. Jeg opplever det som passivt-aggressivt, også skriftlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 18. september 2023 #26 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) 3 minutter siden, Hansehan said: Jeg kjenner litt på det samme. Jeg opplever det som passivt-aggressivt, også skriftlig. Ja, det er akkurat det, passivt-aggressivt, selv når det kommer fra en bedrift. Det betyr ikke "vær så snill", det er en eufemisme av "dette forventer vi at du gjør og vi bare later som om vi sier det på en hyggelig måte". Det er ikke et vennlig spørsmål eller hyggelig forslag, men et rent direktiv. Endret 18. september 2023 av 17.11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. september 2023 Forfatter #27 Del Skrevet 18. september 2023 17.11 skrev (21 minutter siden): Ja, det er akkurat det, passivt-aggressivt, selv når det kommer fra en bedrift. Det betyr ikke "vær så snill", det er en eufemisme av "dette forventer vi at du gjør og vi bare later som om vi sier det på en hyggelig måte". Det er ikke et vennlig spørsmål eller hyggelig forslag, men et rent direktiv. Jeg foretrekker faktisk at det bare står " rydd opp etter deg" enn " vennligst rydd opp etter deg". Denne vennligst representerer ikke en person, det er en IKKE-person, en slags robot som brukes til å kringkaste informasjon til flere. Enda verre når det brukes personlig mot noen. Da blir det enda verre . Jeg hadde en arbeidsleder som hele tiden skrev vennligst. " vennligst rydd opp etter deg" " vennligst rett opp feilen din" Jeg klarte ikke å oversette det til vær så snill. For meg var det en arrogant krass kommando. Det skal sies at jeg jobbet som BPA, så jeg følte meg som tjener helt fra begynnelsen. Overforbruket av vennligst var noe av grunnen til at jeg ikke jobbet der så lenge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 18. september 2023 #28 Del Skrevet 18. september 2023 Jeg oppfatter "Vennligst <gjør ditt eller datt>" som en høflig, men svært bestemt, måte å uttrykke en kommando på. Det ligger overhodet ingen valgfrihet i det, og det har ingen ting å si om det uttrykkes skriftlig eller muntlig. Siden jeg liker høflighet, foretrekker jeg at man skriver "Vennligst tørk av skoene" istedenfor "Tørk av skoa". Autoritet vil man jo markere på begge måter; det ligger liksom i kommandoens natur. "Vær så snill å ...." er en ekstremt mye mykere måte å uttrykke noe på. Såpass mye mykere at jeg vil påstå det ikke betyr det samme. Jeg tror muligens alder har noe å si for oppfatningen av uttrykket. Jeg er født på -70-tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 19. september 2023 Forfatter #29 Del Skrevet 19. september 2023 (endret) Ullvott skrev (14 timer siden): Jeg oppfatter "Vennligst <gjør ditt eller datt>" som en høflig, men svært bestemt, måte å uttrykke en kommando på. Det ligger overhodet ingen valgfrihet i det, og det har ingen ting å si om det uttrykkes skriftlig eller muntlig. Siden jeg liker høflighet, foretrekker jeg at man skriver "Vennligst tørk av skoene" istedenfor "Tørk av skoa". Autoritet vil man jo markere på begge måter; det ligger liksom i kommandoens natur. "Vær så snill å ...." er en ekstremt mye mykere måte å uttrykke noe på. Såpass mye mykere at jeg vil påstå det ikke betyr det samme. Jeg tror muligens alder har noe å si for oppfatningen av uttrykket. Jeg er født på -70-tallet. Jeg ser at mange offentlige steder heller tyr til en høflig oppfordring som " takk for at du tørker skoene" eller en passiv variant " skoene må tørkes før du går inn" Da unngår man en imperativ, selv om man tyr til MÅ i setning nummer 2. Det kommer heller ikke frem i setningen hvem som tar jobben med å tørke skoene, bare at det må gjøres. Endret 19. september 2023 av Pipaluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå