AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #1 Del Skrevet 18. september 2023 Hei dere! Jeg fikk påvist unormal celleprøve nylig og venter nå på time til biopsi/kolposkopi. Med ventetiden i norsk helsevesen mister man jo fort minst 2-3 prøveperioder i denne fasen. Hvis det viser seg at jeg har alvorlige celleforandringer og burde koniseres ryker antageligvis 3 sykluser til(ventetid behandling). I tillegg står det anbefalt å vente i 3-12 måneder etter konisering før man prøver å få barn. Den rasjonelle delen av hjernen tenker at 2 pp ikke er så ille, men skulle gjerne prøvd på barn nå. Frister veldig å bare kjøre på og la utredningen gå i annen rekke. Er det noen som har opplevd lignende og har noen hjelpende ord? Anonymkode: 108ad...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #2 Del Skrevet 18. september 2023 Ja, jeg har opplevd dette flere ganger (er langtidsprøver). Jeg har alltid ventet, da det har vært usikkert om det er alvorlige celleforandringer ved første undersøkelse. Oppdager man at det er alvorlig etter at du har blitt gravid så må du ofte inn på sykehuset (hver 6. uke tror jeg) så de kan undersøke livmorhalsen med koloskopi. Dessverre har jeg hørt at celleforandringer kan forverre seg en del under graviditet pga hormonene. Jeg har derfor tenkt det er for risikabelt å evt. bli gravid med alvorlige cellleforadringer som ikke kan behandles, enn å vente noen PP-er. Om man må vente 3-12 måneder er nok veldig varierende, jeg har fått mange forskjellige svar her. Anonymkode: dd46b...7d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #3 Del Skrevet 18. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg har opplevd dette flere ganger (er langtidsprøver). Jeg har alltid ventet, da det har vært usikkert om det er alvorlige celleforandringer ved første undersøkelse. Oppdager man at det er alvorlig etter at du har blitt gravid så må du ofte inn på sykehuset (hver 6. uke tror jeg) så de kan undersøke livmorhalsen med koloskopi. Dessverre har jeg hørt at celleforandringer kan forverre seg en del under graviditet pga hormonene. Jeg har derfor tenkt det er for risikabelt å evt. bli gravid med alvorlige cellleforadringer som ikke kan behandles, enn å vente noen PP-er. Om man må vente 3-12 måneder er nok veldig varierende, jeg har fått mange forskjellige svar her. Anonymkode: dd46b...7d7 Tusen takk for svar, det hjelper å høre at det ikke er verdens undergang! Jeg vet jo egentlig at det lureste er å gjennomføre utredning nå, men det føles veldig kjipt. Anonymkode: 108ad...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Del Skrevet 19. september 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar, det hjelper å høre at det ikke er verdens undergang! Jeg vet jo egentlig at det lureste er å gjennomføre utredning nå, men det føles veldig kjipt. Anonymkode: 108ad...630 Jeg forstår veldig godt at det er kjipt, nå i sommer måtte jeg vente 6 uker på svar på celleprøven, og på neste PP fikk vi ikke prøvd, så der hadde vi brått mistet 2 PP-er. Jeg hadde ikke alvorlige forandringer denne gangen heller, men har høyrisiko-HPV, så da følger de litt ekstra med, og når man er langtidsprøver som meg så blir det fort noen PP-er som går bort i venting på celleprøvesvar. Men jeg tror det er enda kjipere å få beskjed om alvorlige celleforandringer og vite at du må vente i over 9 måneder før du får behandlet dem. Det hadde stresset meg i alle fall, og ikke så gøy å fly inn på sykehuset regelmessig gjennom hele svangerskapet for å sjekke det. Krysser fingrene for at du ikke har alvorlige celleforandringer. Anonymkode: dd46b...7d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå