Gå til innhold

Lære barn om kjønnsidentitet

Natterravn

Anbefalte innlegg

ops2 skrev (8 timer siden):

Det er ikke lenger en sak om en svak, undertrykt minoritet, men om en statsfinansiert organisasjon som driver lobbyvirksomhet mot skole, politikk og samfunn.

Et godt eksempel er at ordet "kjønnsidentitet" er byttet ut med ordet "kjønn" i den siste læreplanen.

Kompetansemålet er endret fra "mangfold i kjønnsidentiteter" til "mangfold i kjønn."

Har dette noe å si, er det "virkelig" noe å bry seg om? Dette er det som står på trykk. At det er mangfoldige uttrykk for kjønn og hvordan man kler seg, ter seg og oppfatter seg selv, er endret til "kjønn". Det er altså svart på hvitt flere kjønn, ikke lenger flere kjønnsuttrykk.

Dette er ikke en glipp. Det er gjort med overlegg. Og uredeligheten vises når de som blir konfrontert med endringene, later som om de ikke forstår. De svarer med at det skal være mangfold i kjønnsidentiteter. Ok, men det er ikke det som står i læreplanen. De later som om læreplanen ikke er endret.

De som sier at foreldrene skal lære barna noe annet, går imot skolens læringsplan. Vi har altså fått et samfunn hvor de som styrer hva som skal tas med i læreplanen skriver at det er mangfoldige kjønn, mens foreldrene skal i det stille lære barna at det er to kjønn. Skal barna lyve på prøvene for å få riktig svar?

Det er derfor ungdommer sier at de ikke tør å uttrykke seg. For å bruke et forslitt uttrykk, de knytter nevene i lomma, men later som ingen ting. Vi ser det ved skolevalget. Kun ved anonym stemmegiving kan man være fri. Vi ser det i anonyme kommentarfelt og forum.

Referanse til endret opplæringsplan: https://subjekt.no/2023/09/14/dogmatisk-og-ureflektert-fra-fri/

Utrolig skummel utvikling.

Selvfølgelig har foreldrene et særskilt ansvar å lære sine barn biologiske fakta at kjønn er bare mann og kvinne og noe man er født med, ikke noe leger gjetter seg frem til ved fødsel eller noe man kan bytte. Jeg vil tro at denne moten vil gå over snart. I mellomtiden må foreldrene være sitt ansvar bevisst og sørge for at barna får riktig kunnskap. 

Det samme gjelder russiske foreldre som må rette opp i propagandaløgnene som barna serveres på skolen. Mange russiske foreldre trosser propagandamaskinen og lærer barna hjemme om hva som egentlig foregår i Ukraina. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bålkaffe skrev (9 minutter siden):

Da skrev jeg altså feil ord. Jeg mente kjønnet.

Kjønnsroller og kjønnsdeling er ikke det samme.

https://naob.no/ordbok/kjønnsdelt

https://naob.no/ordbok/kjønnsrolle

Jeg forstod godt hva du mente hele setningen sett i sammenheng. Og kjønnsroller er som sagt også mye mer visket ut nå enn før i tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (15 minutter siden):

Tallene i studien jeg viste deg motsier jo dette kraftig. Denne meningen din om at operasjoner og hormoner ikke fungerer. Så til de grader. Hadde jeg vært deg nå, hadde jeg satt meg ned og gått gjennom literaturen på dette feltet og faktisk lest.

Du forstår at disse tallene isolert sett ikke bekrefter at operasjoner er beste  måte å hjelpe "transpersoner" på? Vi er uenige om dette, og videre diskusjon vil ikke forandre på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bålkaffe said:

Hvis du tenker på å få behandling for kjønnsskifte, hva er det man må gjennom da? Riksen. Hva slags krav har Riksen for å få diagnosen kjønnsinkongruens. Og deres krav kan du lese om her: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-behandlingstjeneste-for-kjonnsinkongruens#pasienter-over-18-ar

Å få medisinsk behandling er en menneskerett. Et førerkort er det ikke.

Hvorfor vil du ikke svare på hvor du vil trekke grensa for at andre skal bestemme over hva du skal gjøre med din egen kropp? Det var du nevnte nemder som skulle bestemme over andres kropper, da dro jeg den videre. Vi har jo faktisk nemder som bestemmer om kvinner skal få ta aborter her til lands, hvordan stiller du deg til det? Er det forskjell på de to og hvorfor det?

Du vil at folk skal miste bestemmelsesretten over seg selv, fordi de har begått kriminalitet? Hvorfor det? Og hvorfor er det du som skal bestemme sånt?

En setning tatt ut fra kontekst fra en dokumentar vil aldri kunne inneholde nok informasjon til å forklare hvordan en eventuell legetime mellom en behandler og en pasient faktisk er. Dette vet du.

Vil du bestemme over folk som har BID også nå? Eller vil du at medisinske behandlere skal behandle de med de metoder som forskningen og vitenskapen har kommet fram til at fungerer best?

Se programmet Folkeopplysningen - Trans. Det er mer enn en setning tatt ut av kontekst.

Jeg skjønner at du mener fysisk kjønnskifte. Etter 2016 kan alle over 16 sende inn et papir, og de har da skiftet kjønn i Folkeregisteret. Ingen krav lenger. Ingen krav til diagnose, eller behandling.

Andre enn Rikshospitalet skriver ut behandling med hormoner og opererer kropper. Rikshospitalet har ikke monopol.

https://www.vg.no/nyheter/i/zEbmA5/rikshospitalet-sa-nei-privat-lege-fjernet-brystene-til-mindreaarige

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oXlme/benestads-metode

Å fjerne kroppsdeler er en sykdom, Body Mortification Disorder.

Hvorfor vil du ikke svare på hvor du vil trekke grensa for at andre skal bestemme over hva du skal gjøre med din egen kropp?

Det er allerede en nemd som kommer inn i bildet hvor et svangerskap har gått over de 12 ukene for selvbestemt abort. Jeg mener Norges praksis for både selvbestemt abort og senaborter fungerer bra.

Du vil at folk skal miste bestemmelsesretten over seg selv, fordi de har begått kriminalitet? Hvorfor det? Og hvorfor er det du som skal bestemme sånt?

Seksualforbrytere skal ha begrensing i hva de kan gjøre. Å si nei til kjønnskifte er ikke verre enn å nekte de som har begått seksuelle overgrep, å jobbe med barn. Ja, har du noe slikt på rullebladet får du ikke jobbe med barn og ungdom. Det er en rettighet de har mistet. Jeg har ikke bestemt det.

Og jeg synes ikke synd på seksualforbrytere, narkotikaforbrytere, drap, vold eller grovt ran. Som ikke får jobbe med barn og unge. Jeg er et menneske med holdninger som jeg lever godt med.

https://www.ung.no/kriminalitet/2857_Når_blir_saker_på_rullebladet_fjernet.html

Den mest vanlige er en barneomsorgsattest, som du trenger for å kunne jobbe i blant annet skole, og barnehage, barneverntjenesten og helsevesenet. Denne attesten viser om en person er knyttet til lovbrudd som f.eks. en rekke seksuallovbrudd, narkotikalovbrudd etter straffeloven, drap, vold (grov kroppsskade) og grovt ran.

Vil du bestemme over folk som har BID også nå? Eller vil du at medisinske behandlere skal behandle de med de metoder som forskningen og vitenskapen har kommet fram til at fungerer best?

Tillater man BID i Norge? Du kan kanskje opplyse om det, og komme med eksempler på mennesker som får fjernet friske kroppsdeler som testikler, armer, føtter og fingre ved offentlige sykehus.

Så vidt jeg vet, er fjerning av forhuden på gutter det eneste tillatte. Ikke at jeg støtter at foreldre skal bestemme at forhuden skal fjernes på barna heller. Men det er tillatt i Norge, jeg må forholde meg til det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende innlegg, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 timer siden):

Det er helt ekstremt sjelden at man tar feil av en persons kjønn ved fødselen.

Med "sosialt kjønn" antar jeg at du mener kjønnsroller. Men hva mener du er forskjellen på "biologisk kjønn" og "genetisk kjønn"?

Genetisk kjønn er det som bestemmes av kjønnskromosomer og SRY-genet.
Det biologiske kjønnet kan avvike fra dette pga. hendelser i fosterutviklingen, men også av ulike faktorer i barneårene.
Dette er en av grunnene til at studenter de fleste steder ikke får lov il å analysere denne typen prøver av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (38 minutter siden):

Jeg forstod godt hva du mente hele setningen sett i sammenheng. Og kjønnsroller er som sagt også mye mer visket ut nå enn før i tiden.

De er mye mindre nå idag enn de var før, men gjett om det fremdeles fanger både kvinner og menn fast i snevre kjønnsroller som gjør at de føler seg utilpass og får pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (36 minutter siden):

Du forstår at disse tallene isolert sett ikke bekrefter at operasjoner er beste  måte å hjelpe "transpersoner" på? Vi er uenige om dette, og videre diskusjon vil ikke forandre på det. 

Hvordan bekrefter ikke disse tallene at kjønnsbekreftende operasjoner/behandling ikke er den beste måten å hjelpe transpersoner på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et delikat tema i det hele tatt. Det som skjer i offentlige norske barnehager, barneskoler og medier er barnemishandling og det er det også med foreldre som stiller seg passive til det hele. Hva voksne mennesker over 18 finner på å gjøre med egen kropp og for egen regning har ingen av oss andre noe med, men indoktrineringen av påvirkelige barn er direkte ondskapsfull. Uansett, de fleste som påstår å være imot dette har som regel stemt for det og avskrevet advarslene, som med så mange andre ting. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (33 minutter siden):

Se programmet Folkeopplysningen - Trans. Det er mer enn en setning tatt ut av kontekst.

Jeg skjønner at du mener fysisk kjønnskifte. Etter 2016 kan alle over 16 sende inn et papir, og de har da skiftet kjønn i Folkeregisteret. Ingen krav lenger. Ingen krav til diagnose, eller behandling.

Andre enn Rikshospitalet skriver ut behandling med hormoner og opererer kropper. Rikshospitalet har ikke monopol.

https://www.vg.no/nyheter/i/zEbmA5/rikshospitalet-sa-nei-privat-lege-fjernet-brystene-til-mindreaarige

Å fjerne kroppsdeler er en sykdom, Body Mortification Disorder.

Hvorfor vil du ikke svare på hvor du vil trekke grensa for at andre skal bestemme over hva du skal gjøre med din egen kropp?

Det er allerede en nemd som kommer inn i bildet hvor et svangerskap har gått over de 12 ukene for selvbestemt abort. Jeg mener Norges praksis for både selvbestemt abort og senaborter fungerer bra.

Seksualforbrytere skal ha begrensing i hva de kan gjøre. Å si nei til kjønnskifte er ikke verre enn å nekte de som har begått seksuelle overgrep, å jobbe med barn. Ja, har du noe slikt på rullebladet får du ikke jobbe med barn og ungdom. Det er en rettighet de har mistet. Jeg har ikke bestemt det.

Og jeg synes ikke synd på seksualforbrytere, narkotikaforbrytere, drap, vold eller grovt ran. Som ikke får jobbe med barn og unge. Jeg er et menneske med holdninger som jeg lever godt med.

https://www.ung.no/kriminalitet/2857_Når_blir_saker_på_rullebladet_fjernet.html

Tillater man BID i Norge? Du kan kanskje opplyse om det, og komme med eksempler på mennesker som får fjernet friske kroppsdeler som testikler, armer, føtter og fingre ved offentlige sykehus.

Så vidt jeg vet, er fjerning av forhuden på gutter det eneste tillatte. Ikke at jeg støtter at foreldre skal bestemme at forhuden skal fjernes på barna heller. Men det er tillatt i Norge, jeg må forholde meg til det.

Da har du svart ut det ene innlegget hvor jeg ba om svar, nå kan du svare ut de to andre jeg etterlyste svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Du er så ekstremt sikker på at denne typen behandling ikke fungerer for transpersoner, så hvilken type behandling er det som fungerer så bra som dette og gir like gode tall?

Anbefaler deg å se "transkriget" svt play, der ser du at ikke alle tall som er lagt fram i undersøkelser er til å stole på, Du får også se hvilke konsekvenser stopphormoner får for barn som tror de kanskje er født i feil kropp, og du får høre historiene til flere som angrer på behandling og operasjon. Flere mener at denne behandlingen og omfattende operasjonene ikke hadde vært nødvendig. Du ser også hvordan transpersoner som stiller spørsmål eller angrer blir utstøtt fra transmiljøet, og hvordan leger innen dette feltet sammenlikner miljøet med en sekt. 

Det er farlig å blande vitenskap og ideologi. Mange ønsker ikke se farene ved behandling og operasjoner, da de er så overbevist om at dette er den eneste rette behandlingen.

Endret av anonym111111
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andro said:

Genetisk kjønn er det som bestemmes av kjønnskromosomer og SRY-genet.
Det biologiske kjønnet kan avvike fra dette pga. hendelser i fosterutviklingen, men også av ulike faktorer i barneårene.
Dette er en av grunnene til at studenter de fleste steder ikke får lov il å analysere denne typen prøver av seg selv...

Snakker du om forstyrrelser i kjønnsutvikling nå? Altså slike som i enkelte tilfeller kan gjøre at man ikke umiddelbart kan slå fast hvilket kjønn noen er fordi de ytre kjønnsorganene er misdannede osv?

I alle tilfelle finnes det ikke noe slikt som "genetisk kjønn" til forskjell fra "biologisk kjønn." Det finnes bare kjønn, og mennesker kan bare være ett av to mulige.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (Akkurat nå):

Anbefaler deg å se "transkriget" svt play, der ser du at ikke alle tall som er lagt fram i undersøkelser er til å stole på, Du får også se hvilke konsekvenser stopphormoner får for barn som tror de kanskje er født i feil kropp, og du får høre historiene til flere som angrer på behandling og operasjon. Flere mener at denne behandlingen og omfattende operasjonene ikke hadde vært nødvendig. Du ser også hvordan transpersoner som stiller spørsmål eller angrer blir utstøtt fra transmiljøet, og hvordan leger innen dette feltet sammenlikner miljøet med en sekt. 

Du svarer fremdeles ikke på spørmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (5 minutter siden):

Hvordan bekrefter ikke disse tallene at kjønnsbekreftende operasjoner/behandling ikke er den beste måten å hjelpe transpersoner på?

Se "transkriget" svt play, som jeg har beskrevet nedenfor, så får du noen svar.

Hvor riktig og bra denne behandlingen/operasjonene er, er det tvil om blant fagfolk, undersøkelser er ikke entydige og mange av dem beskrives som dårlige.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (3 minutter siden):

Snakker du om forstyrrelser i kjønnsutvikling nå? Altså slike som i enkelte tilfeller kan gjøre at man ikke umiddelbart kan slå fast hvilket kjønn noen er fordi de ytre kjønnsorganene er misdannede osv?

I alle tilfelle finnes det ikke noe slikt som "genetisk kjønn" til forskjell fra "biologisk kjønn." Det finnes bare kjønn, og mennesker kan bare være ett av to mulige.

Det er en normalvariasjon av kjønn, og det er også tilstander vi kan kalle "forstyrrelser" - som turners syndrom f.eks.
Å hevde at det bare er to varianter er en direkte feil. Det er kun juridisk at vi kun har to kjønn. En veldig forenklet forklaring: https://cadehildreth.com/gender-spectrum/
Forskningen på dette feltet har vært svært mangelfull, men har gjort mange nye oppdagelser de seneste årene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at Benestad er et menneske jeg misliker. Jeg ønsker han selvfølgelig ikke noe vondt, jeg er lei for at han har fått kreft.

Men utenom den rent medmenneskelige sympatien, så ... (Jeg sensurerer meg selv). Det er ikke personen, men hvordan han hatt nærmest fritt spillerom i Norge. Han var en pådriver for å skifte kjønn ved noen tastetrykk på en pc - eller sende inn et skjema i posten.

Å lese hva han selv sier... det er en utrolig tiltro til egne evner. Han skryter av seg selv.

"Transtalent" "Terapeutisk kunst" De yngste som har fått behandling er 11-12 år gamle. Etter en tredje samtale kan han skrive ut hormoner som utsetter puberteten. Tre samtaler er en grundig utredning?

Medisinen gjør at jenter ikke utvikler bryster, mens gutter unngår skjegg og mørk stemme. Dermed slipper de også «det smertefulle kroppslige forræderiet», formidler Benestad på en nettside.

"Det smertefulle kroppslige foræderiet". Ja, etter at et barn i pre-puberteten har lest det, er han/hun i hvert fall innstilt på å begynne på pubertetsblokkere straks.

Bålkaffe snakket om en setning tatt ut av kontekst. Jeg trenger bare å la Benestad fortelle selv. Jeg trenger ikke å forestille meg hva han gjør. Han skryter av seg selv. Han sier han har publisert over 30 vitenskapelige artikler. VG forteller hva det er. En tredjedel er ikke publisert i vitenskapelige tidsskrifter.

Blant artiklene som faktisk ble publisert i anerkjente tidsskrifter, finnes flere essays, debattinnlegg og det Benestad beskriver som et episk dikt.

Et episk dikt? Som han tar mener er en vitenskapelig artikkel? Jeg sier ikke mer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bålkaffe skrev (4 minutter siden):

Du svarer fremdeles ikke på spørmålet mitt.

Jo, jeg har det. De undersøkelsene du linker til gir ikke et klart svar på at operasjoner og hormoner er en ensidig god behandling for "transpersoner". Dette er jo noe det er stor uenighet om blant fagfolk, så skjønner ikke at du ikke ser noen faresignaler ved en slik behandling. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (10 minutter siden):

Jeg må innrømme at Benestad er et menneske jeg misliker. Jeg ønsker han selvfølgelig ikke noe vondt, jeg er lei for at han har fått kreft.

Men utenom den rent medmenneskelige sympatien, så ... (Jeg sensurerer meg selv). Det er ikke personen, men hvordan han hatt nærmest fritt spillerom i Norge. Han var en pådriver for å skifte kjønn ved noen tastetrykk på en pc - eller sende inn et skjema i posten.

Å lese hva han selv sier... det er en utrolig tiltro til egne evner. Han skryter av seg selv.

"Transtalent" "Terapeutisk kunst" De yngste som har fått behandling er 11-12 år gamle. Etter en tredje samtale kan han skrive ut hormoner som utsetter puberteten. Tre samtaler er en grundig utredning?

"Det smertefulle kroppslige foræderiet". Ja, etter at et barn i pre-puberteten har lest det, er han/hun i hvert fall innstilt på å begynne på pubertetsblokkere straks.

Bålkaffe snakket om en setning tatt ut av kontekst. Jeg trenger bare å la Benestad fortelle selv. Jeg trenger ikke å forestille meg hva han gjør. Han skryter av seg selv. Han sier han har publisert over 30 vitenskapelige artikler. VG forteller hva det er. En tredjedel er ikke publisert i vitenskapelige tidsskrifter.

Et episk dikt? Som han tar mener er en vitenskapelig artikkel? Jeg sier ikke mer.

Har sjelden blitt så glad over at en lege mistet autorisasjonen sin, som da Benestad mistet sin. Helt hårreisende noen av uttalelsene hans. Han møter nye pasienter med frasen " Hva vil du ha i min butikk?" Det sier det meste. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Andro said:

Det er en normalvariasjon av kjønn, og det er også tilstander vi kan kalle "forstyrrelser" - som turners syndrom f.eks.
Å hevde at det bare er to varianter er en direkte feil. Det er kun juridisk at vi kun har to kjønn. En veldig forenklet forklaring: https://cadehildreth.com/gender-spectrum/
Forskningen på dette feltet har vært svært mangelfull, men har gjort mange nye oppdagelser de seneste årene.

"Sex, which refers to one’s biological characteristics, also exists as a spectrum, because intersex people exist. A person’s sex can be female, male, or intersex—which can present as an infinite number of biological combinations."

Dette er ganske enkelt helt feil. Intersex er en (noe uheldig) betegnelse på forstyrrelser i kjønnsutvikling. Denne fyren vet bare ikke hva kjønn er. Kjønn er en reproduktiv funksjon. Med andre ord hvilken type kjønnsceller du bidrar med i forplantningen. Det finnes bare to typer: spermier og egg. Det eksisterer ingen mellomting mellom disse, eller et slags tredje kjønn.

Du kan godt gruppere mennesker etter hvor typisk maskulint eller typisk feminint de fremstår, eller størrelsen på kroppen eller kjønnsorganene, eller hvordan de føler seg osv. Men ingenting av det er kjønn.

Hvis kjønn virkelig var et spekter, ville det være ren flaks at jeg kunne gjøre min kone gravid. Hvis kjønn var et spekter, ville vi ikke hatt noe som helst grunnlag for å kalle noen hverken mann eller kvinne.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...