anonym111111 Skrevet 18. september 2023 #101 Del Skrevet 18. september 2023 Bålkaffe skrev (5 minutter siden): For noen, så er det feil, ja. For andre igjen er det faktisk riktig. De har kjønninkongruens og når de ser seg i speilet speiler ikke det ytre den indre følelsen. Du kunne lett ha satt deg inn i hva dette gjør med en person, spesielt når de ikke får behandling for dette. Da snakker vi selvmutilering for å fjerne/endre det som gir ubehag og selvmord. Tenker at da bør de få hjelp til å forstå at deres identitet ikke er knyttet opp mot kjønnet de har. Man kan leve nøyaktig samme liv, med samme interesser, yrker osv uavhengig av om man er gutt eller jente. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 18. september 2023 #102 Del Skrevet 18. september 2023 9 minutter siden, Bålkaffe said: https://www.nrk.no/norge/vart-steriliserte-for-a-fa-riktig-kjonn-pa-papiret_-krev-unnskyldning-fra-staten-1.15068993 Ja, da var det som jeg tenkte. Hadde kravet vært sterilisering, ville det jo vært snakk om et forholdsvis lite inngrep, spesielt for menn. Men kravet var altså at man måtte operere bort kjønnsorganene, ikke at man skulle miste evnen til å få biologiske barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #103 Del Skrevet 18. september 2023 anonym111111 skrev (8 minutter siden): Så bra, kromosomene er det ENESTE som bestemmer kjønnet, alt annet er vitenskaplig feil og skaper utrygghet hos barn som kanskje føler seg annerledes. Om det bare er kromosomene som bestemmer dette, hvordan forklarer du suicidalitetstallene for transpersoner før og etter behandling? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #104 Del Skrevet 18. september 2023 linsejesus skrev (10 minutter siden): Det er helt ok hvis man kan være veldig, veldig, veldig sikker på at de ikke kommer til å angre. Medisinsk behandlign forutsetter at man har en sykdom, som kjønnsinkongruens da altså er. Jeg tviler ikke på at det er reelt, og en forferdelig situasjon å være i. Men det virker som om "fasit" er at hvis det er et misforhold mellom kroppen og pasientens selvopplevelse, da er det kroppen det er noe galt med og som må fikses. Selv om det rent medisinsk ikke er noe som helst galt med den. Jeg er ikke så sikker på at det er riktig utgangspunkt, spesielt ikke for unge mennesker. Vel, nå har det jo blitt forsøkt å behandle transpersoner i mange år uten somatisk medisinsk hjelp, ved å få de til å undergå terapi-program som angrep dette fra et psykologisk standpunkt. Det hjalp ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 18. september 2023 #105 Del Skrevet 18. september 2023 36 minutter siden, Bålkaffe said: For det er det samfunnet vi akkurat nå lever i. Et samfunn som sorterer jenter, gutter, menn og kvinner på hvordan de kler seg, hva slags hårfrisyre de har, hva de leker med og interesserer seg for. Om de barberer seg under arma og på beina, om de har langt hår eller ikke, om de bruker sminke eller ikke, om de gjør "mandige aktiviteter" eller ikke, om de kjører motorsykkel eller en el-sparkesykkel, omm de bruker bukser eller skjørt og om de "passerer". Med all det anti-transhatet som har kommet, både i UK og i USA, så har antallet cis-personer som har blitt pressa opp mot en vegg og overfalt av folk som mener at de er i feil garderobe eller på feil toalett gått i været. Så ja..... Dagens samfunn er ganske snevert. Om jeg forstår deg rett, så sier du at årsaken til kjønnsinkongruens i bunn og grunn er samfunnets trange kjønnsroller og normer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #106 Del Skrevet 18. september 2023 anonym111111 skrev (7 minutter siden): Mine følelser? Tenker du det er greit å operere benbrudd selv om benet ikke er brukket også? Hvis en person "føler" det er brukket? Er det ikke bedre å få barn til å trives i den kroppen de har, og bli trygge på at de kan være akkurat som de er uavhengig av kjønnet de har? Det er du som vil bestemme over andres kropper og hva de vil gjøre med sine egne kropper, basert på hva diagnosen sier for noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #107 Del Skrevet 18. september 2023 linsejesus skrev (Akkurat nå): Om jeg forstår deg rett, så sier du at årsaken til kjønnsinkongruens i bunn og grunn er samfunnets trange kjønnsroller og normer? Nei. Jeg sier at resultatet av dagens medisinske behandling og behandlinger som transpersoner ønsker seg er blitt til fordi samfunnet har ekstremt trange kjønnsroller. Transpersoner vil passere som det kjønnet de føler at de er, og når samfunnet da har bestemt at kvinner skal ha feminine trekk som slanke kinnbein, lav panne, trutmunn, liten nese, langt hår, barberte armhuler og bein, små hender, brede hofter og timeglassfigur, så er det det de føler at de må få til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyren891 Skrevet 18. september 2023 #108 Del Skrevet 18. september 2023 Det er ikke nødvendigvis galskap å ha ulike meninger om dette emnet, men det er viktig å diskutere det på en respektfull og åpen måte for å fremme dialog og forståelse. For min egen del så tenker jeg at det kun finnes to kjønn, det er liksom ikke noe spørsmål for meg. Respekterer selvsagt andre sine meninger på lik måte som at jeg forventer at de respekterer mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 18. september 2023 #109 Del Skrevet 18. september 2023 1 minutt siden, Bålkaffe said: Vel, nå har det jo blitt forsøkt å behandle transpersoner i mange år uten somatisk medisinsk hjelp, ved å få de til å undergå terapi-program som angrep dette fra et psykologisk standpunkt. Det hjalp ikke. Hjalp det ingen av dem? Uten at jeg kan sitere tall på det på sparket: det er vel et betydelig antall som kan fortelle om at de har hatt kjønnsinkongruens i en periode og så blitt friske. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #110 Del Skrevet 18. september 2023 anonym111111 skrev (7 minutter siden): Tenker at da bør de få hjelp til å forstå at deres identitet ikke er knyttet opp mot kjønnet de har. Man kan leve nøyaktig samme liv, med samme interesser, yrker osv uavhengig av om man er gutt eller jente. Du mener at samfunnet skal overse at de opplever et intenst ubehag og gjerne kunne ha gått til det skritt at de fjernet penisen, brystene og skamferte vaginaen sin? For det er det som vil skje om de ikke tas på alvor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 18. september 2023 #111 Del Skrevet 18. september 2023 Bålkaffe skrev (1 minutt siden): Om det bare er kromosomene som bestemmer dette, hvordan forklarer du suicidalitetstallene for transpersoner før og etter behandling? Mennesker som sliter, trenger selvsagt hjelp, men det finnes jo mye annen hjelp enn hormoner og operasjoner. Tenker at det er viktig å bekrefte at barn kan føle, like og interessere seg for det de gjør uavhengig av hvilket kjønn de har. Gutter som liker å leke med dukker og sminke seg feks må få bekreftet at det går an selv om de er gutter, og jenter som leker med gutter, har kort hår og liker fotball må få bekreftet at det også er helt normalt. Jeg forstår at mennesker kan ha det utrolig vanskelig, og føle at de er født i feil kropp, men det betyr ikke at jeg mener de ER det. Alle er perfekte som de er, men noen trenger ekstra hjelp for å forstå det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #112 Del Skrevet 18. september 2023 linsejesus skrev (7 minutter siden): Ja, da var det som jeg tenkte. Hadde kravet vært sterilisering, ville det jo vært snakk om et forholdsvis lite inngrep, spesielt for menn. Men kravet var altså at man måtte operere bort kjønnsorganene, ikke at man skulle miste evnen til å få biologiske barn. Det står da virkelig i den artikkelen at de måtte fjerne reproduktive organer, som livmor, eggstokker, livmorhals og testikler for å få bytte juridisk kjønn før 2016? Da ble de steriliserte. Og mista muligheten til å få biologiske barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #113 Del Skrevet 18. september 2023 linsejesus skrev (2 minutter siden): Hjalp det ingen av dem? Uten at jeg kan sitere tall på det på sparket: det er vel et betydelig antall som kan fortelle om at de har hatt kjønnsinkongruens i en periode og så blitt friske. Da kan du jo sikkert komme med en kilde på dette her. Og sett det gjerne opp mot antallet som ikke ble "friske". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 18. september 2023 #114 Del Skrevet 18. september 2023 Bålkaffe skrev (1 time siden): Det er vel her vi blir uenige da. Å kunne ha en "bås" å vedkjenne seg, kan gjøre sykt mye med følelsen av tilhørighet. Spesielt når samfunnet er så kjønnsdelt som det er idag, hvor det finnes kjønnsbestemte farger, leker, interesser og hobbyer(for å nevne noe). Når noen går rundt og føler at de verken passer i båsen "gutt" eller "jente", er det godt å kunne finne en bås som faktisk anerkjenner at du finnes og at uttrykket ditt ikke passer noen av de båsene samfunnet mener du skal være i. Samfunnet er jo mye mindre kjønnsdelt enn noen gang. Har du fått med deg hvordan det var før i tiden? Du trenger ikke gå lenger tilbake enn på 50-tallet da det blant annet var forskjellige skoleuniform til gutter og jenter. Gutter og jenter ble ellers også svært forskjellig oppdratt, og forskjellene var mye større enn nå. Det virker for meg som at du er litt virkelighetsfjern når det gjelder dette. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 18. september 2023 #115 Del Skrevet 18. september 2023 2 minutter siden, Bålkaffe said: Nei. Jeg sier at resultatet av dagens medisinske behandling og behandlinger som transpersoner ønsker seg er blitt til fordi samfunnet har ekstremt trange kjønnsroller. Transpersoner vil passere som det kjønnet de føler at de er, og når samfunnet da har bestemt at kvinner skal ha feminine trekk som slanke kinnbein, lav panne, trutmunn, liten nese, langt hår, barberte armhuler og bein, små hender, brede hofter og timeglassfigur, så er det det de føler at de må få til. Dette høres fortsatt ut som min parafrasering: "årsaken til kjønnsinkongruens i bunn og grunn er samfunnets trange kjønnsroller og normer." Hvis samfunnet ikke hadde hatt disse trange kjønnsrollene, ville altså ikke folk med kjønnsinkongruens hatt behov for behandling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 18. september 2023 #116 Del Skrevet 18. september 2023 Bålkaffe skrev (5 minutter siden): Det er du som vil bestemme over andres kropper og hva de vil gjøre med sine egne kropper, basert på hva diagnosen sier for noe. Jeg personlig ønsker ikke å bestemme over andres kropper, men alle som ønsker å gjennomføre en medisinsk behandling/operasjon kan selvsagt ikke velge dette selv, Jeg mener personer som føler de er født i feil kropp bør få annen hjelp enn hormoner og operasjoner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #117 Del Skrevet 18. september 2023 anonym111111 skrev (1 minutt siden): Mennesker som sliter, trenger selvsagt hjelp, men det finnes jo mye annen hjelp enn hormoner og operasjoner. Tenker at det er viktig å bekrefte at barn kan føle, like og interessere seg for det de gjør uavhengig av hvilket kjønn de har. Gutter som liker å leke med dukker og sminke seg feks må få bekreftet at det går an selv om de er gutter, og jenter som leker med gutter, har kort hår og liker fotball må få bekreftet at det også er helt normalt. Jeg forstår at mennesker kan ha det utrolig vanskelig, og føle at de er født i feil kropp, men det betyr ikke at jeg mener de ER det. Alle er perfekte som de er, men noen trenger ekstra hjelp for å forstå det. Du svarer ikke på spørsmålet mitt her. Sitat Om det bare er kromosomene som bestemmer dette, hvordan forklarer du suicidalitetstallene for transpersoner før og etter behandling? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 18. september 2023 #118 Del Skrevet 18. september 2023 Bålkaffe skrev (4 minutter siden): Du mener at samfunnet skal overse at de opplever et intenst ubehag og gjerne kunne ha gått til det skritt at de fjernet penisen, brystene og skamferte vaginaen sin? For det er det som vil skje om de ikke tas på alvor. Nei, jeg mener de bør få hjelp, men annen hjelp enn hormoner og operasjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. september 2023 #119 Del Skrevet 18. september 2023 Tutte skrev (Akkurat nå): Samfunnet er jo mye mindre kjønnsdelt enn noen gang. Har du fått med deg hvordan det var før i tiden? Du trenger ikke gå lenger tilbake enn på 50-tallet da det blant annet var forskjellige skoleuniform til gutter og jenter. Gutter og jenter ble ellers også svært forskjellig oppdratt, og forskjellene var mye større enn nå. Det virker for meg som at du er litt virkelighetsfjern når det gjelder dette. Hvorfor mener du at jeg er virkelighetsfjern? Du kan vel argumenterer for poenget ditt uten å måtte komme med personangrep? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 18. september 2023 #120 Del Skrevet 18. september 2023 4 minutter siden, Bålkaffe said: Du mener at samfunnet skal overse at de opplever et intenst ubehag og gjerne kunne ha gått til det skritt at de fjernet penisen, brystene og skamferte vaginaen sin? For det er det som vil skje om de ikke tas på alvor. Det sammenfaller jo med det gamle kravet om medisinsk behandling. Skulle du skifte kjønn, fikk du gjøre det "ordentlig," var vel tankegangen. Uten å forsvare det gamle lovverket, så kan det jo ses på som en måte å faktisk ta transpersoner på alvor: om du virkelig ikke ønsker å ha kroppen til det motsatte kjønn, så skal vi hjelpe deg med å endre den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg