Gå til innhold

Lære barn om kjønnsidentitet

Natterravn

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Bålkaffe said:

Da har du svart ut det ene innlegget hvor jeg ba om svar, nå kan du svare ut de to andre jeg etterlyste svar på.

Åh, jeg tror nok du forstår mine poster...

Jeg skal se nærmere på spørsmålene dine senere. Hvis jeg gidder.

Endret av ops2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piggsopp skrev (9 timer siden):

Å lære barn at det er mulig å være født i feil kropp er direkte ondt.

Se bare på tragedien Jazz Jennings.

Nei, det synes jeg absolutt ikke. Hva er så "ondt" med det da liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksualforbrytere skal ha begrensing i hva de kan gjøre. Å si nei til kjønnskifte er ikke verre enn å nekte de som har begått seksuelle overgrep, å jobbe med barn. Ja, har du noe slikt på rullebladet får du ikke jobbe med barn og ungdom. Det er en rettighet de har mistet. Jeg har ikke bestemt det.

Og jeg synes ikke synd på seksualforbrytere, narkotikaforbrytere, drap, vold eller grovt ran. Som ikke får jobbe med barn og unge. Jeg er et menneske med holdninger som jeg lever godt med.

Hva syntes du om denne delen av svaret mitt, helt konkret? Du kan bare si om du er enig i at det kreves politiattest for å jobbe med barn og ungdom. @Bålkaffe

8 minutter siden, ops2 said:

Jeg skulle svare på det, men er møtt av dette:

deleted.thumb.png.0d734215364803f83e2c6fb4e8cc17f6.png

Det blir nok for mye personlige diskusjoner.

Jeg brukte for lang tid til å svare på et spørsmål. Unnskyld, jeg skal prøve å begrense svarene mine til 5 linjer. (Nei, det skal jeg ikke)

Jeg mener at det jeg skriver er ikke vanskelig å forstå.

Å, jeg tok bort et bilde av "Soyjak". Jeg må jobbe hardere med meg selv. Det kan jo være for sterkt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mariehøna said:

Nei, det synes jeg absolutt ikke. Hva er så "ondt" med det da liksom? 

Vet du hvem Jazz Jennings er, og vet du hvordan personen har det i dag? Det er en tragisk historie som begynte som et rosa eventyr, men slik sluttet det ikke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (Akkurat nå):

Vet du hvem Jazz Jennings er, og vet du hvordan personen har det i dag? Det er en tragisk historie som begynte som et rosa eventyr, men slik sluttet det ikke.

Fortell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mariehøna said:

Fortell? 

Da Jazz var tre år gammel, la moren merke til at han åpnet trykknappene på body'en sin. Moren mente Jazz ville gjøre bodyen om til en kjole, og at dette betydde at han var en jente. Etter dette ble transorganisasjoner involvert (Mermaids), pubertetsblokkere fra 11 år, eget tv-show da han var 14.

Jaxx ble satt på pubertetsblokkere så tidlig at penisen var for liten til å lage en neovagina av. Det er ikke nok materiale. Det er en vanlig komplikasjon når man bruker pubertetsblokkere så tidlig.

Jazz måtte gjennom tre operasjoner. Hun er deprimert og vil ikke bruke dilatoren (den staven som man må ha i neo-vaginaen hver dag, ellers gror den igjen). Det er veldig vondt for Jazz.

Moren utleverer Jazz enormt mye. At penisen var for liten, problemet med at Jazz ikke vil holde vaginaen åpen, at moren må stå over Jazz i sengen og kreve at hun bruker dilatoren.

I have woken Jazz from a dead sleep and taken the dilator and put lubrication on it and said, “Here, you take this and put it in your vagina. If not, I will.

Jazz er deprimert, overvektig og har angst. Det høres ikke ut som et lykkelig liv. Det siste er at moren diskuterer på sosiale media om Jazz er aseksuell, at det forklarer hennes mangel på sexliv. Jazz er 21 og har hatt  et kyss, på en date.

The tragedy of Jazz Jennings - spiked (spiked-online.com)

Endret av ops2
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er på mange måter betryggende å se at dette er et tema som engasjerer såpass mange. For dem som er øvrig interessert, er denne øyeåpnende filmen verdt å se.

"What is a woman"?

https://x.com/gidi_traffic/status/1697747679659360322?s=46

Forutenom hvordan samfunnet set ut nå, er en viktig del av regnestykket hvordan det vil se ut i framtiden. Hvor mye aksept skal vi vise:
Hva med mennesker som føler seg født med feil etnisitet, føler seg som dyr, eller føler seg som Gud?

Endret av Natterravn
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sesong 8 av Jazz Jennings show, sier Jazz til moren at hun føler seg ødelagt, at hun ikke er i stand til å være sitt autentiske selv. At hun bare tenker negative tanker, hun kan ikke få de ut av hodet, og de stopper aldri. Jazz sier: Jeg vil bare føle meg som meg selv, alt jeg vil er å føle meg glad og at jeg er meg selv, og det skjer aldri.

Morens råd? Ikke snakk så mye om deg selv. Du bruker et forstørrelsesglass på problemene dine. Gi meg en klem, det kommer til å gå bra.

Moren, Jeanette, har tjent millioner på Jazz. Jazz har vært et forbilde for å skifte kjønn. Det har vært jubel og applaus fra transbevegelsen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Natterravn said:

Det er på mange måter betryggende å se at dette er et tema som engasjerer såpass mange. For dem som er øvrig interessert, er denne øyeåpnende filmen verdt å se.

"What is a woman"?

https://x.com/gidi_traffic/status/1697747679659360322?s=46

Forutenom hvordan samfunnet set ut nå, er en viktig del av regnestykket hvordan det vil se ut i framtiden. Hvor mye aksept skal vi vise:
Hva med mennesker som føler seg født med feil etnisitet, føler seg som dyr, eller føler seg som Gud?

Jeg er ikke så veldig fan av Matt Walsh. Men kommer man seg gjennom starten, hvor det er for mye om han, så blir det bedre.

Anbefaler SvT: https://www.svtplay.se/video/8q13wGd/transkriget/avsnitt-1?id=8q13wGd

og her det som startet det hele: Uppdrag granskning – Transbarnen | SVT Play

Jeg orker ikke finne alle de tre delene i Transtoget, det er bare lastet opp på Youtube. Men jeg fant del 2, som jeg synes er den beste. Den følger en ung jente og setter søkelyset på depresjon, angst og anoreksi. Hvordan hun fikk hjelp av en psykolog: Sweden's U-Turn on Trans Kids: The Trans Train (Part 2): Other Issues, Talk Therapy and Suicidality - YouTube

Og den norske Folkeopplysningen - Trans. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (2 timer siden):

Anbefaler deg å se "transkriget" svt play, der ser du at ikke alle tall som er lagt fram i undersøkelser er til å stole på, Du får også se hvilke konsekvenser stopphormoner får for barn som tror de kanskje er født i feil kropp, og du får høre historiene til flere som angrer på behandling og operasjon. Flere mener at denne behandlingen og omfattende operasjonene ikke hadde vært nødvendig. Du ser også hvordan transpersoner som stiller spørsmål eller angrer blir utstøtt fra transmiljøet, og hvordan leger innen dette feltet sammenlikner miljøet med en sekt. 

Det er farlig å blande vitenskap og ideologi. Mange ønsker ikke se farene ved behandling og operasjoner, da de er så overbevist om at dette er den eneste rette behandlingen.

Selvfølgelig blir angrende transpersoner utstøtt fra transmiljøet. De er jo ikke trans likevel og så det at de angrer på behandling setter aktivismen til transmiljøet i dårlig lys. Oisann, så det er faktisk mulig å bli feilbehandlet? Oisann, så er det faktisk slik at ikke alle som hevdes å være trans faktisk er trans. Oisann, så det er faktisk farlig å behandle uten skikkelig utredning først.

Sånt er ikke populært blant aktivistene. Jeg så på programmet og ja, det er trist, rystende, men helt i tråd med det som har skjedd i de siste årene i Storbritannia - et svært raskt voksende problem. 

Likhetstegn mellom vitenskap og ideologi er farlig. Å presentere ideologi som vitenskap er fy-fy. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært bra om jeg tok feil. At alle som skifter kjønn tidlig, får et godt liv. At de aldri angrer.

For alternativet er uutholdelig å tenke på. Har barnepsykologene i "Transkriget" rett? Kommer vi til å se tilbake om ti, tjue år og si "Hva var det som skjedde, hvorfor grep ingen inn og stoppet dette"?

Det vil ikke føles som en seier, hvis alle de som snakket fram kjønnskifte nå sier "Vi kunne ikke vite at det var feil. Vi stolte på Benestad og de andre".

For hvis jeg får rett, er det fordi liv har blitt ødelagt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (35 minutter siden):

Det hadde vært bra om jeg tok feil. At alle som skifter kjønn tidlig, får et godt liv. At de aldri angrer.

For alternativet er uutholdelig å tenke på. Har barnepsykologene i "Transkriget" rett? Kommer vi til å se tilbake om ti, tjue år og si "Hva var det som skjedde, hvorfor grep ingen inn og stoppet dette"?

Det vil ikke føles som en seier, hvis alle de som snakket fram kjønnskifte nå sier "Vi kunne ikke vite at det var feil. Vi stolte på Benestad og de andre".

De har ikke rett å hevde at de ikke visste det var feil.

For de ble advart.

Mange ganger.

Men de valgte å ''kansellere'' advarslene og vende det døve øret. 

P.S. Det som skjedde med Jazz burde føre til at moren blir straffeforfulgt. Det er en utrolig tragisk historie hvor grådighet om penger har kostet denne unge mannen (biologisk) livskvaliteten. Depresjoner, overspising, osv mentale problemer skyldes alt vedkommende har vært gjennom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (31 minutter siden):

Det er vel det som kan risikere å skje, og i framtiden blir denne tiden tatt fram som et skrekkeksempel på hva slags fokus det var rundt dette, og hvor gale folk var. Galskap som i tillegg gikk under sykdom og ble en egen diagnose.

At det i det hele tatt er lov å operere så unge på denne måten er helt utrolig. Unge mennesker med hele livet foran seg og som fortsatt ikke har funnet seg selv på ekte, men går igjennom normale faser av mye usikkerhet og påvirkninger.

Er der forresten noen som tenker på hva slags smitteeffekekt dette temaet kan ha hvis det snakkes for mye om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (2 timer siden):

Da Jazz var tre år gammel, la moren merke til at han åpnet trykknappene på body'en sin. Moren mente Jazz ville gjøre bodyen om til en kjole, og at dette betydde at han var en jente. Etter dette ble transorganisasjoner involvert (Mermaids), pubertetsblokkere fra 11 år, eget tv-show da han var 14.

Jaxx ble satt på pubertetsblokkere så tidlig at penisen var for liten til å lage en neovagina av. Det er ikke nok materiale. Det er en vanlig komplikasjon når man bruker pubertetsblokkere så tidlig.

Jazz måtte gjennom tre operasjoner. Hun er deprimert og vil ikke bruke dilatoren (den staven som man må ha i neo-vaginaen hver dag, ellers gror den igjen). Det er veldig vondt for Jazz.

Moren utleverer Jazz enormt mye. At penisen var for liten, problemet med at Jazz ikke vil holde vaginaen åpen, at moren må stå over Jazz i sengen og kreve at hun bruker dilatoren.

Jazz er deprimert, overvektig og har angst. Det høres ikke ut som et lykkelig liv. Det siste er at moren diskuterer på sosiale media om Jazz er aseksuell, at det forklarer hennes mangel på sexliv. Jazz er 21 og har hatt  et kyss, på en date.

The tragedy of Jazz Jennings - spiked (spiked-online.com)

Forferdelig og trist historie. Et resultat av en syk mor som mest sannsynlig ønsket seg en jente og i tillegg tjene penger på det. Normalt sett skulle hun fått en lang straff og blitt erstatningspliktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sunt for barn å lære at det er mange måter å være mann på og mange måter å være kvinne på. Å leke med mammas kjoler eller pappas verktøykasse bør ikke bety straka vegen til saks og hormontukling. Kan det komme inn under loven mot kjønnslemlestelse? Den var nok ment å motvirke religiøs omskjæring, men sekulær omskjæring kan også være irrasjonelt i noen tilfeller. Hvis lærebøker er bastante på at "ekte(sic) kjønn" er hva et påvirkelig ungt sinn føler så tror jeg de tar feil. Da har lærebokforfatterne tilranet seg en definisjonsmakt over språket de aldri har fått, eller har eller burde ha. En bedre ærligere lærebok ville skrevet at dette er omstridt. Jeg tror folket er delt på om det biologiske eller det følelsesmessige skal veie tyngst i de fleste sammenhenger på bruk av ord som kjønn, han, hun, kvinne, mann osv. Det burde vært pålagt i pensum  flere eksempler på at mye galt har vært pensum i gamle dager som nå er avskaffet. De ærligste lærerne vil da også fortalt barna at ikke alt de lærer i dag heller vil bli ansett som fakta om femti år og at historien og kulturen ikke alltid har en retning som gjør det mulig å vite hva fremtiden vil mene. Kritisk sans er det viktigste og lærere bør bedrive aktivisme andre steder enn i klasserommet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (10 timer siden):

Se "transkriget" svt play, som jeg har beskrevet nedenfor, så får du noen svar.

Hvor riktig og bra denne behandlingen/operasjonene er, er det tvil om blant fagfolk, undersøkelser er ikke entydige og mange av dem beskrives som dårlige.

Nevner denne dokumentaren denne studien spesifikt, siden du nevner at jeg må se den?

Eller sitter du på noen andre kilder som beskriver hvorfor den studien ikke er god nok?

Endret av Bålkaffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
anonym111111 skrev (10 timer siden):

Jo, jeg har det. De undersøkelsene du linker til gir ikke et klart svar på at operasjoner og hormoner er en ensidig god behandling for "transpersoner". Dette er jo noe det er stor uenighet om blant fagfolk, så skjønner ikke at du ikke ser noen faresignaler ved en slik behandling. 

Igjen, har du noen kilder som gir en god forklaring på hvorfor den studien jeg linka til ikke er bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (9 timer siden):

Fin aktivisme av deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (9 timer siden):

Hva syntes du om denne delen av svaret mitt, helt konkret? Du kan bare si om du er enig i at det kreves politiattest for å jobbe med barn og ungdom. @Bålkaffe

Jeg skulle svare på det, men er møtt av dette:

deleted.thumb.png.0d734215364803f83e2c6fb4e8cc17f6.png

Det blir nok for mye personlige diskusjoner.

Jeg brukte for lang tid til å svare på et spørsmål. Unnskyld, jeg skal prøve å begrense svarene mine til 5 linjer. (Nei, det skal jeg ikke)

Jeg mener at det jeg skriver er ikke vanskelig å forstå.

Å, jeg tok bort et bilde av "Soyjak". Jeg må jobbe hardere med meg selv. Det kan jo være for sterkt.

Jeg har da ikke klaget på noe om at svarene dine er for lange? Hvorfor tillegger du meg meninger og ting jeg ikke har sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fjas i mine øyne. Mye annet de burde lære om før dette. Er nærmere 40 år selv og gjenstår fortsatt å møte en som føler seg født i feil kjønn. Poenget er at jeg kan ikke forstå at dette blir prioritert i pensum. Utenom at det er noe som er 'in' å snakke om politisk. Mange tema som burde komme foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...