Gå til innhold

Lære barn om kjønnsidentitet

Natterravn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden):

At noen har kjønnsinkongruens er utvilsomt, men jeg mener at det er farlig å fremstille det som "vanlig". På ung.no er det tenåringer ned i 13 års alderen som spør om hvordan de kan vite hvilket kjønn de er, hvorpå fagfolk svarer at "det er normalt å være usikker på hvilket kjønn man er i ungdomstiden". Altså, det er jo ikke vanlig at 90 % av ungdommene er i tvil om kjønnet sitt, slik, til og med fagfolkene, skal ha folk til å tro? 

Dette er jeg helt enig i. Jeg opplever også at mange av personene jeg vet om som har kommet ut av skapet på en eller annen måte, eller ønsket å skifte kjønn er barn som har hatt et større oppmerksomhetsbehov enn vanlig. Sier ikke det er slik for alle, men dette er min erfaring

Det finnes feminine og maskuline menn, slik som det finnes feminine og maskuline menn. Jeg opplever at vi setter barn som ikke føler de oppfyller kjønnsroller sin 100% i en svært vanskelig situasjon, for oi, kanskje de egentlig er født i feil kropp?

• Liker 24
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterravn skrev (44 minutter siden):

Forleden leste jeg et avsnitt i en pensumbok i skolen hvor det står om kjønn og kjønnsidentitet. De skiller mellom biologisk kjønn, hva man er født som og følelsesmessig kjønn hva man føler seg som. Videre står det i boken at det ekte kjønnet er hva man føler seg som.

Bare av nysgjerrighet siden det ikke fremgår i HI, når du sier pensumbok på skolen, snakker vi grunnskole, vgs eller høyere utdanning?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterravn skrev (45 minutter siden):

Forleden leste jeg et avsnitt i en pensumbok i skolen hvor det står om kjønn og kjønnsidentitet. De skiller mellom biologisk kjønn, hva man er født som og følelsesmessig kjønn hva man føler seg som. Videre står det i boken at det ekte kjønnet er hva man føler seg som. Dette fikk meg til å reagere. Jeg skjønner temaet er ømt og man ønsker ikke å krenke noen, men man kan ikke begynne å fornekte vitenskap av den grunn - etter min mening. For øvrig syntes jeg ikke dette egner seg for småbarn som tror på julenissen å lære.

Dette er et delikat tema med lite rom for å lufte meninger som ikke er på gli med hva som er sosial akseptert, men hva tenker dere virkelig? Er det bare jeg som syntes det her er galskap eller hva?

Noen lærebøker har faktafeil. Dette må rettes i klasserommet slik at elevene lærer fakta og ikke ideologi.

Det ekte kjønnet er kjønnet man er født med. 

Det finnes ikke kjønn man tenker og føler seg fram til.

Det heter ikke kjønn, men kjønnsidentitet og den er ikke målbar og kun en subjektiv opplevelse.

Kjønn er målbart og ikke en subjektiv opplevelse. 

Hvilken klasse er denne boka til? Barneskolen?

• Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte på skolen at gud finnes og at jesus døde for mine synder og all den andre vranglæra i KRL/KRLE/RLE-timene, så satte mamma seg ned med meg etter skolen og forklarte hvordan ting egentlig hang sammen.

Du kan gjøre det samme med dine barn, TS.

Endret av Citha
og/å
  • Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natterravn skrev (1 time siden):

Forleden leste jeg et avsnitt i en pensumbok i skolen hvor det står om kjønn og kjønnsidentitet. De skiller mellom biologisk kjønn, hva man er født som og følelsesmessig kjønn hva man føler seg som. Videre står det i boken at det ekte kjønnet er hva man føler seg som. Dette fikk meg til å reagere. Jeg skjønner temaet er ømt og man ønsker ikke å krenke noen, men man kan ikke begynne å fornekte vitenskap av den grunn - etter min mening. For øvrig syntes jeg ikke dette egner seg for småbarn som tror på julenissen å lære.

Dette er et delikat tema med lite rom for å lufte meninger som ikke er på gli med hva som er sosial akseptert, men hva tenker dere virkelig? Er det bare jeg som syntes det her er galskap eller hva?

Dette er galskap! Man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hvordan man føler seg. Det bør ikke lages kunstige normer for hvordan en gutt og hvordan en jente skal føle seg, hvilke interesser de skal ha, hvilke farger de skal like, hva de vil leke med osv. Man skal også kunne forelske seg i både gutter og jenter uavhengig av hvilket kjønn man har.

Ved å lære barn at det finnes en "kjønnsidentitet" som kan være noe annet enn det kjønnet man har, legger man jo opp til at de som ikke passer stereotypene må gå på hormoner og opereres for å bli "sitt riktige kjønn". 

Lurer på når det går opp for folk flest hvor vi er på vei. INGEN barn skal høre at de er født i feil kropp eller har feil kjønn. Alle er unike og perfekte akkurat som de er. Vi må slutte å tukle med naturen.

Endret av anonym111111
  • Liker 17
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (1 time siden):

At noen har kjønnsinkongruens er utvilsomt, men jeg mener at det er farlig å fremstille det som "vanlig". På ung.no er det tenåringer ned i 13 års alderen som spør om hvordan de kan vite hvilket kjønn de er, hvorpå fagfolk svarer at "det er normalt å være usikker på hvilket kjønn man er i ungdomstiden". Altså, det er jo ikke vanlig at 90 % av ungdommene er i tvil om kjønnet sitt, slik, til og med fagfolkene, skal ha folk til å tro? 

Hvordan kan du si sikkert at personer med kjønnsinkongruens finnes? Hvis et barn sier det føler seg som det motsatte kjønnet av det det er, må vi jo fortelle det at man kan føle seg og like akkurat det samme uavhengig av hvilket kjønn man har. Man må ikke føle seg på en spesiell måte fordi man er gutt eller jente.

Og hvordan kan man forsvare medisinsk behandling for å gjøre en fysisk frisk kropp likere det kjønnet man "føler seg" som? Utrolig at noen kan forsvare hormonbehandling og operasjon av fysisk helt friske mennesker. 

Endret av anonym111111
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterravn skrev (7 timer siden):

Synes det er galskap at små barn fores med en politisk ideologi som strider med vitenskapen. Man har et kjønn, sitt biologiske kjønn.

Endret av GP950mAh
  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 timer siden):

Det er veldig viktig med et register som fanger og følger opp de som angrer, hvor og hvordan prosessen var, hvem som feilbehandlet dem, osv. Og så straffeansvar for de som utførte feilbehandlingen i alle ledd. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citha skrev (7 timer siden):

Da jeg lærte på skolen at gud finnes og at jesus døde for mine synder og all den andre vranglæra i KRL/KRLE/RLE-timene, så satte mamma seg ned med meg etter skolen og forklarte hvordan ting egentlig hang sammen.

Du kan gjøre det samme med dine barn, TS.

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Natterravn said:

Ut fra det du gjengir her synes jeg ikke det høres så galt ut. I alle fall ikke hvis de også lærer at ens opplevelse av eget kjønn kan endre seg gjennom oppveksten, slik at f.eks en gutt ikke tror han "egentlig er jente" bare fordi han liker å gå i kjole av og til.

Jeg forstår at de ønsker å være inkluderende. Kanskje det kan bety mye for en elev med kjønnsinkongruens å lese det? Men hvis man begynner å snakke om at kjønn er et spekter, at det finnes flere, at det kan endres, at det defineres av klær eller livsstil, eller at kjønn egentlig ikke finnes, da er man kommet ut å kjøre

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lenger en sak om en svak, undertrykt minoritet, men om en statsfinansiert organisasjon som driver lobbyvirksomhet mot skole, politikk og samfunn.

Et godt eksempel er at ordet "kjønnsidentitet" er byttet ut med ordet "kjønn" i den siste læreplanen.

Kompetansemålet er endret fra "mangfold i kjønnsidentiteter" til "mangfold i kjønn."

Har dette noe å si, er det "virkelig" noe å bry seg om? Dette er det som står på trykk. At det er mangfoldige uttrykk for kjønn og hvordan man kler seg, ter seg og oppfatter seg selv, er endret til "kjønn". Det er altså svart på hvitt flere kjønn, ikke lenger flere kjønnsuttrykk.

Dette er ikke en glipp. Det er gjort med overlegg. Og uredeligheten vises når de som blir konfrontert med endringene, later som om de ikke forstår. De svarer med at det skal være mangfold i kjønnsidentiteter. Ok, men det er ikke det som står i læreplanen. De later som om læreplanen ikke er endret.

De som sier at foreldrene skal lære barna noe annet, går imot skolens læringsplan. Vi har altså fått et samfunn hvor de som styrer hva som skal tas med i læreplanen skriver at det er mangfoldige kjønn, mens foreldrene skal i det stille lære barna at det er to kjønn. Skal barna lyve på prøvene for å få riktig svar?

Det er derfor ungdommer sier at de ikke tør å uttrykke seg. For å bruke et forslitt uttrykk, de knytter nevene i lomma, men later som ingen ting. Vi ser det ved skolevalget. Kun ved anonym stemmegiving kan man være fri. Vi ser det i anonyme kommentarfelt og forum.

Referanse til endret opplæringsplan: https://subjekt.no/2023/09/14/dogmatisk-og-ureflektert-fra-fri/

Endret av ops2
lagt til link
  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paprikaskrue skrev (2 minutter siden):

Du linker til en religiøs nettside. 

Ikke bare det, de har ikke belegg for påstanden til professoren heller:

Sitat

Det er ikke tvil om at det er for mange som angrer. Det er betydelige mørketall som ikke kommer fram i noen statistikk.

Spenstig at de "veit" at det er for mange som angrer, men de har ikke statistikk på det, bare en følelse.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I linken til Subjekt vises det til en SvT, (Svensk televisjon) som har en oppfølger til serien "Transbarnen" og "Transtoget".

Det dokumenteres at helsestasjoner fremdeles gir ut pubertetsblokkere selv om det ikke lenger anbefales. Det dokumenteres at den yngste pasienten som er registrert med kjønnsdysmorfi, er 4 år.

Fire år!

De som står fram som angrere er alt fra tenåringer (Chloe Cole, Prisha Mosley) til personer som var i midten av tjueårene (Ritchie Herron). Men det de har til felles, er at de hadde det enormt vanskelig psykisk, og så på det å skifte kjønn som en forklaring og en løsning.

Hva skal små barn stille opp med, de er enda lettere å påvirke?

Her et et utdrag på noen få minutter: https://www.svtplay.se/klipp/jQrYkVq/aleksa-besoker-genspect-konferens?info=visa

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevner ikke du hvilken skole eller klasse dette gjelder, men jeg synes det er greit å gi barna et lite innblikk i hvordan kjønnsidentitet fungerer, som med alt annet i denne verdenen som er komplisert og ikke svart/hvitt.

Om vi skal forme verden etter alt som er målbart og ikke en subjektiv oppfattelse, vil jo legninger forsvinne. De er ikke målbare. De er subjektive. Samme med psykisk sykdom. Det er også subjektivt.

Verden er ikke og har aldri vært svart/hvit.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
16 minutter siden, Bålkaffe said:

Ikke bare det, de har ikke belegg for påstanden til professoren heller

Nei, selvfølgelig ikke. I kjent argumentasjonsstil er de svært selektive og lite evidensbaserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (25 minutter siden):

Nå nevner ikke du hvilken skole eller klasse dette gjelder, men jeg synes det er greit å gi barna et lite innblikk i hvordan kjønnsidentitet fungerer, som med alt annet i denne verdenen som er komplisert og ikke svart/hvitt.

Om vi skal forme verden etter alt som er målbart og ikke en subjektiv oppfattelse, vil jo legninger forsvinne. De er ikke målbare. De er subjektive. Samme med psykisk sykdom. Det er også subjektivt.

Verden er ikke og har aldri vært svart/hvit.

Det eneste barn trenger  lære er at de kan føle og like hva som helst uavhengig av hvilket kjønn de er, men at de ER det kjønnet de er født som UAVHENGIG av hva de føler/liker. Det er samfunnet som har definert hva jenter/gutter skal føle/like, og det har ført til at de som ikke føler/liker det samme som flertallet tror at noe er feil og får tilbud om å behandle/operere en fysisk helt frisk kropp. Hvordan kan dette skje? 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...