Gå til innhold

Grunnen til at jeg liker Rødt, de har svært sympatiske politikere

Topsi

Anbefalte innlegg

Antiviruset skrev (På 18.9.2023 den 20.14):

Nei, det er bare "omformulert" litt for at partiet skal fremstå som mer spiselig for flere. I prinsippet er ikke noe som helst forandret. Kommunisme er akkurat det uansett hvor mye man prøver å "sminke" det bort for å få mer oppslutning. 

Den "omformuleringen " er reell , og markerer en distansering fra SUF og AKP. Rødt tar avstand fra militant sosialisme.

Ingen "kommunistiske " partier er kommunister.  Kommunismen er et utopisk samfunn som få eller ingen tror på der det ikke finnes politi og alle yter etter evne og gir etter behov. Men såkalte kommunistiske partier kan være beinharde sosialister.

Sosialismen er i bånn en økonomisk modell, og den mest kjente er fra Sovjet. Der eide staten alle  store bedrifter. Hvordan det var med private virksomheter vet jeg ikke. De hadde masse veldig rike mennesker der også, men jeg forstår ikke hvordan de fikk masse penger. Det verste med sosialistiske Sovjet hadde egentlig fint lite med sosialisme å gjøre, og nå snakker jeg om "tsarens hunder", KGB, etteretningstjenesten, som er en arv fra Ivan den Grusommes tid. De har alltid hatt stor dominans og makt  i Russland, og har det fortsatt nå under Putins kapitalistiske diktatur.

Jeg er usikker på hvor sterkt fotfeste sosialismen har i Rødt og har på følelsen at de fleste er sosialdemokrater, ikke sosialister.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (20 minutter siden):

Hvem gidder å lese programmet? Det er uansett såpass gammelt at det ikke er sikkert at det står seg til neste valg i praktisk politikk.

Alle partier oppdaterer sitt program foran hvert valg. Også Rødt. Siste program er fra 2021.

https://roedt.no/arbeidsprogram

Høyres program er også fra 2021.

https://hoyre.no/politikk/partiprogram/

Det samme gjelder Arbeiderpartiet.

https://www.arbeiderpartiet.no/om/program/

Det holder nok for å få frem poenget at dette er ganske standard. Med andre ord er programmet til Rødt ikke noe eldre enn de fleste andre partier sine program.

I Grosny skrev (24 minutter siden):

Den sosialistiske  biten i Rødt ser ut til å være  at de ønsker mer offentlig drift og mindre privatisering.

Som er noe helt annet enn planøkonomi.

Gidder en ikke lese et partis program har en heller ikke noe å peke på når det gjelder det partiets politikk. Da er det mer et sjansespill å si at partiet står for det ene eller det andre. Kanskje stemmer det, kanskje stemmer det ikke. Men så lenge en ikke har lest partiprogrammet vet en jo heller ikke.

Noe du erkjenner at du ikke har gjort.

I Grosny skrev (26 minutter siden):

Hvem gidder å lese programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 timer siden):

Hvem gidder å lese programmet? Det er uansett såpass gammelt at det ikke er sikkert at det står seg til neste valg i praktisk politikk.

Rødt har sosialistisk bakgrunn, og planøkonomi er kjent fra sosialistiske regimer i forrige århundre. Jeg har en mistanke om at planøkonomi ikke har stor støtte i dagens Rødt, og at de egentlig er mer sosialdemokrater. Men jeg ser tydelig at de vil ha offentlig drevne sykehus og barnehager. Den sosialistiske  biten i Rødt ser ut til å være  at de ønsker mer offentlig drift og mindre privatisering.

Rødt er ikke mot private, det de er i mot er kommersielle aktører, spesielt de som tar med seg overskuddet av offentlig finansierte velferdstjenester til skatteparadiser, som Sveits. Private ideelle helseaktører er velkomne

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...