Gugglo Skrevet 17. september 2023 #41 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Ti T Usen skrev (4 minutter siden): Hvis man leser Rødt sitt program om "Demokratisering av økonomien" så trenger man ikke være veldig pålest for å skjønne at dette er koko-venstre all the way. For den som ønsker link til koko-venstre all the way: https://roedt.no/blogg/okonomisk-demokrati I dag eies om lag en tredjedel av verdiene på Oslo Børs av fellesskapet. Utbyttet fra akkurat disse aksjene brukes til sykehus og infrastruktur, ikke privatfly eller sportsbiler, fordi kapitaleiers andel av verdiskapinga tilfaller fellesskapet. Endret 17. september 2023 av Gugglo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 17. september 2023 #42 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Stonegiant skrev (6 minutter siden): Dette blir for dumt. Det er som å si at SP vil drepe alle som bor i byer, og FrP vil sette alle innvandrere i konsentrasjonsleir. De skriver det ikke i partiprogrammet, og sier det aldri i valgkamp, men det "er det du hadde fått om SP/FrP hadde hatt all makt." Nei, det blir ikke det samme. Rødt sier selv i sitt prinsipprogram at det er et kommunistisk parti. Kommunisme = planøkonomi. SP har såvidt aldri jeg vet skrevet i sine program at de vil utrydde bybefolkningen, og FrP har aldri skrevet ami sine program at de vil sette alle innvandrere i konsentrasjonsleire. Rødt har skrevet at de er et kommunistisk parti. Kommunisme = planøkonomi. Lyver Rødt i sitt program om sitt kommunistiske ståsted? Endret 17. september 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 17. september 2023 #43 Del Skrevet 17. september 2023 Kokeplate skrev (Akkurat nå): Mer å rive ned dem med mest. Dette stemmer jo absolutt ikke! Om man f.eks ser på boligpolitikken som er i Oslo pr nå. HVEM er det som får kjøpt boliger i Oslo pr nå? Hvor mange av de som allerede har en primærbolig kjøper seg sekundærboliger, hvor mange eier flere enn 1 sekundærbolig, hvor mange eier mer enn 5 sekundærboliger osv. Her må noe gjøres. Sånn her kan man ikke få lov å holde på. Det burde faktisk være en maksgrense på hvor mange sekundærboliger man kan eie i en kommune. Er noe helt annet om det er næringsbygg. Utleie til å bo er ikke næringsbygg i mitt hode i hvertfall og jeg er ganske sikker på at mange andre tenker likt her. Det burde også være en maksgrense og et eget register ang utleieboliger sånn at de som leier ut kan forvente tilsyn/kontroller og at boligen har en tilfredsstillende standard. At man pr i dag kun må skatte 22 % av all fortjeneste ved utleie av sekundærbolig er jo helt uhørt lavt!! De som leier ut via f.eks AirB&B burde max ha lov til å ha 30-60 dager utleie pr år. Som en tidligere eier av sekundærbolig så kan jeg faktisk uttale meg om dette helt forskrudde utleiemarkedet i Oslo som finnes pr i dag. Dette markedet er ikke rettferdig og det er ikke sunt for mangfoldet som pr i dag finnes. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 17. september 2023 #44 Del Skrevet 17. september 2023 Fighter83 skrev (2 minutter siden): Dette stemmer jo absolutt ikke! Om man f.eks ser på boligpolitikken som er i Oslo pr nå. HVEM er det som får kjøpt boliger i Oslo pr nå? Hvor mange av de som allerede har en primærbolig kjøper seg sekundærboliger, hvor mange eier flere enn 1 sekundærbolig, hvor mange eier mer enn 5 sekundærboliger osv. Her må noe gjøres. Sånn her kan man ikke få lov å holde på. Det burde faktisk være en maksgrense på hvor mange sekundærboliger man kan eie i en kommune. Er noe helt annet om det er næringsbygg. Utleie til å bo er ikke næringsbygg i mitt hode i hvertfall og jeg er ganske sikker på at mange andre tenker likt her. Det burde også være en maksgrense og et eget register ang utleieboliger sånn at de som leier ut kan forvente tilsyn/kontroller og at boligen har en tilfredsstillende standard. At man pr i dag kun må skatte 22 % av all fortjeneste ved utleie av sekundærbolig er jo helt uhørt lavt!! De som leier ut via f.eks AirB&B burde max ha lov til å ha 30-60 dager utleie pr år. Som en tidligere eier av sekundærbolig så kan jeg faktisk uttale meg om dette helt forskrudde utleiemarkedet i Oslo som finnes pr i dag. Dette markedet er ikke rettferdig og det er ikke sunt for mangfoldet som pr i dag finnes. Helt uenig. Det burde imidlertid bygges flere boliger, og da må man fjerne reguleringer. Rødt er ikke så glade i diase reguleringene, men de vil dessverre gjerne samarbeide med reguleringskåte partier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 17. september 2023 #45 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Kokeplate skrev (9 minutter siden): Helt uenig. Det burde imidlertid bygges flere boliger, og da må man fjerne reguleringer. Rødt er ikke så glade i diase reguleringene, men de vil dessverre gjerne samarbeide med reguleringskåte partier. Her er rødt veldig tydelig på at man kan fint få bygget flere boliger i Oslo men det under visse forutsetninger som kanskje bør oppdateres ser jeg nå 😅 https://roedt.no/oslo/vi-trenger-en-rettferdig-boligpolitikk Her er noen av forslaga: 1. Bystyret ber byrådet øke boligbyggingen i kommunal regi på kommunalt eide tomter. 4. Bystyret ber byrådet arbeide for at kommunen går inn i utbyggingsprosjekter og garantere kjøp av en gitt andel nye boliger, for å inkludere disse boligene i tredje boligsektor som ikke-kommersielle eie- eller leieboliger. 10. Bystyret ber byrådet umiddelbart igangsette forberedelsene til å innføre boplikt i Oslo. En sak om boplikt skal inkludere, men ikke begrenses til et forslag til nullgrenseforskrift etter konsesjonsloven. Saken legges fram for bystyret senest innen utgangen av første kvartal 2023. 12. Bystyret ber byrådet øke kontrollen med og stille strengere krav til bruksendring etter plan- og bygningsloven for utleie som kan regnes som næringsvirksomhet. 16. Bystyret ber byrådet kraftig øke kontrollen med ulovlig hyblifisering 21. Bystyret ber byrådet opprette et kommunalt boligtilsyn og boligombud. 22. Bystyret ber byrådet umiddelbart kontakte studentsamskipnaden for å få et samarbeid om utleie av tomme kommunale bygg som studentboliger for minimum et år. Samtidig som byggene leies ut skal permanent bruk planlegges. 24. Bystyret ber byrådet i større grad legge vekt på samfunnsansvar generelt og bygging av rimelige boliger enn maksimal inntjening i forvaltning av kommunalt eide eiendommer, og oppfordre staten til det samme for deres eiendommer. Senest i revidert budsjett 2023 skal byrådet legge fram endrede formålsparagrafer for kommunalt eide foretak og selskaper sammen med de nødvendige tiltakene for å få dette på plass. Endret 17. september 2023 av Fighter83 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 17. september 2023 #46 Del Skrevet 17. september 2023 Fighter83 skrev (6 minutter siden): Her er rødt veldig tydelig på at man kan fint få bygget flere boliger i Oslo men det under visse forutsetninger som kanskje bør oppdateres ser jeg nå 😅 https://roedt.no/oslo/vi-trenger-en-rettferdig-boligpolitikk Her er noen av forslaga: 1. Bystyret ber byrådet øke boligbyggingen i kommunal regi på kommunalt eide tomter. 4. Bystyret ber byrådet arbeide for at kommunen går inn i utbyggingsprosjekter og garantere kjøp av en gitt andel nye boliger, for å inkludere disse boligene i tredje boligsektor som ikke-kommersielle eie- eller leieboliger. 10. Bystyret ber byrådet umiddelbart igangsette forberedelsene til å innføre boplikt i Oslo. En sak om boplikt skal inkludere, men ikke begrenses til et forslag til nullgrenseforskrift etter konsesjonsloven. Saken legges fram for bystyret senest innen utgangen av første kvartal 2023. 12. Bystyret ber byrådet øke kontrollen med og stille strengere krav til bruksendring etter plan- og bygningsloven for utleie som kan regnes som næringsvirksomhet. 16. Bystyret ber byrådet kraftig øke kontrollen med ulovlig hyblifisering 21. Bystyret ber byrådet opprette et kommunalt boligtilsyn og boligombud. 22. Bystyret ber byrådet umiddelbart kontakte studentsamskipnaden for å få et samarbeid om utleie av tomme kommunale bygg som studentboliger for minimum et år. Samtidig som byggene leies ut skal permanent bruk planlegges. 24. Bystyret ber byrådet i større grad legge vekt på samfunnsansvar generelt og bygging av rimelige boliger enn maksimal inntjening i forvaltning av kommunalt eide eiendommer, og oppfordre staten til det samme for deres eiendommer. Senest i revidert budsjett 2023 skal byrådet legge fram endrede formålsparagrafer for kommunalt eide foretak og selskaper sammen med de nødvendige tiltakene for å få dette på plass. Her var det mye forferdelig politikk, som f eks boplikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 17. september 2023 #47 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Kokeplate skrev (22 minutter siden): Her var det mye forferdelig politikk, som f eks boplikt. Nei, skal man få gode og inkluderende bomiljøer for mangfoldet så burde dette absolutt innføres! Endret 17. september 2023 av Fighter83 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 17. september 2023 #48 Del Skrevet 17. september 2023 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Nei, skal man få gode en og inkluderende bomiljøer for mangfoldet så burde dette absolutt innføres! Om man vul opp å det motsatte av det du ønsker så er det en god ide. Det er resultatet man har fått der det er forsøkt - og gitt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 17. september 2023 #49 Del Skrevet 17. september 2023 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. september 2023 #50 Del Skrevet 17. september 2023 Topsi skrev (6 timer siden): Ja, jeg liker Rødt, stemte det ved lokalvalget. Selv om jeg er dønn uenig i enkeltsaker son gjør det vanskelig i et stortingsvalg https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-ogsa-en-menneskelig-tragedie/o/5-95-1335503?fbclid=IwAR0I2uFZniK7TL6yclxHTccDgm6mgZecoEt6RIm95YRNyFTQDuSt1Zb3UIQ#Echobox=1694952801 Jeg synes Rødt-politikernener langt mer sympatiske og medmenneskelige enn f eks SV Jeg liker ingen av dem. De er ganske så like i mine øyne. Altfor ekstreme for min smak. Kunne aldri falt meg å stemme hverken Rødt, eller SV uansett valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 17. september 2023 #51 Del Skrevet 17. september 2023 De har i alle fall vært flinke til å løfte frem flinke og tilsynelatende sympatiske politikere. Samtidig har de nok vært svært flinke til å ikke diskutere sin egen politiske plattform og gjemme unna "gammelkommunistene", så det spørs om kanskje det positive inntrykket ville fått seg en knekk om en satte seg ned og diskuterte politikk med de partiet ikke fronter når de jakter stemmer hos de som ikke er så nøye på hva partiet egentlig står for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutemora Skrevet 17. september 2023 #52 Del Skrevet 17. september 2023 Kokeplate skrev (4 timer siden): Hva er galt med klasseskiller egentlig? Er det ikke viktigere å løfte de med minst heller enn å senke dem med mest? Hva mener du? Hvis du vil løfte de som har minst, er du jo også med på å minske klasseskillene. Eller vil du samtidig løfte de som har mest? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 18. september 2023 #53 Del Skrevet 18. september 2023 knutemora skrev (5 timer siden): Hva mener du? Hvis du vil løfte de som har minst, er du jo også med på å minske klasseskillene. Eller vil du samtidig løfte de som har mest? Klasseskiller vil være der uansett om ikke alle har akkurat likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 18. september 2023 #54 Del Skrevet 18. september 2023 Isambard skrev (13 timer siden): Jeg liker Mimir Kristjansson. Han er en smarting som sier mye bra. Det var min liste over ting jeg liker ved Rødt. Han og Torstein Dahle er fornuftige, har alltid sendt en slenger til hr Dahle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 18. september 2023 #55 Del Skrevet 18. september 2023 Fighter83 skrev (22 timer siden): Selv stemmer jeg kun på Rødt fordi de konsekvent jobber for at alle i Norge skal kunne ha like muligheter uansett hvilke forutsetninger de måtte ha. Vi har pr i dag en politikk som gir økte klasseskiller og dette må snus! Vi trenger et parti som jobber mer drastisk mot forskjells- Norge slik som Rødt gjør. Men slik er det ikke og vil aldri bli det! Var det slik der rødt sin ideologi faktisk kommer fra ! Lenin, Stalin, og så Mao og andre som denne ekstreme ideologien representerer ? Det er en utopi at alle skal ha like muligheter uansett forutsetninger de måtte ha. Ja jeg sier man må være mindre med for å kunne tenke i de baner i det hele tatt Satt på spissen av meg! Var det ikke klasseskille i Sovjet, i Mao sitt Kina, eller Castro sitt Cuba eller alle andre regimer med Rødt sin ideologi ? Jo det var en elite der som alle andre steder, ja faktisk i enda større grad. Og hadde alle like muligheter ? NEI! Alle kan ikke ha like muligheter uansett forutsetninger! Det er direkte naturstridig ! Et eksempel! Skal alle kunne bli leger i et samfunn ? Etter din logikk ja, for uten har jo ikke alle samme mulighet uansett forutsetning. Vil du ha en lege som er tilbakestående eller totalt ukvalifisert bare fordi han fikk lege tittelen fordi alle skal ha samme muligheter uansett forutsetning ? Du trenger ikke svare på det en gang, jeg vet at du ikke mener det. Det er bare at du ikke har tenkt godt nok igjennom hva du mener. At alle skal bli godt ivaretatt i samfunnet uansett forutsetninger er noe helt annet, det støtter jo de aller fleste fra hele det politiske spekteret. Men selv dette sliter man med å få til. Fordi det koster enormt med ressurser. Vi i Norge ligger langt fremme der, men det er på grunn av de enorme oljeinntektene. Og med Rødt vil jo de forsvinne! Har du tenkt over dette paradokset i hva du egentlig mener ? Slipp Rødt til og de vil rasere velferdsstaten fordi de kveler inntjeningen som Olje og gass gir, og pengene vil renne ut i "grønn " omstilling og hemningsløs innvandring. For å si det slik! Det finnes ikke et eneste samfunn som har Rødt sin kommunisme som ikke har endt i kaos og elendighet. Ikke et eneste et. Historien er nådeløs på akkurat dette. Den viser oss hva Rødt sin ideologi har medført av lidelse for menneskeheten siden den kom til verden med Karl Marx. Forbannet var den dagen han ble født. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 18. september 2023 #56 Del Skrevet 18. september 2023 Antiviruset skrev (2 minutter siden): Var det ikke klasseskille i Sovjet, i Mao sitt Kina, eller Castro sitt Cuba eller alle andre regimer med Rødt sin ideologi ? Vi er der ja... 😑 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 18. september 2023 #57 Del Skrevet 18. september 2023 Gugglo skrev (5 minutter siden): Vi er der ja... 😑 Tragisk! Og selv utdannede mennesker som stemmer Rødt, og man tar opp dette med de ? Da begynner blablablablabla syndromet om at ale de eksemplene man nevner fra kommunismen som Rødt står for egentlig aldri var noe kommunisme, og at det bare er Rødt som faktisk er akkurat det. Det er da man forstår at dette er en ideologi som er farlig, og at det er ekstremisme som får mange inn i det selvbedraget. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehøna Skrevet 18. september 2023 #58 Del Skrevet 18. september 2023 Høyre 😐👎 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 18. september 2023 #59 Del Skrevet 18. september 2023 Mariehøna skrev (4 minutter siden): Høyre 😐👎 Høyre, AP, SV, SP, KrF, Venstre ..... egentlig dønn likt. Så har du Rødt og MDG som er ekstremt på venstre siden, og FRP var det på høyre siden. Med Siv Jensen så ble det likt som de partiene jeg skisserer over. Så den tommelen din ned ? Må da gjelde for alle partiene på Stortinget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 18. september 2023 #60 Del Skrevet 18. september 2023 Kokeplate skrev (22 timer siden): Rødt har skrevet at de er et kommunistisk parti. Kommunisme = planøkonomi. Lyver Rødt i sitt program om sitt kommunistiske ståsted? Hør her da! Planøkonomi er faktis det minste problemet. Vi snakker om væpnet revolusjon og dermed avvikling av demokratiet. De prøvde å få dette vekk fra partiprogrammet sitt, men det ble ikke som Moxnes ønsket. De står for klassisk kommunisme. Og der er det en elite som styrer over massene. Selvfølgelig en elite som er diktatorisk og aldri demokratisk valgt. Det sier jo seg selv, da kan ikke kommunister styre prosessen. Og kommunismen ville dermed falle sammen akkurat som sovjet styret gjorde det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå