Gå til innhold

Grunnen til at jeg liker Rødt, de har svært sympatiske politikere

Topsi

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (4 minutter siden):

Tja, jeg tror ihvertfall Rødt sin plan fir strømstøtte til næringslivet viser at de ikke er så næringsfiendtlige som alle vil ha det til.  At planøkonomi er dårlig er vi nok begge enig i 

Nei, de er kanskje ikke det, men jeg forholder meg nå til det de sier jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Der det klart og tydeøig står at det er et kommunistisk parti, hvilket indirekte betyr at de ønsker å nærme seg planøkonomi. 

Åja, du finner ikke det i deres program. Ok. Nei, da må du jo ty til en annen form for angrep på Rødt når du ikke kan kritisere politikken deres.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (1 minutt siden):

Åja, du finner ikke det i deres program. Ok. Nei, da må du jo ty til en annen form for angrep på Rødt når du ikke kan kritisere politikken deres.

Hva tror du det åvære et kommunistisk parti betyr, om det ikke skulle være å ønske kommunisme, også kjent som planøkonomi?

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du det åvære et kommunistisk parti betyr, om det ikke skulle være å ønske kommunisme, også kjent som planøkonomi?

Hvor i programmet står det at de ønsker planøkonomi?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Msramkins

Nei, de er kanskje ikke det, men jeg forholder meg nå til det de sier jeg da.

Dersom du forholder deg til det dem sier, vet du nok også at flere i partiet - deriblant Mimir- går aktivt inn for å fjerne kommunismeparagrafen, den er mest sannsynligvis borte i løpet av få år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i programmet står det at de ønsker planøkonomi?

Der det står at det er et kommunistisk parti. Skulle et parti være kommunistisk uten å ønske kommunisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Msramkins skrev (2 minutter siden):

Dersom du forholder deg til det dem sier, vet du nok også at flere i partiet - deriblant Mimir- går aktivt inn for å fjerne kommunismeparagrafen, den er mest sannsynligvis borte i løpet av få år. 

Ja, det finnes noen som ikke ønsker den, men flertallet ønsker den. Flertallet i Rødt ønsker altså planøkonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det står at det er et kommunistisk parti. Skulle et parti være kommunistisk uten å ønske kommunisme?

Hvor står det at de ønsker planøkonomi? Hvor nøyaktig? Angrip dem for politikken de faktisk står for heller enn å angripe dem for noe de ikke faktisk står for. Det er det vi andre gjør.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at de ønsker planøkonomi? Hvor nøyaktig? Angrip dem for politikken de faktisk står for heller enn å angripe dem for noe de ikke faktisk står for. Det er det vi andre gjør.

Det har du fått svaret på.

Jeg angriper dem for å ønske kommuniske, også kjent som planøkonomi. Fordi det er det de står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (1 time siden):

Rødt har fått presset frem viktige ting for de svakeste i samfunnet...så forstår at de får stemmer. Selv kunne jeg aldri stemt, ap, h eller frp..

Det er jo ikke poenget her! Om man har noen saker man kjemper for de "svakeste i samfunnet" er jo helt uvesentlig, når store deler av politikken deres er tuftet på kommunisme som er en ekstrem ideologi. Akkurat som nazismen er det. Fatter ikke at mennesker engang vurderer å stemme rødt. Da har man ikke lest hele partiprogrammet, eller man støtter denne ekstreme ideologien som står bak det hele. Når man stemmer et parti, bør man se litt bort fra enkeltpolitikere og se på hva partiet står for. For i det lange løp er det akkurat denne politikken som blir ført, lokalt som sentralt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv stemmer jeg kun på Rødt fordi de konsekvent jobber for at alle i Norge skal kunne ha like muligheter uansett hvilke forutsetninger de måtte ha. Vi har pr i dag en politikk som gir økte klasseskiller og dette må snus! Vi trenger et parti som jobber mer drastisk mot forskjells- Norge slik som Rødt gjør. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (Akkurat nå):

Det har du fått svaret på.

Nok nå. Jeg har etterlyst hvor i programmet de skriver at de ønsker planøkonomi. Hva du legger i ordet "kommunisme" er det ingen som bryr seg om. Du er ikke medlem av Rødt, altså er det ikke du som bestemmer hva Rødt skal legge i ordet. Derfor er det irrelevant. Det eneste relevante er at du påstår at de har i politikken sin at de skal innføre planøkonomi, men når du blir konfrontert med spørsmål om hvor dette står så kan du ikke henvise til hvor i programmet deres du har dette fra annet enn, "de er kommunister".

Dette er hva Rødt skriver på sine sider:

Vi opplever til stadighet at folk føler seg usikre på hvem vi er, og hva vi ønsker å oppnå. Blant påstandene vi ofte opplever å bli møtt med, er noen eksempler at vi ikke er demokratiske, at vi er «kommunister» (der den underliggende forståelsen er at en kommunist er en som støtter opp under diktatur ala. Nord Korea, Kina eller Sovjetunionen), at vi ønsker å ta bort eiendomsretten, at folk ikke skal ha frihet til å bestemme over sine egne liv, og at vi ønsker åpne grenser og fri innvandring.

Alt det overnevnte er selvfølgelig ikke riktig.
https://roedt.no/sarpsborg-og-omegn/hva-er-partiet-rodt

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Selv stemmer jeg kun på Rødt fordi de konsekvent jobber for at alle i Norge skal kunne ha like muligheter uansett hvilke forutsetninger de måtte ha. Vi har pr i dag en politikk som gir økte klasseskiller og dette må snus! Vi trenger et parti som jobber mer drastisk mot forskjells- Norge slik som Rødt gjør. 

Hva er galt med klasseskiller egentlig? Er det ikke viktigere å løfte de med minst heller enn å senke dem med mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Msramkins
Kokeplate skrev (2 minutter siden):

Ja, det finnes noen som ikke ønsker den, men flertallet ønsker den. Flertallet i Rødt ønsker altså planøkonomi. 

De ønsker å gjøre disse endringene på demokratisk vis. Demokratiske endringer tar tid, og nettopp de at de respekterer de demokratiske prinsipper - også innad i eget parti - viser vel i praksis at de ikke er kommunister, selv om det en plass henger igjen et utdatert begrep i sammenhengen «yt etter evne, få etter behov» ? Samme begrep som har vært et grunnprinsipp for hele venstresiden, ja nesten hele velferdsstaten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (Akkurat nå):

Hva er galt med klasseskiller egentlig? Er det ikke viktigere å løfte de med minst heller enn å senke dem med mest?

Men rødt har tatt til orde for å løfte dem med minst

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok nå. Jeg har etterlyst hvor i programmet de skriver at de ønsker planøkonomi. Hva du legger i ordet "kommunisme" er det ingen som bryr seg om. Du er ikke medlem av Rødt, altså er det ikke du som bestemmer hva Rødt skal legge i ordet. Derfor er det irrelevant. Det eneste relevante er at du påstår at de har i politikken sin at de skal innføre planøkonomi, men når du blir konfrontert med spørsmål om hvor dette står så kan du ikke henvise til hvor i programmet deres du har dette fra annet enn, "de er kommunister".

Dette er hva Rødt skriver på sine sider:

Vi opplever til stadighet at folk føler seg usikre på hvem vi er, og hva vi ønsker å oppnå. Blant påstandene vi ofte opplever å bli møtt med, er noen eksempler at vi ikke er demokratiske, at vi er «kommunister» (der den underliggende forståelsen er at en kommunist er en som støtter opp under diktatur ala. Nord Korea, Kina eller Sovjetunionen), at vi ønsker å ta bort eiendomsretten, at folk ikke skal ha frihet til å bestemme over sine egne liv, og at vi ønsker åpne grenser og fri innvandring.

Alt det overnevnte er selvfølgelig ikke riktig.
https://roedt.no/sarpsborg-og-omegn/hva-er-partiet-rodt

At Rødt påstår kommunisme ikke er kommunisme endrer ingenting. Det gjør dem bare til løgnaktige kommunister som ønsker planøkonomi. Planøkonomi er det du hadde fått om Rødt hadde hatt all makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Msramkins skrev (2 minutter siden):

De ønsker å gjøre disse endringene på demokratisk vis. Demokratiske endringer tar tid, og nettopp de at de respekterer de demokratiske prinsipper - også innad i eget parti - viser vel i praksis at de ikke er kommunister, selv om det en plass henger igjen et utdatert begrep i sammenhengen «yt etter evne, få etter behov» ? Samme begrep som har vært et grunnprinsipp for hele venstresiden, ja nesten hele velferdsstaten? 

Du forveksler kommunisme med diktatur. En kommunistisk ledelse kan være demokratisk valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser Rødt sitt program om "Demokratisering av økonomien" så trenger man ikke være veldig pålest for å skjønne at dette er koko-venstre all the way. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kokeplate said:

At Rødt påstår kommunisme ikke er kommunisme endrer ingenting. Det gjør dem bare til løgnaktige kommunister som ønsker planøkonomi. Planøkonomi er det du hadde fått om Rødt hadde hatt all makt.

Dette blir for dumt. Det er som å si at SP vil drepe alle som bor i byer, og FrP vil sette alle innvandrere i konsentrasjonsleir. De skriver det ikke i partiprogrammet, og sier det aldri i valgkamp, men det "er det du hadde fått om SP/FrP hadde hatt all makt."

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...