Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #21 Skrevet 22. januar 2006 Vel.. skal man ha det rett får man gjøre det rett.... Märtha Louise
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #22 Skrevet 22. januar 2006 Hehe, Marta Luise la ikke merke til at jeg glemte en e på slutten.. Vil påstå å si at det er mer irriterende med folk som snakker "feil" enn folk som skriver litt feil, i mitt tilfelle har jeg lese og skrive vansker men prøver mitt beste å bli kvitt mine skrivefeil ← Om jeg ikke tar helt feil, skrives det nok Märtha Louise.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #23 Skrevet 22. januar 2006 Det er godt mulig det er en naturlig språklig utvikling, men dette er en uheldig utvikling som vil gjøre språket vårt vanskeligere. Tenk bare på ord som kjede/skjede, skjør/kjør, skjære/kjære osv.
Milla18 Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #24 Skrevet 22. januar 2006 Om jeg ikke tar helt feil, skrives det nok Märtha Louise. ←
Gjest Kjetil Skrevet 22. januar 2006 #25 Skrevet 22. januar 2006 Jeg tenker også at de ikke er spesielt intelligente.... ← Kj-lyder har ingenting med intelligens å gjøre! Synes det begynner å minne om mobbing av folk som har problemer med å uttale disse lydene. Hadde problemer med kj-lyden da jeg var yngre, og det gjorde ikke det lettere sosialt at alle skulle påpeke dette hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #26 Skrevet 22. januar 2006 Jeg irriterer meg over folk som skriver sh-lyd eller sch-lyd! I Norge så har vi SJ-lyd!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #27 Skrevet 22. januar 2006 Kj-lyder har ingenting med intelligens å gjøre! ← Vet da det, men for noen av oss gir det assosiasjoner om noen som er mindre intelligente, nettopp fordi det høres så feil og barnslig ut for oss når voksne uttaler lydene på denne måten. Det er en umiddelbar assosiasjon, ikke en ondsinnet tanke.
Gjest vimse Skrevet 22. januar 2006 #28 Skrevet 22. januar 2006 Vet da det, men for noen av oss gir det assosiasjoner om noen som er mindre intelligente, nettopp fordi det høres så feil og barnslig ut for oss når voksne uttaler lydene på denne måten. Det er en umiddelbar assosiasjon, ikke en ondsinnet tanke.← Enig!
Milla18 Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #29 Skrevet 22. januar 2006 (endret) Kj-lyder har ingenting med intelligens å gjøre! Synes det begynner å minne om mobbing av folk som har problemer med å uttale disse lydene. Hadde problemer med kj-lyden da jeg var yngre, og det gjorde ikke det lettere sosialt at alle skulle påpeke dette hele tiden. ← Jeg skjønner deg, mente ikke dette som mobbing for folk som har problemer med å uttale denne lyden. Men de fleste har ikke problem med å uttale denne lydene men velger fortsatt å si sh-lyden i stede for kj-lyden.. Synes bare det er en irriterende trend Endret 22. januar 2006 av Milla18
Jane How Skrevet 22. januar 2006 #30 Skrevet 22. januar 2006 Hører jeg barn som sier SH tenker jeg ikke over det, hører jeg fjortiser som sier det, tenker jeg "fjortiser!", men hører jeg voksne si dette, får jeg også assosiasjoner til mindre intelligente/slurv. Da jeg begynte på barneskolen, sa jeg SH selv, og det var rett til logoped, der jeg raskt lærte meg forskjellen. Var litt bevisstgjøring og trening som skulle til, dumt om de har sluttet med dette.
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #31 Skrevet 22. januar 2006 Kj-lyder har ingenting med intelligens å gjøre! Synes det begynner å minne om mobbing av folk som har problemer med å uttale disse lydene. Hadde problemer med kj-lyden da jeg var yngre, og det gjorde ikke det lettere sosialt at alle skulle påpeke dette hele tiden. ← Selvfølgelig! Jeg skrev det jo ikke sånn, da... Jeg greier ikke fri meg fra tanken på at de er mindre intelligente, selv om jeg selvfølgelig vet at det absolutt ikke trenger å være tilfelle.
Gjest Piper Skrevet 22. januar 2006 #32 Skrevet 22. januar 2006 Hehe, Marta Luise la ikke merke til at jeg glemte en e på slutten.. Vil påstå å si at det er mer irriterende med folk som snakker "feil" enn folk som skriver litt feil, i mitt tilfelle har jeg lese og skrive vansker men prøver mitt beste å bli kvitt mine skrivefeil ← Siden du har lese- og skrivevansker er det verre å snakke feil enn å skrive feil. Om du slet med å si visse ord, ville det da vært verre å ikke kunne skrive riktig enn å snakke riktig? Så dine "feil" er mer akseptable enn andre sine, fordi det er det du sliter med? Eller bare klarer du ikke å se andre enn deg selv? Hvordan folk snakker får være opp til de, så lenge jeg forstår hva de sier. Forstår jeg ikke hva de sier, er det litt vanskelig å føre en samtale med de og dermed blir det ikke irriterende heller.
Gjest Bodillen Skrevet 22. januar 2006 #33 Skrevet 22. januar 2006 Hvordan folk snakker får være opp til de, så lenge jeg forstår hva de sier. Forstår jeg ikke hva de sier, er det litt vanskelig å føre en samtale med de og dermed blir det ikke irriterende heller. ← Synes du ikke det er irriterende når du skal føre en samtale med noen og du ikke forstår hva de sier?
Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #34 Skrevet 22. januar 2006 Jeg synes det er kjempeirriterende.. På jobbe min har vi ganske mange som kommer innom som er utenlandske men skal på død og liv forklare seg på norsk. Engelsk fungerer veldig bra, og letter jobben vår! Ikke lett å tyde et dataproblem når en som i utgangspunktet ikke har peiling skal prøve å forklare det på et språk h*n ikke kan veldig godt... Men all ære til dem for at de prøver!
Milla18 Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #35 Skrevet 22. januar 2006 Siden du har lese- og skrivevansker er det verre å snakke feil enn å skrive feil. Om du slet med å si visse ord, ville det da vært verre å ikke kunne skrive riktig enn å snakke riktig? Så dine "feil" er mer akseptable enn andre sine, fordi det er det du sliter med? Eller bare klarer du ikke å se andre enn deg selv? Hvordan folk snakker får være opp til de, så lenge jeg forstår hva de sier. Forstår jeg ikke hva de sier, er det litt vanskelig å føre en samtale med de og dermed blir det ikke irriterende heller. ← Jeg ble rettet på da jeg skrev Marta Luis (Martha Louise) synes det er ok, jeg rettet også opp feilen min! Hvis du bare kunne tatt deg tid til å lese innleggene her så hadde du sikkert forstått at jeg er ikke ute etter å mobbe noen som har problemer med å uttale kj-lyden, snakker ikke om de en gang! Jeg mener først og fremst ungdommer så er så late at de ikke gidder uttale kj-lydene og i stede bruker sh-lyden. Folk som kan si kj-lyden som sier SH i stede. Jeg har lese og skrivevansker, det er mange som har det og det er mange som ikke har det. Hva om de som ikke har skrivevansker skulle begynne å skrive feil bare for å gjøre det??? Hvorfor snakke feil når man KAN snakke rett?? Snakker ikke om folk som har problemer med uttalelsen!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #36 Skrevet 22. januar 2006 Det kjipe er at barneskolelærer faktisk ikke har lov til å rette på de barna som uttaler lydene feil ← Sier hvem? Og hvorfor? Foreløpig er det ikke godkjent uttale av ordene, og da kan det rettes på.
Sisifys */ Skrevet 23. januar 2006 #37 Skrevet 23. januar 2006 Sjiosk (kiosk), shøtt (kjøtt), shøpe (kjøpe) osv... er det verste jeg hører folk sier!!!! irriterer meg grenseløst Hu der søskenbarne til Martha Louise fra shoppoholic burde jo seriøst lære seg å snakke før hu åpner kjeften på Tv! Det er slike talefeil vi plukker av ungene våre før det blir en stygg uvane. Er det kun jeg som synes dette er mektig irriterende? ← Jeg må si meg enig i dette. sh- lyden er utrolig irriterende. men som sagt det er nok et tapt slag. hvis jeg hadde fått viljen min hadde jeg nok sendt alle de med "Talefeil" til logopeder får å "Luke" ut skarre- r og sh-lyden, men det er nok ikke en mulighet i.o.m at det er så utspredd.
TNode Skrevet 23. januar 2006 #38 Skrevet 23. januar 2006 æsj ja det er det værste jeg hører. Det kjipe er at barneskolelærer faktisk ikke har lov til å rette på de barna som uttaler lydene feil ← Seriøst?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #39 Skrevet 23. januar 2006 Slike talefeil sendte man folk til logoped for før i tida. Jeg har en nevø på 3 år som hverken kan si S eller K. han sier "tua" til stua, og "tanin" til kanin. På samme måte som han blir rettet på underveis, bør man også rette på de som ikke vet forskjell på sj/skj-lyd og kj-lyd. Uansett om de er aldri så voksne.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #40 Skrevet 23. januar 2006 Seriøst? ← Nei. Dette stemmer ikke. Enda en "norsk skole er så dårlig"-innspill.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå